vrijdag 27 augustus 2010

Ding 2: Richt je eigen weblog in en plaats je eerste bericht

Maak een gmail adres aan voor jezelf en een weblog bij blogger.com.

Geef de naam van het blog dat je gemaakt hebt en je gmail adres door aan je coach. Op je eigen blog willen we graag dat je schrijft wat je al weet van web 2.0 en waar je eventueel al ervaring mee hebt op het web. Dus als je wel eens twittert of regelmatig foto's via Flickr deelt lezen we dat graag op je eigen blog.

Belangrijk is dat je leest wat een weblog eigenlijk is en wat je er allemaal mee kunt doen. Wij willen via dit blog graag weten of je denkt dat een weblog ook iets zou zijn voor Bibliotheek Utrecht. Schrijf hier dus een reactie op dit blog waarin je aangeeft of een weblog iets zou zijn voor Bibliotheek Utrecht.



Let op: Als je een reactie schrijft op dit blog zet er dan altijd bij @ je coach. Is Marc Conraads bijvoorbeeld je coach reageer dan zo: @ Marc Ik vind ........enz enz.

94 opmerkingen:

  1. @liduin Een blog maken is een fluitje van een cent. Mijn gmail account: l.c.kersten@gmail.com en mijn eerste blog: http://blauwlap.blogspot.com/
    Een boekenblog zie ik wel zitten. Lijkt me leuk om dit te doen voor onze klanten en misschien kan dat ook wel via twitter.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @MaryKuiper Mijn eerste blogpost is inmiddels ook een feit. Inderdaad een eitje: http://deblogvankim.blogspot.com

    Blogs waar ik tot nu toe bekend mee ben, zijn eigenlijk vooral blogs van individuen (in de categorie 'vrienden die op reis zijn' of 'kennissen met een fascinatie'). Een blog van de bibliotheek als organisatie vind ik moeilijk om me voor te stellen, maar meer algemeen gericht als boekenblog (zoals blauwlap oppert) is het een heel goed idee, lijkt me. Leners zouden zich er makkelijk bij kunnen aansluiten (door de boekenblog te volgen vanuit hun eigen blog-account) en er kunnen levendige discussies over de nieuwste boeken en de mooiste klassiekers ontstaan: een online boekenclub als het ware.
    Zoiets is wellicht ook leuk voor onze Kunstuitleen (blogs met interessante achtergrondverhalen over onze werken en kunstenaars, met afbeeldingen erbij)!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Netty. Ook mijn eerste blog(poging) heeft het licht gezien. Toch lastig om zonder inspiratie op een naam en een 1e tekstje komen...(http://karinsding.blogspot.com)

    Ik heb ook nog niet echt een beeld bij een bibliotheekblog, in de zin van 'en wie schrijft dat dan, en voor wie?'
    Hoe hou je het actueel en leuk genoeg om te volgen?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Mary Mijn blog is actief en ik vind het leuk, een weblog lijkt me zowel voor bibliotheek als kunstuitleen erg interessant. Op deze manier kunnen heel makkelijke leuke wetenswaardigheden en achtergrond informatie worden gegeven. in iedergeval meerdere schrijvers... afwisseling is volgens mij heel belangrijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Marc Ik heb een blog gemaakt en er zelfs een berichtje op gezet!
    Ik ben er nog niet achter hoe de bibliotheek op een effectieve manier het bloggen in kan zetten als middel om klanten te werven/behouden of om contacten met klanten te onderhouden.
    Maar misschien komt dat nog...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Jessie, ja hoor gelukt! Isolde4books had ik vorige week bij wijze van testje (voor mijzelf) in de lucht. Leuk om te doen en er een foto bij te plaatsen.....zie daar ook mijn suggestie voor bibliotheekgebruik in Utrecht. Wie weet...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @liduin, het is gelukt! Mijn blog is actief.
    Weer wat geleerd. Indien ik in de gelegenheid ben, ga ik er nog verder mee aan de gang.
    Hoe in te passen voor ons in de Bibliotheek daar heb ik nog geen zicht op. Maar ik ga nog 21 dingen doen. En dan!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @liduin
    Een blog maken is gelukt!
    Mijn gmail adres is: 1966mlbos@gmail.com
    Blogadres:http://margrietluciebosblogspot.com
    De naam van mijn blog is: bos-bloemen

    Net als blauwlap en Karin, zie ik een boekenblog
    voor onze bibliotheek zitten!
    Maar niet alleen boeken maar ook een luisterboekenblog, DVDblog en een muziekblog!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Jessie
    Een bibliotheekblog, ik zie nog niet helemaal voor me in welke hoedanigheid het zou kunnen werken, maar wie weet kun je er klanten dichterbij mee krijgen.

    Mijn eigen blog maken was iig een eitje voor mij; http://tijde-lijk.blogspot.com/.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Tine
    Ik heb wat corporate blogs bekeken (dus blogs van bedrijven), als voorbeeld. Ik vind ze vrij suf - in feite lees je de nieuwtjes van het bedrijf in de vorm van een blog. Misschien is een (klanten)forum iets voor de bieb, waar men opmerkingen kan plaatsen over de dienstverlening of collectie. Of: leden voor een leesclub zoeken, boekentips geven.

    P.S. Voor het echie ga ik vanaf nu onder mijn blognaam schrijven. http://gregoriusdas.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Mary:
    Ik heb een nieuwe gmailades aangemaakt en die luidt: s3zai.ercan@gmail.com Ik had al een blog en dat is http://s3zailog.blogspot.com/ Ik had daar een logboek van mijn zomervakantie willen bijhouden deze zomer, maar het bleef bij 5 dagen.

    Ik vind een blog als zodanig niet heel erg geschikt voor de bibliotheek. Ik zie een blog meer als een verslag van een proces, het is in feite een web-logboek en heeft daarom een beperkte interactiviteit. Er is een centrale persoon of instantie die af en toe iets van zich laat horen en de volgers kunnen alleen daarop reageren.

    Je zou wel een onderwep kunnen kiezen en daar een blog van maken, bijvoorbeeld een logboek van onze verhuizing naar het nieuwe gebouw.

