vrijdag 27 augustus 2010

Ding 20: Muziek online beluisteren in een sociaal netwerk

Wie herinnert zich dit nog: op vrijdagmiddag na school samen met een vriend en je zakgeld naar de platenwinkel in de stad fietsen, de nieuwste LP van Neil Young kopen. Naar huis en dan onder het genot van een mok thee samen de muziek beluisteren op de Lenco platenspeler. En dan elk nummer bediscussiëren. Vond je deze plaat nou beter dan ‘Deja Vu’? Waar zouden de teksten over gaan? En nu je toch bij elkaar bent, wat vond je kameraad van Dylan’s ‘Slow train coming’? En had ik al gehoord over de nieuwe Fleetwood Mac? En kende ik die ene gozer, hij blijkt een schitterende platencollectie te hebben!

Dit klinkt als nostalgie, maar tegenwoordig is het beluisteren en praten over muziek, het uitwisselen van nieuwtjes en het bekijken van lijstjes een digitale aangelegenheid. En net zoals het kijken naar afbeeldingen, het delen van favorieten, het besnuffelen van elkaars boekenkast ook zo mooi via de tools kan die we eerder in de 23 Dingen tegenkwamen, zo blijkt ook muziek een bindmiddel te zijn om mensen bij elkaar te brengen. Maar ook om rustig in je eentje te genieten van je favoriete muziek.

Prachtig wat je allemaal kunt delen via het web. Ga van dit ding maar gewoon genieten en laat ons horen of je iets leuks gevonden hebt op muziekgebied. En natuurlijk horen we ook hiervan graag of je toepassingsmogelijkheden ziet voor de bibliotheek.

79 opmerkingen:

  1. @Netty
    Ik begin me langzaamaan een heel a-sociaal wezen te voelen. Ik ben blijkbaar niet iemand die zich helemaal verliest in een hobby. En dat graag met toutes de wereld wil delen. Confronterend hoor. Ik heb de meeste achtergrondinformatie gelezen, vond vooral het stukje van Nico Dijkshoorn erg leuk. En het overzicht met de sociale muzieknetwerksites is natuurlijk voor de muziekliefhebber heel fijn. Ik heb via de account van 23 dingen geluisterd naar het lied 'Petite Fleur' van Sidney Bechett. Dat liedje ben ik op dit moment aan het oefenen op mijn accordeon en ik was benieuwd hoe de master himself dat speelt. Ja... heel mooi. Ik blijf stug oefenen.
    Als muziekbibliotheek kun je wellicht je voordeel doen met de 'als u hiervan houdt dan moet u ook dit eens proberen'-suggesties die Last.fm doet. Volgens Nico doen ze dat heel goed. Gewoon suggesties 'lenen'. Soort muzikale presentaties van maken. Zowel fysiek (in de bibliotheek) als op de website.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Netty
    Last.fm en Grooveshark bekeken via de 23dingen account. Ook weer d.m.v. een widget een last.fm lijstje toegevoegd op mijn blog (23dingers hebben een iets andere muzieksmaak, zo blijkt...).
    Zie niet zoveel in het 'sociale' er van (maar ik was inderdaad niet zo van de social networks).
    Op zich wel aardig om een bepaald station op de achtergrond af te spelen, voor de rustige vrijdagmiddagen...
    Voor de muziekbibliotheek mogelijk een aardige aanvulling de catalogus, door via last.fm 'luistertips' toe te voegen in de catalogus.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @eline
    Leuke nieuwe muziektips opgedaan via de 23dingen account op Last.fm, dus ik ben weer druk muziekjes aan het downloaden. Ik hoef niet in allerlei groepen enzo, maar ik check de gegeven luistersuggesties ("als je dit leuk vindt, vindt je dit misschien ook leuk") altijd wel even en daar komen vaak leuke nieuwe dingen uit.
    Ik vind 't erg mooi en handig hoe de Vlaamse bibliotheken informatie van Last.fm hebben geïntegreerd in hun zoekscherm. Dat zou ik echt een goede aanvulling vinden voor onze bibliotheek.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @elsken
    In mijn huis is veel muziek te vinden maar ik heb er niet veel mee, helaas zou ik eigenlijk zeggen. Maar ik heb nu eenmaal meer met mijn ogen dan met mijn oren. Ik lees wel graag artikelen in de krant over muzikanten, word nieuwsgierig naar de muziek en dan lees ik weer door. Zoals vorige week een artikel over Caro Emerald. Het maakte me ook toen nieuwsgierig.Ik had zelfs haar naam genoteerd. Maar daar blijft het dan weer bij.
    23 dingen is nu een mooie gelegenheid om die stap te maken en op zoek naar haar muziek te gaan bij LastFM.
    Als muziek analfabeet had ik nooit gehoord van LastFM natuurlijk.
    Ten eerste: prachtig muziek (stem) van Caro Emerald. Het smaakt direct naar meer (maar het zal er weer bij blijven).
    Via LastFM kom je van het één in het ander. Je denkt steeds "oh ja, dat is ook mooi - oh ja dat ook" en zo ga je door en heb je al snel een lijstje met 'hartjes'. Dus het werkt enthousiasmerend en is handig voor mensen zoals ik.
    Met de foto's en filmpjes is er ook nog wat te zien en vooral deze combi vond ik erg leuk.
    Met een lijstje zou ik wel naar de muziekbibliotheek durven. Want ik beken: de muziekbibliotheek te Utrecht is voor mij een stap te ver het is een moeras waar ik van in paniek raak. Rode konen bij deze bekentenis.


    Vervolgens ben ik met 'kennis van zaken' door LastFM, dapper met Caro Emerald op stap gegaan bij de muziekcatolgus van de Belgen - bij de OBA en bij die van Biblitoheek-Utrecht natuurlijk.
    Het kan best zijn dat ik wat gemist heb in mijn onderzoek maar dit zijn mijn bevindingen:

    Ik vond die van de OBA het beste. Omdat het een goed mix heeft: zoeken & inspiratie
    De Belgen geven veel informatie over bezit maar dat is het dan ook. Viel met toch tegen.
    Wij: zeer goede zoeker maar te weinig inspiratie voor een kenner als ik ben.

    Verschilpunten bij de OBA en Utrecht:
    1. Luisteren van track is goed zichbaar gemaakt bij de OBA. Bij onze catalogus gaan de tracks via een link naar bibliotheek.nl. Je moet dit maar net weten.
    2. OBA heeft goeie link naar de concertkalender. Erg handig (lijkt me).

    Terugkomend op LastFM. Het is een heel eenvoudige manier om even iets te horen van een groep. Het is ook zeer handig voor mensen zoals ik. De links naar fotos en filmpjes vind ik bijzonder leuk en maken het geheel makkelijker en minder saai.
    Als je echter gewoon muziek wilt zoeken zal je snel moe worden van zo'n springerige, onrustige site.

    Een heel andere muziekliefhebber is mijn man Stefan: een enorme muziek fan. Hij werd niet warm van LastFM: vooral het slechte geluid deed hem de andere kant opkijken maar ook frutsels vond hij allemaal afleiding van het ware luisteren en genieten van muziek. De filmpjes vond hij wel leuk.
    Wat hem betreft: leve de muziekbibliotheek van Utrecht. Prima collectie en fijne medewerkers die enthousiast en kennis van zaken hebben! Hij kijkt nooit in onze catalogus overigens.

