vrijdag 27 augustus 2010

Ding 18: Catalogiseer je boekenkast met LibraryThing

Wie van boeken, bibliotheken en catalogiseren houdt, zal LibraryThing (ook in een Nederlandse versie) geweldig vinden! Deze website stelt je in staat om je eigen boekenkast in kaart te brengen, te catalogiseren en ook om andere mensen te vinden die een vergelijkbare boekenverzameling en een vergelijkbare smaak hebben zoals jij.

Lees alles door en neus eens lekker rond. Leuk? Waarschijnlijk vinden velen van jullie dit hartstikke leuk en handig. Misschien had je al een account of maak je er meteen eentje aan. Kunnen we hier iets mee als bibliotheek? Laat het ons weten in je reactie op dit blog.

77 opmerkingen:

  1. @Netty
    Ik heb een LibraryThing-account aangemaakt en even wat boeken toegevoegd. En vervolgens dat lijstje ook via een widget als gadget aan mijn blog toegevoegd. Het werkt op zich allemaal redelijk eenvoudig.
    Maar ik vrees dat er op mijn account na vandaag verder weinig actie te zien zal zijn.
    LibraryThing is not My Thing.
    Voor de tips en aanbevelingen ('als je dit leest, lees dan ook eens dat') zou het nog wel aardig zijn, maar de aanbevelingen en verbanden die ik na mijn 1e lijstje kreeg, sloegen nergens op. Misschien wordt het beter als je er veel tijd in stopt, maar die heb ik er persoonlijk niet voor over.
    En voor de bibliotheek? Lastig in te schatten, hoewel ik wel ergens een passage las over een toepassing voor bibliotheken van Library Thing voor mobiele telefoons... Wellicht dus een optie voor het mobiel raadplegen van de catalogus (zie Ding 17).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Netty
    Ik heb wat rondgesnuffeld op Library Thing. Het grappige was dat ik het gisteren voor het eerst in onze catalogus zag staan. Ik was op zoek naar het boek 'Blinde wereld' van Ellen Heijmerikx. Zij heeft hier vorige week de Academica Debutantenprijs voor gekregen en gaat over de uiterst religieuze groepering Noorse Broeders. Ik zag de link Library Thing, beetje nieuwsgierig naar wat het was en als je er dan op gaat er een andere wereld aan boeken, boekrecensies en boeksuggesties voor je open. Je wordt er zelfs doorgelinkt naar internetboekwinkels (maar dat willen we natuurlijk helemaal niet). Wat ik wel jammer vind is dat je (weer) eerst lid moet zijn voordat je kunt gaan snuffelen. Ik heb het account van 23 dingen gebruikt dus dat was verder geen probleem hoor. Maar jammer vind ik het wel.
    Ik vind het allemaal heel leuk om te lezen maar wat ik bij wel meer dingen heb... ik zie het mezelf niet doen. Maar dat het een library thing is, lijkt me duidelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @eline
    Dit leek me echt superleuk. Enthousiast weer een nieuwe account aangemaakt en boeken toegevoegd en toen volgde er eigenlijk vooral teleurstelling. Best leuk om rond te snuffelen, maar eigenlijk ook niet meer dan dat. Het is wel leuk dat je via de aquabrowser door kan linken naar Librarything, maar uiteindelijk vind ik het allemaal niet heel veel toevoegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ding 18
    @Liduin
    Op speciaal verzoek met voorrang ding 18. Persoonlijk account bij Library Thing aangemaakt en 10 boeken van Jan Wolkers er op gezet om te oefenen. Bij deze boeken staan al inhoud, recensies/commentaren en links. Bij Library Thing Widget een widget geïnstalleerd en als favoriet aangemerkt. Momenteel werkt de bibliotheek al met diverse systemen zoals MOM, Picarta, in onze eigen catalogus (aquabrowser) met Zoek+Boek en Worldcat. Wellicht dat Library Thing nog iets kan toevoegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @elsken
    Een boekje toegevoegd in onze gezamelijke boekenkast van 23 dingen en een eigen account aangemaakt+ boeken.

    Er staan heel veel boeken niet in!!! of er is geen cover beschikbaar. Waarom staat 'schapen houden als liefhebberij' er niet in? Kijk dan houdt het wat mij betreft natuurlijk op.
    Ook Het huis van meneer Biswas en zo kan ik door gaan. Dus het is een karige presentatie geworden - geheel tegen mijn principes natuurlijk :-(
    De widget heb ik aangemaakt maar tot nu toe niet gelukt om hem aan mijn blog toe te voegen.
    't Komt voor het slotakkoord van deze 23 dingen vast nog wel goed. Want inmiddels is het me ook gelukt om een 'super-amateur' filmpje toe te voegen bij ding 16. Komt tot zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Liduin
    Ik heb het 23 dingen account gebruikt en wat rond gekeken op LibraryThing.Voor echte liefhebbers zeker een aanrader, je boekenkast te catalogiseren en mensen te vinden die een zelfde interesse hebben. Ook handig vond ik het om onder de link (In de buurt) alle boekwinkels te vinden b.v. in de stad Utrecht. Hier zag ik ook de Centrale Bibliotheek en filiaal Tuinwijk staan. Misschien een idee om onder deze link, evenementen die de bibliotheek organiseert te herbergen. Ook gekeken op Dizzie.NL Wel veel reclame en voor mij lijkt het een site voor tweede hands boeken. Onder (Agenda) alle boekenmarkten. Indien je graag alle boekenmarkten afstruint: Een tip, kijk op Dizzie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Elsken
    Toch wel leuk om zo wat van mijn boeken in mijn eigen biebje te zetten. Vooral leuk wat mensen erover te zeggen hebben en om te zien hoeveel mensen ook deze boeken delen.. hier is mijn eigen mini mini mini bieb:
    http://www.librarything.com/catalog/goudappeltje
    Volgens mij leuk om deze opmerkingen bij boeken te kunnen delen met de zoekmachine bij de bieb... Kun je meteen reacties zien van mensen en dan in hun boekenkast te kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @jessie voor de derde keer: het lukt me nu toch weer niet een reactie op het weblog te krijgen!
    Wat ik me afvraag voor NL is hoe we op moeten vallen tussen alle discussiegroepen die voorkomen, zodat mensen weten waar ze hun reactie op De grote zaal kwijtkunnen
    Annelies

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @jessie
    uit reacties van anderen hierboven begrijp ik dat er op de aquabrowser al een dergelijke functie is. Dus dit aanbevelen voor lezers is dan dubbelop.
    Maar voor leeskringen zou het wel een eyeopener kunnen zijn: dan kunnen zij heel gemakkelijk ervaringen uitwisselen.
    Of voor mensen die wel aan een leeskring willen meedoen, maar niet maandelijks naar zo'n bijeenkomst willen of kunnen komen.
    En vragen naar leeskringen komen regelmatig voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Gerda Op mijn blog staan mijn ervaringen met LibraryThings.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @liduin Dit is wel een heel leuke toepassing.
    Ik heb een account aangemaakt (Lenie56) en 10 boeken uit mijn boekenkast gecatalogiseerd.
    Het werkt best wel makkelijk en je kunt 200 boeken gratis catalogiseren. Voor meer boeken moet je overstappen op een betaalde versie. De mogelijkheden zijn o.a. zelf recenseren en een aantal sterren voor je waardering toekennnen. Je kunt boeken markeren als favoriet, nog te lezen en reeds gelezen.
    Je kunt ook deelnemen aan groepen en dus heb ik mij aangemeld bij "de Parelketting": :
    Een groep van de Overijsselse Bibliotheek Dienst voor bibliothecarissen en boekenliefhebbers die van lezen houden. Iedereen die graag anderen op leuke, mooie, spannende boeken wil attenderen kan meedoen.
    Bij het imago van bibliothecaris hoort de parelketting. Waarom zouden we daar niet gewoon trots op mogen zijn? De parel is als sieraad zeer gezocht en van hoge waarde.
    Laten we de boeken als onze parels zien, en er samen een mooi snoer van maken.
    Ja, ook mannnen mogen meedoen!

