vrijdag 27 augustus 2010

Ding 13: Online kantoortoepassingen en andere tools

De beschikbaarheid en het gebruik van online kantoorapplicaties is de laatste jaren explosief gestegen. En met reden! Deze krachtige toepassingen stellen gebruikers in staat om via het web documenten te maken en te delen met anderen, zonder dat daar software voor op de computer geïnstalleerd hoeft te worden.

Lees alles door over online kantoortoepassingen. Wat zie je voor mogelijkheden voor Bibliotheek Utrecht? Als je het leuk vindt werk dan eens met één of meer collega's online aan een document.

Geef in je reactie op dit blog aan wat je de voor- en nadelen vindt van dit soort toepassingen en hoe je er eventueel gebruik van zou kunnen maken in je werk. Tips voor het gebruik binnen Bibliotheek Utrecht zijn ook altijd welkom.

79 opmerkingen:

  1. @Netty
    Dit kan natuurlijk heel handig zijn voor stukken waaraan meer mensen werken, of concepten waar meerdere mensen naar moeten kijken, omdat je dan aan één en hetzelfde bestand werkt. Iedereen kan dan bij de meest recente versie; je vermijdt het puzzelen met meerdere aangepaste documenten, en met elkaar conflicterende wijzigingen.
    Op zich ook handig dat het niet werkplekgebonden is en je overal vandaan bij je documenten kunt.

    Wel een nachtmerrie als je een deadline hebt en geen internetverbinding...!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Netty
    Heel handig. Ik kan niet anders zeggen. Ik herinner me nog vele conceptversies van een stuk over De Vloer. Die stuurde ik dan naar Githa met de vraag er kritisch naar te kijken. Vervolgens kreeg ik dan het stuk terug met wijzigingen. Die ik er dan vervolgens weer zelf 'in moest kloppen'. Hoe het gebeurde weet ik niet maar soms had ik inderdaad wel vele versies van een document en was het niet altijd duidelijk welke versie de juiste was.
    Ik weet ook uit andere ervaringen dat het heel fijn kan zijn om documenten op deze manier te delen.
    Wat ik ook fijn vind is dat het niet werkplek-gebonden is. Nu is dat op zich geen probleem zolang je maar ergens achter een werkplek van de bieb zit. Maar het komt echt wel eens voor (nu gelukkig minder dan vroeger) dat je thuis nog aan een document wil werken. Dat moet je dan van te voren bedenken zodat je het of op kan sturen naar je mailadres thuis of op een stikje kan zetten. Dat is niet meer nodig. Maar dat aan de andere kant: zet je dan al je documenten in google docs bijvoorbeeld. Is dat handig?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @mary
    Ik kan eigenlijk alleen maar zeggen: super handig. Voor het werken aan een bestand, presentatie of iets dergelijks, kun je simpel samen aan werken. Het lijkt me wel goed om af te spreken wanneer iets af is, of moet zijn. Het is verstandig lijkt mij om dan een definitieve versie op te slaan. Het is ook erg handig dat Microsoft Internet versies heeft, al moet je dan wel een hotmail hebben. Ik ben weer blij verrast!
    .

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @elsken
    Dit is echt helemaal nieuw voor me. Nog nooit van gehoord en ik ben erg enthousiast. Ik zie veel mogelijkheden voor bibliotheekgebruik. Momenteel ben ik hard aan de slag met presentaties. Het zou dan heel handig zijn bij:
    1. Het maken van een themajaarkalender presentatie (interne samenwerking maar ook met andere bibliotheken).
    2. Het geven van tips& trucs voor presentaties.
    3. Het aan elkaar laten zien van goede voorbeelden (fotos'toevoegen.

    Bij het samenstellen van een handleiding is het ook handig om input te krijgen vanuit de praktijk (F.O. medewerkers). Een aantal mensen kunnen er aan werken en een denktank vormen. Het bespaart vergadertijd/ reistijd.
    Binnenkort ga ik een handleiding schrijven over het onderhoud van entree&gevels. Ik wil uitproberen of deze werkwijze gaat werken.


    Maar ik sta pas echt te trappelen om met de presentatiekalender aan de slag te gaan. We gaan als proef starten met de kalender van Zwolle. Eventuele input geven voor een gezamelijke kalender van 2011 zou op deze manier heel eenvoudig kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @gerda
    Google docs ziet er reuzehandig uit. En het werkt heb ik inmiddels gezien. Bijzonder magisch dat je een document plaatst, en dat je collega er dan iets aan bij draagt. Wow. Zou handig kunnen zijn voor de notulen van onze werkoverleggen. Budgetplanners etc langs zien komen. Wat is er toch veel.