    Net als boeken, zijn er dus vele voorkeuren in het zoeken en vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Liduin
    Groovershark en Last.Fm bekeken. Handig om zo naar je favoriete muziek te luisteren. Via een collega hoorde ik dat Last.Fm weer beperkingen ingevoerd heeft en je voor sommige dingen nu moet betalen. Ik las iets wat ik interesant vond bij http://www.bibliotheek.be/Je kunt digitaal muziek ontlenen , gratis voor 7 dagen. Het is vooral gericht op minder hitgevoelige genres. Ontwikkeld door CDR.www.muziekweb.nl. Misschien kunnen wij hier iets mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @ Marc Nu via de computer 24 uur voetbalradio van Johan Derksen in samenwerking met radio 538. Ik had altijd via de computer Nederlandse muziek aanstaan, nu hoef dat niet meer want er zijn verschillende zenders 24 uur per dag op je tv. Er is voor iedere genre muziek online te luisteren zonder dat je het hoeft te downloaden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Tine, ik ben bij Ding 20 aangeland en heb uitgebreid alle muzieksites bezocht. Spotify en last.fm kende ik al, maar Grooveshark en blip.fm waren nieuw voor me.
    Inderdaad is het erg leuk om gewezen te worden op eventuele andere muziek die je ook leuk zou kunnen vinden. Op die manier vergroot je je muzikale horizon en kun je verrassende vondsten doen.
    Ik heb wel de indruk dat Grooveshark meer biedt op het gebied van klassiek.
    Wat betreft de toepassing voor de bibliotheek is het natuurlijk voor mij wel raar om daarover te moeten schrijven: Mary Kuiper en ik zijn bezig, samen met Serial Solutions (vroeger Medialab geheten: de leverancier van de Aquabrowser) en Annemarie de Bruijn van de BiSC (projectleider Aquabrowser) om de aparte muziektab voor de Aquabrowser te realiseren met de mogelijkheid van muziekfragmenten.En juist de manier waarop het in Vlaanderen gebeurt had onze voorkeur.
    Precies zo zullen we het niet kunnen maken, vanwege rechten bij de CDR die in Vlaanderen anders zijn dan in Nederland.
    Maar we willen graag zoveel mogelijk onze eigen beschrijvingen gebruiken, omdat daar informatie aan toegevoegd is.
    We zijn er dus volop mee bezig en geloof me: 1 januari 2011 zullen jullie het allemaal zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Elsken

    Hey wat grappig. Weer iets geleerd! Het is best een grappig iets alleen ik zou er zelf niet op zitten. Ik ben hiervoor te weinig online en als ik muziek luister gebruik ik eigenlijk altijd Youtube of de originele CD. En tjsa natuurlijk heb ik iets leuks gevonden, het is alleen wel een andere smaak dan wat de meeste mensen mooi vinden. Gelukkig heeft ieder zo zijn/haar smaak.

    Of het interessant is voor de muziek afdeling dat is een goede vraag. Ik weet niet of het zal aanslaan maar het is wel een leuke manier om wat PR te doen voor de muziekafdeling binnen de bieb. Ze zouden een community aan kunnen maken alleen hier moeten ze dan wel actief in zijn en je kan er evenementen op aankondigen.

    Grappig maar of het ook effectief is en werkbaar is weet ik niet. Afhankelijk van de insteek en de daadwerkelijke uitkomst. Misschien wel leuk om een poging te maken aangezien er niet veel specifiek voor muziek is (volgens mij).

    Ik hou het gewoon lekker bij youtube en draai daar mijn muziek als achtergrond tijdens mijn huiswerk op 23 dingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @elsken
    Zo, weer gezellig verder ge'23dingen't! Nu ook weer interessante sites tegengekomen. Ik heb meteen Spotify geinstalleerd en kan nu 20 uur gratis muziek luisteren per maand. Te gek! Handig om zo weer nieuwe dingen te ontdekken en daarna gewoon weer naar de winkel om dat nieuwe aan te schaffen. Want het kopen van een CD vind ik nog steeds erg prettig en het voelt heerlijk om weer een nieuw cd'tje in mijn speler te doen. Mooi hoesje erbij, en voor altijd een ding in mijn cdkast.
    Het verbaast me iedere keer weer dat je gegevens van facebook er aan koppelen. Maar goed dat levert dan ook weer verrassende muziekjes op. Het lijkt me leuk om muziek te kunnen koppelen aan boeken en kunstwerken. Dus de aquabrowser met kunstwerken en via 'mijn gegeven' kun je dan ook muziek koppelen aan je boek of kunstwerk. Een extra spel of toepassing voor kinderen en jongeren. Lijkt me geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Eline
    Leuk dat muziek ook bij de bibliotheek hoort, met of zonder tekst muziek is ook lezen, maar dan met de oren. Een tekst die zo veel met je kan doen, of alleen maar luisteren naar noten, instrumenten die je heel ver weg kunnen brengen…ja dat si lezen met je oren, je gevoel en je hart.
    Ik ben ook een voorstander van een cd kopen. Ik ben gek op een hoesje en een boekje met tekst en allerlei info over de die ik luister.
    Ik luister veel naar Turks muziek, kan de nieuwste cd’s dan ook niet gelijk in Nederland krijgen, dan is internet natuurlijk ideaal!
    We kunnen ook wel wat geluid op onze site gebruiken, ook lijkt het mij leuk om een apart muziekbibliotheek site te hebben, waar je korte stukjes muziek kan afluisteren.
    Heb Last.fm ook bekeken, het is een erg handig en leuk site. Als je radio luistert ben je afhankelijk van wat er op de radio komt, maar zo kan je zelf kiezen wat je wilt luisteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @eline
    Heel leuk al die informatie over online muziek luisteren, maar ik heb een internet radio en kan dus allerlei muziek van over de hele wereld beluisteren. Natuurlijk heeft Italiaanse muziek sterk mijn voorkeur. Last.fM is wel leuk om een keer gezien te hebben, maar als je muziek wilt beluisteren moet je er voor betalen. Nieuw uitgekomen albums beluister ik meestal op Youtube. Wat wel leuk is van last.fM is dat als je een artiest opzoekt je meteen een lijst krijgt van andere artiesten die je waarschijnlijk ook leuk vindt. Maar dit zorgde niet voor verrassingen, omdat ik de hele dag de Italiaanse radio aan heb staan ken ik bijna alle artiesten al en anders zoek ik ze op op Youtube.
    Bij Bol.com kun je geluidsfragmenten beluisteren en krijg je ook een lijstje te zien wat mensen ook nog kochten. Vroeger maakte ik ook wel eens gebruik van de CDR, maar dit is niet echt gebruiksvriendelijk. Cd's zijn eerst beschikbaar voor eigen leners, daarna zijn deze titels pas landelijk te leen. Vervolgens doe je een aanvraag, dan komt de CD naar de Muziekbibliotheek en dan kun je de CD, tegen extra kosten ophalen en moet je deze ook weer bij de Muziekbibliotheek terugbrengen. Ook mag je deze CD maar 1 week lenen! En het is niet eens een Hit CD. Het stukje van Nico Dijkshoorn, balen van Last FM vond ik erg geinig.
    De site van zoeken.be.bibliotheek ziet er erg mooi uit met aan de rechterkant Last.fm, Ook hier zie je aanbevelingen van andere artiesten en wordt je doorgelinkt naar Muziekweb.
    Ik denk dat de muziekbibliotheek zich de komende tijd maar eens moet bezig houden met Ding 20 en wat er allemaal mogelijk is voor onze muziek liefhebbende leden.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @gerda
    #Ding 20 Muziek online beluisteren
    Last.FM bekeken en genoten van mooie muziek en ook van het stukje van Nico Dijkshoorn. Nieuwe artiesten kun je handig ontdekken. Praktisch gezien moeten we dan wel met koptelefoons werken want anders worden we knettergek van elkaars deuntjes. En misschien willen we ook nog studeren in de biep. Je kunt er wel een mooie sfeer mee neerzetten. Spacemuziek (van SF films) bij de Science Fiction boeken - misschien interessant voor tijdens rondleidingen. Ach ik sla weer door...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @gerda
    ook de Vlaamse site bekeken en eindelijk een nummer van Melissa Etheridge gevonden wat ik zocht.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @Tine
    Een aantal artikelen gelezen en vooral veel gezocht en gevonden op LastFM. Wat zijn daar veel verschillende knoppen en mogelijkheden om te zoeken. Gelijk maar even onderzoek gedaan naar concerten en artiesten als Herman van Veen, Jan Garbarek, Nederlands Blazers Ensemble en Van Morrison. Suggesties op basis van mijn zoekopdrachten deed me denken aan de catalogus bij boeken: deze lezer las ook.....
    Een mooie uitbreiding van mijn muzikale lacune.
    Ik las dat Marie-Bernadette samen met anderen bezig is met een muziektab voor de aquabrowser.
    Gereed in 2011, ik ben benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. @Marc...download zelf mp3's via itunes (netjes betalen) maar heb nu toch een paar leuke dingen gevonden op Grooveshark enz. in dit ding ga ik zeker verder neuzen!! de muziekbieb zal er best wel iets aan hebben. even op de discussie gekeken over Spotify op bibliotheek 2.0. de mensen die reageerden zijn voor de samenwerking tussen de bieb en Spotify. dat was in mei. hoever staat het nu?