    Berichten die de klanen moeten bereiken kunnen denk ik beter prominent op de homepage gezet of gelinkt worden.

    Wat me voor de bibliotheek wel heel leuk lijkt is een sociale gemeenschap zoals facebook, waar klanten een eigen pagina kunnen aanmaken, met hun lees of luisterlijsten, wenslijsten, top 10s etc. Er is dan veel meer interactiviteit, omdat er niet een centrale logboek-houder is, maar meer uitwisseling tussen alle klanten. Je zou dan zoals bij myspace ook thema-groepen kunnen vormen, bijvoorbeeld mensen die gek zijn op verhalen van Roald Dahl, die mensen zouden dan ook als ze dat willen met elkaar in contact kunnen komen, terwijl ze nu misshien langs elkaar heen lopen bij de uitleenbalie en het nooit van elkaar weten.

    Hier zou ook een forum goed bij passen, waar mensen hun vragen/mededeligen zouden kunnen plaatsen. Je zou dan de bibliotheek ook een account kunnen geven, met grotere bevoegdheden dan andere accounts, waarmee je nog steeds een soort logboek kan houden bovenaan de forums.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @Tine, ik heb een blog aangemaakt met een eerste bericht: http://mbmeul.blogspot.com/
    Mijn gmailadres had ik al aan je gestuurd, maar voor de zekerheid nog even: mbmeulenbroek@gmail.com

    Ik aarzel of ik een blog het juiste vind voor de bibliotheek; misschien is het een goed idee om eens te kijken bij andere bibliotheken of die zoiets hebben. En dan natuurlijk naar hun ervaringen vragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @Gerda, Ook ik ben een trotse eigenaar van een blog: muzeyyencolak.blogspot.com.
    Ik volg al enige tijd een aantal blogs, de meeste zijn persoonlijke blogs van mensen die graag hun dagelijkse bezigheden willen delen. Dat verschilt van een kookfan tot en met een moeder van een ernstig ziek kind.
    Of zo een blog ook voor de bieb zal werken weet ik niet.
    Wat zal ons uitgangspunt dan zijn: Boeken promoten? De bieb promoten?
    Misschien heb ik na deze cursus hier een antwoord op!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @andre

    Ik heb mijn eerste blog aangemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. @mary
    Nu ik mijn reacties niet kan terug vinden vraag ik me af of mijn adressen bij je zijn door gekomen. Hier komen ze dan nog een keertje: nicolarozemeijer@gmail.com
    http://laroze-crisscross.blogspot.com
    Vele berichten zullen volgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. @Elsken. Ding 2. Tjongetjonge koste me toch wel moeite. Maar goed ik heb gelijk een heel grappig foto + uitleg op mijn eerste blog gezet.
    elzavdlee@gmail.com
    Beskow-schaap.blogspot.com

    Vorig jaar, ongeveer dezelfde periode heb ik voor het 'goudklompjes project' een blog gemaakt:http://bibliotheek20.ning.com/group/_gkutrechtretailjaen
    Maar het is weer even wennen, ik lijk wel.. 'schaap', laten we het daar ophouden.

    Voor de bibliotheek zie ik wel toepassingen. Vooral om klanten boekentips te geven. Als we over gaan naar een indeling in 3 werelden voor de volwassenen (Literatuur&Cultuur, Liefde&Leven,Spannend&Actief)waarom dan niet 3 collegabloggers die vanuit deze wereld de klanten hun mooiste boeken tippen? Marc heeft, zoals ik me herinner al ritsen klanten aan zijn broek hangen die van hem de nieuwst tips willen over die vreselijke fantasy boeken:-). We kunnen daarnaast ook 3 klanten aan het woord laten. Welke leestips - vanuit een wereld - hebben zij? Zo gaan die werelden op de vloer voor iedereen meer leven.

    Als ik nog iets bedenk, en dat zal vast wel, schrijf ik het hier op.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. @jessie ik heb net ook iets gestuurd maar weet niet waar het aangekomen is r petra

    BeantwoordenVerwijderen
  18. @Netty. Blog is gemaakt, gmailadres was ook al gemaakt. Ik heb het aan je gemaild via mijn gmailadres. Blog voor de bibliotheek? Ik weet nog niet zo goed hoe dat leuk en bruikbaar kan zijn voor de klanten.
    Helga

    BeantwoordenVerwijderen
  19. @Mary. Zo'n eerste blog is gedoemd te mislukken. Althans inhoudelijk lijkt mij. De techniek houd mij in ieder geval nog even gevangen. Wat valt er zoal te bloggen? Moet ik niet eigenlijk mijn mail checken of mijn website updaten? Had ik niet nog tickets voor de voorstelling voor morgen in het Griftpark moeten bestellen? Ik had werkelijk beloofd te reageren op een nog te bekijken filmpje. Ik wil die gratis probeerkaartjes ("mijn eerste stap naar avontuur" aldus Igmar heytze.) Die kan ik allen via internet verkrijgen. Maar dan moet ik ook de voorwaarden van de OV-chipkaart bestuderen, help. Hoezo vakantiegevoel, ik ga niet eens met trein of bus. Ga gewoon met de auto naar "film by the sea" in Vlissingen, echt heel belangrijk om even van tevoren te kijken in welk hotel ik terechtkom. Trailertje openen van de films die ik besteld heb, virtuele strandwandeling desnoods en als ik niet uit kijk open ik google maps voor de precieze locaties. Waarom eigenlijk, wil ik alles van tevoren weten? Ben ik bang? Wil ik niet achter blijven? Wil men dat ik niet achter blijf? Beter een beetje dom en onhandig misschien. Blanco de dingen tegemoet treden lijkt me ook heerlijk. Des te groter de verrassingen. Zo ga ik ook maar de 23 dingen tegemoet. Groot avontuur en ik ben er van overtuigd dat het me tot nog meer activiteit zal aanzetten. Slaaf van de computer zal ik worden. Web 2.0 is het niet? Klinkt alvast te gek! Over het nut zal nog veel beweerd worden. Ik ben er van overtuigd dat wij Bibliotheek en Kunstuitleen er nog veel aan kunnen hebben. Alleen al om van een stoffig imago af te komen. Maar meer nog om lekker comfortabel gebruik te kunnen maken van user-generated content bijvoorbeeld. Altijd te weinig tijd voor pr en marketing toch? User-generated-content, heet dat zo? Hoe kom ik aan die wijsheid? Ben slechts een beginneling en bij stap 1. Toch ergens iets blijven hangen. Enne Goudappeltje Renée je staat me wel bij hè als ik ongeduldig word?
    Maar hoe dan ook is mijn eerste blog aangemaakt vandaag. Op naar stap twee of was het al drie?

