vrijdag 27 augustus 2010

Ding 15: Ontdek je plekje, ontdek Google Maps en Street View

Een belangrijke webtrend van de afgelopen jaren is locatie. Locatie is overal, niet alleen op het web maar ook bijvoorbeeld in de navigatieapparatuur in je auto of GPS op je mobiele telefoon. Het gevolg is dat er op websites steeds meer aandacht is voor locatiegeoriënteerde toepassingen, tools en gadgets.

Lees alles over Google Maps end. Kun je op de website van Bibliotheek Utrecht al een dergelijke toepassing vinden? Laat ons weten in je reactie waar je iets gevonden hebt en wat je daar van vindt. Kun je nog meer toepassingen bedenken voor Bibliotheek Utrecht? Laat het ons weten in je reactie op dit blog.

Trouwens we zijn al ruim over de helft! Dus dat gaat goed. Hopelijk vinden jullie het nog leuk allemaal:-)

74 opmerkingen:

  1. @Netty
    Op onze website wordt google maps toegepast op de vestigingspagina's, bij 'route'. Daar vind je per vestiging een google map (als satellietfoto of kaart) en in de pop-up staat dan het adres en de openingstijden. Bij een paar vestigingen staat er ook nog een routebeschrijving bij. Je zou evt. ook de streetview foto's van de vestigingen nog kunnen toevoegen.
    Prima toepassing voor de site natuurlijk (volgens mij zijn we nl. best wel een tijdje op zoek geweest naar een goede applicatie hiervoor).
    Verder kan ik nu niet zo gek veel bedenken; het zal er best eens van komen dat klanten, als ze in de buurt van de bibliotheek komen, van ons automatisch een sms-je op hun telefoon krijgen o.i.d.
    Oh, en we hadden ooit eens een boekje met een literaire wandeling in Utrecht, misschien dat daar m.b.v. google maps/streetview nu een virtuele tour van te maken is...?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Netty
    Google maps en streetview, wat vind ik dat handig. Ik gebruik het regelmatig. ZO ging een familielid naar NieuwZeeland voor een half jaar en via streetview kon ik vooraf zien waar ze ging wonen en hoe de omgeving was waar ze zat. En toen ik ging fietsen in Marokko vond ik het heel prettig om te zien wat me te wachten stond doordat iedereen er fotootjes aan toe had gevoegd. Gelukkig was het in het echt nog veel mooier.
    Op onze vestigingspagina wordt Google maps toegepast. Heel handig met een tabblad adres en een tabblad openingstijden. Ik dacht dat er ook nog een foto van het gebouw bij stond maar misschien was dat bij een andere bibliotheek (amersfoort?). Dat vond ikzelf ook heel handig. Voor de herkenning van het gebouw. Vooral als de bibliotheek niet zo goed herkenbaar is aan de buitenkant.
    Verdere toepassingen kan ik nu ook niet zo bedenken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @gerda
    De route naar Vleuterweide is duidelijk. Een aantal foto's van het gebouw zou een mooie toevoeging zijn. De locatie in de nieuwbouwwijk is voor klanten (en voor ons) nogal een pad met hindernissen. Google maps daarvoor inzetten is handig en nuttig.

    Even gekeken hoe het werkt. Met de rechtermuisknop in google maps bestemmingen invoeren en andere opties. Bedankt weer Billie ;-) Google maps al eens met collega's bekeken - elkaars huis gezien. Errug leuk. Verder heb ik niks met kaarten, routes etc. dus ik laat het hierbij en laat me graag inspireren door anderen en de lijst met tips van Rob.

    Voor het Amadeuslyceum of andere geïnteresseerden wellicht leuk om een soort quiz a la Timboektoe op de website te zetten. Kun je je topografriekennis testen. Ook leuk voor rond de vakantietijd. Geeft meerwaarde aan je reis zoals hierboven al beschreven.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @jessie
    Het is me nu wel gelukt om een vakantiefoto op google maps te plaatsen.
    Street view vind ik handig te gebruiken om bepaalde plekken in een stad op te zoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @liduin
    Op de website en intranet van Bibliotheek Utrecht kun je alle vestigingen vinden met de toepassingen van Google Maps. Misschien is het ook leuk om ook nog de foto's van de vestigingen te kunnen zien via Street View. Ik heb veel plezier gehad van Google Maps en Street View bij het zoeken van hotels en campings. Men moet er wel rekening mee houden dat er het een en ander verandert kan zijn. Als ik mijn eigen adres opzoek, is het duidelijk nog een plaatje van 5 jaar geleden. Ik ben nog gaan kijken bij mooie voorbeelden. Nederland 1858-1870. Ik vond het leuk om daar in één klik over te schakelen van de kaart van 1858-1870 naar de kaart van nu. Ik vraag me wel af hoe je kunt zien, hoe recent de afbeeldingen in Street View zijn ?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @elsken
    Google maps is natuurlijk erg leuk. De venieuwingen op de website had ik nog niet gezien. De kaart is prettig en handig ingevuld. Ik ben op dit moment fotos aan het maken van alle vestiging-gevels. De gevels zijn voorzien van nieuwe borden/banieren: kortom nieuwe huisstijl. Deze maak ik o.a. voor onze google map. Een leuke toevoeging zou nog kunnen zijn om korte filmpjes van het interieur te plaatsen. Zeker voor de nieuwe, heringerichte vestigingen is dat een goede reclame. Maar het is ook weer een klus.