    Voortschrijdend inzicht: in deze tijd van web 2.0 is het natuurlijk onzin om ons te beperken tot Overijsselse lezers. De hele wereld mag dus met ons meelezen!
    Te gek, toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @Tine, ik heb me geamuseerd met Library Thing. Via de Aquabrowser zie je dat er aardig wat mensen zich hiermee bezig houden, dus kennelijk slaat zoiets aan, ook in combinatie met de bibliotheek.
    Je moet er wel heel veel tijd voor hebben, want je raakt van het een in het ander.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. LibraryThing is niet echt mijn ding. Ik heb thuis geen boekenverzameling.Sterker nog,ik heb niet eens een boekenkast.Ik vind het heerlijk om boeken te lenen en weer terug te kunnen brengen om vervolgens zo snel mogelijk weer aan een nieuw boek te kunnen beginnen.Dus als ik een boek uitgelezen heb heb ik er geen behoefte aan om dit met anderen op internet te delen. Een mening blijft persoonlijk.Ik koop ieder jaar de thrillergids van Vrij Nederland, maar de mening van de recensenten wijkt vaak af van mijn mening.
    Voor wat betreft het nut voor de bibliotheek:
    Ik heb vandaag voor het eerst de knop Library Thing ontdekt in onze aquabrowser, dat was me nooit eerder opgevallen. Voor veel van onze leden kan het een welkome aanvulling zijn bij de keuze of ze een boek wel of niet zullen lenen.Maar er zijn meerdere sites op internet te vinden waar je goede boekrecensies kunt vinden. Zelf ben ik lid van Crimezone. Dit vind ik overzichtelijker als Library Thing, want hoewel het een Nederlandse versie betreft staat er toch heel veel in het Engels.
    Wel vond ik de knop "in de buurt" interessant, omdat daar o.a. aankomende evenementen staan vermeld. Maar of onze lezers dit via Library Thing kunnen vinden betwijfel ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @Mary:

    Ding 18: Library Thing

    Ben net lid geworden van Library Thing. Dit was een van die dingen die ik nog niet kende en toen ik er over las werd ik razend enthousiast. Toen ik lid werd was ik juist daardoor des te gedesillusioneerd: het kost geld om meer dan 200 boeken toe te voegen, met mijn 7 boekenkasten is dat misschien slechts een tiende of nog niet eens van mijn collectie. Maar goed, ook al was het gratis geweest, je moet er toch tijd in gaan stoppen: elk boek gaan zoeken die ik in mijn kasten heb staan lijkt me een helse karwei. Wat wel handig was, was dat na een paar boekjes de site me al aanbevelingen liet zien en andere leden die soortgelijke boeken hebben, dus toen ben ik een paar van die collecties gaan bekijken, er waren een paar mensen die ongeveer dezelfde boeken hadden als ik, wat betreft recente filosofie dan, en dan kan je dus op de boeken van zo iemand klikken en dat maakt het toevoegen van je boeken ten minste net iets makkelijker. Mijn voorlopig nog kleine catalogus is alhier te raadplegen: Mijn Boekencatalogus

    Ook hier geld weer voor: als zoiets al bestaat, dan is het niet zo veel moeite om daar de lijsten van op een andere site op te roepen (ik begreep later uit reacties van anderen dat dit al het geval is trouwens). Enige nadeel is dat het een betaalde site is, maar als je op de website van de bieb profielen voor klanten zou hebben ooit, lijkt het me erg leuk om zoiets erbij te betrekken. Of er zelf een te onwerpen, maar ja, dan is het meteen een veel groter project.

    Wat ik ook errrug leuk vond trouwens, eigenlijk meer dan dat je je collectie online kan catalogiseren, was de forum, ik zit me nog steeds af te vragen waarom we dat niet hebben op de site van de bieb. Dit hadden we al 10 jaar geleden moeten hebben. Ook op library thing kan je zien dat mensen die van boeken houden en veel lezen ook houden van een leuke discussie op z'n tijd, en waar kan je dat beter doen dan op een forum die daar speciaal voor is...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. @ Marc LibraryThing is ook in het Nederlands, als je op "lees wat bloggers en de media te zeggen hebben over LibraryThing" klikt gaat het over in het Engels en kan niet naar de Nederlandse taal, dat vind ik erg jammer. Bij ons in de bibliotheek staat alles netjes op volgorde in de kasten dat is mooi en zo moet het ook, maar bij mij thuis zijn er geen boeken. Als ik een boek lees gaat het boek weer terug naar de bibliotheek en dat wil ik ook zo houden. Ik heb geen hebdrang om boeken te verzamelen, eenmaal het boek gelezen te hebben, is het bij mij klaar. Om toch voor jezelf de boeken te rangschikken is het een goede site, de klanten van ons zullen er veel plezier aan beleven.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. @gerda
    Uurtje gelezen, account aangemaakt, titels gezocht en gevonden, rondgestoeid en rond gekeken in Library Thing. Leuk om tips uit te wisselen maar verder ben ik geen superfan geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. @jessie

    Is er iemand die weet hoe je trefwoorden kunt toevoegen aan een discussiegroep?
    Gerda en ik kregen zowel thuis als in de bibliotheek steeds de melding "fout op pagina"
    Iemand een tip?

    BeantwoordenVerwijderen
  18. @Elsken

    Nooit van gehoord maar op zich wel logisch dat het bestaat. Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf niet zo heel veel lees, ik lees voornamelijk boeken voor mijn studie en vind het dan wel best. Ik zou dit zelf niet aanmaken omdat het voor mij weinig toegevoegde waarde heeft. Ik bespreek de boeken voornamelijk met medestudenten en met de leraren en pas de theorie dan toe in verslagen. Ik ben verder niet actief bezig met boeken.

    Hmmz ik ben even hard aan het denken voor een toepassing bij de bieb. Ik zit dan toch echt te denken de discussies die interessant kunnen zijn, maar of we ons bieb hier iets mee kunnen weet ik niet zo goed. Ik denk dat het voornamelijk persoonlijk is en niet zozeer iets voor een organisatie. Het enige wat ik zou kunnen bedenken is reclame maken op een dergelijke site, maar hier zitten alleen mensen die echt bezig zijn met boeken en die zul je waarschijnlijk ook veel in een bieb tegen komen. Het lijkt me dat de jongeren hier juist niet op zitten (tenzij ze erg graag lezen). Ik vind dit dus een zeer lastig ding om toe te passen bij de bieb.