    Gisteren dankzij Billie mijn tweets op mijn blog erbij getoverd. En hij vertelde dat hij regelmatig voor klanten met google docs werkt als ze iets willen printen en geen mailadres hebben. Jammer dat hij als uitzendkracht niet voor de 23 dingen e-reader mag meedoen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @jessie
    Dit kan echt wel heel erg handig zijn.
    Op zich kan je nu ook via de L-Schijf aan een document van een ander werken. Alleen worden daar geen oude versies bewaard, dus dan kan je ook in een keer alles kwijt zijn.
    Ik vraag me wel af of het via google echt veilig is. Kan je zoiets ook niet inrichten via intranet?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @liduin
    Google Docs lijkt me handig. Je hebt dan geen last van verschillende software versies als je een document verstuurt via e-mail. Je kunt sneller samen aan een document werken. Zo blijken er nog meer voordelen te zijn. Wel moet iedereen een google-account hebben. Ik heb het uitgeprobeerd samen met mijn dochter en vond het niet moeilijk om er mee te werken. Via File kun je zo zien wat de revision history is. Want dat is natuurlijk wel belangrijk als er meer mensen in het zelfde document werken. Ook Zoho nog even bekeken. Het heeft veel toepassingen, maar alles in het Engels. Goed om te weten dat er meer is als Google Docs. Indien ik een oonline kantoortoepassing zou gaan gebruiken dan kies ik vast niet voor Zoho.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @eline
    Ik vind het erg jammer dat ik niet eerder wist van het bestaan van GoogleDocs. Ik heb net een boek geschreven waarbij mijn vader meelas, en ik heb inderdaad een overstromende inbox met oude en nieuwe versies van verhalen allemaal door elkaar, die me af en toe echt tot wanhoop dreef. In dit geval was GoogleDocs echt perfect geweest.
    Ik heb een paar documenten met mijn vriend gedeeld om het even uit te proberen, en ik vind het echt handig. Via 'revision history' kan je volgen wat er gewijzigd is. Ik hoef voor mijn werk in de frontoffice eigenlijk nooit documenten te maken, en dus ook niet te delen, maar ik kan me voorstellen dat het heel handig is voor degenen die dat wel moeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Tine, ik heb aan dit ding een “makkie”, want ik ken de Google docs. In het Provinciaal Collectieteam hebben we er ook mee gewerkt, maar omdat nu Sharepoint provinciaal zal worden gebruikt ga ik, althans voor toepassing binnen onze organisatie, me nu meer op Sharepoint richten.
    Maar het principe juich ik alleen maar toe. De kanttekening die ik erbij maak is wel dat je de discipline moet hebben om het dan ook daadwerkelijk op deze manier te doen. Het sluipt er toch nog wel eens in om een bepaald document eventjes te mailen, of voor jezelf even op te slaan en voor je het weet vergeet je het toch op de centrale plaats neer te zetten.
    Ik weet nog niet welke versie van Sharepoint wij zullen gaan gebruiken, maar wiki’s en blogs zijn er ook in mogelijk. Dat er metadata kunnen worden toegevoegd aan de documenten is alleen maar fijn voor het zoeken en terugvinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Marc Volgens mij hebben we al een begin met Online kantoortoepassingen gemaakt in Ding 11. Ik vraag mij wel af dat als je met meerdere tegelijk aan een document wil gaan werken of dat wel kan?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @eline,
    Erg interessant om te weten dat je zonder microsoft office pakket documenten met elkaar kunt delen en samen online aan een document kunt werken. Als meer mensen het licht hebben gezien en weten hoe alles werkt zou het ideaal zijn en zal het e-mail verkeer drastisch verminderen. Ook zie ik veel toekomst voor scholieren die heel vaak samen met anderen aan een presentatie meoten werken, dit bespaart een hoop tijd. Wat mezelf betreft, mijn hart gaat er niet sneller van kloppen, omdat we in de front-office nauwelijks of nooit documenten aanmaken, online-kantoor toepassingen zijn meer bedoeld voor mensen in de back-office met een kantoorbaan, en niet voor mensen in de front-office die de rol van gastheer/gastvrouw moeten vervullen.
    Als ik het ooit nodig mocht hebben weet ik nu van het bestaan af en dan zal ik het zeker gaan gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @jessie
    Wat een mooie uitvinding deze googledocs. Bij het landelijke Platform Bibliotheken en Educatie gebruiken we het om de agenda gezamenlijk op te stellen en uit te werken. Superhandig. Maar dan moet iedereen toch aan de gmail.
    Gr. Isolde