    Zie meer over maps&kaarten op mijn blog 'ding 15'.
    Het is me overigens niet gelukt om zelf foto's toe te voegen op een kaartje, hoewel Panoramio wel aangeeft dat 2 fotos van mij gepaatst zijn! raar.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @eline
    Ik vind Google Maps superhandig, ik maakte er al veelvuldig gebruik van. Maar ik had eigenlijk nooit gezien dat er op de site van de bieb ook gebruik van gemaakt wordt, erg mooi, en overzichtelijk met ook de openingstijden erbij. Ik vond dat de bibliotheken van Vlaanderen dat nog mooier gedaan hadden, met al die verschillende kleurtjes waardoor je in een oogopslag kan zien welke vestigingen op dat moment open zijn. Dat zou ik ook wel iets voor onze bibliotheek vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Jessie
    Omdat ik googlemaps thuis al eens heb gedownload ken ik de software een beetje.
    Het is erg mooi om je gebruikers op je locatie te attenderen.
    Ik vraag me ineens af of ook de beide vestigingen van Team Activiteiten via ‘maps’ te vinden zijn. De wijkbibliotheken van Utrecht in ieder geval wel.
    Gr. Isolde

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Tine; ik ben nu bij ding 15 aangeland. Wat mezelf betreft heb ik Google maps al vaker gebruikt; ooit om een plaats in Nigeria op te zoeken (familiebezoek, zoals ook voor meer mensen een reden het te gaan gebruiken), maar ook de mogelijkheid om mijn hardlooproutes in kaart te brengen heb ik al vaak zo gebruikt. Hoewel ik daar tegenwoordig meestal afstandmeten.nl voor gebruik, een Nederlandse afgeleide.
    Op de eigen site zag ik verschil tussen de toepassing op intranet en de internetsite voor de klant. In het laatste geval vind ik het terug onder route en daar zou een fotootje wel aardig bij passen. Op intranet staan er groene en rode pijlen, al naar gelang de openingstijden: helaas is daarbij de zomertijd niet gebruikt!
    Streetview wordt vaak bij restaurants gebruikt en dat vind ik heel aardig: laatst zocht ik een pizzeria in Utrecht en wist echt niet meer me aan de naam te herinneren welke ik moest hebben: het fotootje bood uitkomst!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. eline
    Google maps is niet meer weg te denken in onze maatschappij, ik was hier dan ook al helemaal bekend mee. Ik kan me niet indenken dat een organisatie er geen gebruik van maakt, dan heb je echt de boot gemist. Op onze website wordt wel Google Maps gebruikt, helaas zonder Streetview. Ook zijn de fotootjes bij de verschillende vestigingen heel erg klein, je kan niet inzoomen. Dit voegt dus helemaal niets toe. Ik las dat Elza wel bezig is met het fotograferen van de nieuwe gevels e.d.
    Meer foto's van het interieur zou welkom zijn.
    Bij Vleuterweide staat zelfs helemaal geen foto! Op intranet staat een andere toepassing. Deze vind ik mooier.Het gebruik van Google Maps op de website van Bibliotheek Vlaanderen vind ik ook erg mooi.
    We moeten continue onze website blijven vernieuwen wil het aantrekkelijk blijven voor de klant. Maar ik denk dat door tijdgebrek en gebrek aan voldoende personeel we toch iedere keer achter de feiten aan blijven hollen.
    Iedereen doet zijn best om alles zo goed mogelijk uit te voeren, maar helaas is het door gebrek aan tijd en geld net niet helemaal wat het moet zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @mary Google maps vind ik erg handig, het is super fijn om je weg te vinden, zeker nu het ook beschikbaar is voor de mobiel. Ik heb de toepassing op de bibliotheek site gevonden, waar je alle locaties kan vinden van de bibliotheekfilialen. Het lijkt me leuk om mensen te vragen met een boek op de foto te gaan en dit te koppelen aan een 'map'. Waar lees jij het liefst een boek? Maak een foto van jezelf met het boek en koppel dit aan de plattegrond.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ding 15 googlemaps en street view
    @Liduin
    Heel handig voor eigen gebruik wanneer je ergens de weg niet weet.
    Met Street View een paar wijken afgestruind. Zijn vaak wel oude foto's.
    Voor klanten allemaal heel handig i.p.v. plattegronden/kaarten in de bibliotheek.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Google Maps en Street View
    Google Earth zit al jaaaren op mijn pc. Ideaal om een lokatie waar je naar toe wil nader te bestuderen, de omgeving te verkennen, de route te verkennen, enzovoorts. Op min Google Earth zitten ondertussen veel leuke campings, vakantie-oorden, enz. Ik markeer ze met een zonetje of een vlaggetje. Street view is handig bij de routeplanner van Google Maps, kun je de te rijden weg vast bekijken.
    Ook heb ik diverse fietsroutes geimporteerd, die fietsmaten op hun Garmin gereden en opgeslagen hadden. Ik heb weliswaar nog geen Garmin fiets-GPS, maar dat komt nog wel.
    Op de site van Bibliotheek vind je Google Maps terug bij de adressen van de vestigingen, kun je de route bekijken. Ik betwijfel of we nog meer mogelijkheden kunnen implanteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @Jessie

    Streetview!! Google maps, ik kom overal waar ik zijn wil. Leuk om door 79th street te wandelen voordat ik in New York landde, het voelde bijna vertrouwd toen ik er daadwerkelijk liep.
    Als ik geen link vind bij t kopje "routebeschrijving" op een website ervaar ik dit als "ouderwets" en "onhandig".

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. @Gerda, als kaart-o-fiel (dochter van een aardrijkskundeleraar) keek ik al graag in atlassen en sinds een paar jaar dus op google maps: heerlijk vliegen van de ene (vakantie) plek naar de andere. Ook erg leuk dat streetview er nu bij is gekomen (alhoewel mijn moeder en haar man het eng vinden "het lijkt wel big brother" zij zijn inderdaad redelijk herkenbaar in hun eigen woonkamer op de foto gezet). Maar ik vind het vooral handig om van te voren te zien waar ik naar toe ga. Gebruik ook steeds minder routenet, maar werk nu standaard met maps. Ook op Picasa kan ik met één muisklik op een kaart de plaats aangeven waar de foto's gemaakt zijn. Leuk hoor en goed dat de bieb op de website google-maps aan de routebeschrijvingen heeft gelinkt!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. ding 15
    @Liduin
    Google Earth is een bekend fenomeen. Je kunt je eigen huis, buurt, wijk, stad, enz. vanuit de ruimte bekijken. Hoe dichter je inzoomt hoe vager de contouren. Militaire terreinen worden afgeschermd. De afbeeldingen zijn volgens mij niet recent. Hetzelfde geldt voor Streetview. Als je het poppetje naar de juiste plek sleept krijg je een 360 graden beeld van de omgeving vanaf straatniveau. Handig voor inbrekers die precies kunnen zien wat je in huis hebt.
    De oude plattegronden van bijvoorbeeld Nederland 1858-1870 zijn bijzonder fraai en heel goed uitgewerkt voor historisch geïnteresseerden. Verscheidene bibliotheken hebben op hun website een plattegrond van Google Earth gezet. Zo kun je zonder kaart meteen zien waar de vestiging zich bevindt