    BeantwoordenVerwijderen
  20. @mary. krijg toch weer een foutmelding. Dit is een test dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. @liduin

    Het is gelukt, mijn eerste berichtje geplaatst op mijn eigen blog. Ik weet zo één, twee,drie niet of bloggen bruikbaar zal zijn voor de bibliotheek, misschien boekentips...

    Geja

    BeantwoordenVerwijderen
  22. @eline

    Ik vraag me af of klanten zitten te wachten op een blog van de bibliotheek. Er zijn zoveel blogs op internet te vinden, dan moet het wel heel erg interessant zijn om genoeg mensen te "lokken" Er is zo'n grote concurrentie v.w.b. boekentips en leesclubs waar leeservaringen worden gedeeld en uitgewisseld. Maar om actueel te blijven en om inderdaad van het oubollige karakter van de bibliotheek af te komen zal er wel iets van een forum of blog moeten komen.
    Hoe of wat, dat laat ik maar aan de creatievelingen onder ons over.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. @Marc:Ik denk dat een blog voor de bibliotheek wel een leuk idee zou zijn. De interimdirecteur heeft de afgelopen maanden een goed voorbeeld gegeven ! Medewerkers zouden bijv. een stukje kunnen schrijven. Of we zouden meer achtergrondinformatie kunnen geven over boeken/auteurs.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. @Marc
    Nou voor het eerst een blog aangemaakt,en nu maar hopen dat het ook gelezen wordt en dat er ook reactie's binnen komen, die kun je dan gezellig met elkaar delen.
    Ik vind het een goed idee voor de bibliotheek om ook een blog aan te maken voor de klanten, die kunnen dan met elkaar kennis maken wel natuurlijk diegene die daar behoefte aan hebben.De klant kan dan met elkaar de nieuwste boeken bespreken en elkaar aan zetten om juist dat boek te gaan lezen, het zijn dan hun eigen boekentips die ze met elkaar delen. Ik zie daar best het nut van in.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. @Jessie, Bij het aanmaken van het blog heb ik wat assistentie gehad van ervaren blogger in Noord, ik moest mijzelf nog eens identificeren, voordat ik verdere stappen kon maken.
    Ik ga het rustig verder ontdekken voor wie en wat het van belang kan zijn, naast alle andere dingen die gaan komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. @gerda
    Zodra ik deze puzzel heb opgelost, zal ik antwoord op deze vraag geven.
    Vooralsnog is alles Chinees voor mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. @netty, Ik geloof dat ik ook een soort van blog heb...Watskebeurt?? Zo kom ik nooit meer achter die pc vandaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. @Mary
    Gmailadres is geworden, na lang proberen, Padfiets@gmail.com.
    Blog: http://usenoname.blogspot.com
    Ook dat kostte (nu wel 2xt) ook veel tijd...
    Twitteren zie ik als een loze tijdsvulling als je niets anders nuttigs te doen hebt (melden dat je onderweg bent naar....interessant hoor!) Zie het als een makkelijkere manier van sms'en.
    Foto's delen via Flickr? Waarom, wie zit er op te wachten? Vrienden en kennissen zien ze toch wel. Zie het als 'kijk mij eens'.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. @Elsken

    Dat was mijn eerste error. Hij heeft blijkbaar mijn bericht niet geplaatst. Mijn blog adres is:
    http://cindy23dingen.blogspot.com/

    Of een blog geschikt is voor de bieb. Moeilijke vraag, ik denk dat het helemaal afhangt van wat je ermee wilt gaan doen en wat je ermee wilt gaan bereiken. Ik betwijfel of het echt toegevoegde waarde gaat hebben voor de bieb. Ik denk dat je er eerst heel veel tijd en energie in moet gaan steken wil het überhaupt wat opleveren (en de vraag is wat wil je dat het oplevert).

    Groetjes,
    Cindy

    BeantwoordenVerwijderen
  31. @Gerda
    Mijn gmail-account is hhuijten@gmail.com en mijn blog vind je onder http://huubh.blogspot.com. Ik heb op mijn blog een eerste bericht geplaatst, maar ik kom er niet achter hoe ik dit bericht kan bewerken of hoe ik een nieuw bericht kan maken. Ik hoop dat je mij op weg kunt helpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. @jessie
    Ik heb mijn gmail en webblog aan Jessie doorgegeven.Ik heb nooit eerder behoefte gehad een webblog te maken of die van anderen te lezen en denk niet dat dit nu wel zal gaan gebeuren.Het lijkt me heel tijdrovend om bij te houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. @ Gerda