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @Mary
    Wij hebben op de bieb natuurlijk al een Netwerk, waardoor je op elke PC bij je documenten kan. Samenwerken aan een document is natuurlijk een interessant aspect. Voor redacties van tijdschriften e.d. is het helemaal een uitkomst. Als je geen website hebt (is natuurlijk helemaal niet nodig voor particulieren), kun je met Google docs een berg informatie beschikbaar maken voor vrienden. Hoef je inderdaad niet meer heen-en-weer te mailen. Heb een document geupload en een leuk verslag van de tourversie van Parijs-Roubaix gepubliceerd en voor iedereen leesbaar. Hoe zie je overigens wat de 'treffers' zijn? In mijn werksituatie zie ik geen echte voordelen om met Google Docs (o.i.d.) te werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @Marc Ik heb met deze toepassimg iets nieuws ontdekt. Lijkt me heel erg handig. Niet zo zeer voor mij persoonlijk, maar wel voor mensen die samen aan een (beleids)stuk, agenda of iets soortgelijks werken. Voorwaarde is natuurlijk wel dat iedereen aan de Gmail moet. Of is Googledocs niet de enige toepassing maar zijn er ook andere?
    (durf te vragen!)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. @Tine
    Samenwerken aan een document, zonder te e-mailen. Superhandig, zoals ik hierboven al las, kunnen we inderdaad in onze bieb ook al bij de L schijf wat aanpassen en veranderen. Google-docs handig als je samen een project moet beschrijven, een kalender moet invullen,een werkstuk moet maken in groepjes, zoals kinderen op basisscholen, voortgezet onderwijs en andere onderwijsvormen.In de back-office is het bij sommigen al bekend, las ik. Daar zal het ook het meest gebruikt kunnen worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. @Netty
    Heel handig om samen aan één document te kunnen werken vanaf elke pc, waar dan ook. Ik ben ook wel de weg kwijtgeraakt in alle verschillende versies van een document. Dit is ideaal. Wel even wennen denk ik, als we met elkaar in de organisatie op deze manier zouden gaan werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. @Eline Dit vind ik 1 van de fantastische uitvindingen op het web.
    Alleen vind ik dat dit ding meer voor de bibliotheekmedewerkers nuttig kan zijn. Ik zal niet kunnen bedenken hoe we dit met klanten kunnen gebruiken.
    Het zal ook meer door de backoffice dan de frontoffice gebruikt kunnen worden en door landelijke bibliotheken onderling. Dit i.v.m. de onderlinge samenwerking aan grote projecten.
    Ik zie er veel voordelen in, dan nadelen. Bijv. jeugdzaken kan dit goed gebruiken bij het samenwerken aan bepaalde projecten onderling. Maar het kan ook heel goed gebruikt worden met scholen en andere instellingen waar de bibliotheek mee samenwerkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. @henja

    Google docs is erg handig omdat je met meerdere mensen aan eenzelfde document kunt werken. Lijkt in die zin op een wiki, maar is meer intern gericht.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. @marion

    Voor andere alternatievenvoor Google Docs: kijk ens op: http://www.makeuseof.com/tag/5-great-alternatives-to-google-docs-you-should-consider/

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. @Jessie

    Gedeelde documenten, ik kan er geen nadeel aan toevoegen. Als front-office-mens zal ik t niet zo snel gebruiken met mn mede-fo-mens. Wij krijgen de back-office-documenten meestal in t afgeronde stadium gepresenteerd en daar moeten wij t mee doen (niet zuur bedoeld,hoewel soms misschien licht over datum). Voor iedereen die gezamenlijk aan projecten werkt lijkt t me een hele hoop administratie schelen.

    Interessant en erg handig.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. @gerda
    Erg handig! Zeker als je samen aan een document werkt! Minder werk en directer, zeker bruikbaar voor de back-office!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. @Gerda, goh makkelijk dat google docs, hadden we moeten weten tijdens onze studie. Had heel wat gemail gescheeld! Of bestond het toen nog niet? Voor het orkest heb ik een spreadsheet gemaakt, maar één nadeel: niet alle leden kennen dit programma. Of werken met een ander programma.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. @Marc...heel erg handig voor wie dan ook om met meerdere mensen aan een stuk te werken!had ik handig gebruik van kunnen maken toen ik met nog twee mensen een verenigingsblad maakte, wat een heen en weer gemail en gebel. tja, toen bestond dit nog niet!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Marc,

    Heel erg handig. Ik heb me aangemeld en direct een document geplaatst. Evaluatieformulier voor Peuterbezoeken. Kunnen we dit al niet gaan gebruiken voor het evalueren van de KBW 2010. Scheelt direct een hoop heen en weer gemail en de Back-office heeft direct een overzicht over de KBW een een opslag.

    Gr Ellen
    Ik begrijp alleen nog niet goed hoe dit document beveiligd is. Wie kan er wel/niet bij (extern).

    BeantwoordenVerwijderen
  27. @Marc Google docs lijkt me heel handig als je met een paar mensen aan een document moet werken of zoals in het voorbeeld op een redactie. Ook bij het jeugdwerk hebben we wel eens een documentje waarop gereageerd moet worden door versch. mensen daarvoor zou het ook al handig zijn. Wat ook makkelijk is dat je via googledocs op elke computer je documenten kunt bekijken en bewerken.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. @ Elsken

    Heel erg handig dit! Ik maak er zelf veel gebruik van op school omdat we dan regelmatig aanpassingen maken in het zelfde document en dan zit je niet de hele tijd met verschillende versies. Werkt ideaal! Je moet alleen wel goed afspreken als je iets verandert dat je het een kleurtje geeft bv omdat de ander zo snel kan zien wat er aangepast is. Deze moet het dan natuurlijk wel weghalen anders schiet het ook niet op en heb je een heel gekleurd document. Ik denk dat het alleen goed te gebruiken is voor intern gebruik.

    Handig om dit in te zetten voor de verschillende afdelingen met de werkinstructies etc. Of speciaal aanmaken in projectgroepen. Wel uitkijken dat het niet overal voor gebruikt wordt en dat de documenten die niet veranderbaar zijn (zoals beleid etc) er niet op staan of geblokkeerd worden voor bewerking.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. @Tine
    Met een vriend heb ik een document in Google docs geschreven. Grappig, ik zag hem online tikken en dus ook zijn tikfouten verbeteren. Eigenlijk is dit MSN voor ambtenaren. De spellingscontrole is trouwens waardeloos. Terwijl ik als taal toch echt Nederlands had ingesteld, wil docs "zondag" in "Sonntag" wijzigen en "gigantisch" in "coconuts".