    BeantwoordenVerwijderen
  18. @Marc... google-streetview/maps en earth zijn echt leuk en handig. op de biebsite zelfs gebruikt bij Europa Actueel -utrecht- en natuurlijk de route om onze vestigingen te vinden. en 'zoek een mlp-plein bij jou in de buurt' enz. misschien zou de bieb een leuk, uitnodigend filmpje kunnen maken van de cb binnen en dat kunnen koppelen aan de foto van de cb op google maps.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. @ marc Google streetview/maps is een leuke bezigheid. Ik kijk altijd als iemand gaat verhuizen waar hij/zij dan komt te wonen. Ik vind het niet handig om met google streetview te zoeken/kijken hoe je ergens komt, daar gebruik ik toch liever de Tom Tom voor. We kunnen wel de gehele wereld over, en dan in gedachten gaan waar we willen. Voor de klant is het wel handig om de bibliotheek op te sporen in zijn/haar buurt.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. @Marc Gebruik google maps regelmatig als ik ergens heen moet waar ik niet bekend ben. Wist niet dat er google-latitude was waarmee je vrienden kunt vertellen wat je locatie is . Zoiets staat wel ook op mijn hyves-pagina.
    Wist niet dat er ook een kaartje op onze website stond onder route met de versch. vestigingen, wel handig.Mooi overzichtskaartje ook van bibliotheek Vlaanderen waarbij je tegelijk kunt zien of die vestiging die dag open is!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. @Netty
    Alweer een ding verder, een leuk ding dit keer. Handig om omgevingen te verkennen, je eigen huis te zoeken (streetview) etc, etc.
    Op onze website te vinden onder route.
    Wat ik leuk vond van het kaartje van België met alle bibliotheken was toch ook de verwijzingen naar de blogs van de verschillende bibliotheken (ik zag daar eerst nog het nut niet van in toen ik bij ding 2 of 3 was, dat bloggen als bibliotheek). Wat ik aan blogs bekeken heb was recent bijgewerkt, verhuizing van bibliotheek Turnhout vandaag met toegevoegde foto's via Flickr en afbeeldingen van al hun sprinterboeken! op het blog, een activiteit komende zaterdag in een andere bibliotheek...etc
    Ook leuk om als hele provincie Utrecht samen (als dat ooit werkelijkheid wordt) al je adressen en verwijzingen naar blogs??? te vermelden.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Marc:
    Google-streetview/Maps en Eart zijn leuke bezigheden.
    Ik kijk er wel eens op als ik een hotel boek om te kijken hoe dit ligt. Langs of vlakbij een weg. Of juist in een rustig bosgebeid. Ook gebruik ik het wel voor het bekijken van vakantieplaatsen.
    Tegenwoordig maak ik geen gebruik meer van Google maps maar van mijn Tom-Tom.
    Handig die Google- Maps die gebruikt zijn op de vestigingspagina's, bij 'route'. Handig dat je ook makkelijk openingstijden/adres erbij vermeld staan.Bibliotheek Vlaanderen gaf aan of de bibliotheek wel/niet/of deze dag nog open gaat. Mooie service.
    Google-latitude kende ik niet handig
    Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  23. @ Elsken

    Google maps en street view erg handig! Toevallig laatst veel gebruikt bij het zoeken van een huis maar ik gebruik het ook als ik ergens naartoe moet maar de weg niet ken. Even kijken waar ik dan moet zijn en hoe het eruit ziet. Op de Bieb site staat het bij vestigingspagina's bij de routeplanner, lekker modern! Ik denk dat het nu al goed ingezet wordt. Ik zou zelf zo even geen andere optie kunnen bedenken. Als je echt creatief wil zijn zou je het ook van de binnenkant van de bieb doen en dan een soort zoekfunctie voor de verschillende boeken, maar dat is net weer iets anders dan googlemaps. En sja ik zou niet zonder tomtom kunnen, dan raak ik echt de weg kwijt. Het is al lastig als ze ergens aan het bouwen zijn want dan kent hij de route niet, maar gelukkig herberekend hij vanzelf!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. @Marc
    Google Maps heb ik al vaker bekeken. Echt heel handig en leuk. Je kan zien hoe het er ter plekke uitziet. Ik heb even bij mijn eigen adres gekeken (Street view).
    Ook even gekeken naar Bibliotheek Lunetten. Ik vond het niet erg duidelijk aangegeven zoals het op onze site staat. Je moet kijken bij (aan de linker kant) route. Als je die aanklikt zie je heel Utrecht op het kaartje met daarop de bibliotheken, bibliotheek Lunetten is dan als 'n roze gebouw aangegeven.
    Bij Bibliotheek in Vlaanderen werd gelijk aangeven wat de openingstijden zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. @Tine
    Ik kijk regelmatig op Streetview en google-maps.
    Vandaag via deze zoekweg een overzicht gezien van openbare biebs in Vlaanderen: gelijk een leuk idee ontdekt voor een culturele zondag.
    Ik heb wat bekende routes nagelopen in Utrecht, het blijft een super-fenomeen: supersnel op bekende en onbekende plekken je weg vinden.
    Ideaal ook om zo de bibliotheek letterlijk op de kaart te zetten! Daar staan we ook al uitgebreid op!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. @jessie Vroeger was ik gek op mijn wereldbol van plastic. Die bol heb ik niet meer, maar nu heb ik google earth. Kijk daar woont tante Jeanne in San Pablo Californie en Piet zit, kijk daar op de Antillen en dit is jouw huis in Leidsche Rijn. Zoals collega perspectief hierboven zegt: een mooi overzicht van alle 'bibs'in Vlaanderen, een dicht bibliotheeknetwerk. En zie, zowaar wij hebben het ook al. Zonder 23 dingen was ik hier nog niet achter gekomen. Bibliotheek Utrecht op google earth in kaart gebracht!! mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. @Marc Ik gebruik google earth streetview heel erg vaak. Heb een oriëntatievermogen van nul, dus het is voor mij heel erg handig.

