vrijdag 27 augustus 2010

Ding 22: Bibliotheek 2.0 en de toekomst van bibliotheken

Hier lees je alles over Bibliotheek 2.0.
Bibliotheek 2.0 (in de Engelstalige literatuur Library 2.0 of kortweg L2) is een betrekkelijk nieuwe term die gebruikt wordt voor een verzameling gedachten om op een andere manier bibliotheekdiensten aan te bieden aan de gebruikers.

1. Lees twee of drie artikelen over Bibliotheek 2.0 uit de bronnenlijst (engels en/of Nederlands). Als je zelf andere artikelen hebt gevonden, laat het dan weten via een reactie op dit bericht.
2. Schrijf een blogpost op je eigen blog waarin je je gedachten weergeeft over één van deze artikelen.
Laat het aan je coach weten als je dit gedaan hebt zodat hij/zij je blogpost kan lezen.
Succes!

79 opmerkingen:

  1. @Netty
    O help, ik probeer voor de derde keer deze avond mijn gedachten over bibliotheek utrecht en bibliotheek 2.0 op het scherm te zetten. Ik zag bij de reacties op 23dingen.nl een link naar een document met de titel 'de bibliotheek anders bekeken'. Ik geef hem hierbij even door.
    http-//85.17.169.8/~vob/_pdf/anders_bekeken.pdf.webloc
    Ik heb er diagonaal mijn blik op geworpen en volgens mij is het heel interessant maar niet voor de late avond. Dus als de weersvoorspellingen kloppen (regen) dan heb ik daar het weekend vast wel ergens tijd voor. Vooralsnog spreekt het stuk over bibliotheek Vlissingen met Karolien Selhorst me erg aan. Maar meer daarover op mijn blog (maar nu nog even niet)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Netty
    Een lekker Ding, nummer 22! Je leest je suf, man! Maar goed, dan ben jij nu aan de beurt. Zie mijn blog 'Tussen Hip en Hype'...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Elsken,
    Men neme een kompas (koers), een glazenbol(toekomst), zo'n 120 stoere manschappen & een moedig kapitein, 30 kisten sinaasappels (energie), 23 roeispanen ( 23 jeweetwel), 3 vaten jenever(moed), 6 zwarte kraaienpoten (onheil afweren)en 70 snelle duiven (blogposters).
    Dan moet het lukken om de nieuwe wereld te veroveren.

    Ik zal mijn diepere (..) gedachten op mij blog schrijven. Maar ik begin mijn blog met twee filmpjes, die eigenlijk al genoeg zeggen.

    'Upload': Een digi-thriller.
    'Notebook': Een digi-feel good movie.

    Klik op 'Beskow' zei en vervolgens bij mijn blogs weer op 'Beskow'.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Grrrr, ik bleef maar foutmeldingen krijgen over dat mijn reactie niet langer mocht zijn dan 4000 zoveel karakters. Dus zie voor een uitgebreide reactie mijn blog en voor hier heb ik nog het bericht dat ik terwijl ik aan het zoeken was naar informatie over bieb 2.0, ook uitkwam op een grappige twitter site van library 2.0, waar lukraak tips worden gegenereerd die je zogenaamd vooruit zouden moeten helpen. Erg amusant:
    http://twitter.com/library2

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Tine, ik merk bij het lezen van de artikelen van de pagina van 23 dingen dat de ontwikkelingen inderdaad snel gaan. Want wat in het artikel van Riemer wordt genoemd is nu eigenlijk al in gang gezet. Via het artikel met het interview met Karolien Selhorst kwam ik ook terecht bij de site slideshare.net waar ik paar aardige presentaties over 2.0 in de bibliotheek aantrof. Ook de site digibib.nl heeft nuttige artikelen met een goede zoekfunctie.
    Al met al krijg ik wel een beetje het gevoel dat er nog heel veel moet gebeuren en dat het heel moeilijk zal zijn om het juiste midden te vinden tussen: snel op de ontwikkelingen inspelen, eigenlijk nog liever ze vóór zijn met korte implementatietrajecten en aan de andere kant: niet dingen gaan starten voordat je zeker weet dat er behoefte aan bestaat én dat er voldoende menskracht is om de continuïteit te waarborgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @gerda
    blogger heeft wat storing dus toch maar even ook hier voor de zekerheid.
    Een aantal maanden voordat ik in juni 2010 aan de 23 dingen begon, had ik al eens de 2 filmpjes over mijnbibliotheek.nl bekeken. Nu ik ze weer opnieuw zie merk ik dat ze op een betere bodem vallen want als de term widget valt, ben ik niet gelijk van mijn stuk gebracht.