    Al met al niet mijn favoriete ding dus en ook niet iets wat ik zelf zal gaan gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. @Marc Leuk dat zoiets bestaat (wist niet dat onze catalogus er ook gebruik van maakt...)
    Maar ik ga dit zelf niet gebruiken Geen enkele behoefte om mijn boeken te rubriceren.

    Ik weet eigenlijk niet of dit voor de bibliotheek een handige site is. Er zijn meerdere boekensites zoals boeklezers.nl. Dit is slecht 1 voorbeeld, maar er zijn echt tientallen boekensites. Zelf vind ik bol.com ( ja ik weet het: concurrentie!) erg goed. Je kan er makkelijk zoeken en vinden en er wordt een zinnig leesadvies gegeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. @Eline
    Het is een leuke manier om je boekenkast digitaliseren, vergt wel veel tijd als je veel boeken hebt, maar je hebt er ook wat aan.
    Het is leuk om te zien of jouw boeken veel gelezen worden en wat de meningen zijn over deze boeken.
    Ik weet dat wij in onze catalogus al gebruik maken van Librarythings. Misschien kan er op de site informatie over gegeven worden, er zullen altijd nog wel mensen zijn die er niet bekend mee zijn.
    Misschien is een mini cursus van 23 dingen (met natuurlijk met wat minder dingen) wel erg leuk voor leners.

    Eerlijk gezegd vind ik dit Ding wel iets voor schrijvers, zo kunnen ze de meningen van de lezers volgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. @Tine
    Rondgestruind op Library Thing en Dizzie.
    Bij deze laatste zag ik info over de actie NL die a.s. vrijdag van start gaat. Iemand van de bibliotheek Utrecht had daar een opmerking over geplaatst. Ik kijk veel op sites over literatuur en zal toch niet zo snel gebruik maken van Library Thing. Mijn eigen Bibliotheek erin onderbrengen is niet aan mij besteed.Net als Marion voel ik daar geen enkele behoefte toe. Ik heb wel geoefend met de account van 23 dingen en een aantal van mijn boeken toegevoegd. Daar hou ik het bij.
    Ik vind het wel een goed idee van Muzeyyen om op onze eigen site info te geven over Librarythings. Ik vind het nog een beter idee om als bibliotheek diverse cursusssen rond media-wijsheid aan te bieden aan onze klanten.
    De bibliotheek van Almelo heeft wat dat betreft een mooi aanbod.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Marc:
    Ik geloof niet dat dit mijn ding is. De eerste drie titels kwamen al niet naar boven. Lekker dacht ik. Dat heb ik weer en de twijfel sloeg toe. Gelukkig las ik dat meer mensen daar last van hadden.
    Ik ga hier geen gebruik van maken. Leuk als je 1000 boeken in je kast hebt staan maar die heb ik dus niet. Daarnaast haal ik recensies uit kranten/boekbladen of hoor deze via.

    Wel leuk om te zien hoe actief en uitgebreid sommige mensen hun profiel hebben. Regelmatig komt dan als favoriete bibliotheek Utrecht naar boven. (Ook wel logisch als je rond 1km rond Utrecht zoekt. Maar toch!)

    Bij het kopje: Discussie zag ik twee berichten van onze bibliotheek over NL. Leuk als je veel op deze site zit en je wilt mee discussiëren.

    Bij het kopje: In de buurt kwam ik o.a. onze centrale bibliotheek tegen. Handig dat je zo naar de website van onze bibliotheek kan.
    Ik kreeg geen witget op mijn blog. Helaas.

    Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  23. @Mary
    Library Thing
    Klinkt heel mooi: je boekenkast op internet. Maar als je dan bezig bent valt het vies tegen: veel engelse titels of net andere uitgaves. Totaal geen recensies of reacties of discussies. Kost veel zoektijd. Ik zie er nog niet veel lol in. Voor de bieb: interesseprofielen is een idee?
    Het grote gemis: Library Thing gaat alleen over boeken. Waar is de muziek?
    Want dat zou ook leuk zijn: je favoriete muziek melden.
    Library Thing verenigt in zich al eerdere Dingen, dus goed uitzoeken waar je voor kiest.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. @Netty.
    Een account aangemaakt en boek 1 toegevoegd. Dat ging goed, maar boek 2 en 3, toch heel bekende boeken,leverde geen enkele treffer op. Onbegrijpelijk. Vervolgens ook geprobeerd de widget aan mijn blog toe te voegen maar die bleef maar draaien en draaien. Dus maar weer verwijderd. Ook ik heb helemaal geen zin om mijn boekenkast in Library thing in te voeren zoals blijkbaar veel anderen,gezien de reacties vóór mij.
    Nog gezien bij "in de buurt" o.a. De Plantage en Overvecht, zonder foto,dat is misschien leuk om toe te voegen. Daar staat dan onze website weer vermeld om naar door te linken, handig.En bovendien het mailadres van de klantenservice! Ook handig.
    Dat we in de aquabrowser een link naar Library thing hebben, was mij bekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. @Marc...ik ben lid van dizzie.nl. hier kan je ook al je boeken op zetten, bloggen, recensies lezen en vooral ook met andere leden van gedachten wisselen. nederlands en een erg leuke en sociale site! dus voorlopig geen librarything voor mij. ik zoek me gek maar kan geen link naar librarything vinden op onze site???

    BeantwoordenVerwijderen
  26. @Jessie,
    Ik heb 10 boeken in mijn bibliotheek gezet. Ook alle Spaanse titels werden gevonden. Er staat een widget in mijn weblog maar die doet het niet echt (?)
    Ik denk niet dat ik dit privé ga gebruiken. Het kost best veel tijd die ik liever aan lezen besteed.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. @Jessie, Een jaar geleden op aanraden van Tineke een Dizzie account aangemaakt. Leuk dacht ik, ik heb wat met boeken, maar door er niks mee te doen ben ik mijn account nu kwijt. Ik probeer in library thing nu mijn voorliefde voor 'culinaire'titels te plaatsen (geen kookboeken). Maar wanneer moet ik dat doen? 23 dingen, leuk, maar wat kost het veel tijd. Library thing zet ik op mijn blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. @Jessie,

    In de eerste plaats lijkt t me voor mensen die veel (in t midden gelaten wat veel precies inhoud) boeken hebben, ik hou van ruimte en beperk mn collectie tot een sporadisch fictief boek aangevuld met kunstboeken die ook geen vele meters opslokken. De bieb is mijn boekenkast en wat handig dat ik er helemaal voor niets een catalogus bij krijg!

    Dus, Librarything, voor;

    Mensen met meer dan weinig boeken,
    Mensen die onderling willen discussiëren,
    Mensen die deel willen nemen aan n online boekenclubje
    Mensen die hun leesinteresse willen delen
    Mensen die veel lezen en willen voorkomen dubbel te lezen

    Ik heb eigenlijk nog geen idee wat dit voor een meerwaarde voor de bibliotheek zou kunnen hebben...