    Ik heb gezien dat de bibliotheek dit ook op haar site gebruikt, wist ik niet maar vind het heel erg handig vooral omdat ook de openingstijden vermeld worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. @Eline
    Google-maps is niet nieuw voor mij, ik maak er vaak gebruik van.
    Ik wist al dat wij er als bibliotheek ook gebruik van maken op onze site, zoals meerdere collega’s vind ik het ook jammer dat er geen streetview is.
    Dit kan heel handig zijn voor bijv. onze vestigingen in west, die zijn niet echt op een herkenbaar plek.
    Het is eigenlijk handig voor ieder vestiging, als je een keer naar een ander bieb in een ander wijk wilt gaan, is het wel fijn om er een beeld van te hebben, dan weet je in ieder geval hoe het gebouw er uit ziet!
    Ik heb ook even gekeken hoe ik een eigen map kan samenstellen, het ziet er erg leuk uit, maar is niet echt mijn ding! 

    BeantwoordenVerwijderen
  30. @Eline
    Streetview is makkelijk in het gebruik en grappig. Heb mijn adres opgezocht en aantal andere adressen. Gezien aan de foto van mijn straat dat de opnames al zo n 4 jaar oud zijn. Ook heel handig voor de bieb, zou zeker gekoppeld moeten worden aan de vestigingen/adressen. Fijn voor de herkenning van de gebouwen als je voor het eerst in een van onze biebs (of bibs zoals bij onze zuiderburen) komt. Helaas staan onder kopje Vestigingen wel de betreffende biebs roodgekleurd, maar geen foto en/of openingstijden zoals bijde Belgen. Dat kan dus beter. Van Google Maps heb ik een staart gekregen, kreeg maar geen lijntje op mijn kaart. Heb uiteindelijk wel 2 markeringspunten op mijn kaart gekregen waaraan ik een foto heb toegevoegd die ik zelf gemaakt heb. Zie mijn Blog. Ook heb ik op de kaart van Terschelling 2 foto s toegevoegd via Panoramio. Was ok wel gedoe, maar ja, in de toekomst gaat het vast beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. @gerda
    Kijk, deze ken ik van haver tot gort: handig voor routes, op iedere toeristische site te vinden: ook om te kijken of je vakantiehuis niet naast het vliegveld of snelweg ligt:) De bibliotheek doet gelukkig mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. @Liduin
    Via Google View m'n huis gevonden! Nog een aantal adressen uitgeprobeerd o.a Aruba.
    Bibliotheek Utrecht geeft mogelijkheid via de site map de route te vinden naar de bibliotheken. Deze mogelijkheid kende ik niet.
    Mooi Google Map voorbeeld vind ik: Amersfoort 750 op de kaart met wandelingen!
    Tip voor Bibliotheek Utrecht: net als vele voorgangers op dit blog: Street View toepassen!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. @Tine
    Google Maps is natuurlijk bekend. Met dat oranje mannetje van Street View krijg ik altijd ruzie (Kijk nou eens die kant op, stomme dodo). Voor de aardigheid heb ik via "Mijn kaarten" een eigen kaartje op Google Maps gemaakt en in mijn blog gezet. Net als Lizzie vond ik het werken met "Mijn kaarten" best lastig, vooral het aanpassen achteraf.

    De kaart met vestigingen op onze website geeft als eerste weergave de satellietkaart. Waarom daarvoor is gekozen, weet ik niet. De stratenkaart is toch duidelijker? De kaart op intranet is mooier, totdat je inzoomt: 16 x de tekst "we gaan morgen weer open.." is een beetje veel van het goede.
    Vroeger had je in de CB een computer die de locatie van een boek op een plattegrond weergaf. Hij werkte nooit en is afgeschaft. Moeten we dit weer oppakken? Bij een logische indeling en goede bewegwijzering is zo'n voorziening niet nodig, denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. @ Liduin

    Opnieuw een hele leuke toepassing. Eerst rondgesnuffeld op onze website, de routebeschrijvingen naar onze vestigingen bekeken, ziet er prima uit. Daarna enkele adressen gezocht van familie en vrienden en natuurlijk mijn eigen adres, enkele filmpjes bekeken die gemaakt zijn in mijn wijk, oa bootje varen op het Amsterdam-rijnkanaal (waarom zet je zoiets op youtube?) en via streetview door mijn straat "gewandeld". En jawel, mijn auto keurig geparkeerd voor de deur!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. @Marc,
    Ding 15 is niet meer weg te denken uit ons leven! Volgens mij zijn er maar weinig mensen die nog nooit iets met dit Ding gedaan hebben.
    Mijn man 'de Aardrijkskundeleraar' betrap ik bijna dagelijks op vluchtgedrag in zijn satellietje èn dat werkt aanstekelijk...
    Gelukkig blijft onze bibliotheek niet achter, misschien kunnen we ook nog Street View gaan gebruiken. En natuurlijk moeten we een diashow van binnen- en buitenkant van een vestiging gaan laten zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. @Gerda
    Google Maps wordt hier thuis vaak gebruikt; vooral bij het uitzoeken van een vakantiebestemming. Erg handig om te zien of er toch geen drukke weg voor je hotel ligt??
    Prima dat de bibliotheek hieraan mee doet. Erg handig om als klant even te zoeken waar de vestiging is.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. @Jessie. Niet onbekend, dit ding. Handig misschien om de googlemap kaartjes die bij elke vestiging staan ook te voegen bij Onderwijs / Team Educatie/Trumanlaan (kaartje K) en op de Zwanenvechtlaan (kaartje Z). met name voor Trumanlaan prettig, er komen nogal eens docenten op bezoek om een collectie uit te zoeken. En voor ander bezoek op Z, bovenzaal.
    Qua bewegwijzering kunnen we nog iets leren van Bibl.Maasland, m.i. Wat fantastisch: googlemapsmania! Ik stel voor dat we onze (Utrechtse) dichters doorsturen naar www.poetryatlas.com, mooie woorden zat over onze stad, toch?
    streetview o.a. gebruikt afgelopen zomer om straat/huis van gastgezin in Engeland te bekijken. Heb je een beetje een idee waar je kind naar toe gaat.
    nog 1 privedingetje met googlemaps: door in te zoomen op ons huis, ontdekten we dat er toch wel érg veel water bovenop onze dakkapellen stond...wanneer zie je dat nou!