    BeantwoordenVerwijderen
  16. @Jessie,
    Eigenlijk het minst boeiende deel van de 23 dingen. Maar voor de muziekbieb zal het best wel interessant zijn.
    Ik heb de 23 dingen lijst toegevoegd aan mijn weblog.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. @jessie
    Ik heb niets om muziek te downloaden. Mijn MP3 is ontvreemd tijdens een inbraak, stond alleen muziek op (via cdroms heb gedownload).Maar natuurlijk is ding 20 geweldig voor muziekliefhebbers.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. @Jessie

    Even wat citaten van Jeroen de Boer over Spotify ( de bibliotheek? Spotify in de bibliotheek!);

    "En aangezien bibliotheken zich de taak hebben toegeeigend burgers de weg te wijzen in het digitale oerwoud behoort een introductie tot streaming muziekdiensten daar ook toe"..

    De bibliotheek als reisleider... Het klinkt verassend avontuurlijk!

    "...prettige luisterplekken..." "Een klant die luistert naar een bepaald album krijgt, mits toepasselijk, informatie over waar het betreffende album te downloaden cq te lenen is"...

    Ik hoor toekomstmuziek!

    Zelf open ik de 3 voor 12 luisterpaal wel eens om nieuwe geluiden te proberen. Maar ik heb uit nieuwsgierigheid zo'n Spotify account aangemaakt, waar nu Pools gezang uitkomt, zo reis je wat af op een dinsdagochtend!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Marc:

    Leuk!
    Ik ben nooit zo met muziek bezig.
    Maar heb heerlijk op last.fm rondgekeken en muziek geluisterd.
    Van mijn eerste zakgeld gekocht singeltje geluisterd. Julio Iglesias: "Un canto a Galicia" (live) vreselijk geluid maar lekker zitten zwijmelen en weer terug in de tijd.

    Artikel van Nico Dijkshoorn gelezen. Van die schrijfstijl houd ik wel.

    Wat de bibliotheek er mee zou kunnen. Ik heb geen idee. Op bibliotheek 2.o zijn mogelijkheden beschreven maar die gingen mijn pet te boven.

    Mocht je willen weten op welke zanger ik op 10 jarige leeftijd verliefd was.
    Kijk op mijn blog

    Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  20. @ marc Is echt prettig om te weten, leuk om te weten dat dit er is. ik ben gek op muziek, dus ik zal het zeker vaak gebruiken om muziek te downloaden.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. @Liduin Dit is een hele leuke,voor de muziekliefhebber.
    Jammer dat je maar 30 seconden een preview krijgt, wil je meer dan betaal je 3 Euro per maand. Maar dat kan de pret niet drukken. Ik koos Mendelssohn en kreeg: karakteristieken,tags, van de man: German,Composer,Piano,Romantic,Classical. Leuk als je niets weet.
    Ook meer luisteraars/liefhebbers en je kunt aangeven of je die uitvoering waardeert. Met play direct geluisterd. I love this track!
    Ook aardig dat er indien mogelijk, uitvoeringen in NL vermeld staan.

    Leuk voor de muziekbibliotheek lijkt me, voor muziekliefhebbers om elkaar te tippen en de cd's te lenen bij de MB.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. @Netty.
    Alles zo'n beetje bekeken, maar ook ik ben niet zo sociaal dat ik alles met iedereen over de wereld wil delen en bovendien heb ik ook niet zoveel verstand van muziek. Heb wel mijn complete cd-collectie via iTunes op mijn laptop gezet en beluister (nog verbonden door een draadje, maar later misschien draadloos) mijn muziek via mijn boxen. Heerlijk, niet meer steeds een cd in de speler en dan weer een nieuwe uitzoeken, maar via afspeellijstjes een hele avond muziek luisteren.
    Verder zoeken.bibliotheek.be bekeken. Ziet er mooi uit, ook nog googlemaps erbij om de bibliotheek te vinden met doorlink naar de homepage van de betreffende bibliotheek.
    Verwijzen naar lastFM is mooi, net zoiets als leners lazen ook in onze "oude" internetcatalogus. Vonden klanten erg leuk. Lijkt dus ook wel wat voor de muziekbibliotheek. We wachten het muziektabblad in de aquabrowser af.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. @Netty, Met LastFM was ik al bekend. Het lijkt me ook wel te gebruiken voor onze muziekbibliotheek. Ik maak er eerlijk gezegd steeds minder gebruik van, omdat er nu reeds ca.400 cd's op de harde schijf van mijn geluidsinstallatie opgeslagen zijn. Het zoeken naar de juiste track van een bepaald nummer was eerst nog wat problematisch maar gaat steeds beter. Oefening baart kunst is ook hier het devies. Nico Dijkshoorn kan wat mij betreft niet genoeg stukjes schrijven, wat een fenomenale man is dat toch. En afgelopen week ook nog in de De Wereld Draait Door een goed stukje gitaarspel door die oude knarrenclub weggeven. Toppie.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. @jessie
    Mij nog onbekende mogelijkheden met Last FM. Een account is ook zo gemaakt. Ik ga muziek via sociale netwerken verder uitdiepen, en er mooie dingen mee doen.
    Allemaal goed voor mijn mp3 speler die zeker wat vaker geüpdate en gebruikt mag worden.
    En alle klanten van onze muziekafdeling moeten natuurlijk regelmatig worden geattendeerd van de ‘musical state of the art on internet’.
    Gr. Isolde