    BeantwoordenVerwijderen
  29. @Marc,
    Toch weer vrij lang blijven hangen bij dit Ding!
    Van alles bekeken en geprobeerd...
    Een auteurswolkje op mijn blog gezet (uit de 23dingen-boekenkast). Dat gaat allemaal prima.
    En t is ook interessant om eens te bekijken maar ik zal dit BibliotheekDing zelf niet gaan gebruiken. Ik ben ook een echte lener en een zeer matige koper. Onze eigen Utrechtse collectie is al véél te veel voor mij...
    Bij dat 'in de buurt'dingetje moeten natuurlijk wel al onze bibliotheken tevoorschijn komen, met een fotootje.
    Ik ga eens speuren naar de potentiële LibraryThing-klant onder onze gebruikers.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. @Gerda En nu wordt het leuk: Library thing! Want zoals De Bie in zijn Bie's al zei: mijn hobby is LEZEN! En anders dan bij mijn vriend, betekent dat bij de meeste mensen: boekwinkels afstruinen, boekenbijlages lezen, boekenprogramma's bekijken, nog meer boekenmarkten bezoeken en heel veel boeken verzamelen, uitlenen en opruimen. Tja, en wanneer heb je dan werkelijk nog tijd voor een boek? Maar ik heb een account aangemaakt hoor en ga lekker rondstruinen bij Dizzie. Wat ziet dat er gezellig uit! Was bij Hyves en op Facebook ook al 'bevriend' met een paar bibliothecarissen (mensen zien aan je profiel waar je werkzaam bent, heb zo al eens een gratis boek gewonnen "De heks van de bibliotheek" getiteld (ik moet het nog lezen haha), maar dit is natuurlijk de ideale website om nieuwtjes, recensies etc. uit te wisselen. Zeer geschikt voor de bieb. Een grote online leesclub van leden.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. @ marc Ik was 2 uurtje meebezig, ik heb een account aangemaakt rond gekeken, maar heb geen boeken toegevoegd.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. @Liduin

    Ik heb gebruik gemaakt van het account van 23 dingen om rond te snuffelen op de site van librarything. Een aantal boeken toegevoegd, gekeken of er boekbesprekingen waren (maar eentje die wel erg kort was) bij de leessuggesties gekeken (leuke tips), gekeken wat er allemaal in de buurt te vinden was. Geprobeerd om een widget op mijn blog te plaatsen, maar daar raakte ik het spoor bijster en dat is me niet gelukt. Wat zou de bibliotheek hier mee kunnen? Ik zou het zo één, twee, drie niet weten. Over dit ding ben ik zelf wat minder enthousiast, op naar de volgende,

    BeantwoordenVerwijderen
  33. @ Liduin LibraryThing is leuk! Snel 10 titels erop gezet, daarna aanklikken. Dan zie je wie die het boek ook geplaatst hebben, hun ervaringen, tips n.a.v. deze titel, aquabrowserachtige associaties,en een aantal sterren die het boek kreeg van de lezers.
    Dit is natuurlijk een ideale plek voor een virtuele leesclub.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. @Gerda
    Naar dit ding keek ik al uit omdat ik mijn boeken eindelijk een keer in een bestand wilde plaatsen. Helaas moet je voor meer dan 200 boeken betalen, het wordt dus een deel van mijn boeken, eerst de kinderboeken maar. Een account aangemaakt en begonnen. Eén boek zat niet in het bestand dat boek heb ik maar even opzij gelegd. Ook het bewerken heb ik nu niet gedaan. Bij alle acht ingevoerde titels een omslagfoto gekozen. Het leuke is dat ik bij het invoeren al namen van collega’s tegenkwam. Lid geworden van de groep Bibliotheek Utrecht leest; geen reactie gegeven want ik moet De grote zaal nog lezen. Na al dit werk even in onze bibliotheek catalogus gezocht naar een door mij net ingevoerde titel. De gelukvinder van Edward van de Vendel en bingo, daar stond ik met in ieder geval nog één collega. Of ik dit nou zo prettig vind? Daar moet ik over nadenken. Voor de bibliotheek is er dus al een toepassing; een link naar LibraryThing. Dat lijkt mij een goede toepassing.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. @Netty, Ik heb een account aangemaakt en even gekeken op LibraryThingsite, echter met mijn eenzijdige collectie Baantjer boeken is catalogiseren een overbodig iets. De rest van mijn boeken leen ik per item en gaat weer terug. Ik zal er geen gebruik van maken dus. Tevens zie ik er geen gebruik voor de bibliotheek in.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. @jessie
    Voor een echte bibliothecaris is dit een prachtige manier om haar boekenkast in kaart te krijgen. Een paar titels heb ik ingevoerd en ik zie wel goede mogelijkheden. Ik zou dat graag via mobiel internet beschikbaar hebben. Hoe vaak gebeurt het niet dat ik absoluut niet zeker weet of ik een bepaald boek al in de kast heb staan? Ook voor vrienden die niet zeker weten of ik al over die bepaalde titel beschik kan het handig zijn: je geeft ze gewoon even toegang.
    Maar: mijn boekenkast is te omvangrijk: zeker een 3500 boeken, en dat is teveel werk.
    Maar wellicht toch fijn voor mijn recent gelezen en meer of minder goed gewaardeerde boeken.

    Zakelijk gezien ligt er een schone taak voor de bibliotheek om de klanten op deze en andere prachtige sites te attenderen. We zijn immers toch ook informatiemakelaar? Hoeveel van onze klanten kennen Library Thing al? Zet dat gauw op onze site en maak dit wonder van cataloguswerk aan een breed publiek bekend.
    Ik ga de site in ieder geval doormailen aan alle boekengekken/vrienden in mijn omgeving.

    Gr. Isolde

    BeantwoordenVerwijderen
  37. @Liduin

    Geprobeerd om een widget te maken zonder succes...probeer het later nog eens..
    Inspirerend LibraryThing! Te lang aan het snuffelen geweest!
    Een account gemaakt en een aantal boeken in de virtuele kast gezet!
    Veel mogelijkheden! Voor de bibliotheek denk ik dat je klanten er op kunt wijzen,dat er een mogelijkheid bestaat om tips te krijgen als je van bepaalde boeken houdt.
    In de nieuwe catalogus bestaat de mogelijkheid niet meer om boeken advies te krijgen, wat veel klanten erg jammer vinden. Misschien is dit een alternatief.
    Een alternatief met vele andere mogelijkheden!
    Erg handig van LibraryThing: LibraryThing in de buurt met tips voor o.a lezingen.
    Maar ik verbaasde mij er over dat de site aangaf in de buurt van Zeist.....
    Hoe weet men dit??? Dit vond ik niet prettig...
    Waar blijft de privacy?
    De discussiegroepen heb ik niet gevonden...

    BeantwoordenVerwijderen
  38. @Gerda
    Ik heb me aangemeld bij LibraryThing en daar even lekker rond gesnuffeld. Persoonlijk vind ik het altijd wel luk om te horen en/of te lezen wat men van een bepaald boek vind; daarom bezoek ik graag de sites www.crimezone.nl en www.vrouwenthrillers.nl. waar veel meningen, van hoofdzakelijk thrillers, te vinden zijn. Voor de bibliotheek vind ik libraryThing een leuke site: voor ieder wat wils: meningen, recensies: een soort gezellige leesclub!