    Binnen Bibliotheek Utrecht heb je het netwerk en heb je deze toepassing niet nodig. Wel voor externe contacten. En misschien komt er eens een klant in het telematicacentrum die mijn hulp met Google docs vraagt...

    BeantwoordenVerwijderen
  30. @Marc
    Echt heel handig dat je via het web documenten kan maken en onderhouden ook voor binnen de bibliotheek waar dan meerdere mensen aan kunnen werken.
    Ook goed dat je in de toekomst geen software meer op je computer hoeft te zetten maar dat dat online aanwezig is en dat je er dus op alle computers met internet aan kunt werken. En je daarom ook geen usb-sticks meer nodig hebt of eindeloos moet heen en weer emailen.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. @Liduin: Google docs is best handig. Ik heb er in het verleden ook mee gewerkt in dat werkte goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. @Jessie
    Had ik dit eerder geweten! Voor het inrichten van een powerpointpresentatie reis ik soms van K naar Z en terug. Niet meer samen achter 1 computer maar samen aan een googledocs document. Scheelt niet alleen reistijd, door inbraak ben ik 4 usb-sticks kwijt geraakt, met foto's en bestanden. De foto's gaan in Mijn album, mijn bestanden waar ik aan wil werken sla ik op in google docs.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. @Eline
    Ja Google Docs is wel handig. Voor klanten die bijv. samen aan een werkstuk werken, en voor m.n. backoffice medewerkers die aan allerlei stukken, presentaties etc. etc. moeten werken. Als frontoffice medewerker is het nu in elk geval handig dat ik het programma ken!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. @Liduin
    Heel handig om door middel van online kantoortoepassingen gezamenlijk aan een document te kunnen werken, zonder daarbij gebruik te hoeven maken van het heen en weer sturen van e-mails en bijlagen. Lijkt me in bepaalde gevallen zeker geschikt voor de bibliotheek.
    Bloem

    BeantwoordenVerwijderen
  35. @liduin,
    Alleen maar voordelen zie ik in Google Docs!
    Het scheelt veel tijd en is reuze handig!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. @Marc,
    HANDIG!!!
    Zeker goed te gebruiken door ons.
    Ellen noemde al de KinderBoekenWeek-evaluatie, je hebt dan direct een overzicht van op- en aanmerkingen van collega's per onderdeel op een rijtje. Is het uitnodigen van bijv alle collega's in de frontoffice eigenlijk een megaklus?
    Ook de presentatiekalender-doc van Elza is natuurlijk een goed idee.
    Laten we t maar eens gaan proberen... en bekijken of G-docs de front- en backoffice nog beter kan laten samenwerken!
    Ik ga eens wat rondvragen in de bieb of bijv scholieren/studenten al werken met Google Docs.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. ding 13
    @Liduin


    Bij Google Docs een account aangemaakt en er drie documenten op gezet. Een mede-cursist gevraagd wijzigingen aan te brengen. Je moet wel je geheime codes doorgeven aan andere bewerkers, anders kunnen zij niet op je Google Dogs documenten komen.
    Erg handig als je gezamenlijk een stuk moet schrijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. @ Liduin

    Een zeer handige toepassing, krijg nogal eens documenten toegestuurd waarop ik moet reageren, dit werkt snel en efficiënt. Ook een plus dat dit veel mailverkeer voorkomt. Ga er zeker gebruik van maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  39. @Jessie. Ik had er wel van gehoord maar er geen ervaring mee. Vorig schooljaar heb ik samen met een docent van Vader Rijn College een projectvoorstel geschreven en een paar maanden geleden met een collega uit Den Haag. Alhoewel het ook fijn werkt om samen, al formulerend, je gedachten te vormen, lijkt me deze toepassing erg praktisch. We hoeven met al deze digitale toepassingen straks de deur niet meer uit!(maar of dat zo fijn is...) Soms wil ik thuis ergens aan werken en moet ik het mezelf mailen, dat hoeft dan ook niet meer. Ik wil ook al heel lang heel graag thuis bij al mijn documenten kunnen van mijn werk...kunnen we nu een begin mee maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  40. @Gerda
    Google Docs is meer een "goochel Doos"
    Lijkt me erg handig om samen aan één document te werken. Vooral in de back-office lijkt me dat lonend; te denken valt aan de voorbereidingen van projecten zoals KBW; Nationale VOorleesdagen.
    In de front-office zie ik het niet zo gauw gebeuren; daar wij meer als gast-vrouw/heer moeten fungeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  41. @Eline,

    Dit is zeker handig!
    Misschien niet ten opzichte van de klanten, maar wel voor bijvoorbeeld het werkoverleg. Mochten we dan nog aanvulingen hebben, dan kan dat er in gezet worden.
    Wat kun je toch veel van internet afhalen...