    BeantwoordenVerwijderen
  38. @Eline,

    Ook ik maakte hier al gebruik van. Leuk om de gekozen route al een beetje te verkennen.
    En om te kijken wat er in de omgeving zit, zeker als je een hotelletje ergens boekt.
    Verder is het ook een leuke toepassing voor mensen die hun familienaam uitpluizen. Zo kun je ook opzoeken hoe het huis er nu uitziet, waar je voorouders gewoond hebben. En of het er nog staat. Hoewel de informatie niet echt actueel is.
    Zoek je in de winter iets op, krijg je toch zomerse plaatjes te zien.
    Maar....weer een leuke bezigheid op internet.

    En wat voor de bieb betreft, jammer inderdaad dat er geen streetvieuw is.
    Maar voor klanten zeker handig om een vestiging te zoeken. Zeker met zoveel nieuwe bewoners hier in west.

    BeantwoordenVerwijderen
  39. @jessie
    google maps gebruik ik al voor routes te vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  40. @liduin Dit is echt hartstikke handig. Ik heb dit in het inlichtingenwerk een keer gebruikt bij een vraag van iemand die vanuit de bibliotheek naar het Wolvenplein wilde. Ik heb kaartje en routebeschrijving vanuit Google maps geprint en meegegeven. Weg met alle oude plattegronden!
    De toepassing zoals die van bibliotheek Maasland is ook iets voor ons. Meteen invoeren, zou ik zeggen. Op de valreep gezien dat bij ons op de site al een kaartje naar de vestigingen aangegeven is.
    Bij streetview is mijn woonplaats Culemborg nog niet opgenomen. Maar als anglofiel ben ik op zoek gegaan naar kaarten en foto's van London en ik ben aangenaam verrast door de mogelijkheden van deze link: http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&&geocode=&q=london&sll=37.0625,-95.677068&sspn=42.716829,87.011719&ie=UTF8&ll=51.500836,-0.121708&spn=0.065826,0.169945&z=13&layer=c&cbll=51.500809,-0.121453&panoid=UOKxpiBRud0UiLeOvQY3BQ&cbp=12,236.28524551968158,,0,-7.818181818181821
    Leuk voor vakantievoorbereiding.
    Ik heb pas in de digitale versie van het Stedenboek dat recent is verworven door de Koninklijke Bibliotheek een stadsplattegrond van Culemborg gezien uit de 17e eeuw. Hangt trouwens als schilderij boven mijn bank in de woonkamer. http://www.kb.nl/bladerboek/stedenboek/browse/page_pl010.xml

    BeantwoordenVerwijderen
  41. google maps en streetview kende ik al en gebruik ik ook regelmatig.Ik heb geen tomtom en ook geen richtingsgevoel maar wel een goed geheugen. Dus als ik ergens heen moet fiets ik de route thuis voor. Zo kan ik onthouden dat ik bij de snackbar links moet.Goed dat wij op onze site al gebruik maken van googlemaps. Ik kon het bij de OBA niet vinden. Zij melden welke tram/bus je moet hebben. gemiste kans !!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  42. @ marc Het navigeren met Google Maps is heel handig maar mijn man pakt liever zijn stomme tomtom :)

    BeantwoordenVerwijderen
  43. @Netty, Google Maps is een item dat ik al vanaf het begin gebruik. Het probleem is wel dat het niet altijd actueel is. Op de coördinaten van ons huis staat nog steeds een grote loods van Connection voor de deur echter deze is al bijna een ½ jaar geleden afgebroken. Hopelijk komt de Google Maps sateliet eerdaags weer over en kunnen ze de plaatjes van mijn woonadres up daten. Ook is het mogelijk de voor/achter zijde van ons appartementencomplex te bekijken via streetview

    BeantwoordenVerwijderen
  44. @Gerda
    Op onze site is het toegepast bij de vestigingsite bij route. Ik heb Parkwijk opgezocht via onze website maar dan zie je meteen dat het in een nieuwbouwwijk toch snel verouderd. Het jongerencentrum van Doenja staat er nog niet. Als je via streetview zoekt dan staat het jongerencentrum er al. Het is jammer dat de auto de Kruidenlaan niet ingereden is, je komt niet verder, je blijft op de hoek staan (ik ben via de Melissekade gegaan).
    Toen ik de roman Moby Dick las heb ik Nantucket (havenplaats waar de walvisvaarders vertrokken) opgezocht via Streetview, erg leuk om door de plaats uit een roman te lopen! Misschien ook een idee voor klanten? Gewoon met een attenderingsbordje? Extraatje bij de reisgidsen!

    BeantwoordenVerwijderen
  45. @Liduin
    Ben even naar het Smakkelaarsveld geweest met Google Maps en Streetview.
    Een plaatje van DE PLEK gaat hierbij. Gaat het het HET hier nog gebeuren?