    Hoi Gerda mijn g-mail adres is makdeniz69@gmail.com. mijn blog adres is mmiddellandsezee.blogger.com. is blog iets voor de bieb? misschien voor de jongeren, dit is een manier om op een snelle en makkelijke manier om met de bibliotheek te communiceren.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. @Marc.Hierbij mijn adressen: ingridksa@gmail.com en http://Ingrid-kijknoudan.bloqspot.com "Kijk nou dan" is voor mij zeer toepasselijk. Deze naam draait bij 23 dingen voor mij in cirkeltjes door waarschijnlijk tot het eind van de cursus. "Kijk nòu dan" als ik zie hoeveel mogelijkheden er (kunnen) met 23 dingen,een ontdekkingsreis. Dit verandert in "Kìjk nou dan" als ik als gevolg daarvan alles wil lezen en bijhouden en me vervolgens wil houden aan mijn voornemen om er niet tè veel tijd aan te besteden gezien mijn drukke leven en me dus weer wil focussen op de opdrachten. Uit eindelijk resulteert dit weer in "Kijk nòu dan" wanneer ik vermoed dat iets gelukt is en het lijkt dat ik een bloq aangemaakt heb (ja,ja, in dat stadium zit ik). Ik hoop dat elke opdracht me dit zelfde gevoel oplevert: nieuwschierigheid en focussen, met als doel er steeds handiger mee te worden. En ik krijg al allerlei ideetjes (voor zover al niet uitgewerkt door een ander) wat je er in de bibliotheek mee kunt. Maar dit voor later.Eerst wil ik me meer orienteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. @marc
    Makkie hoor 'n blog maken. Dit is de mijne:
    http://frieda-friedkraam.blogspot.com
    Op welke manier de bibliotheek hier iets mee kan hoop ik in de loop van de tijd te leren.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. @jessie
    Ik gebruik dus mijn oude weblog. http://www.ibubuku.blogspot.com/ Heet nu nog De Reiziger, verader ik misschien in De Volger of zoiets. Ga straks aan het werk om de foto's er mooier en beter in te zetten (lay-out). Geen reisverslagen maar een hoger bibliotheekgehalte...Hoe maak je een blog niet alleen interessant voor vakgenoten. Waarom lees je een blog? Omdat je iets wil weten of iemand wil volgen. Nu op naar ding 3 en 4

    BeantwoordenVerwijderen
  37. @Gerda,
    Blog gemaakt.Is niet lastig om te doen, daarom hebben waarschijnlijk zoveel mensen er een! Wel lastig om een blog bij te houden, kan veel tijd kosten, als je het goed wilt doen...

    BeantwoordenVerwijderen
  38. @elsken
    Ik heb een emailadres aangemaakt Githabeek@gmail.com en een blog gemaakt Giths23dingen.blogspot.com.Dit is mijn eerste blog, maar ik lees wel vaak blogs. Natuurlijk altijd het blog op ons intranet van Hans, Walter en nu Ton. Ik vind het leuk om op de hoogte te blijven en ben ook gewoon heel erg nieuwsgierig. Op de website van de OBA heeft directeur Hans van Velzen een weblog.Misschien is dit ook wat voor ons. Ik heb trouwens wel eens gehoord dat Hans van Velzen zijn weblog door de afdeling marketing laat schrijven.
    Sinds kort ben ik ook lid van een aantal breiblogs. Dit omdat ik een hele mooie poef bij Strand had gezien. Die poef wil ik hebben ,maar is niet te betalen. Omdat hij er zo simpel uitzag ben ik gaan googlen en kwam op een breiblog terecht waar het over deze poef gaat. Ik weet nu door het lezen op dit blog hoe het moet.Ik moet eerst een schaap scheren, de wol spinnen en dan bezemstelen punten. Thuis hebben ze me aangeraden om eerst een klein poefje te gaan breien.Dus vandaag wol gekocht en breipennen. Ik ga zo op het breiblog zoeken hoe ik op moet zetten.
    Handig !

    Nu zijn we al weer een uur verder. Ik heb Elsken al gebeld, want ik kon deze reactie niet plaatsen en nadat het me met telefonische begeleiding was gelukt om me met mijn eigen gmailadres aan te melden kreeg ik een error en was dit blog weg. Nu voor de tweede keer dit verhaal aan het typen. In de hoop dat ik dit zo kan plaatsen en daarmee opdracht 2 heb afgerond. Ik doe 2 uur over 1 ding. Ton moet mij maar niet vragen voor zijn blog...
    En die poef gaat er ook niet komen ..

    BeantwoordenVerwijderen
  39. @Huub. Je was inmiddels al verder gekomen begreep ik. Zie je nog toepassingen voor een weblog binnen de bibliotheek?

    BeantwoordenVerwijderen
  40. @eline.
    Ik ken eigenlijk alleen blogs van vrienden en daardoor associeer ik een blog meer met amateurs en persoonlijke interesses dan met een organisatie en professionaliteit. Ik denk niet dat een bibliotheekblog met boekentips en auteursinfo een behoefte van de bibliotheekbezoekers bevredigt, er zijn zoveel websites en blogs en forums (fora?) met dergelijke informatie dat je daar als bibliotheek niet zoveel aan toe te voegen hebt, denk ik.
    Wat ik me wel voor kan stellen is een blog van de directeur, waarin ontwikkelingen binnen de bibliotheekwereld en eigen bibliotheek onder de loep worden genomen en van een persoonlijk commentaar worden voorzien. Daarmee krijgt een organisatie letterlijk een gezicht en ik kan me voorstellen dat klanten daar wel gevoelig voor zijn. Eventueel aangevuld met een blog van een bekende schrijver uit die regio, die op de blog van de directeur inhaakt en het daardoor in een regionale context plaatst.

    BeantwoordenVerwijderen
  41. woensdag 15 september 2010
    ding 2
    @Liduin
    Via G-mail een mailadres aangemaakt om bij blogger.com een account aan te vragen voor een weblog. Het log met behulp van sjablonen aangepast en wat geëxperimenteerd met kleuren en instellingen. Vermoedelijk zal een weblog met rustiger lay-out wat gemakkelijker te lezen zijn.
    Hans
    Geplaatst door hans op 09:56
    0 reacties:

    BeantwoordenVerwijderen
  42. @ Marc Ik heb een gmail account gemaakt khadijaouazizi@gmail.com en http://khadijaouazizi.blogspot.com en ik heb een berichtje op gezet.
    Marion volgt mijn en ik volg haar, ik vind het gezellig.

    communiceren via de blog met je collega's en ook met je klanten vind ik heel leuke idee en ook gezellig.

    Groetjes,

    Khadija

    BeantwoordenVerwijderen
  43. @marc
    Nou, ik blog!
    Ga maar kijken: eurekaatje.blogspot.com
    Ik gmail ook: ericavanhall@gmail.com
    Motto in mijn werk: creeer sfeer! Hoe creeer je digitale sfeer?
    Wat heeft onze klant aan een biebblog? Kunnen wij de biebsfeer digitaal overbrengen? 23 dingen later weten wij misschien meer... Eureka!
    PS, Succes en wijsheid coach!