    BeantwoordenVerwijderen
  25. @Gerda
    Een echt grote muziekfan ben ik niet, ik ben vooral een radio luisteraar. Heel af en toe zet ik een cd op maar ik heb altijd de radio aan. Dat vind ik prettig, ik luister selectief, het is meer achtergrond geluid. Last.fm en Groovershark zijn dan ook sites waar je mij niet snel zult vinden. Maar voor 23 dingen doe je alles, dus ik heb ook muziek geluisterd via de account van 23 dingen op Last.fm. Ik had gekozen voor Reinhard Mey Das Narrenschiff. Grappig dat je ziet welke muziek je ook leuk zou moeten vinden, bij mij klopte het niet, ik vond bij de andere keuzes niets leuk. Dit in tegenstelling tot Nico Dijkshoorn. Hij vond het juist ergerlijk goed kloppen( leuk artikel trouwens). Misschien is het een geruststelling voor hem dat het toch niet altijd klopt. Voor de bibliotheek zie ik niet zozeer mogelijkheden maar eerder bedreigingen. En dan bedoel ik met name een bedreiging voor de muziekbibliotheek. Vroeger kwamen klanten hun cd’s lenen, nu luisteren ze via internet naar muziek, helaas. Hoe je dat weer om moet buigen? Dat weet ik helaas niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. @Eline
    Tja....tot maart 2009 was ik zelf een primaire raadgever aan mensen wat ze aan wereldmuziek en jazz konden kopen op basis van hun smaak. 11 jaar cdverkoper geweest bij Ear & Eye, later Boudisque geheten. Wat was dat leuk! Op een gegeven moment kon ik zelfs aan de manier waarop een klant keek, raden waar ie ongeveer van hield (beetje overdreven; maar het scheelde niet veel). Last FM en andere aanbieders hebben die functie overgenomen, en het is beslist zo dat ze het helemaal niet gek doen. De tips weet ik zelf al wel, maar ze kloppen over het algemeen beter dan de media die boekentips geven. Dinys waarschuwing is terecht wat betreft de muziekbibliotheek, al hebben ze daar gelukkig ook nog veel boeken en bladmuziek staan. En ja, de bieb moet meebewegen met de nieuwe media, er zullen altijd mensen zijn die een cd fysiek in de hand willen hebben zoals Goudappeltje hierboven en ikzelf natuurlijk. En met Spotify kun je nog niet ongelimiteerd gratis luisteren als ik het goed begrepen heb. (Daar komt nog bij dat er heel irritante reclames tussendoor komen. Bah!)
    Ach ja, Perpetual Change zingt Yes op mijn net geinstalleerde Spotify speellijst...

    BeantwoordenVerwijderen
  27. @Marc,
    Wat rond geluisterd bij Ding 20.
    Leuk hoor. Toevallig net dit weekend gehoord van Spotify... blijkt een Zweeds bedrijf te zijn, al in 2006 opgericht. Maar pas sinds mei in Nederland beschikbaar. Hier in huis nu een favorietje!
    Ikzelf ben niet zo muziekerig. Dus voor toepassingen van Ding 20 in de bieb moet je niet bij mij zijn...
    Wel een leuk filmpje op mijn blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. ding 20
    @Liduin
    De site last.fm is heel interessant. Als je, zoals velen, muziek wilt downloaden kun je ongebreideld je gang gaan. Ik vraag me wel af hoe de kwaliteit is. Op je pc klinkt het als een ouderwetse transistorradio, maar de gecomprimeerde mp3 kwaliteit zal daar wel boven liggen. Waarschijnlijk zullen gratis muzieksites minder zijn.
    Of de bibliotheek en dan met name de Muziekafdeling er voordeel van heeft kan ik niet goed beoordelen. Wel contact tussen muziekliefhebbers

    BeantwoordenVerwijderen
  29. @Liduin
    Ik ben niet iemand die veel naar muziek luistert, tijdens autoritjes zing ik voplop met de radio mee, en tijdens mijn vakantie gebruik ik mijn ipod, maar thuis luister ik weinig naar muziek. Last.fm is dus nieuw voor mij, leuke site om op rond te neuzen, leuke muzieknummers opgezocht en geluisterd, rondgekeken in de "library", "playlist" ed. de bijbehorende artikelen gelezen en de bibliotheeksite in België bezocht, mooie en duidelijke site.
    Ik ben erg benieuwd naar de nieuwe muziektab die vanaf 1 januari op onze aquabrowser te vinden is.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. @Marc Ik heb periodes dat ik me heel erg met muziek bezig houdt en dan weer hele tijden niet. Ik had gehoord van Las.tfm maar er nog nooit iets mee gedaan. Ga ik nu wel doen!
    Spotify was toevallig vorig weekend in het nieuws ivm overnameplannen door Apple, maar ik kende het niet.
    Wat de (muziek)bibliotheek hier mee zou kunnen? Ik weet het niet...

    BeantwoordenVerwijderen
  31. lastfm heb ik opgezocht en hier kan ik wel wat mee. Ik had er nog nooit van gehoord maar ik vind het erg leuk om naar te luisteren, te downloaden en met een lijstje naar de muziek bibliotheek te gaan om het op te zoeken.
    Cor51

    BeantwoordenVerwijderen
  32. @Liduin
    Naar mooie muziek geluisterd en video's bekeken via Last.fm!
    Franse chansons,muziek uit de 80er jaren: Toontje lager; de Dijk. Muziek van Noa erg mooi!
    De mogelijkheden uitgeprobeerd! Te lang geboeid door allerlei opties....en wat gaat de tijd dan snel voorbij...
    Nog even naar Bibliotheek Belgie...
    Mogelijkheden voor de muziekbibliotheek zie ik zeker, maar zoals ik al las bij Marie Bernadette
    daar zijn ze al mee bezig!
    Alleen nog even wachten tot 1 jan. 2011.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. @Gerda, da's nog eens een ontdekking: Last FM! Leuk die bibliotheek die je dan krijgt bij je favoriete artiest. (Grappig dat ze dit nog steeds biblio-theek noemen.) Ik luister graag radio en doe dat ook veel via de computer. ook download ik al veel via limewire en i-tunes, maar dit is eigenlijk wel zo makkelijk! en of het handig is voor de (muziek-)bibliotheek? Lijkt me wel! Alhoewel al deze ontwikkelingen op internet op een gegeven moment een muziekbieb in de oude zin van het woord overbodig zullen maken, lijkt me.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. @Gerda, zag trouwens dat I-tunes PING heeft. Ziet er leuk uit, maar om nou weer een account aan te maken, dat woorden wel erg veel wachtwoorden om te onthouden!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. @Marc
    Ja, echt leuk dit ding. Ik heb ingelogd op last.fm en een liedje geluisterd van Simon&Garfunkel en verzonden naar mijn gmailadres.
    Hier zijn zeker weten wel mogelijkheden voor de bibliotheek. Al is het maar om de nieuwste uitgaven/concerten enz. te weten

    BeantwoordenVerwijderen
  36. @jessie
    dit is nou een leuk onderwerp ,dat ik wat vaker ga gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. @ Gerda
    LEUK! Ik ben een muziek-liefhebber en heb met veel plezier op last.fm veel muziek en video-clips terug gevonden van mijn favoriete groep Venice. Lijkt me fantastisch voor de muziekbibliotheek. Muziekliefhebbers struinen graag rond op dit soort sites, dus kan de bibliotheek niet achterblijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. @gerda
    Ben niet zo'n muziekluisteraar. Hou wel van folksongs: Joan Baez, Pete Seeger, Bob Dylan enzo. Gezocht op green field of France, wel gevonden, geen muziek afspeelbaar, jammer. Met iTunes kunnen we goed uit de voeten, maar dat is natuurlijk geen social network..wat een concurrentie voor onze afd. muziek.......

    BeantwoordenVerwijderen
  39. @Liduin
    Nu online muziek beluisteren in een sociaal netwerk!
    Last.fm, Grooveshark, Spotify, BLIP.fm, Jango, SpotiDJ, de mogelijkheden zijn talloos. Voor mij totaal nieuw. Soms kan ik me identificeren met de aanbevolen nummers die ik ook mooi zou moeten vinden, soms nou nee.
    Een sociaal netwerk online biedt voor de muziekliefhebber zeker voordelen. Zelf ben ik nog steeds heel content met de vakmensen in de muziekbibliotheek wanneer ik het spoor bijster ben.
    De moderne techniek biedt voordelen, daar moeten we ook zeker gebruik van maken.
    Zelf een cd kopen of lenen en dan heerlijk thuis beluisteren met goede afluisterapparatuur blijft bij mij favoriet.