    BeantwoordenVerwijderen
  39. @Eline
    Nou Library Thing is in elk geval erg gebruiksvriendelijk. Heb snel een aantal van mijn favorieten uit de kast geplukt en heb ze ingevoerd. Soms was het even zoeken maar ik heb ze allemaal gevonden, bij sommige vond ik geen afbeelding van de omslag. De tips vond ik een beetje vaag; zo zou ik een boek van Simone van der Vlugt moeten lezen omdat ik Eilandgasten van Vonne van der Meer op mijn lijst had gestaan. De tip lijkt me een beetje vergezocht. Voorts heb ik de Library Thing-widget in mijn Blog geplaatst.
    Voor de Bieb is dit zeker handig om mensen tips te geven op basis van wat ze al gelezen hebben. Echter: soms werkt het beter om de klant aan de balie van advies te voorzien omdat je dan kan doorvragen om er achter te komen WAAROM iemand een boek mooi vond. Hetzelfde boek kan wel eens om heel verschillende redenen mooi gevonden worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  40. @jessie
    ik heb erna gekeken maar ga het niet thuis gebruiken ik
    heb niet zoveel boeken ,ik leen ze liever in de bieb

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Ding 18 Library thing
    @Liduin
    Filmje bekeken, daarna via Nederlandstalige versie account aangemaakt op site. Tijden rondgesnuffeld op betreffende site. Je kunt hier uren doorbrengen.
    Catalogiseren van mijn boeken zou kunnen. Heb ik zelf niet zo'n behoefte aan, ik ken mijn eigen boekenkast redelijk goed, is ook niet zo uitgebreid, want ik leen altijd boeken e.d. uit de bibliotheek en ik verzamel geen boeken, alleen voor hobbies. Recensies lees ik toch liever via kranten en tijdschriften. Voor een virtuele leesclub zal het wel handig en leuk zijn. De centrale bibliotheek vond ik ook met adres e.d. Of een klant ons zo zoekt en daarmee op ons geattendeerd wordt? Kan, ik hoop dat ze ons eerder hebben gevonden en weten waar we zitten.Een widget aanmaken is me helaas niet gelukt. Misschien later. Ik ga nog wel een keertje proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  42. @Tine,
    Ik heb de rondleiding dioor Librarything gedaan en werd er niet opgewonden van. Beetje saai en niet inspirerend. Het heeft voor mij geen nut om Librarything met mijn boekenkast in te vullen.
    Als je bibliotheekbezoekers virtueel/digitaal wilt inspireren (met boeken) moet je het op een andere manier doen. Beetje bol.com. Aquabrowser is al een heel aardig begin waar van alles aan vast gekoppeld is. Daarop voortbordurend kun je leuke dingen doen met "bibliotheektips" e.d. (en dan in de vorm van ......tipt, met een bibliotheekmedewerkerachtig poppetje).

    BeantwoordenVerwijderen
  43. we hebben een account aangemaakt, heel makkelijk te vinden. Voor mijn boeken zal ik het nog niet doen, voor mijn l.p's en cd's verzameling is het een optie.
    Cor51

    BeantwoordenVerwijderen
  44. @Marc
    LibraryThing gelezen en filmpje van de Bie gezien. Voor mij hoeft dit niet. Mijn boeken kast is niet zo groot. De bibliotheek is mijn boekenkast. Maar ik denk voor mensen (mijn zus)die wel veel boeken thuis hebben het heel handig kan zijn.
    Of het voor de bibliotheek handig is zie ik niet zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  45. @Marc Heb rondgekeken op LibraryThing en vond het leuk aangezien ik zelf ook veel lees.
    Zeker de aanbevelingen als je een boek gelezen hebt en er worden soortgelijke boeken aanbevolen . Normaal gesproken haal ik tips voor boeken uit tijdschriften-kranten of van klanten-collega´s etc. maar dit is zeker ook een goede manier! Ook zeker iets om klanten aan te bevelen. Ik lees hierboven over dizzie.nl, die ken ik ook nog niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  46. @gerda
    Wat een mogelijkheden voor een echte librarian en bibliofiel: fantastisch hulpmiddel voor leesclubs. Zeker de moeite waard om onze klanten eropte attenderen! Zelf gaat het me te ver. Misschien als ik 65 ben?

    BeantwoordenVerwijderen
  47. @Tine
    Omdat ik er een bekende tegenkwam, maar ook uit dwarsheid, heb ik me op Dizzie.nl aangemeld in plaats van op LibraryThing. Een top 10 samenstellen is lastig, omdat veel (oudere) titels er niet op staan. Ik heb geprobeerd zelf een titel toe te voegen, maar de verplichte foto van de kaft was niet te vinden op het net. De top 10 vullen is gebruiksonvriendelijk: heb je eenmaal een titel op een plek gezet, dan kun je dat niet meer veranderen. Als gevolg staat één schrijver twee keer in mijn top tien, ach ja. Op mijn blog staat - dankzij Photoshop - een mooie link naar mijn Dizzie-account.
    Voordelen LibraryThing: veel meer titels op de website en het toevoegen van een nieuwe titel gaat (zo te lezen) makkelijker. Voordeel Dizzie: een onbeperkt aantal boeken in je collectie mag, bij LT is dat gratis tot 200 titels.

    N.a.v. de reacties hierboven: LibraryThing is niet per se voor boeken die je zelf bezit. Ook handig voor boeken die je gelezen hebt, al was het maar om "dubbel lezen" te voorkomen.

    Onze bieb promoot een discussie over "De grote zaal" op LT. Dat is geen succes: van de 6 reacties zijn er zeker 5 van collega's. Wat wel aardig is: de link naar LibraryThing als je een titel opzoekt in de aquabrowser. Op de geopende pagina vind je meteen een lijstje met 10 geschikte aanbevolen titels. Dit is goed bruikbaar voor vragen van onze klanten!

    BeantwoordenVerwijderen
  48. @Diny. Ja, bij alles wat je op Internet achterlaat, moet je je afvragen of je dat wilt delen met de hele wereld. Of alleen in een besloten omgeving. Je vinden via Librarything lijkt mijzelf geen onoverkomelijk bezwaar, maar dat is een afweging die ieder voor zichzelf moet maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  49. @elsken
    Alles gelezen. Op het account van 23 dingen 10 boeken ingevoerd.Krijg daarbij te zien wie het betreffende boek nog meer hebben en wat zij vervolgens weer in hun lijst hebben. Als ik het tenminste goed begrijp. Ik vind dat wel leuk, maar nog leuker vind ik het om live met collega's en vrienden tips uit te wisselen. Ook uit kranten, tijdschriften en tv haal ik veel tips. Lekker want ik zit al zo vaak met de laptop op schoot Daarnaast geniet ik nog steeds heel erg van boeken die ik toevallig tegenkom bv op een hele mooie presentatietafel in de bibliotheek. Maar ik begrijp wel dat er heel veel lezers zijn die librarything kunnen waarderen. Ik wilde mijn lijstje op mijn blog zetten,maar dat is nog niet gelukt en dat ga ik dus nog proberen. Het moet wel kunnen want moniek heeft het. Zij heeft me wel iets verteld over kopieren etc,maar het lukt niet.
    Maar ik moet dat blog toch nog leuker maken. Nu ga ik gewoon naar het volgende ding want ik ben al weer meer dan 2 uur met dit ding bezig.