    BeantwoordenVerwijderen
  44. @Liduin

    Goh, het is gelukt!
    jantenham@gmail.com
    http://circlejan.blogspot.com/

    wordt vast wel leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  45. @netty

    Ben ook maar begonnen wil ik het strakke tijdschema halen...
    Meteen wat nieuwtjes meegegeven voor wie het lezen wil: http://zoomzoem.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Het filmpje van Ding 1 is erg knap gemaakt! De eerste keer zag ik het rond middernacht, was moe en werd er nogal duizelig van. De ontwikkelingen van het Web zijn prima in beeld gebracht (hyperlink, flickr in google earth, youtube). De eindboodschap over rechten en privacy zijn zeer terecht natuurlijk. De kern van het filmpje van Ding 3 is duidelijk: interactiever onderwijs, lering en vermaak. Maar hoe je dat dat in de hand kunt houden en goed sturen?

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Een weblog voor Bibliotheek Utrecht? Tsja, de blogs die ik gezien heb zijn nogal log en niet interactief genoeg. Een aparte pagina op bijv. Facebook is een beter idee. Biebgebruikers kunnen dan hun mening geven over muziek, boeken, media waar dan weer reactie , ideeen en verwijzingen op komen. Maar dan wel op z'n Twitters in beperkte vorm. DE bibliotheek wordt dan 1 van de deelnemers en kan dan de mens sturen.

    BeantwoordenVerwijderen
  48. @netty
    ook voor deze tweed stap een blogje
    je hebt inmiddels mijn mail- en blogadres.
    martijn

    BeantwoordenVerwijderen
  49. @Elsken

    Toen ik de tweede opdracht nog eens overlas ontdekte ik dat ik ideeen over een blog voor Bibliotheek Utrecht hier moest plaatsen. (Goed lezen valt niet mee ...)
    Dus vervolg ik mijn verhaaltje over bloggen hier.(Het eerste gedeelte staat op mijn eigen blog.)

    Voor de bibliotheek zie ik wel degelijk kansen. Ik denk dat er heel veel belangstelling is voor leestips op allerlei terreinen, zowel om te geven als om te ontvangen. Te denken valt aan een digitale leesclub (ook voor jeugd en jongeren! niet alleen voor de grijze golf) waarbij de bibliotheek met een titel komt waarop het publiek kan reageren, interactief, dat maakt het boeiend. Nou zijn er beslist collegabibliotheken die ook al op dat idee gekomen zijn, dus misschien moeten we gewoon samen optrekken en niet zelf het wiel gaan uitvinden.

    Ook als er ingrijpende veranderingen op stapel staan (herinrichtingen, nieuwbouw enz) lijkt een blog me een goed middel om het publiek stap voor stap te informeren en er bij te betrekken.

    En verder, puur voor de fun, zou je ook een (fictieve) biebbewoner (muis, kat, smurf, boekenwurm ...) kunnen laten vertellen over alles wat er zoal gebeurt in de bibliotheek. Volgens mij maken we met z'n allen genoeg mee om hier een blog mee te kunnen vullen.

    En nu op naar Ding 3!

    BeantwoordenVerwijderen
  50. @gerda
    Mijn gmail adres is:aewesterink@gmail.com
    Mijn blognaam is liesdrblog.blogspot.com
    Ik weet het nog niet zeker, maar ga dit vast leuk vinden: moet nog nadenken of deze toepassing iets individueels is of ook geschikt voor een bedrijf!

    BeantwoordenVerwijderen
  51. @Lies
    Ik hoop het dat je het leuk gaat vinden! Later komen we nog wel een keer terug op de toepasbaarheid in de bibliotheek.

    BeantwoordenVerwijderen
  52. @Marc
    mijn gmail is joost23d@gmail.com en mijn blog op http://joostbloggert.blogspot.com/ Over de functie in de bibliotheek moet ik nog nadenken. Het fenomeen bloggen zal hier ongetwijfeld zijn weg vinden, maar hoe precies...

    BeantwoordenVerwijderen
  53. @Mary O Ja ik heb nu een blogspo http://myblogmiek.blogspot.com en het heet Idee&rijk. Maar je ziet dat ik ook al medebeheerder van een familiesite ben (!)) Was ik werkelijk vergeten HaHaHa

    BeantwoordenVerwijderen
  54. @Marc...iedere bieb zou een weblog moeten hebben. er zijn al bibliotheken die een blog hebben. ik heb er een paar bekeken bijv. DOK in Delft. helaas zijn de lezers niet zo scheutig met reacties. maar ik weet zeker dat de blogs wel gelezen worden.(ik ben zelf ook meer een lezer i.p.v. een schrijver)het maakt de site van een bieb ook stukken minder 'statisch' trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  55. ding 2
    @Liduin
    Het nieuwe weblog heeft als naam: hansblogbib. Als sjabloon dit keer één met achtergrondfoto. Het installeren ervan is redelijk eenvoudig, mede doordat ik al eerder een blog had aangemaakt. Wellicht is een blog wel handig voor de biliotheek, zoals een directeur die elke dag op intranet schrijft wat hem bezig houdt

    BeantwoordenVerwijderen
  56. @tine

    Leuk om een blog te maken, hoe het allemaal naar onze algemene site te toveren, daar had ik Tine even bij nodig