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Ik ben lid geworden van GrooveShark en heb Mr. Bojangles van de Nitty Gritty Dirt band gevonden, met een goede weergave. En ik heb gelijk een paar nummers opgeslagen. Verder zal ik er niet veel mee doen. Het is goed om te weten en wellicht kun je er de klanten van de muziekbibliotheek aangenaam mee verrassen, bijvoorbeeld als het om een bepaalde uitvoering gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  42. @Mary
    Jaaaaah, that's my thing!
    Maar...er zijn zoveel leuke sites met zoveel leuke muziek! Je kan elke avond wel vier uur doorbrengen voor de pc! Leuke sites: Shuffler.fm , Luisterpaal.nl (maar om alles bij te houden moet je elke dag checken!).
    Songa.nl: prachtige site, waar je je eigen playlist kan maken van youtube filmpjes. Fantastisch! Last FM is inderdaad beperkt en al niet meer gratis. Ik heb een snelkoppeling op mijn bureaublad, maar als ik die aanklik opent hij met mijn iTunes-gegevens! Voorlopig laad ik gewoon mijn eigen muziek in op Itunes en zet die op de Ipod. Regelmatig verversen en je hoort veel nieuws!
    Het is vreselijk smullen, maar een LP of CD klinken toch echt beter...., maar gemak dient de mens.
    De bieb: via de aquabrowser zullen (via Muziekweb) geluidfragmenten van songs beschikbaar komen. Helaas slechts een stukje uit het midden van een song, geen intro! Dat is waarschijnlijk te duur, maar wel jammer. Aan het intro herken je de song namelijk! Verdere mogelijkheden: in de toekomst zal alles wel gedigitaliseerd zijn (2020?) en wat er dan gebeurt?

    BeantwoordenVerwijderen
  43. @Eline,

    Muziek luisteren is heerlijk. En deze site (last.fm) is ook leuk om te bekijken. Ik heb mij ook aangemeld. En even rondgesnuffeld. Hun keuze is inderdaad niet altijd mijn keuze.
    Luister ik toch liever naar de tips van mijn zoons. Zij sturen mij geregeld een berichtje met weer een leuk nummer, wat mij ook zal aanspreken.
    Eigenlijk ook een vorm van sociaal netwerken!
    En wat kennen ze hun moeder dan toch goed.

    De muziekbibliotheek zal ook met de tijd mee moeten gaan. En daar zijn best wel mogelijkheden voor als je er genoeg tijd in stopt...

    BeantwoordenVerwijderen
  44. @netty: Zo ik ben net lid geworden van Spotify
    Kan je heerlijk muziek luisteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  45. @Marc Luister graag radio of/cd's maar ik luisterde de laatste tijd ook veel muziek op You Tube. Maar Last FM gaat verder, kende het nog niet. Leuk is dat je tips krijgt van soortgelijke muziek/ artiesten. Ik vind Grooveshark haast nog iets overzichtelijker. De bibliotheek zou misschien ook wat hebben aan dit soort tips over gelijksoortige muziek en inderdaad op die manier suggesties aan de klanten kunnen doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  46. @Marc
    Deze is leuk :)
    Last FM kende ik van naam maar nooit account gehad, wel gebruik gemaakt van verschillende muziek-sharings sites. Gebruik het zelf met name voor dingen die niet (meer) te krijgen zijn of onbetaalbaar.
    Leuke site voor liefhebbers van oude punk (niet op doe maar kleurtjes letten :))
    http://punknotprofit.blogspot.com/

    Voor de bibliotheek zijn dit soort ontwikkelingen zowel uitdaging als gevaar, maar als we op een handige en toegankelijke manier muziek online kunnen uitlenen/beschikbaar maken is daar zeker een markt voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  47. @eline, leuk om even rond te snuffelen bij last.fm. Nou luister ik niet heel veel naar muziek, maar ik vind het heerlijk om in de auto mijn favoriete cd mee te bleren.
    De muziekbieb heeft het al moeilijk genoeg door al het downloaden, dus of dit nou zo'n uitkomst is, weet ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  48. @Liduin
    Van het zoeken naar muziek op YouTube maakte ik al gebruik. Last.fm was nieuw voor mij. Heb prachtige muziek kunnen beluisteren maar of deze digimuziek van meerwaarde is voor de Muziekbibliotheek weet ik niet maar daar kunnen collega’s van de MB beter over oordelen.
    Bloem

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Als je echt niet meer weet wat je in je vrije tijd moet doen kan je altijd nog naar muziek luisteren.
    Tegenwoordig gaat dat via internet en je MP3 speler (die ik niet heb)
    Ik weet niet goed wat we als bibliotheek hiermee moeten.
    Via Last fm heb ik een liedje van Paul MacCartney beluisterd. Wel leuk, want ik ben een aantal keren in Schotland geweest en genoot dan van Mull of Kintyre.
    Maar ik zet thuis vaak gewoon de radio aan en hoor dan op Radio10Gold al mijn favoriete muziek.
    En anders zet ik gewoon een CD op. Gelukkig zijn die nog steeds te koop.
    Het lijkt me wel leuk als je via de muziekcatalogus fragmenten kunt beluisteren van albums die je wilt lenen.

    BeantwoordenVerwijderen
  50. @Tine
    Grappig stukje van Nico Dijkshoorn. Hij heeft gelijk: zeker rond je 20e is je muzieksmaak een belangrijk deel van je identiteit. Dan is het vervelend om te ontdekken dat zoiets in een formule is te vatten. Last.fm kende ik niet, maar ik vind het erg leuk. Je voert een favoriete artiest in en je krijgt allerlei onbekende interessante muziek te horen. Ik ga het niet gebruiken - voorlopig red ik me prima met een harde schijf recorder met goed geluid. En het sociale netwerk aspect? Nee, ik heb even genoeg 2.0 gezien.
    De link met de bieb dan. Wat de Vlaamse bibliotheken doen, vind ik heel mooi: bij elke muziektitel staat een lijst met Last.fm luistertips. Klik je daarop, dan kom je op de bijbehorende titels in de catalogus.
    Ideaal is de mogelijkheid om via de catalogus muziekfragmenten te beluisteren, zoals bij de OBA kan. Die fragmenten zijn niet afkomstig van een sociaal netwerk, maar van Muziekweb van de CDR. Dus eigenlijk geen 2.0.
    Uiteraard ben ik benieuwd wat de club van Marie-Bernadette in 2011 op de Aquabrowser gaat toveren. Zij nemen Vlaanderen als voorbeeld. Vreemd genoeg kon ik juist op die site geen fragmenten beluisteren?

    BeantwoordenVerwijderen
  51. @Elsken. Paar weken geleden in het vakblad ManagementTeam een artikel gelezen over Spotify. Toen ook gelijk een (gratis) account aangemaakt. Heerlijk muziek luisteren als je online bent. Ben nog niet gelijk overgestapt op een betaald account. Vindt het luisteren van CD's nog steeds erg fijn. We zien wel.
    Ben niet zo van het delen van mijn muziekvoorkeur met diverse anderen. Ik ben vooral van het luisteren (en heel hard mee zingen als er niemand thuis is)!! Mijn MP3 speler gebruik ik altijd tijdens het hardlopen. Met een heerlijke snelle beat loopt ik altijd een stukje sneller. Op mijn mobiel luister ik radio, tijdens heen en terugreis van het werk.
    Zou fijn zijn als we de muziekcollectie ook online kunnen beluisteren (fragmenten). Dit is nu denk ik een gemis. Nu leen ik nauwelijks muziek. Als ik thuis fragmenten kan beluisteren en online kan reserveren, daar ben ik helemaal voor in.