    BeantwoordenVerwijderen
  46. @Tine,
    Ik gebruik Google maps al heel lang en Liduin had me al op streetview gewezen(wel wat hekel wat privacy betreft).
    Op de site van de bibliotheek staat onder Route een algemeen kaartje van Google met alle vestigingen. Ik zou voor nieuwe bibliotheekbezoekers liever per vestiging een (deel)kaartje hebben ,en dat je onder vestigingen op de site kunt zoeken naar "bibliotheekvestiging in uw buurt". En dan natuurlijk met plaatjes erbij, o.a. van streetview.

    BeantwoordenVerwijderen
  47. voor de bibliotheek gebruikers is het makkelijk om de locaties op te zoeken zodat je er makkelijk naar toe kan gaan. Privé gebruiken we het ook wel eens voor het kijken naar andere woningen, je krijgt een goed beeld van de locatie. Een kanttekening kan ik hierbij plaatsen dat het voor duistere figuren heel gemakkelijk wordt om de plaatselijke situatie goed te analyseren, waar op dit moment discussies over plaats vinden.
    Cor51

    BeantwoordenVerwijderen
  48. @Liduin
    Van Google Maps en Google Earth maakte ik al regelmatig gebruik, maar aan het Street Viewen was ik nog niet aan toegekomen. Nu dus wel. Handig als hulpmiddel om een gekozen route te visualiseren of de omgeving van een toekomstig vakantieadres te bekijken. Bij sommige vragen aan het inlichtingenbureau ook zeker bruikbaar.
    Bloem

    BeantwoordenVerwijderen
  49. @netty
    Bij google maps mania vind je leuke voorbeelden van toepassingen van Google Maps. Vond zelf de skipistes wel een interessante (hoeveel liften zijn open, cm sneeuw, etc). De kaart met overstromingen vond ik wel heftig. Hier kun je zelf invullen met hoeveel meter de zeespiegel stijgt en dan zie je waar het zal overstromen... NL dus!
    Vond bij bibliotheek Vlaanderen nog interessant het kleurtje 'bibliotheek gaat nog open vandaag', dat zegt al weer meer dan alleen open/gesloten informatie.
    De Kuyper-kaart vond ik ook erg mooi, zeker dat je de twee kaarten door elkaar kunt zien.
    Ook de Google Streetview en Flickr mashup was een mooie. Die is wellicht ook bruikbaar voor onze website.

    BeantwoordenVerwijderen
  50. @Elsken

    Op onze website is bij de pagina met vestigingen Google maps gebruikt. Toegevoegd zijn het adres en de openingstijden. Een afbeelding van Streetview erbij zou in een aantal gevallen ook best handig zijn. Bijvoorbeeld bij vestigingen die niet op de begane grond zitten (Plantage, Hoograven, Lombok). Maar een foto zou in deze situatie ook al een goed hulpmiddel zijn.

    Zelf gebruik ik Streetview vrij regelmatig. Laatst heb ik nog alle verkeersborden in een wijk met een ingewikkeld eenrichtingsverkeer ermee bekeken, zodat ik ook zonder tomtom zonder problemen via de kortste route op de plaats van bestemming kwam.

    Bij de Google Maps Mania ontdekte ik nog een leuk speeltje. Het maken van een wandel/hardlooproute,waarbij je dan meteen weet hoelang je er over doet.
    Overigens zou een routekaartje ook handig zijn om toe tevoegen aan sommige vestigingen. Bij Vleuterweide is dat geen overbodige luxe. Er is nog steeds geen goede bewegwijzering in de wijk, en de bibliotheek is niet zichtbaar vanaf de straat. De komst van het winkelcentrum heeft wel voor enige vooruitgang gezorgd, maar het kan beter!

    BeantwoordenVerwijderen
  51. @ Tine:
    GoogleMaps en GoogleEarth gebruik ik al een lange tijd, naar tevredenheid. Nu met m'n iPhone is GoogleMaps natuurlijk ook een uitkomst. Laatst vroeg iemand mij op straat de weg. Ik kende de straat niet, maar met GoogleMaps op mijn telefoon heb ik de meneer de goede kant op gestuurd.

    Op de vestigingspagina op onze website staat het kaartje van GoogleMaps. Zoals Frank ook al opmerkte: waarom staat de kaart in de satellietweergave?

    BeantwoordenVerwijderen
  52. @elsken.
    Op googlemaps heb ik Nepal (Kathmandu)opgezocht,daar zit een andere dochter momenteel. Handig. Goede service voor onze klanten dat ze via de website bij hun eigen vestiging een kaartje vinden met googlemap.

    BeantwoordenVerwijderen
  53. @Elsken. Net weer een heel verhaal getypt en dat is niet geplaatst. Opnieuw een poging. Googlemaps en streetview is voor mij niet nieuw. Gebruik het om te kijken als ik van a naar b moet, te kijken hoe de straat eruit ziet van een huis op funda en de omgeving te zien als ik op vakantie ga. Ook even de website van de bieb bekeken. Ik zie daar kaartjes van google maps. Ik kan streetviewfoto's niet vinden. Misschien handig om toe te voegen.
    Groeten Brenda

    BeantwoordenVerwijderen
  54. @Eline
    Google Maps heb ik een paar geleden ontdekt en vooral de satelietfunctie vind ik schitterend. Heb toen mijn straat en huis opgezocht. Streetview is nieuw voor me: heel panoramisch en gelijk gekeken naar mijn huidige straat en huis, waarin ik nu, bijna 2 jaar, woon. De foto is van 1,5 jaar oud. Dat zie ik aan de bloempotten voor het raam.
    Goed dat de googlemaps voor e wijkbibliotheken te gebruiken is, jammer dat streetview niet toegepast kan worden. Hopelijk komt dat nog, want dan kun je veel nauwkeuriger bepalen waar je bent door het panoramabeeld. En vervolgens de goede kant op gaan.
    Ook Nederland 1858-1870 heb ik mijn geboorteplaats ( Eibergen) opgezocht, kon ik vinden op de Kuypers Gemeenteatlas. Echt leuk.
    Heb heerlijk gespeeld met het 15e ding!

    BeantwoordenVerwijderen
  55. @eline. Gelukkig maakt de bieb al gebruik van die handige kaartjes. Zo kun je klanten toch wat makkelijker laten weten hoe ze bij ons moeten komen, vooral handig in West.