    BeantwoordenVerwijderen
  57. @Liduin
    Veel van de 23 dingen waren op afstand al eens voorbijgekomen.
    Het "vrienden" maken op de sociale netwerken is me van diverse kanten aangeraden, maar heb ik tot nog toe weten te weerstaan.
    Na het aanmaken van een gmail account en een blog gaat het beginnen. Ik hoop mijn digitale vaardigheden op hoger peil te brengen en te onderhouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  58. @jessie alsnog mijn adres
    http://petraws.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  59. @elsken
    Ik ben waarschijnlijk de laatste die gestart is, maar hier dan toch mijn eerste bericht. Met een gecraste pc valt het niet mee, daarom maar op de laptop van mijn geliefde. Mijn gmail adres is: corrie.kamphof@gmail.com en mijn blogadres: hortensia.blogspot.com
    23 dingen lijkt me heel goed voor mij, vooral het zelf dingen ontdekken door te doen is leerzaam, maar of het ook goed is voor de bibliotheek....? Per ding bekijken maar. In het algemeen wil ik wel kwijt dat we kritisch moeten nagaan of alles moet wat ook kan; dat betekent dat we niet automatisch meegaan met alle mogelijkheden. Wat een blog betreft zou ik eerst via een poll op onze website de behoefte van onze klanten hieraan willen peilen. 1. of een blog gewenst is en 2 wat voor blog. Over de nieuwbouw cb vind ik wel een goed idee. Zo, genoeg voor de eerste keer toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  60. @Eline Nou Coka hier is nog een laatbloeier hoor. ook mijn computer heeft problemen dus snel zal het niet gaan. Een Blogspot van de Bieb is natuurlijk een heel leuk idee, maar of ie veel gelezen gaat worden is natuurlijk de vraag. Belangrijk is dat die blog over onderwerpen gaat waar de gewone biebklant iets mee kan. Dus idd. over de nieuwe cb, maar ook desnoods over scanapparaatergernissen. Misschien ook een leuk idee: een recensieblog over de nieuwste boeken waarop klanten kunnen reageren.En laat iemand als Walther Kok de blog schrijven. Iemand met schrijftalent en enthousiasme dus!

    BeantwoordenVerwijderen
  61. @gerda..
    Hallo naamgenote..
    Mijn gmail-adres is : gerdatuk1@gmail.com
    Mijn blognaam is : gerdat.blogspot.com
    Nog steeds geen idee of ik het leuk ga vinden ??
    time will tell.

    BeantwoordenVerwijderen
  62. @jessie
    Ik heb een blog gemaakt en de gegevens heb ik aan jou al doorgegeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  63. @liduin,
    Ik heb een blog gemaakt en een gmail adres:
    Jannyvhulst@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  64. @jessie

    de blog is gemaakt en het g-mail adres en doorgegeven 22 sept

    BeantwoordenVerwijderen
  65. @Gerda, mijn biebblog heb ik (heel flauw) Biepgemiep genoemd en daar zal ik zo verder op schrijven. Een blog voor de BU lijkt me wel wat! Ik vind onze website nu vrij droog en zoiets zal het alleen maar verlevendigen, zeker als klanten er ook reacties op kwijt kunnen. Weg met de oubollige suggestie/klachtenformulieren, mee in de vaart der volkeren! Wanneer beginnen we?

    BeantwoordenVerwijderen
  66. @Netty
    Vanavond mijn blog geactiveert, 't adres is:http://joris-dinges.blogspot.com en mijn mail adres is: jwvanijzendoorn@gmail.com

    Voor de bieb zie ik nog niet zo 1,2,3 een blog nuttig zijn. Maar misschien dat ik er na de opdrachten anders over ga denken.

    Groet Joris

    BeantwoordenVerwijderen
  67. @eline ik heb inmiddels een gmailadres en een blogspotadres (hetzelfde)aangemaakt.
    Tja een blog voor de bieb. Het lijkt me best interessant om uit te proberen, maar laten we onze klanten zonder computer of kennis van de werking daarvan niet uit het oog verliezen. Maar als aanvulling best leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  68. @Ilse. Ook jouw blog staat inmiddels genoteerd. Ik vind zelf Biepgemiep wel leuk gevonden! Ik ga je volgen, veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  69. @netty, cofaza.blogspot.com is mijn net vers aangemaakte webblog. hij is nog nat dus ik ga er nu mee proefdraaien. Ik zie het als een uitdaging om ook de digibeten in mijn omgeving mee te krijgen in deze wereld. Destijds waren Elly en ik ook een van de voortrekkers om samen een eigen PC te willen hebben. Is nu ondenkbaar maar wanneer Elly een bestelling wilde doen moest er een afspraak op het secretariaat gemaakt worden als zij even achter het toetsenbord van de PC van Ton Vermeulen wilde werken. Bedenk daarbij dat ik het heb over 1992.

    Groet,

    Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  70. @netty. Ok, dus nu toch echt begonnen. Allereerst mijn blog: http://dingadongding.blogspot.com/ en mijn e-mailadres: evangeene@gmail.com.
    Denk dat we het zeker moeten proberen met een blog bij voor bibliotheek utrecht. We doen tenslotte niet voor niets allemaal 23 dingen. Let's go all the way. Maar dan is het belangrijk om te bedenken 'waar zitten onze klanten op te wachten'. Wat ik nog steeds heel er mis zijn meningen van mensen over onze boeken. Maar of een blog daar nu geschikt voor is...hmmm... Dat heeft denk ik meer met de indeling van onze website te maken. Hoe doet Bol.com dat?
    Misschien is een blog iets voor onze boekentips. Volg onze bibliothecaris met een passie voor xxx (vul maar in). Die kan dan schrijven over zijn/haar passie en deze delen met klanten.

    BeantwoordenVerwijderen
  71. @Liduin. Het maken van een blog is ook gelukt. Als je vaker accounts aanmaakt om b.v. concertkaartjes te bestellen valt het allemaal wel mee, het werkt eigenlijk allemaal op de zelfde manier. Een gmail-account had ik al. Naar het publiek toe zou 1 officieel biebblog met een redacteur wellicht nuttig kunnen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  72. @jessie. ik heb een blog gemaakt. http://carolienkrikhaar.blogspot.com.
    Lijkt me goed als we klanten laten meedenken met onze dienstverlening en er een discussie ontstaat met hen : een zinvol en invloedrijk podium kan dit worden! Minpuntje: alleen de digiwijzen worden gehoord...maar die zullen in aantal gaan groeien, lijkt me!

    BeantwoordenVerwijderen
  73. @Tine. dank je voor je reactie.

    Wat ik momenteel op het internet aan web 2.0 is met name informatie-uitwisseling op fora zoals facebook, hyves. op twitter heb ik een account maar vanwege de onoverzichtelijkheid (naar mijn idee) van twitter ben ik nooit in thuis geraakt. Je hoort echter wel vaak dat twitter vaak wordt gebruikt als informatiebron voor zaken die snel achterhaald kunnen zijn zoals zaken in de politiek etc.