    BeantwoordenVerwijderen
  52. @Eline. heerlijk rondgesnuffeld op de muzieksites.
    Bij Lastfm gezocht naar Life on Mars en Space Oddity van David Bowie. Filmpjes bekeken. Wel leuk als je lijst met artiesten krijgt, die gelinkt zijn aan David Bowie. Net als Bol: kopers kozen ook voor.... Ga je toch ook die artiesten beluisteren en doe je ideeen op.
    Maar ik ben toch meer een radioluisteraar en daarnaast cd/lpluisteraar. Heerlijk om echt iets in je handen te hebben en op te zetten.
    Dus internetradio, (nog?) niets voor mij.
    Geweldig stukje van Nico Dijkshoorn: mijn smaak is uniek!!
    Op de Vlaamse site gesnuffeld: net als Gregorius Das, zag ik de fragmenten wel, maar geen mogelijkheid tot beluisteren. Komt er wel een luisterlink in onze Aquabrowser in 2011?

    Ik hoop voor de muziekbiblotheek dat de mensen blijven lenen en de sociale muzieksites gebruiken om informatie uit te wisselen over atiesten en hun muziek en de muziekbibliotheek gebruiken om de meer cd's/muziek te lenen.

    BeantwoordenVerwijderen
  53. @ Elsken
    Muziek, ja daar ga ik helemaal voor. Want leuke muziek geeft me heel veel energie, die wordt voor een deel dan wel direct weer omgezet in heel hard meezingen, maar toch. Ik realiseer me dat ik er veel te weinig naar luister. ( Of misschien precies genoeg om mijn omgeving niet de gordijnen in te jagen …) Na een bezoekje aan LastFm ben ik helemaal uit m’n dak gegaan bij Spotify. Geweldig al dat jeugdsentiment wat daar te beluisteren is! Maar omdat ik niet echt actief ben op Facebook en Hyves zal het met het sociale aspect waarschijnlijk niet goedkomen.

    Wat betreft de toepassingen voor de bibliotheek. Geluidsfragmenten koppelen aan cd-titels in onze catalogus lijkt me een absolute must. We zijn hier mee bezig lees ik in de reacties. Maar dit wiel is toch in feite al uitgevonden? De OBA heeft dit gerealiseerd door in de Aquabrowser een link met het Muziekweb aan te brengen. Maar misschien doorgrond ik de technische aspecten onvoldoende.

    Verder wordt een verwijzing naar soortgelijke muziek op LastFm of Spotify vast zeer gewaardeerd door onze klanten. Dus indien te realiseren, zo snel mogelijk doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  54. @ Tine:
    Ik heb niet zoveel met muziek, in die zin dat ik niet gericht op zoek ga naar nieuwe artiesten en albums. Ik luister heel veel radio, zodat ik wel op de hoogte blijf wat er (relatief) nieuw is in muziekland. Ik ben dus absoluut geen early-adopter, eerder een late-adopter. Maar dat vind ik ook helemaal niet erg.
    Even wat rondgesnuffeld op Last.fm, ik kende het al wel. Ik heb geen account en hoef dat ook niet. Ik ben meer van de boeken dan van muziek.
    Ik ben heel benieuwd hoe de nieuwe muziekcatalogus eruit gaat zien. Juist de fragmenten erbij en luistertips zullen een toegevoegde waarde hebben.
    Trouwens heel goed dat Rob Coers Spotify ook noemt, hij houdt deze cursus up-to-date ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  55. @Jessie:
    Lastfm en Spotify is nieuw voor mij, toegevoegde waarde zou voor mij het groepsgebeuren zijn: alle fans van bv. Damien Rice bij elkaar. Ik verheugde me op de gesprekken binnen deze groep: viel dan toch weer tegen... + veel gedateerde correspondentie. Plus, dacht ik later, ook al houd ik van deze muziek, wat moet ik dan toch met deze mensen??? Itunes biedt albums/stukjes tracks en tipt me andere, vergelijkbare bands/artiesten+ Youtube laat me kennismaken met een artiest en toont me optredens. En op de site van de band zelf staan speellijsten. Samen heb ik daar genoeg aan. Maarrrr... als je ergens in wilt duiken én je wilt alles bij elkaar hebben staan, lijkt me Lastfm etc. prima!
    goed, de initiatieven die Marie Bernadette en Mary ondernemen voor de Muziekbibliotheek. Nodig ook, denk ik.
    Echt genoten, zoals de opdracht was (!), heb ik dit keer niet. Maar dat geeft niet: ik heb van de vorige Dingen al flink genoten...

    BeantwoordenVerwijderen
  56. @Netty
    Ik heb van mijn collega geleerd over grooveshark en dat is tijdens het werk best lekker om zonder reclame van de radio naar muziek van je eigen keuze te kunnen luisteren. Verder koop en download ik van iTunes en heb vroeger echt duizende nummers gedownload van Limewire, dit is een P2P programma waar je als het ware muziek van andere gebruikers overneemt, net als vroeger met een cassettebandje. Wat ook kan is via een site van een radiozender een livestream openen waardoor je de uitzending kan volgen via je pc.

    BeantwoordenVerwijderen
  57. @Liduin
    Last Fm heb ik een paar jaar geleden eens geprobeerd maar dit vond ik niet zo'n succes. Na een aantal nummers beluisterd te hebben moet je toch gaan betalen. Toen spotify in mei in Nederland kwam was ik er als de kippen bij. Ik heb direct een eigen account gemaakt en hier al mijn favorite muziek naar toe gesleept. Er zitten nu meer dan 6000 nummers in mijn account die ik random laat afspelen door mijn laptop die ik heb aangesloten op mijn stereoinstallatie. Werkt perfect! Ik ben een tijdje geleden verhuisd maar heb mijn cd's nog niet eens uitgepakt omdat ik alles via spotify draai. Grooveshark is ook aardig maar het ziet er wat rommeliger uit en ik is ook niet helemaal legaal. De sociale functie van een muzieknetwerk zie ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  58. @netty
    Ha, muziek als "ding". Ik moet zeggen, ik ben niet zo van het downloaden van muziek of films. Ik bekijk en beluister wel muziekfragementen en -filmpjes via Youtube, als mijn zoon mij weer op nieuwe filmpjes wijst. Voor de rest deel ik wel veel muziek, maar meer "live", via het uitlenen van cd's. Ook heb ik veel cd's in mijn laptop gezet, om tijdens het werken te belusiteren.
    Mijn muzieksmaak is heel erg breed, op sites als Lastfm raak ik snel de weg kwijt omdat ik random zoek en via het ene nummer in het andere terechtkom en mezelf er snel in verlies.