    BeantwoordenVerwijderen
  42. @elsken
    handig! Had ik dit maar eerder geweten. Moniek en ik hebben voor de Vloer aardig wat documenten gemaakt. We waren dan de hele tijd aan het heen en weer mailen. Je moet dan heel erg opletten dat je steeds in het goede document werkt en het juiste document weer mailt. Verder denk ik dat wij dit in ons team goed kunnen gebruiken. We maken voor elk werkoverleg een to do lijst. Dit is een document waarin iedereen zijn taken waar hij/zij op dat moment mee bezig is inschrijft. Dit document wordt voor elk werkoverleg door iedereen aangepast. Dit document staat nu op de G-schijf (of een andere). We kunnen hier niet tegelijkertijd in en ook niet vanuit huis. Misschien leuk om dit via Google docs te gaan proberen. Ik vraag me alleen af of dit ook beschermd is?

    BeantwoordenVerwijderen
  43. @Tine,
    Google.docs: leuk om samen mee te werken. Ik ga het uitproberen (met Sylvia?) en heb al een probeersel gemaakt. Als ik deze manier van werken echt zou kunnen toepassen in mijn werk, samen met anderen, zou het wat mij betreft heel wat mailtjes schelen (ook prettig voor geadresseerden!). Maar ook de soms verwarrende hoeveelheid opgeslagen versies van een voorstel, notitie hoeft dan niet meer. Het is interactiever/speelser werken dan met een wiki, lijkt mij. Ik wil hier wel actief mee aan de gang gaan, wie doet er mee ?

    BeantwoordenVerwijderen
  44. @liduin Google.docs is echt heel handig! Ik wist niet dat dit al bestond.
    Ik heb wat documenten en een foto geupload en mijn mentor uitgenodigd een document van commentaar te voorzien.
    De eindeloze hoeveelheid versies behoren vanaf nu tot het verleden. Je kunt altijd via je googleaccount bij je documenten waar je ook bent. Ik denk dat dit ook voor scholieren heel erg leuk en praktisch is, zeker als je met een aantal studenten een werkstuk moet maken.
    Misschien moeten wij onder elkaar dit maar eens toepassen.

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Ding 13 Google-docs
    @Liduin
    Google-docs lijkt mij een handig middel om met anderen een document te delen: een presentatie, een draaiboek, e.d.
    Je collega/ familielid/vriend(in) moet natuurlijk wel een gmail-account hebben.
    Voor scholieren die samen een werkstuk of presentatie moeten maken zou dit ook heel handig zijn.
    Goede afspraken over veranderingen in het document moeten natuurlijk wel gemaakt en nageleefd worden.
    Een interessant item van 23dingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  46. @ Marc eindelijk iets bekend voor mij, ik maak op dit moment al redelijk gebruik van google docs, vooral handig als je met anderen samenwerkt die niet erg dichtbij wonen en dergelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  47. @Netty, Daar ik ook nog redacteur ben van het clubblad van Groei en Bloei werk ik al met dit systeem. Er zitten 4 redacteuren op Google Docs in de conceptfase, pas in de layoutfase kan ik dat naar me toe halen en deze fase afsluiten.
    Aan de hand daarvan wordt het uiteindelijke boekje gemaakt. Dat werkt prima en is zeker toe te passen in onze situatie en scheelt erg veel heen en weer gemail. Je kan real time meekijken wat je collega schrijft en daar direct op inhakan als je online bent.

    BeantwoordenVerwijderen
  48. @Gerda
    Google docs (Waarom wil ik steeds Google dogs schrijven? Wat hebben die honden ermee te maken of is dat mijn belevingswereld?) lijkt mij erg handig! Het was vooral handig geweest toen ik nog bij de OR was. We hebben toen regelmatig documenten veelvuldig over en weer gemaild om uiteindelijk tot 1 gezamenlijk document te komen.
    Voor vergaderingen lijkt het me minder toepasbaar. De agenda van ons Rayon overleg is altijd al volledig, er komen volgens mijn niet veel ingebrachte agendapunten bij.
    Google docs is vooral heel erg praktisch als je met meerdere personen aan 1 document werkt. Zoals dat misschien in de Backoffice wel voor zal komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  49. @liduin Filmpje en uitleg gezien en naar GoogleDocs gegaan. Document geschreven over dierendag en "Share" aangeklikt. Als test naar mijn werkmail gestuurd:
    https://docs.google.com/document/edit?id=1ge5Utt0bBaBT0GfwFTfSJbnS00rAWeadTbr_aDJHtLs&hl=en#

    en ik deel het met iedereen, als mensen er interesse in hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  50. @Liduin
    Googledocs lijkt me beter geschikt voor het gezamenlijk werken aan documenten/presentaties dan Wiki.
    Het importeren en delen van documenten met collega's via een gmail account, het werkt allemaal vlot.
    Wat me opvalt is dat je allerlei programma's (Powerpoint etc.) niet meer op je eigen PC hoeft te hebben.
    Zien we hier de contouren van Cloud Computing aan de horizon verschijnen?