    BeantwoordenVerwijderen
  50. @Elsken
    Dit is weer een Ding om van te genieten.
    Nadat ik een stuk of 15 titels ingevoerd had ben ik gaan kijken wat het effect was. Al gauw belandde ik bij de aanbevelingen. Echt helemaal geweldig! Natuurlijk ben je het niet met elke suggestie eens, en zijn er anderzijds ook boeken bij die je al gelezen hebt, maar dan blijven er toch (in mijn geval) nog een heleboel tips voor te lezen titels over. Snel een paar gereserveerd. (Waar haal ik de tijd vandaan om ze allemaal te lezen? Het moet maar gauw Kerst worden ...)

    Ik had de aanduiding Library Thing al wel eens zien staan in de catalogus, maar nooit de moeite genomen om verder te kijken. Misschien zijn er meer klanten zoals ik en zou het zinvol kunnen zijn om een venstertje met een verwijzing naar een site met uitleg te laten verschijnen als je er met de muis overheen gaat.
    Verder zouden we er op onze site ook een apart item van kunnen maken. Want ik denk dat er zeker belangstelling voor bestaat!

    Tot slot zou ik nog graag zien dat er een (omgekeerde) verbinding komt tussen Library Thing en Bibliotheek Utrecht, zodat als je in LT een leuk boek ziet met een muisklik ook de beschikbaarheid bij ons duidelijk wordt en je het boek kunt reserveren. Je zou dit in je profiel moeten kunnen aangeven. Het zal nog wel toekomstmuziek zijn, maar toch ... je weet maar nooit!

    BeantwoordenVerwijderen
  51. @Elsken. Kende het niet, wel logisch dat het bestaat. Mijn boekenkast is niet dusdanig dat ik van Library Thing gebruik zal gaan maken. Lees daarnaast veel vakbladen, waar ik eens artikelen van scan en op mijn PC bewaar (net zo iets :-) Met Library Thing moet je echt veel mee hebben, anders werkt het niet. Jammer van het limiet 200 boeken. Ik stuur het wel toe aan een bekende waar het handig voor kan zijn. Ben benieuwd of zij er gebruik van gaat maken.
    Bij het inloggen op onze site en het zoeken van een boek kwam ik Library Thing tegen met recensies. Of onze klanten dan snappen wat het is. Misschien een aparte link met uitleg plaatsen is handiger.
    Handig, goed om te weten, (nog) niet mijn ding!
    Groeten Brenda

    BeantwoordenVerwijderen
  52. @Eline,
    Tja, Library Thing! Ik heb er rondgekeken, mij aangemeld. Geprobeerd mijn boeken toe te voegen, maar helaas. Informatieve boeken worden niet herkend. Niet met auteur, niet met titel, niet met ISBN nummer. Hier zal ik mijn boekenkast dus niet op kunnen zetten.
    Toch nog even geprobeerd met titels die ik weleens geleend had, en dus niet in mijn boekenkast staan. En ja hoor , dat lukte wel.
    Het is leuk, maar ik zal er zelf toch nog niet zoveel tijd aan spenderen, die tijd besteed ik liever aan wat anders.
    Library Thing is ook voor mij nog niet my thing!

    BeantwoordenVerwijderen
  53. @eline. Voor mezelf zie ik geen mogelijkheden om dit te gebruiken, maar LibraryThing is wel heel handig voor onze vele leesclubs in West. Misschien handig om op onze site of in onze nieuw te verschijnen uitleenvoorwaarden voor de leesclubs deze mogelijkheid te vermelden?

    BeantwoordenVerwijderen
  54. @netty: De boeken die ik lees leen ik bij de bieb, breng ze dan weer terug en hoef dit dus niet in een catalogus te zetten.
    Maar ik kan me voor stellen dat er mensen zijn die dat wel willen en dan is het erg praktisch.

    BeantwoordenVerwijderen
  55. @netty
    Ok, veel van gehoord voordat ik bij dit ding was aangekomen. Vind dat de site best vol oogt. Als je het dan met bol.com vergelijkt kan ik daar toch beter mee uit de voeten. Iets simpeler, meer voor dummies, basisfocus op u houdt van x, lees dan ook y. Heb trouwens ingelogd via 23dingen-account. Even rondgesnuffeld, boek toegevoegd (Pluk). Wel leuk om te doen, maar je kunt ook hier uren bezig zijn volgens mij. Wat het exact toevoegd voor onze klanten, ik weet het niet...
    We hebben de site gebruikt voor tijdens NL Leest maar vrijwel geen reacties gekregen. Denk dat het voor de 'gewone' lezer misschien iets to much is. Maar voor hard core lezers zie ik er wel wat in. Zeker de discussiegroepen, zag daar ook leraressen van de lagere school discussieren over een Nijntje boek (oma die doodgaat).
    Vanuit onze catalogus kun je linken naar Library Thing maar of onze klanten daar uit zichzelf op klikken? Een kijken of we daar iets over kunnen terugzien in de statistieken.

    BeantwoordenVerwijderen
  56. @ Tine:
    Helaas, ik krijg de LibraryThing-widget helaas niet geïnstalleerd op mijn blog. Niet als losse widget en niet in een bericht. Ik las bij andere mensen dat zij daar ook problemen mee hadden, dus helaas pindakaas. Maar ik ga wel Karin vragen waarom het bij haar wel gelukt is.
    Natuurlijk getest hoe snel het aantal van LibraryThing in onze Aquabrowser is bijgewerkt als ik de titel ook heb toegevoegd. Nou, direct, dus dat valt me alles mee :-)
    Vanuit de Aquabrowser heb ik doorgeklikt op de LibraryThinglink om op deze manier een titel toe te voegen. Helaas moet ik nadat ik op de knop 'Voeg toe' geklikt had, alsnog het boek opzoeken. Raar, ik zat namelijk al in de titelbeschrijving.
    Ik vind dit een leuke manier om door verschillende boekenkasten te snuffelen. Voor onze klanten is het doorlinken via de Aquabrowser handig voor bv. leeskringen.