    Wat ik wel geweldig vind is informatie en muziekfragmenten via de aquabrowser. Ik hoop dat we daar heel snel mee aan de slag kunnen, zodat we onze klanten nog veel beter van dienst kunnen zijn. ALs we dan ook links bieden naar concerten en andere online informatie over bands, muziekstijlen e.d., denk ik dat we goed bezig zijn en meer tevreden klanten zullen krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  59. @Netty
    Er is iets geks aan de hand.
    Waar in de jaren 60 -80 het streven was om de muziek zo mooi en zuiver mogelijk ten gehore te brengen (en daar veelk geld voor uit te geven) lijkt de kwaliteit nu amper nog uit te maken.
    Muziek luisteren kun je thuis nog t beste doen.
    Want ik deel de ervaring van Nico Dijkshoorn dat er eindeloos door concerten heen gekletst wordt.
    Weinig fijn.
    Voor mij is het probleem dat ik al veel meer muziek heb en mooi vind dan dat ik tijd heb om er naar te luisteren.
    Dus ik heb hier niet zo behoefte aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  60. @Netty
    Belgen doen het niet alleen beter in taal en geschiedenisspelletjes, maar ook met hun catalogus. Maar, begin 2011 ( 1 januari was ik toch van plan mijn oliebollen op te eten en niet naar onze catalogus te gaan kijken, Marie-Bernadette!)zijn we mooier en beter dan de OBA met onze muziektab in de Aquabrowser.
    Zelf heb ik onlangs Spotify ontdekt. Gooit wel het hele distributiekanaal van de CD's en Itunes omver. Want waarom downloaden, als je altijd kan luisteren naar je afspeellijstjes!
    Ok, de kwaliteit is minder, maar mijn gehoor is toch al verpest door mijn DeWalt bouwvakkersradio!

    BeantwoordenVerwijderen
  61. @netty, ik heb de site spotfy bezocht.
    Daar staan alle nieuwe lied, cd's op.

    Je kan daar je eigen bibliohteek inrichten, erg leuk om te doen en te horen.

    BeantwoordenVerwijderen
  62. @elsken, lastfm is blijkbaar hot dus daar maar een s op gekeken en dan ook maar weer eens een accountje aangemaakt. Bij spotify moest ik geloof ik betalen en dat wil ik niet.
    Mij bekruipt toch weer het dubbele gevoel.
    Aan de ene kant is dat dat ik helemaal geen behoefte heb om te weten wat de hele wereld nu zit te luisteren. Daarbij bedenk ik ook nog dat er toch door heel veel mensen veel tijd aan al dit soort dingen besteed wordt. Waar halen ze allemaal die tijd vandaan? Overins wel grappig om dan elke paar seconden weer een naam en fototje te zien verschijnen met gegevens over wat hij of zij luistert.
    Maarrr aan de andere kant zag ik, toen ik op een paar dingen klikte bijvoorbeeld iemand naar the dubliners luisteren. Daar was ik vroeger dol op. En dan zie ik dus dat ze 26 november optreden in Berlijn. Te ver maar het idee. En daarbij ook een nummer beluisterd van een vergelijkbare groep. Clounsey boys of zo iets.
    Maar ook een dame uit mexico die iets jazzies aan het luitsren was waarvan ik ook dacht: mmmm.
    Dus conclusie is nu al dat ik dat toch wel wat ga doen om zo op nieuwe muziekideeen te komen.
    Overigens luister prik ik op mijn werk, het eerste uur van 07.30 uur tot 8.30 uur, vaak allradio.nl en kies daar dan classic fm. die hele bekende deuntjes dan keihard door het pand. Heerlijk.
    Voor de bieb is mijn menig dat ik me, alhoewel het al veel minder is, erger aan muziek in winkels, liften etc.

    BeantwoordenVerwijderen
  63. Meestal gebruik ik youtube om muziek te luisteren, je kunt er lekker zelf afspeellijsten samenstellen. ik heb nu ook lastfm ontdekt en gelijk bij mijn favorieten geplaatst.

    Ik heb geen idee of de bibliotheek hier iets mee kan, ik kan in iedere geval niks bedenken.

    BeantwoordenVerwijderen
  64. @Elsken
    Achtergrond informatie gelezen en via 23 dingen account op LastFM ingelogd.Ik ben fan van Acda & De Munnik, dus "bestelde" daar een liedje van, maar kreeg De Dijk, ook leuk hoor, het systeem van hartjes toekennen of bannen werkt goed. Wij hebben thuis Spotify op het bureaublad. Mogelijkheden voor de bibliotheek: ik kom regelmatig op de muziekbibliotheek, wat een enorme collectie, heerlijk. Ik leen dan ook liever een cd of bladmuziek dan het beluisteren op de computer, maar wij zouden onze klanten kunnen voorzien van lijstjes: Houdt u hiervan luister dan ook eens naar... Verder vind ik het weer een leuk en aangenaam 'ding' om mee kennis te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  65. Ding 20
    @Liduin
    Aan de technische kwaliteit van de muziek via sociale netwerken mankeert nog wel een en ander, maar dat is een kwestie van technische vervolmaking.
    Los van het delen van muziekvoorkeuren (het sociaal netwerkgedeelte) kun je natuurlijk helemaal je eigen allerindividueelste verzoekprogramma samenstellen en zonder uit je stoel te komen aanvullende informatie over componisten en muzikanten opvragen.
    Wat de Muziekbibliotheek er mee kan? Ik denk eerlijk gezegd dat muziekbibliotheken helemaal zullen oplossen in een muziekaanbod via internet. Onze MB zal dus om te beginnen wel mee moeten gaan doen in de muzikale sociale netwerken om zo te evalueren tot ....? Daar gaan we over nadenken

    BeantwoordenVerwijderen
  66. @Netty
    Aanvulling van eerdere blog:
    Is het iets voor de bieb? Nou zit ik te denken, kan er niet bij de cd's een sample worden gevoegd in de Aquabrowser? Zodat leners vooraf kunnen luisteren of ze de cd iets vinden voordat ze hem reserveren en er vervolgens niets aan vinden. Waardoor een andere lener/fan er net naast grijpt. Misschien via een link met een bestaande pagina, ik weet niet wat er op dat gebied mogelijk is.

    BeantwoordenVerwijderen
  67. @Marc
    Uren verder en vele ervaringen rijker. Inmiddels heb ik al een library opgebouwd bij Sportify, wat volgens een Jeroen de Boer 18 mei al gelanceerd zou zijn in de bibliotheken?? Hoe dan ook: morgen hebben we een uitvoering met ons koor met o.a. Castelnuovo Tedesco en dat staat nu in 'mijn online-bibliotheek". Maar terwijl ik dit schrijf luister ik al weer naar ons volgende project: Pergolesi met Stabat Mater en daarna het requim van Faure. Daarnaast staan gezellig lange Frans en Kidshit 2010 voor de boys. Kortom: prive ben ik erg blij met deze ontdekking. En verder ben ik benieuwd wat 2011 ons brengt. Aparte muziektabs bij de aquabrowser.Ik wacht in spanning af. Zo wordt in ieder geval de muziekbibliotheek veel zichtbaarder en naar ik hoop hoorbaarder.

    BeantwoordenVerwijderen
  68. @Jessie
    Ergens hierboven lees ik dat Marie-Bernadette bezig is met een soort muziektoevoeging aan de Aquabrowser voor de Muziekafdeling. En dat lijkt me meteen de meest nuttige toepassing voor de bibliotheek van dit ding.
    Want als ik op zoek ben naar toepasselijke muziek bij onze vakantievideo's (mijn bijdrage aan dat geheel) vind ik het vaak erg moeilijk uit de summiere omschrijvingen in de catalogus te destilleren of iets wel of niet zou passen of zelfs maar of het instrumentaal of vocaal is.
    Een link met één of twee nummers erop zou dan ideaal zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  69. @gerda
    Van dit "ding" kreeg ik warme gevoelens.Het was een echte (her)ontdekking.Muziek luisteren is namelijk helemaal mijn "ding"; zeker wanneer het "wereldmuziek" betreft die je op de radio echt moet zoeken. Met plezier een avond naar LastFM geluisterd en vanmiddag een account aangemaakt voor Spotify. Hierbij werden mijn Itunes lijstjes automatisch overgenomen. Wel irriteerden de opdringerige reclameboodschappen me al snel ! Voor ons als bibliotheek lijkt het me vooral belangrijk dat fragmenten van ons enorme aanbod beluisterd kunnen worden. Dan weet je wat je reserveert of leent.