    BeantwoordenVerwijderen
  51. @ Elsken

    In mijn reactie op de wiki bleek ik al naadloos over te zijn gestapt op de google docs. Hoewel er natuurlijk wel verschil is tussen de mate van openbaarheid bij deze twee.
    Maar mijn mening blijft overeind, ik citeer mezelf: "Overigens spreekt de techniek van de wiki mij zeer aan. Als je samen met anderen aan een document werkt gaan er voortdurend mails heen en weer en moet je ontzettend opletten welke versie je te pakken hebt. Bij een wiki wordt dat automatisch bijgehouden en je ziet tevens wie wat veranderd heeft. En dat allemaal nog gratis ook! Hebben we Sharepoint eigenlijk nog wel nodig?" Met name deze laatste vraag blijft mij intrigeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  52. @netty
    Heel handig. Dat online samenwerken en online saven. Kan niet anders zeggen. Nooit meer USB-sticks, verkeerde versies. Het enige is, je moet het gewoon gaan doen. Ook handig dat je realtime kunt meekijken.
    Ook handig dat dit allemaal via igoogle is te benaderen. Zo kun je je documenten, blogs, homepage, allemaal makkelijk bijhouden.
    Elza, kom maar op met dat document. We gaan het gewoon proberen (zij mailde mij al eerder om te delen, maar ik was pas bij ding 5 hahaha)

    BeantwoordenVerwijderen
  53. @gerda "Twitter is alleen handig als je heel actueel nieuws hebt waar heel veel mensen op zitten te wachten". Dit schreef een van de collega's in har reactie op ding 13. Ik ben het daarmee eens. Misschien is het ook leuk voor mensen die zich vervelen of te veel tijd hebben. Zelf zie ik er dus niet zoveel in; vooral ook omdat je tussen alle tweets in moet zoeken naar de krenten inde pap. Vooraslnog ga ik naar ding 14. En, o ja, bibliotheek030 heb ik gevonden via twitter.com Vraag is of wij zodanig belangwekkende informatie daarop kunnen plaatsen dat we veel volgers weten te trekken.

    BeantwoordenVerwijderen
  54. @Marc
    Erg handig, was er ook al mee in de weer geweest (werkstuk bibliotheek opleiding). Het lijkt erop dat de grote (offline) jongens (Microsoft office ed) steeds meer van de mogelijkheden van bv. google docs afkijken en incorporeren, met name natuurlijk het handige delen van documenten.

    BeantwoordenVerwijderen
  55. @Elsken.
    Dit is handig. Nooit meer diverse versies van documenten. Net zelf even een documentje aan mij thuis mailadres gestuurd. Die geopend en er iets bijgeschreven en weer verzonden. Pas later zag ik de keuzes in alleen bekijken of ook kunnen wijzigen, erg handig. Ik lees net bij Cindy dat zij er op school al mee werkt. Ik ga met haar ook eens uitproberen op documenten die wij elkaar wel eens mailen en waar we aanpassingen in aanbrengen. Daarna wellicht ook eens uitproberen met de collega's HRM (weet niet of ze al zo ver zijn, je zou wel denken met de hype die er binnen de gemeente heerst over het nieuwe werken.
    Het is nu wel een kwestie van het gebruiken en niet weer teruggrijpen naar oude gewoontes.
    Groetjes Brenda

    BeantwoordenVerwijderen
  56. @ Tine:
    Ik had al wel gehoord van Googledocs, maar nog niet eerder zelf geprobeerd. Daarom maar snel een documentje opgesteld en met Helga gedeeld. Dat ging goed, alleen kreeg ik geen melding dat Helga iets in het document had aangepast. Dus ik moet nog maar een keer goed de instellingen lezen. Vanochtend probeerde ik met Moniek een document te delen, helaas wilde dat niet. Of dat aan Googledocs lag of aan ons netwerk...

    In ieder geval vind ik dit een reuzehandige toepassing wat ik inderdaad vaker in de backoffice zal gebruiken. Laatst ging het nog mis met een document waar ik met meerdere mensen aan had gewerkt, dus hopelijk is dat verleden tijd wanneer ik Googledocs vaker ga gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  57. @eline,
    Dit is superhandig voor scholieren, die samen 1 werkstuk moetem maken en over verschillende versies van office beschikken, maar ook voor bibliotheekmensen van de backoffice die een beleidsstuk of groepsbezoek moeten samenstellen en voor frontofficemensen die per rayon een evaluatie moeten samenstellen over de kinderboekenweek. i.p.v eindeloos te mailen over mijn en jouw punten voeg je het gewoon toe.
    Ideaal.
    Iedereen een gmailadres!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  58. @elsken
    Dit wordt mijn vijfde poging om een reactie te plaatsen, er was een storing bij blogger, jammer want ik ben heel enthousiast over googledocs. Heel handig om bijvoorbeeld de maandkalender gezamenlijk te maken. Ik heb al een document maandkalender december gemaakt, nu nog de gmailadressen van de collega's die input leveren hiervoor en dan kunnen we met elkaar eraan werken. Niet meer 14 mails verwerken over een activiteit die steeds wijzigt, maar gewoon zelf in het document veranderen. Ideaal, dus eens met kruisbesje: iedereen een gmailadres.

    BeantwoordenVerwijderen
  59. @elsken
    online toepassen het is handig als je gezamelijk aan één product moet werken. Je kan het dan op een algemeen adres plaatsen, i.p.v. eindeloos e-mailadressen in te voeren, je kan er naar verwijzen en je weet zeker dat je de goede versie hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  60. @eline, dit is nou handig, inderdaad het over en weer doorsturen van bijlagen behoren tot het verleden. Voor scholieren lijkt het me praktisch om samen werkstukken te maken. Maar ook voor de bieb zelf zijn er voordelen te bedenken. De nieuwe maandkalender kan zo vollediger worden met bijdragen uit alle rayons enz.