    De blog is voor bibliotheek Utrecht tot zekere mate wel een mogelijkheid voor alle bibliotheken. Graag zou het dan enigszins iets gezamenlijk moeten zijn waar zaken die in de bibliotheek spelen per thema gerangschikt zijn (activiteiten, kinderen, huisstijlen etc.). Een mate van anonimiteit is wel gewenst omdat het te lezen zou kunnen zijn door alle bibliotheekmedewerkers.

    Of het een apart iets zou moeten worden voor alleen maar bibliotheek Utrecht is maar zeer de vraag. naast Intranet, het mailverkeer en de vergaderingen zal het veel onduidelijkheid en onnodige concurrentie geven onder de communicatiemiddelen. Vervolgens kun je je afvragen wat wel of niet een officieel communicatiemiddel is.

    Ik ben echter van mening dat je het wel moet proberen, vooral als het geen financiële investering vereist die later voor veel spanningen zou zorgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  74. @Tine
    Mijn blog is al lang in de lucht. Type in: http://narratieve.blogspot.com
    De blogs van onze ex-directeur en huidige directeur lees ik regelmatig.
    Voor onze klanten kunnen we ook nuttige info bedenken en dit vormgeven in een Utrechtse bibliotheek.blogspot!

    BeantwoordenVerwijderen
  75. @Marc
    Duurde even maar daar zijn we dan :)
    Blog: http://grasmaojer.blogspot.com/
    gmail:grasmaojer@gmail.com
    Toepasbaarheid van een Blog voor de bibliotheek? Lijkt me lastig, wordt al snel een extensie van de website als je er alleen nieuws opzet en daardoor waarschijnlijk niet spannend en dubbelop. De suggestie van een boekenblog lijkt me wel de moeite waard.
    Jasper

    BeantwoordenVerwijderen
  76. @ Eline
    Blog: http://kruisbesje.blogspot.com
    gmail: ankekruisselbrink2@gmail.com
    Staat ook bij je naam op intranet.
    Blog voor de bieb voor het personeel lijkt me prima. Je blijft dan van elkaar in breed verband op de hoogte van ideeen tov vernieuwingen/verbeteringen, meningen omtrent het bedrijf op de hoogte.
    Een blog voor klanten zou je misschien per onderwerp kunnen inrichten, bijv. aanbod jeugd, collectie computerboeken, waarop je dan per item een mening ontvangt.

    Anke

    BeantwoordenVerwijderen
  77. @ Tine:
    Na het maken en opvrolijken van mijn blog vond ik dat ik al weer genoeg had gedaan aan 23 dingen. Maar nu voel ik de druk van de e-reader, dus op deze druilerige zondag ga ik toch maar aan de slag.
    Sociale media is absoluut niet onbekend voor mij: Hyves, Facebook en Twitter en natuurlijk foto's delen. Voor privé-doeleinden vind ik dit erg handig om op de hoogte te blijven van vrienden en bekenden. Voor Bibliotheek Utrecht is niet alles van toepassing: Hyves vind ik daar niet bij passen. Facebook zou kunnen en Twitter kan ook. Wel moet er goed nagedacht worden wie en wát je met deze sites zou willen bereiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  78. @gerda
    Mijn blog: http://floddertje-23dingen.blogspot.com/
    gmail: sandravandok@gmail.com

    Een blog voor bibliotheek Utrecht is denk ik wel interessant als ik kijk hoe Delft het doet. Dan zouden we bijvoorbeeld de opening van een nieuwe vestiging mooi kunnen begeleiden met foto's van de nieuwbouw, nieuwe collectie, aanvliegroutes en onze koppies in opbouw-stand. Dat wordt voor winkels ook wel gedaan en ik denk dat dat wel werkt. Het had de bekendheid van Vleuterweide in ieder geval vergroot - misschien. Wellicht een idee voor de nog te bouwen nieuwe vestigingen?

    Verder moet een blog goed onderhouden worden. Dus ja, wie wil dat? Wie kan dat en waarom? Misschien een leuk project voor een ICT opleiding?

    Leuk om digitiaal plaatselijk nieuws te melden op zo'n blog.

    Zou makkelijk zijn voor klanten om snel hun reacties kwijt te kunnen. En we willen van hen leren.

    BeantwoordenVerwijderen
  79. @ Jessie. Mijn eerste blog was in 2007 als zomeractiviteit voor de jeugd. Helaas, dit liep dus helemaal niet. Reacties bleven uit, terwijl de boeken wel de deur uit gingen...
    http://zomerestafette.blogspot.com/

    Misschien is het wel haalbaar en interessant om collega's een soort leeslogboekje bij te houden om publiek en elkaar te inspireren.

    Wat mij betreft wel met een sterk inhoudelijk karakter. Als ik namelijk informatie google en ik eindig op blogs met persoonlijke verhalen, baal ik van de vervuiling op het web.

    BeantwoordenVerwijderen
  80. @Gerda
    gmail: gerdatuk1@gmail.com
    blog: gerdat-gerda.blogspot.com
    Een blog voor de bibliotheek ? Lijkt me op zich wel handig, maar toch twijfel ik hier over, omdat het toch veel tijd vergt om het bij te houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  81. @ Liduin
    Tja,hoe kom ik nu aan die blognaam ?
    Dat zit zo. Ooit had ik een hamster met kleine grijze oortjes. Die noemden we dus meteen Oortje.
    Hij werd opgevolgd door weer net zo'n hamster, die werd oortje 2 genoemd ter onderscheiding van zijn voorganger. Zodat de eerste,overleden, hamster automatisch Oortje 1 werd genoemd. Maar oor1oor2 werd niet geaccepteerd, zodat het wel Leontine-oortje moest worden.
    Ook een mooie hommage aan 2 bijtgrage kleine knaagdiertjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  82. @gerda
    Een weblog voor de bibliotheek ? Daarvoor zie ik zeker mogelijkheden; zowel om met elkaar van gedachten te wisselen over belangrijke gebeurtenissen op literair gebied (zoals nu het overlijden van Harry Mulisch) als een plek om de dienstverlening van de bibliotheek ter discussie te stellen. In deze laatste functie kan zo'n blog dan mede fungeren als een soort klantenpanel.De praktijk zal vervolgens natuurlijk uit moeten wijzen of de plek bezocht wordt. Vanaf de homepage zou je naar het blog toe moeten kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  83. @elsken

    Eigen weblog ingericht en doorgegeven aan mijn coach Elsken. Weblog bibliotheek kan gebruikt worden voor verstrekken van specifieke informatie waardoor de klant op de hoogte kan blijven van de activiteiten.