    BeantwoordenVerwijderen
  56. @netty: Dit is erg handig, je zoek in google de site van de bibliotheek utrecht op en je ziet gelijk de plattegrondmet de pop ups

    BeantwoordenVerwijderen
  57. @Marc
    Nog immer geen Tomtom dus zowel (google)routeplanner als ouderwets straatnamen boek nog immer in zwang. Streetview is mooi speelgoed, net als google earth. Bizar wat er mogelijk is. Van plekken die je kent en opzoekt kun je zelfs het jaargetijde vaststellen. Als bedrijf/instelling ook vooral handig om in je website te incorporeren en te zorgen dat je meteen makkelijk te vinden bent via google / google maps ed.

    BeantwoordenVerwijderen
  58. @netty:
    googlemaps: privé een belangrijke functie voor mij. Ik heb sinds een jaar weer een auto, geen tomtom en ben een notoire verdwaler. Dus zoek ik vooraf de route op en print het uit.
    Op de site kun je elke vestiging opzoeken met googlemaps. Fijn, want het zijn er heel erg veel en sommige zijn voor je gevoel onbereikbaar ver en moeilijk te vinden.
    In Librarything, de reactiemogelijkheid op De grote zaal (Nederland Leest), zit deze mogelijkheid ook, maar daar werkte het vorige week helaas niet goed: het gaf steeds Haarlem, en later een plaats in de VS als locatie voor Utrecht. Maar als het werkt is dit wel handig voor ons publiek.

    BeantwoordenVerwijderen
  59. @elsken, Google earth etc ken ik al. Al veel bekeken. karaburun in Turkije om maar wat te noemen. deze keer mijn huis opgezocht. en maar eens hier in geplakt. (alleen op mijn blog) Maar eigenlijk wil ik dus gewoon het beeld erin plakken. Maar hoe ik dat nu voor elkaar moet krijgen?
    Verder nog gezocht naar google maps van de bieb maar niet gevonden. Ik geloof dat het niet mijn avond is!
    Natuurlijk is hetheel handig zo een adres of route naar zoeken. maar dan moet je dus wel een telefoon hebben waar het op kan etc. Mooi ook dat je tekst toe kunt voegen. Op het iets uitgezoemde beeld zie ik dus Adviesburo Schouten staan of simpel ontwerp. Mooie reklame. ook hier morgen maar eens bij collega omhulp vragen

    BeantwoordenVerwijderen
  60. @Marc
    ik hou van reizen dus met Google earth &google maps heb ik al ervaring. Soms heel leuk om je te verheugen op je vakantie. Soms ook eigenlijk een beetje zonde want de grootste verrassing is dan al een beetje weg. Maar ik had zelf nog nooit actief met streetview gewerkt. Wat een openbaring. Mijn eigen huis is gelukkig nog niet te vinden maar ik kan zo naar binnen kijken in het huis van mijn ouders bv. Ik kan nog net niet zien of mijn moeder of een van de kleinkinderen binnen zit.Ik kwam er nu wel achter dat op onze bibliotheeksite de foto's van verschillende vestigingen weer vernieuwd zijn. En ja, het zou leuk zijn als je bij route veel meer informatie toe kan voegen als alleen de stip waar het pand zich bevindt.Nu moet je voor een vollediger beeld nog apart naar streetview, waarbij je bv Oog in Al niet vindt. Een website met locatie, streetview en mooie beelden van buiten en binnen het pand, openingstijden in zicht etc trekt natuurlijk altijd en de klant kan ons- letterlijk- beter plaatsen.

    BeantwoordenVerwijderen
  61. @Jessie Als een bedrijf geen route-link heeft irriteert me dat bijna. Hoe verwend raak je al in een paar jaar tijd? Gelukkig is de route op onze site op een logische plek terug te vinden.
    Streetview zou een mooie toevoeging zijn, net als een goede foto van de buitenkant van elke vestiging. Orienteert gewoon makkelijk voor publiek. En gebruiksvriendelijkheid in deze is heel belangrijk!
    Daarom vind ik de service van Bibliotheek Vlaanderen ook wel een aanrader voor ons: welke bieb is wel/niet/of gaat nog open. Slim hoor met die blogs ernaast. Ik ging meteen klikken...

    BeantwoordenVerwijderen
  62. @gerda
    Googlemaps had ik weleens gebruikt, maat streetview eigen nog niet echt. Nu ik er in het kader van de cursus eens wat meer tijd aan besteed, ontdek ik hoe groot de mogelijkheden wel niet zijn. Via streetview door mijn eigen straat gereden en "rond"gekeken. De wereld wordt zo echt een global village. Toen ik op onze website de vestigingen in west ging opzoeken, kwam ik er wel achter dat De Meern enkele honderden meters is opgeschoven en in een groen gebied ligt ! Even doorgeven aan Elsken.

    BeantwoordenVerwijderen
  63. @Netty
    Google Maps, ik maak er bijna dagelijks gebruik van. Zoeken van routes, bekijken van straten en lokaties waar huizen staan waar mijn vriendin en ik meer van willen weten. Streetview is ook een mooi extraatje van Google, virtueel door de omgeving lopen, geweldig!! Wat de bibliotheek er nu mee doet is prima, of er meer uit valt te halen.... dan zou ik mee moeten doen met een brainstorm sessie. (Kunnen ze me altijd voor vragen, love too spit ideas)

    BeantwoordenVerwijderen
  64. Ik gebruik google maps erg veel. Ben laatst in Edinburgh geweest en ik had van te voren al gekeken waar een bepaalde concertzaal was. Het is makkelijk dat je dan ook meteen de website van de zaal op de kaart kunt aanklikken.

    De google routebeschrijving gebruik ik ook vaak voor fietstochten. Als je in de routebeschrijving kiest voor lopen i.p.v. de auto wordt de route berekend voor de kleine wegen die je prima kunt fietsen.



    Als je op de volgende link http://maps.google.nl/maps?hl=nl&tab=wl klikt zie je bij punt 43 iets vreemds!