    BeantwoordenVerwijderen
  57. @Marc
    Had via de opleiding Informatie & Advies al kennisgemaakt met LibraryThing. Interessant voor een (beperkte) doelgroep.
    Ik moet eerlijk bekennen dat ik er thuis niets mee heb gedaan en in de toekomst ook weinig mee zal doen. Het is iets te veel 'bibliotheekje spelen' een activiteit die ik, overigens met veel plezier, al regelmatig ontwikkel.
    Leuk is wel dat informatie op allerlei manieren is terug te vinden:
    Je zoekt op locatie en krijgt meteen Slotavond NL leest gepresenteerd ;)
    http://www.librarything.nl/local/place/utrecht%20netherlands

    BeantwoordenVerwijderen
  58. @Liduin
    Ik heb wat filmpjes gezien en rondgekeken op LibraryThing/Dizzie.nl. Dat was een leuke kennismaking. Het laat mogelijkheden zien omtrent het catalogiseren van... Echter ben ik redelijk op de hoogte van hetgeen ik in mijn bescheiden privébibliotheekje heb staan.
    Ik zal daarom niet snel van deze opties gebruik gaan maken. Voor leesgroepen wellicht handig om informatie over boeken en auteurs uit te wisselen, maar dan als aanvulling, want er gaat niets boven de gezelligheid van een leesgroep in huiselijke kring.
    Bloem

    BeantwoordenVerwijderen
  59. @Eline, heb gestruind door de filmpjes en info, maar voor mij hoeft het niet zo. Ik ben meer een type van recensies in de krant ( Trouw, Bas Maliepaard) lezen en in de plaatselijke boekhandels en op Bol.com kijken wat populair is. Overigens, ik vind de Bol site geweldig, laagdrempelig gebruik: mensen die dit boek"/cd/dvd kochten kiezen ook voor..

    Maar goed, onze aquabrowser is een behoorlijke stap beter dan de vorige catalogus en inderdaad: een link naar Librarything. Effe gesnuffeld op Eine Vere en daar kom je dus allerlei titels tegen die de recensenten ook lezen, vergelijkbaar met Bol.com, maar dan meer/dieper ingaand op de inhoud. Kwalitatief en goede site, voor mij niet zo interessant, behalve bij een title die ik grandioss vind, daarvan wil ik ook weten hoe anderen daarover oordelen.

    Voor de bibliotheek: al eerder genoemd, leuk voor leeskringen, maar misschien moeten we ook leerlingen van het Amadeus hierop attenderen. Ze "moeten"lezen en als een boek goed vonden, laten reageren op Librarything, dan doen ze ook inspiratie op voor andere titels. Weten de Amadeusdocenten eigenlijk van het bestaan van Librarything? Interessant om te onderzoeken, Nanda?

    BeantwoordenVerwijderen
  60. Librarything, ik was het al tegengekomen bij Nederland Leest, bij de reactiemogelijkheid op het boek. Ik vond het eerlijk gezegd nogal omslachtig en niet direct duidelijk. Je moet je eerst aanmelden, weer een plek met weer een naam en wachtwoord. Op de site moest je ook nog echt zoeken naar de Bibliotheek Utrecht-groep.

    Wat betreft mijn eigen boekenkast: ik ben niet echt een heel systematische boekverzamelaar, ik leen meer dan ik koop, heb 6 kasten waar alles door elkaar staat. Dus of ik de beste deelnemer ben voor dit onderdeel? Mijn boeken delen doe ik wel fysiek, met mijn zussen en moeder, onze smaak komt grotendeels overeen. Met anderen deel ik letterlijk boeken: bij elke afspraak geven we elkaar graag gelezen boeken, die we niet persé zelf willen houden.

    Voor Bibliotheek zie ik vooral een functie in de aquabrowser. KLanten vragen/ klagen regelmatig over de functie van lijstjes en aanbevelingen, tags door klanten zijn daarvoor niet afdoende.

    BeantwoordenVerwijderen
  61. @elsken,
    Ik heb een beginnetje gemaakt en 10 boeken ingevoerd. Ga later nog categoriseren. Aan het lezen, gelezen, etc. Snel een bespreking erbij te vinden maar die vind ik ook vaak snel op boekrecensie.nl of zo iets.
    Ik heb een leesclub dus ik ga ze hier snel (15 december)over vertellen. Voor mij is dit een aanwinst. Ook om mijn iegen boekenkast eens te ordenen. Na een verhuizing zijn ze er allemaal maar zo ingezet en het plan om te tzt te ordenen ligt er nog steeds. Dit gaat helpen. Ik ga dan gelijk de boekenkast zo maken dat de boeken horizontaal liggen en je niet je nek zo zwaar hoieft te belasten. Zelfde geldt voor cd/ dvd kasten waar ze in staan. onbegrijpelijk dat die onyworpen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  62. @Jessie.
    Ik was een poosje geleden al lid geworden, maar was mijn inlognaam vergeten.... dat zegt al iets. Leerzaam om rond te kijken: groep Young Adult-lit. gevonden + Dutch Librarians: niet echt enerverend, moet ik zeggen. De kracht van LT is dat je kunt delen, soulmates op boekenvlak kunt vinden en online leesclubs kunt starten. Moet je wel een actieve groep zijn en het goed gebruiken, anders voegt het niet veel toe! We kunnen onze klanten attenderen op LT of Dizzie. maar of het ook een platform is voor bibliotheken, ik weet het niet... Persoonlijk heb ik hier geen behoefte aan en loop liever een boekwinkel binnen/lees de krant/wissel met vrienden en collega's tips en ervaringen uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  63. @Netty
    Ik heb de site bezocht en toen ik las dat er 1.000.000 boekenliefhebbers waren aangesloten, ging ik bij mijzelf te raden: ben ik een van hen..... euh nee. Af en toe een boek en daar blijft het dan ook bij. Niet iets voor mij, maar voor de wormen onder ons........

    BeantwoordenVerwijderen
  64. @ Liduin
    Ik heb net een account aangemaakt er er wat boeken opgezet. Voor de echte boekenfreaks met een grote boekenkast is het misschien wat maar niet voor mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  65. @tine

    Ding 18: Catalogiseer je boekenkast met LibraryThing
    Deze kende ik nog niet. Ik ben er mee aan de slag gegaan, en ik loop nu inderdaad rond met het plan om mijn boeken in te werken in dit systeem.
    Of de bib hier iets mee kan weet ik nnog niet. Als het netwerk erg groot wordt misschien. Je weet nooit wat de toekomst brengt als je kijkt naar ontwikkelingen als b.v. google books. Deze heeft veel van de zelfde functies maar een veel grotere achterban.

    BeantwoordenVerwijderen
  66. @ Netty
    Hier heb ik dus helemaal niks mee.
    Ik kan me niet voorstellen dat je hier tijd en energie in stopt anders dan om een leeg leven te verdoezelen.
    Als ik -weliswaar al weer enkele jaren geleden- de reacties van collega's in de rest van de wereld beluisterde kan ik me bijna niet voorstellen dat er nog zoveel gebruikers zijn.
    Voor handige functies, zoals recommandaties, zijn veel gemakkelijker alternatieven beschikbaar dan zelf bibliotheekje spelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  67. @Netty
    Herinner me nog een van de eerste toepassingen van de PC: je platencollectie er op zetten. NOOIT begrepen waarom mensen dat willen doen. De Bie geeft daar een prachtig voorbeeld van...
    LibraryThing, een paar jaar geleden geprobeerd, het was toen alleen nog maar Engels. Wellicht handig als je op zoek bent naar iets nieuws (lezers die dit lazen, lazen ook)....Maar ik zie me zelf het niet vaak gebruiken, laat staan mijn eigen bibliotheek spelen. Maar ja, dan gebruik je het wel, maar geef je niets terug en dat is natuurlijk uiteindelijk niet de bedoeling. Maar ik verbaas me over al die mensen die rubriceren, taggen, recenseren - soms nog op een eigen blog.... Waarom die wens tot delen? Ga lekker wandelen in de wind...
    Trouwens die foto van onze verwaaide vlaggen op het dak van de CB, ik hoop dat zij inmiddels weer fier wapperen)
    Voor de bibliotheek: Ik vind het mooi dat LibraryThing in de Aquabrowser is. Toch weer een extraatje naast MOMS.