    BeantwoordenVerwijderen
  70. @Marc
    Erg leuk zoeken naar ouwe nummers van toen! Een mooie extensie voor de Muziek Bib denk ik. Moet natuurlijk wel op een manier gebracht worden die voor de Klant aantrekkelijk en overzichtelijk is...

    BeantwoordenVerwijderen
  71. @eline
    Bij Last.fm had ik ooit al eens ingelogd maar er eigenlijk weinig mee gedaan. Spotify staat sinds een week of twee op m'n laptop. Ik blijf ook nog steeds hardnekkig cd's van de MB lenen en branden. Zoals ook geopperd in de discussie op bibliotheek20.ning.com zou de bibliotheek met bijv. Spotify zeker wat kunnen, en dan gekoppeld aan cd's uit de collectie.

    BeantwoordenVerwijderen
  72. @Gerda
    te gek, hoe de Vlaamse bibliotheken dat aanpakken, lastFM integreren. Goed idee, zouden wij ook moeten doen.
    Nou ben ik zelf niet zo'n muziekluisteraar. Ik heb wel flink wat cd's maar ik ben zeker niet op de hoogte van nieuwe dingen enzo. Gelukkig, heb ik een aantal vrienden die erg met muziek bezig zijn en mij altijd vertellen dat ik van mars kom omdat ik bepaalde dingen gewoon echt niet mee krijg. Toch gebruik ik internet wel om muziek te luisteren. Vaak als ik even geen schrijf inspiratie heb, luister ik naar muziek. Gewoon ergens op klikken in youtube of lastFM en dan kijken wat het met je doet. Maar meestal onthou ik het dan niet echt, tenzij het echt iets is wat me achterover doet slaan. Misschien komt het doordat ik weinig met muziek heb maar bij al die sites grooveshark, spotify denk ik de hele tijd weer meer van hetzelfde. Maar dat zou ik minder hebben als het over film zou gaan, denk ik.
    Voor de muziekbieb lijkt het me super handig. Ook hier zie ik mogelijkheden tot een soort bonuskaart. Dat zou ik dan ook wel weer handig vinden omdat er dan vanuit mijn muzieksmaak suggesties gedaan worden.
    Het is toch geweldig dat je op deze manier, mensen steeds weer kunt verrassen met nieuwe dingen..

    BeantwoordenVerwijderen
  73. @Tine
    Eigenlijk is het best wel vreemd dat je op onze catalogus niet direct naar intro's kunt luisteren van hetgeen we aan muziekmaterialen bieden in vorm van DVD of CD. Vooral een muziek fragmentje moet makkelijk kunnen... als je steeds werkt met 10 secd en alleen enkele liederen per album hoeft het geen eens veel ruimte in te nemen.



    dankzij dit ding geniet ik nu van klasiek muziek die Paul heeft opgezet en zal ik hierna dit youtube liedje afspelen.

    http://www.youtube.com/watch?v=nPPbhaWph4s&feature=related

    BeantwoordenVerwijderen
  74. @Jessie Moet tot mijn schande bekennen dat ik onze eigen muziekafdeling nauwelijks ken, maar me er door dit ding wat meer in verdiept heb. En zie hier, een leuk concert a.s. donderdag! Goede gelegenheid om eens langs te gaan.
    Voor degene die nog eens in Delft komt, Dok heeft ook een aantrekkelijke muziekafdeling.
    Maar ...naar de opdracht. Ik heb op verschillende sites gezocht naar Antony and the Johnsons. Niet heel bekend en lastig te plaatsen genre, leek me, dus kijken welke adviezen ik her en der kreeg. Dat was dus erg uiteenlopend en wat mij betreft ook niet altijd geslaagd. Tijdje zoet ben je wel.
    Bij onze site mis ik de makkelijke toegang tot luisteren van de cd. Bij de Belgen lukte dit wel, maar wel via te veel stappen, wat mij betreft. Ik ben gecharmeerd van de Amsterdam oplossing. Zij hebben muziekweb geintegreerd op de pagina.

    Trouwens voor gewoon makkelijk een beetje radio op het werk: http://www.nederland.fm/ waarop je alle radiostations bij elkaar hebt en direct de zender naar keuze kunt beluisteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  75. Haha, erg gelachen om de blog van Nico Dijkshoorn. Hij heeft wel gelijk, welke ongevraagde detailinformatie je soms van mensen krijgt...

    Erg mooi die luistertips bij de Vlaamse bibliotheek. Zou geweldig zijn voor onze aquabrowser of uberhaupt luistertips vanuit de muziekpagina op onze website. Oh, hier zouden we nog veel meer mee kunnen. Boekentips, luistertips, dvd-tips en dan gerelateerd aan jouw interesses.

    Uberhaupt is last fm e.a. weer een ding waar je je uren in kunt verdiepen :-) Even 'michael jackson' getypt en dan kom je uit op 'michael jackson radio': wow! Leuk, leuk! En vervolgens via 'pop' op tig leuke nummers gekomen uit andere tijden (tja, ik ben natuurlijk een jonkie uit 1974, haha). en die eventtips zijn natuurlijk ook superhandig. Ik mis nogal eens concerten omdat ik gewoon niet zit op te letten.

    BeantwoordenVerwijderen
  76. @netty. Zie mijn reactie hierboven. Was alleen @netty vergeten...

    BeantwoordenVerwijderen
  77. @elsken
    Alles gelezen en alles bekeken en ook geoefend. Om het stukje van Nico Dijkshoorn moest ik erg lachen. Ik maak zelf altijd gebruik van Youtube . Als ik een leuke band hoor of ergens over lees wat mij wel wat lijkt zoek ik het op Youtube en als ik het leuk vind zet ik het bij mijn favorieten. Verder krijg ik nog steeds veel tips van vrienden. Ik heb verder veel muziek op mijn I-pod staan die ik download via I-tunes.
    Last.fm kende ik niet maar vind ik wel leuk. Je voert een favoriete artiest in en je krijgt allerlei onbekende voor jou interessante muziek te horen. Het klopt inderdaad wel. Ik ga het niet gebruiken want ik vind bovenstaande prima. Wel goed om het te weten. Ik heb geen behoefte om bij andere mensen te horen omdat wij allemaal van wat dan ook houden.
    Ideaal zou het voor mij zijn als ik via de catalogus van onze bibliotheek muziekfragmenten kan beluisteren. Ook zou het ik het leuk vinden als ik eventueel meer getipt zou worden met lijstjes.
    Ik ben benieuwd naar de nieuwe ontwikkelingen….

    BeantwoordenVerwijderen
  78. Over Spotify

    @Tine
    Ah! ik had Spotify inderdaad over het hoofd gezien!

    Ik heb het stuk gelezen, het gaat dus met name over gebruik in de bibliotheek? dat zou al revolutionair zijn. Maar het zou ook mooi zijn als er een intro op ons eigen site beluisterd kan worden of op z'n minst een koppeling naar de artiest, lied of cd op Spotify.

    maar ik lees in de discussie dat de Nederlandse Vereniging voor Muziekbibliotheken inmiddels het initiatief heeft genomen Spotify als dienst aan te bieden... moet de bibliotheek hierop wachten of kan Bibliotheek Utrecht het initiatief nemen?

    BeantwoordenVerwijderen