    BeantwoordenVerwijderen
  65. Ik kom er achter dat de link niet werkt. Je moet bij routebeschrijving van google invullen van Japan naar China en dan kijken bij punt 43

    BeantwoordenVerwijderen
  66. @tine

    Ding 15: Ontdek je plekje, ontdek Google Maps en Street View
    Dit ding heeft me al vaker uit de brandt geholpen. Ik heb zowel een kompas als googe maps op mijn telefoon. Dat is vaker erg handig gebleken bij verdwaling.
    En regelmatig ga ik thuis achter de computer zitten, en met google world de wereld ontdekken.

    Wat kan de bib ermee? Je zou om te beginnen google maps op alle PC's als snelkoppeling kunnen zetten. ZOveel handiger dan die kaart van utrecht bij de voordeur. Alles staat erin; wandelroutes, winkeladressen, hotels enz.

    BeantwoordenVerwijderen
  67. @ Netty
    Ik kan hier denk ik alleen maar herhalen wat hierboven al staat aan toepassingen voor de bibliotheek. Met name om een beeld te geven van de routes naar vestigingen, hoe ze er uit zien, de adresgegevens en een beeld van de omgeving is t handig.
    Ik gebruik maps als ik een enkele keer zonder navigatie de weg moet vinden op een plek die ik niet ken.
    En om als je een hotel boekt een beeld van de omgeving te krijgen als die wordt omschreven als "levendig".
    De -meeste- satelietfotos vind ik geweldig. Je kunt je auto op de oprit zien staan. En als een vriend aan de andere kant van de wereld verhuisd naar een nieuwe woning kun je een beeld krijgen van waar hij woont.

    BeantwoordenVerwijderen
  68. @Netty
    Misschien moeten we Google Maps ook in de toekomst laten kijken en dan de nieuwe bibliotheek op het Smakkelaarsveld tonen (met foto's en filmpjes).
    Google Maps is prima voor het tonen van de route en de omgeving. Zo vond ik een leuk vakantiehuisje op Texel. Ik gebruik het ook op mijn mobiel om wandelend de route te vinden. Wel opletten dat je niet tegen een lantaarnpaal aanloopt.

    BeantwoordenVerwijderen
  69. @ Gerda
    Google Maps en streetvieuw Ook voor mij niet onbekend. ik vind heel erg handig als ik voor het eerst ergens heen moet. Voor onze klanten is het groot gemak dat voor hun al een google route beschrijving al bij de gegevens van alle vestigingen staat.

    Medine

    BeantwoordenVerwijderen
  70. @Jessie Eindelijk een Web 2.0 toepassing die ik al kende, en ook met veel plezier gebruik! Vooral Streetview is geweldig: vantevoren kijken of die camping echt zo dicht bij zee is als ze je doen geloven op de website verhoogt de voorpret enorm!
    En inderdaad wat anderen al zeiden: als je ergens naar toe moet waar je nog nooit geweest bent verhoogt het de herkenbaarheid enorm, navigatiesysteem of niet.
    Wat overigens wel opvalt is dat de kaarten vaak verouderd zijn: bouwwerken die duidelijk al meer dan een jaar ergens staan, zijn niet te zien op Google.
    Wat de bibliotheek betreft is het overzichtje bij route natuurlijk erg mooi met alle vestigingen erop, maar ook hier zou streetview meer detail bieden, evenals een plaatje van de voorgevel.
    Dit lijkt mij wel een goeie voor de informatietips op intranet: ik denk dat heel veel van onze klanten dit nog niet goed weten, en wat is nou leuker om iemand die je geholpen hebt met informatie zoeken voor een leuke vakantie, dit nog als uitsmijter te laten zien??

    BeantwoordenVerwijderen
  71. @eline
    Zelf al bekend met dit ding, Google Earts en Maps. Ik wist niet dat maps ook op onze site gebruikt wordt. Ik moet zeggen dat het kaartje van het voortdurend in ontwikkeling zijnde Parkwijk goed actueel is.

    BeantwoordenVerwijderen
  72. @Marc
    Ja, erg amusant om met GoogleMaps de wereld rond te struinen, en het is overal zomer! Voor de Bib zijn routes en streetviews van filialen van belang.

    BeantwoordenVerwijderen
  73. @Tine

    Google Maps is zeer handig te gebruiken. De toepassingen hiermee zijn voor bibliotheek Utrecht echter al gebruikt op de site. Dat is namelijk de plaatsaanduiding van de bibliotheken.

    Naast dat het zeer leuk is om je vakantiebestemming te bekijken wordt er in de bibliotheek heel vaak gevraagd naar instanties of adressen in de omgeving. Daar is Google Maps heel handig voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  74. @Gerda
    in 1 woord GEWELDIG!! Dit is nou een goed voorbeeld van informatie voorziening. Ideaal dat mensen zo de route naar de bieb kunnen vinden. Ook voor anderstaligen en analfabeten zo handig (mits er van de hele route foto's zijn)! De drempel voor een heleboel dingen wordt hier zo door verlaagd.
    Voor scholen is het ook ideaal, je kunt een straat over de hele wereld laten zien. Is toch vet, tijdens aardrijkskunde of maatschappijleer!!
    Wat ik ook een super idee vind, is het feit dat je kunt aangeven waar je op een bepaald moment bent. Ik ben ooit bij een vriend geweest die van Nederland, door Rusland naar Japan is gereisd. De hele reis had hij die app. aan en iedere keer als hij een foto maakte, uploade (?) hij de foto. Zo konden we precies zien waar hij die dag stond, hoe het eruit zag. Hij werd een soort van mobile reporter. Hoe leuk zo het zijn om projecten te doen waarbij een heleboel jongeren andere jongeren van over de hele wereld volgen.
    Toch heeft het ook iets engs omdat de privacy minder wordt (je moet altijd wel bewust zelf kunnen kiezen of mensen mogen zien waar je je bevindt. Het heeft ook iets griezeligs, dat wel)

    BeantwoordenVerwijderen