    BeantwoordenVerwijderen
  68. @ Gerda
    Ik heb een account aangemaakt. gelijk wat boeken ingevoerd en wat rond gekeken. Als ik ooit tijd heb en niks te doen....dan ga ik ervoor zitten. Het lijkt mij leuk om voor mezelf een overzicht te hebben wat ik zo al gelezen heb en wat ik ervan vond en niet zo zeer om met anderen te delen. Voor de bibliotheek is leuk om onze klanten daarop te attenderen, zodat ze zelf ook een overzicht kunnen maken, verschilende recenties lezen, online leesclubs.... indien gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  69. @Elsken,
    Ik heb ingelogd via 23 dingen, ging makkelijk en even rondgekeken. Wat zijn er maar weinig reacties gekomen via Library thing op "De grote zaal'. Ik denk dat het toch een drempel is dat je eerst een account aan moet maken, dat schrikt blijkbaar af. Het lijkt me echt een uitkomst voor leesclubs en daar kunnen wij als bibliotheek hen op attenderen! Voor mezelf vind ik het niet zo nodig, wel leuk dat ik weet dat het er is, om af toe even op te kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  70. @Marc
    Ik heb het bekeken, een account aangemaakt maar een van mijn favoriete boeken: Melodieen van Helmut Krausser kon 'ie gelijk niet vinden. Gelukkig scoorde ik met bv Benoite Groult nog 81 "lotgenoten". Leuk om te zien. Als je veel tijd hebt en bv aan huis gekluisterd bent lijkt het me wel aardig om te doen. Wat heb je gelezen, wat wil je lezen etc. Ook voor mijn muziekverzameling zou dit wel wat zijn: Op genre, welk stuk,welke componist,wie heeft het uitgevoerd etc. Maar of ik daarmee uiteindelijk fysiek sneller vind wat ik in huis heb?? Dan kan ik beter snel mijn cd's doorlopen. Voor de bibliotheek/de klant is het leuk voor bv online leesclubs. Maar of een jongere zich hiertoe aangetrokken zal voelen.....????!!

    BeantwoordenVerwijderen
  71. Ding 18
    @Liduin
    Library thing is een leuk digitaal netwerk voor boekenliefhebbers en lokale literaire activiteiten.
    De GBU kan niet om Library Thing heen maar doet er nog weinig mee.
    Het is een ideaal platform om lokaal literaire activiteiten op te starten of aan te kondigen

    BeantwoordenVerwijderen
  72. @Netty
    Een aanvulling aan mijn eerdere blog:
    Is het iets voor de Bibliotheek? Ik denk dat het best bekend mag gemaakt worden onder onze lezers. Misschien dat dan reserveringen niet dubbel gaan voor de lener omdat hij/zij terug kan vinden wat ze gelezen hebben. Schiet mij gelijk iets te binnen: kan een dergelijke opzet niet worden gekoppeld aan de lenerspas (of is het er al en kraam ik onzin uit). Dan houd de computer bij welk boek door de lener in zijn bezit is geweest, die dit via zijn persoonlijke pagina kan naslaan en reviews kan schrijven die dan weer door andere leners gelezen kunnen worden.
    Op die manier, Ja iets voor de bieb.

    BeantwoordenVerwijderen
  73. @eline
    Ik heb een paar jaar geleden al eens kennis gemaakt met LibraryThing maar het viel mij erg tegen. Recensies en discussies zijn er nauwelijks en de tips blijven erg binnen de gebaande paden. Voor het ordenen van mijn eigen collectie zou ik het ook niet gebruiken. Zelfs een toepassing voor de bibliotheek vind ik moeilijk te bedenken, al zou je met zo'n naam anders vermoeden.

    BeantwoordenVerwijderen
  74. @Jessie
    Dit ding heb ik begin oktober al bekeken voor ons NL-librarything (zie 9 oktober).
    Lastig is wel, dat het nog niet helemaal in het Nederlands is: wil je trefwoorden (tags) plaatsen, zodat mensen het beter kunnen terugvinden, dan moet dat in de engelse versie. En Moniek wilde enthousiast de info over de slotavond aan onze discussiegroep koppelen: dat lijkt wel te lukken, maar als je de leeskring opnieuw oproept, komen de activiteiten in Boston als eerste naar boven, en niet die in Utrecht.
    Maar de link met de Aquabrowser die er al is vind ik erg leuk! Vooral omdat je overal hoort en leest dat mensen tegenwoordig liever van vrienden en bekenden horen over een nieuw product of een leuk boek dan van officiële instanties.

    BeantwoordenVerwijderen
  75. @Marc
    LibraryThing is iets om te onthouden voor de toekomst, als ik meer tijd heb om mijn boekenkast te catalogiseren. Want dat lijkt mij heel interessant om te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  76. @Gerda
    ow leuk, leuk, leuk, leuk!! Voor ons boeken nerds is dit toch een hemel. Je kunt bijhouden wat je al gelezen hebt (weg met de briefjes). Je krijgt op basis van je smaak adviezen, je kunt op de hoogte gehouden worden van nieuwe boeken.. Wow, heb nu al zin om mijn hele boekenkast in te gaan voeren.
    En voor de bieb!! We zouden dit aan onze klanten moeten aanbieden, een soort gelijk iets waarbij de boeken die je meeneemt gelijk al in je librarything terecht komen. (een soort bonuskaart idee) Kunnen we mensen aan de hand van hun smaak wijzen op nieuwe boeken en acties. Ik zou echt gelijk mee doen en ik denk dat klanten dit geweldig zullen vinden. IVM privacy moet je dan het net zo doen als de AH dat het soms alleen op nummer gaat ofzoiets maar daar is wel wat op te verzinnen..
    AMAZING. Zo veel mogelijkheden om de bieb nog leuker te maken..

    BeantwoordenVerwijderen
  77. @Tine

    Het komt wel eens voor dat vrienden die achterkomen dat ik in de bibliotheek werk en lees me vragen of ik leestips voor ze heb. dat vond ik altijd best wel moeilijk, omdat ik dan pas de volgende dag met tips komen nadat ik mijn boekenkast nagekeken heb of als ik het internet afstuin. Met Library Thing is dit verledentijd en heb ik leestips uit mijn boekenkast altijd bij de hand.



    Daarnaast is het handig om je favoriete schrijver of boeken te bespreken. je zou het dus ook als een digitale leesclub. Wij kunnen als bibliotheek onze klanten hier eventueel op atenderen.



    een ander soortgelijke applicatie is http://www.deboekensalon.nl/ deze vind ik zelf wel veel mooier vorm gegeven en aantrekkelijker. Deze is een initiatief van NBD en Biblion.

    deze bevat:

    Honderdduizenden boekbeschrijvingen
    Elke week honderden nieuwe recensies
    400 schrijversprofielen
    Al het nieuws en literaire tips
    Community met duizenden andere liefhebbers
    Mogelijkheden om je mening te geven

    BeantwoordenVerwijderen