    BeantwoordenVerwijderen
  61. @netty:kantoor online is zo gek nog niet,kan zeker handig zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  62. @gerda
    Googledocs was voor mij echt een ontdekking. Hiervoor zie ik zeker toepassingsmogelijkheden. Het enige probleempje is dat iedereen met wie je een document wilt delen een Gmailaccount moet hebben. is

    BeantwoordenVerwijderen
  63. @netty
    Het delen van documenten is een heel handige toespassing voor ons werk. We gaan dit nu doen met Sharepoint, ik zie daar grote voordelen in. Vooral als je met elkaar nieuwe zaken ontwikkelt en stukken schrijft, is het heel prettig om dit online te kunnen doen en gezamenlijk aan eenzelfde stuk te kunnen werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  64. @elsken, Online kantoortoepassingen lijkt mij een prima ding. Heel makkelijk met een paar mensen aan een stuk werken terwijl je niet bij elkaar zit. Dat kan altijd en overal handig zijn dus niet alleen zakelijk. Voor elke vorm van organisatei dan ook. Kan een bedrijf zijn maar ook een familieklus of een vriendenclub en ... noem maar op. Soms is het echter belangrijk om elkaar in de ogen te kijken om bijvoorbeeld een impasse te doorbreken of door een paar woorden tussendoor op een ander idee gebracht te worden. Het gevaar zou kunnen zijn dat mensen dat te laat doen en zo kansen missen.

    BeantwoordenVerwijderen
  65. @Marc
    Ik heb het Google docs even uitgeprobeerd en dit vind ik nou echt heel bruikbaar voor mijn werk. Ik zou het graag gebruiken, niet alleen buiten maar ook binnen het rayon. Alleen die gmail is dan-natuurlijk een obstakel en dan zouden we echt allemaal een gmailaccount moeten hebben. Wel heel erg de moeite waard om dit binnen het bedrijf eens goed uit te zoeken. Handig en scheelt heel veel werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  66. @ Jessie Ik heb ook eerder met google docs gewerkt, met iemand op 'afstand'. We moesten allebei bellen vanaf een lijst. Werkte prima, mits je niet tegelijkertijd wilde werken...
    Ik begrijp van manlief dat Windows Live grotere opslagcapaciteit heeft.

    Met bibliotheekcollega's kunnen wij natuurlijk ook de L-schijf zo gaan gebruiken, met als enige nadeel of voordeel? dat je er thuis niet aan kunt werken. Thuis kunnen inloggen zou dan handig zijn, zoals dat bij outlook kan...

    Voor klanten in de bibliotheek. Leuke toepassing, als mensen hier bekend mee zijn kunnen ze hun werk op googledocs bewaren. Geen gedoe met USB-sticks, andere versies van Word, en download problemen via e-mail.

    BeantwoordenVerwijderen
  67. @Jessie
    Dit lijkt me nu handig en efficiënt tijdsgebruik stimulerend bovendien!
    Ik had er al van gehoord van collega's uit den lande maar wist niet hoe het werkte.
    Vooral het feit dat je niet allerlei attachments krijgt toegezonden, die je weer moet openen en lezen.
    En zo kun je dus ook een PP maken, of zelfs de contantgeld kas gezamenlijk bijhouden in Excel!
    Het vergt wel wat discipline, maar dan is ook meteen het probleem opgelost, dat je vanuit huis wel in je mailbox kunt, maar niet bij je documenten kunt.
    Nu nog toegang tot je Outlookagenda op afstand!

    BeantwoordenVerwijderen
  68. @Netty
    Hebben wij als bibliotheek niet al zoiets in de vorm van een van de schijven? Zelf heb ik een Dropbox account, hiermee kan je foto's delen met vrienden/collega's. Als de verschillende schijven op de pc's van de bibliotheek hier niet voor zijn dan is dit en goede manier van samenwerken.

    BeantwoordenVerwijderen
  69. @tine

    Ding 13: Online kantoortoepassingen en andere tools
    Weer zo'n geweldig product van google :)
    Dit is enige textverwerker die ik gebruik. Niet alleen omdat ik dat via elke computer of telefoon toegang heb tot mijn bestanden, maar ook omdat ik via gmail alle doorgestuurde bestanden of bodytexten met 1 knop om kan zetten in een bestand. Ook heb ik een aantal bestanden die ik deel met andere mensen. Een ideale manier om op afstand aan een project te werken. (realtime.. erg leuk om iemand in je document te zien typen :)
    Ik was ook erg blij toen google een paar maanden geleden extra opties als powerpoint en een bitmapeditor toe had gevoegd.