    BeantwoordenVerwijderen
  84. @Netty
    Ja mijn eerste blog stond al een tijdje te staan op Blogspot.com
    Http://tons23dingen/blogspot.com
    was eigenlijk fluitje van een cent.
    Hoewel ik natuurlijk meer ervaring heb met het laten plaatsen van blogs dan het zelf doen

    BeantwoordenVerwijderen
  85. @Netty
    En ja mijn gmail-adres vergeten.
    Dus: tons23dingen@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  86. @elsken, ik begin maasr weer min of meer opnieuw. Kan oude reacties niet terugvinden. Alleen een opmerking van Mary dat ik mijn reaties op mijn eigen blog moet zetten en dat ik nog een reactie op ding 2 moet geven.
    Bij ding 1 heb ik al gezegd dat ik van al die dingen van het social web wel gehoord heb maar er zelf nog niets mee gedaan. Kan dus ook nog niet zo concreet bedenken wat je er allemaal mee zou kunnen. Behalve dan dat al deze mogelijkheden voor een enorme informatieuitwisseling kunnen zorgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  87. @Eline,

    Tja, was ik deze toch even vergeten....
    Een blog maken is inderdaad heel makkelijk om te doen. En leuk. Had ik niet verwacht.
    Nu ik dus veel verder ben met alle "dingen' merk je pas wat er allemaal mogelijk is op internet gebied. Maar...wil je het goed doen moet je er wel heel regelmatig voldoende tijd in stoppen.
    Voor de bieb zie ik misschien wel wat mogelijkheden, maar zoals ik al zei, de tijd die je erin moet stoppen, is niet altijd voorradig.
    Of je moet er een speciale functie in de BO van maken.
    Zie verder mijn blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  88. Lizzie zei: (zie hierboven in de reacties) laat iemand als Walther Kok de blog schrijven. Wie graag naar Walther luistert, kan dit interview met hem over netwerken nu online lezen:
    http://zilvervis.wordpress.com/2010/11/21/tegen-samenwerken-is-niets-bestand/

    BeantwoordenVerwijderen
  89. @netty
    Ik heb een blog aangemaakt onder de naam 23maalisabella en een paar stukken geschreven. Alleen, ik ben vergeten dat hier te melden. Niet zo slim dus.

    Een blog aanmaken viel me reuze mee, ik had verwacht dat het veel ingewikkelder zou zijn. En schrijven vind ik leuk om te doen, dus ook dat was geen probeel. Of ik het regelmatig blijf doen is nog maar de vraag.

    Als Bibliotheek Utrecht kunnen we hier wel wat mee, zowel intern als naar de klanten toe. In een blog kun je commentaar leveren op allerlei situaties, of nieuwe diensten onder de aandacht brengen. Een blog, bij voorbeeld van de directeur, als column op onze website kan de betrokkenheid van de klanten met Bibliotheek Utrecht vergroten. Een gezicht erbij, een naam in plaats van een onpersoonlijke of logge organisatie, daar zie ik wel wat in. 23maalBibliotheekUtrecht, kom maar op!

    BeantwoordenVerwijderen
  90. @tine
    Ding 2: Richt je eigen weblog in en plaats je eerste bericht
    Een Gmail account had ik al. Ik ben een groot fan van Google, en gebruik veel van google's cloudbased applicaties. G-mail, G-agenda G-documenten, G-taken, G-reader, G-boeken, en anderen. Verder gebruik ik facebook als sociaal medium. Ik ben niet heel blij met facebook, aangezien hun privacy reputatie erg slecht is. Ik zou liever overschakelen naar google buzz. Buzz is veel beter geintergreerd met google reader en google mail, alleen zijn er nog niet genoeg mensen in mijn kenniskring die ook Buzz gebruiken. Dus dan maar nog even facebook gebruiken, en opletten wat is post.
    Blogger gebruik ik alleen niet. Ik heb bloggen geprobeert, maar dat is niets voor mij. Ik gebruik liever sociale media hiervoor. Bloggen op facebook dus. Hiermee heb ik een veel directer contact met mijn vrienden en familie. Bloggen is handig als je iets te vertellen hebt aan mensen buiten je kenniskring, maar daar heb ik nog geen behoefte aan.
    De vraag of een blog een goed idee is voor de bibliotheek lijkt me afhankelijk wat ze er mee willen gaan doen. Intern bloggen zou handig kunnen zijn. Dan kunnen werknemers een rss feed nemen op interne blogs. Het nadeel hiervan is dat blogs veelal openbaar zijn. Extern bloggen is alleen handig als je een dialoog aan wilt gaan met de klanten. Wil je dit niet dan is RSS meer dan voldoende

    BeantwoordenVerwijderen
  91. @netty, het maken van een blog is gelukt.Zelf ingericht.
    Volgens mij is het niets voor de bieb, erg tijd rovend.
    Ook heb ik een g.mail account aangemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  92. @Gerda

    ik heb mijn antwoord op deze vraag bij de vorige gevoegd. Ja, in het begin wist ik nog niet precies hoe alles zat. haha. Ik was gewoon begonnen. Mijn email adres is adniloc@gmail.com en mijn blog heet piekerbehoefte

    http://piekerbehoefte.blogspot.com/2010/11/23-dingen.html
    Wat ik al weet staat dus in het antwoord op vraag 1.

    cu soon

    BeantwoordenVerwijderen
  93. @eline
    mijn blog heet Uitlezer.
    Voor de bibliotheek lijkt mij een blog niet zo zinvol, ik denk niet dat we daarmee klanten bereiken. Misschien wel voor bijvoorbeeld leesclubs die aan de bibliotheek verbonden zijn.

    BeantwoordenVerwijderen