    BeantwoordenVerwijderen
  70. @ Netty
    Ja, wat moet ik er van zeggen.
    We hebben net in de provincie voor de samenwerkingspartners in de SUB Sharepoint geinstalleerd wat op hetzelfde principe gebaseerd is alleen nog wat uitgebreider.
    eigenlijk vind ik, naast het gemak van met zijn allen aan 1 versie van een document of bestand kunnen werken, zo mogelijk het feit dat het allemaal automatisch geordend gearchiveerd wordt nog belangrijker.
    Overigens biedt Google agenda ook de mogelijkheid om bijv gezamenlijk een agenda aan te vullen en te onderhouden.
    Lekker makkelijk voor het hele gezin.
    Eigenlijk is het een vorm van democratisering. 10 jaar geleden waren er al werkomgevingen waarin een deel van deze functionaliteiten zaten maar die waren vooral duur en ingewikkeld en voor commercieel gebruik en je kwam om in de passwords. Nu is het allemaal voor iedereen beschikbaar en op een hele simpele manier.
    Al blijft het de vraag of je je bedrijfskritische informatie op deze manier uit handen moet geven

    BeantwoordenVerwijderen
  71. @Netty
    Het was mijn zoon die mij alweer een tijd geleden attent maakte op Google Docs. Waarom je documenten waar je met anderen mee werkt (studie) via een USB-stick meeslepen en overzetten? Winny heeft Google Docs ook gebruikt voor de documenten die wem et tien bibliotheken gebruiken in de Formule groep. Wel zo handig als je stukken terugzoekt. Nooit meer zelf archiveren....
    Google en Microsoft zijn hard bezig de zakelijke markt met dit soort gemeenschappelijke werkomgevingen te veroveren. Met de SUB hebben we gekozen voor Sharepoint, een Microsoft toepassing, maar later daarover meer....

    BeantwoordenVerwijderen
  72. @ Gerda,
    Zelf zal ik waarschijnlijk Google doc niet gebruiken. Het is wel reuze handig als je met een aantal collega's op afstand samen een document moet opstellen. Voor de biblotheek is de toepasbaarheid denk ik meer voor de back-office collega's

    Medine

    BeantwoordenVerwijderen
  73. @Huub. Dat is niet perse noodzakelijk Huub. Ik gebruik zelf allerlei Google toepassingen met mijn Live-email adres, dus het zou waarschijnlijk ook gewoon kunnen met het bibliotheek e-mail adres.

    BeantwoordenVerwijderen
  74. @eline
    Erg handig, Google docs. Zelf maakte ik er nog geen gebruik van maar ik kan me voorstellen dat er genoeg werksituaties zijn waarin het handig is om op deze manier samen aan een dokument te werken (agenda werkoverleg, or-werk).

    BeantwoordenVerwijderen
  75. @netty, google docs is voor mensen die samen aan een project werken heel bruikbaar.Het toevoegen of veranderen van teksten is vele malen makkelijker of deze manier.

    BeantwoordenVerwijderen
  76. @Marc
    Google Docs is voor een werkomgeving reuze gemakkelijk, niet alleen voor de backoffice denk ik. Voor iedereen is er wel een toepassing te bedenken (intekenen bedrijfsuitje, dito Sinterklaasviering alsmede kerst)

    BeantwoordenVerwijderen
  77. @Tine
    Het delen van documenten via het internet lijkt inderdaad erg handig en dat is het ook. Zo kun je gemakkelijk mensen toevoegen en documenten delen. Ook ik heb ervaring met te veel documenten met dezelfde naam waardoor je op een gegeven moment niet meer weet welke het meest recent is.

    Het is wel jammer dat het echter van een ander instantie blijft dan de bibliotheek zelf. Het is dus geen bedrijfs faciliteit, opzich zou je het dan nog wel kunnen gebruiken...

    rest de vraag, wat nou als je geen internetverbinding meer hebt? rampscenario dus.

    In de bibliotheek is het denk ik voornamelijk in groepsverbanden handig. Zoals Activiteiten, Notulen, agenda, en or stukken.

    BeantwoordenVerwijderen
  78. @Gerda
    Dit is heel erg handig en het is zoveel minder werk om het op deze manier in te richten als je met een grote groep aan 1 project werkt. Ik heb al wel wat ervaring met dit soort applicaties, nu tijdens een project gebruiken we svn ook een manier om op 1 computer met z'n allen aan dezelfde bestanden te kunnen werken. Echt heel handig maar er is een maar. Er zijn nu alweer zoveel van dit soort programma's en iedereen gebruikt een andere (er is er volgens mij nog niet een die de markt gewonnen heeft) dus ipv van allemaal verschillende versies van hetzelfde document, heb ik nu allemaal verschillende programma's die ik gebruiken moet en dat vind ik stiekem nog vervelender dan alle documenten via email ontvangen. Daarnaast is er nog een klein probleem en dat is indeling. Het is erg belangrijk dat er iemand aangewezen wordt die verantwoordelijk is voor het opruimen en indelen van de server. Ik heb projecten gedaan waarbij ik iedere keer door zoveel informatie moest zoeken voordat ik het juiste bestand had gevonden. Wat ook heel irritant is. Als de bieb met dit soort programma's wil gaan werken dan stel ik voor dat er gekeken wordt naar 1 programma en dat iedereen die onder de knie moet krijgen (niet tijdens een ander (extern) project weer een ander programma moeten leren) en dat er een soort van vaste indeling/ mappenstructuur gebruikt wordt. kLinkt logisch allemaal maar in de praktijk gaat dit nogal eens mis. Believe me :)

    BeantwoordenVerwijderen