    Wat het manifest betreft spreekt mij het meest aan: naar de klant toe een helder begrijpelijk en toegankelijk verhaal over de mogelijkheden van internet. En zelf goed op de hoogte blijven van de ontwikkelingen en niet bang zijn voor verandering en ook fouten durven maken. Ik heb al veel geleerd van mijn jongere collega's die veel handiger zijn met internet. Ze zien in 1 oogopslag waar het om draait op een website en bijvoorbeeld Billie Dijkshoorn heeft mij met deze cursus verschillende keren geholpen bij knelpunten met Twitter of met bloggen. Dus helemaal 2.0 voel ik me nog niet, maar het begint een beetje te komen. En het kost tijd en energie en het levert veel op. En cultuur uitdragen en verhalen delen, naar verhalen luisteren en af en toe zelf iets vertellen, dat is wat het allemaal de moeite waard maakt. Frank Huysmans zegt het heel mooi. Net zo mooi en inspirerend als Walther Kok ons toe heeft gesproken die keren dat we dat mochten beleven. Dus dat is de kracht van persoonlijk contact. Wat hopelijk zal blijven meetellen.
    In Vleuterweide geniet ik enorm van het contact met de tieners van het Amadeus. En ik hoop dat ze blijven komen ondanks dat ze heel veel op internet thuis of op de I-phone kunnen vinden. En ik wil ze graag laten zien hoe de catalogus werkt zodat ze makkelijk de weg vinden in onze biep.
    Vanuit Bibliotheek Anders bekeken denk ik dan onmiddelijk: die tieners zouden bij ons in de Mediawijsheidweken ingezet moeten worden. Zij kunnen helder en gemakkelijk uitleggen.
    En literaire avonden noem ik nog maar eens. Zoals biep Nieuwegein dat doet. Is super.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Liduin,
    Filmpjes gekeken van Dennis Eijsten. Hij maakt verschil in benadering van iemand van 11 jaar en iemand van 59 jaar. Ik denk dat hij daarin gelijk heeft. Verder op mijn blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Tine
    Modern technisch vermogen en 23 dingen.
    Ik heb de Nederlandstalige artikelen gelezen, de filmpjes bekeken over Cas van 11 en Vera van 59, mooie toekomstmuziek, 2013? Een artikel gelezen van Prof. Frank Huijsmans. Daar wordt naar verwezen op de 23 dingen site. Deze prof repte over datgene waar bibliotheken ooit voor in het leven zijn geroepen, namelijk volksverheffing en hij ziet kansen voor de bibliotheek met de nieuwe media. Volgens hem moet de bibliotheek datgene doen waar ze goed in is: verhalen ordenenen en contextualiseren. Google zorgt voor het algoritmes en wij vewerken de metagegevens over zo'n 120 miljoen leentransacties. De volgende stap - aldus de prof - is dat je literatuurwetenschappers, informatiewetenschappers, programmeurs en webdesigners bij elkaar zet, af en toe wat hamburgers (minder:)) achter de deur schuift en zij laten een database verschijnen die bovendien ook gevoed kan worden met interpretaties van gebruikers. Laat
    Sbs6 en Rtl4 dit proces filmen en de bibliotheek leeft voort!
    Schakel voor mijn overige leeservaringen door naar mijn weblog!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @eline
    Het is niet voor niets: "de laatste loodjes wegen het zwaarst" Wat een hoop leeswerk en achtergrondinformatie! Wel tegenstrijdig om iets over bibliotheek 2.0 te schrijven terwijl er net in dit weekend verontrustende berichten in de media verschijnen over het sluiten van een kwart van de bibliotheken in Nederland! Ook het filiaal Vleuten zal waarschijnlijk zijn deuren sluiten, evenals andere kleine filialen.
    Dat dwingt mij om na te denken over mijn toekomst in de bibliotheek. Hoe zal de bibliotheek er over 5 jaar uitzien? Zijn er dan alleen nog virtuele bibliotheken? Het kan alle kanten op met de komende bezuinigingen.
    De twee filmpjes van Dennis Eijsten spraken mij erg aan, zo zou het in de toekomst kunnen zijn.
    Ik denk dat we in ieder geval een landelijke website moeten hebben met alle geavanceerde mogelijkheden van web 2.0 en die een grote bekendheid moet hebben bij onze bibliotheekgebruikers.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @ Jessie

    http://tijde-lijk.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @Liduin Gelezen : 1)A librarian's 2.0 Manifesto en 2)Vlissingen over "sociale dimensie"en "kennismanagementstrategie",en hun beoogde samenwerking met ZEBI met Wiki voor romanadvies. Op zich wel handig maar die hoogdravende taal en termen schrikken denk ik veel collega's af.
    Dan maar de Amerikaan die,typisch Amerikaans, veel slogans publiceert die allemaal beginnen met "I will"(niet eens yes,I can).

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @Jessie. Ding 22: adoeh!
    "heroriëntatie op de beschikbare ruimte" en niet alleen de fysieke ruimte. Waar heb ik dit gelezen? Karolien Selhorst (Vlissingen)
    En vooral in tijden van bezuinigingen zijn heroverwegingen nuttig. Ik heb nog een uur om mijn weblog te vullen, dat doe ik dus nu.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @elsken
    check ding 22 op mijn blog:
    http://reneebeurskens.blogspot.com/

    groet Renée

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Marc:

    Zie mijn reactie op mijn Blog.

    Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  16. @Jessie
    Zie mijn reactie op mijn Blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. @Netty, Ding 22 is een leuk ding, erg veel leeswerk maar leerzaam dat dan weer wel.
    De mogelijkheden zijn legio en wat er nu nieuw is wordt morgen alweer achterhaald met iets nieuwers. Er zijn zeker mogelijkheden die in onze organisatie ingevoerd kunnen worden maar het beheren van al die nieuwe zaken daar moeten wel de handen bij geleverd worden. Filmpje van Dennis Eijsten laat veel zien en is zeker het benoemen waard. Ik ga hem zeker volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. http://www.frankwatching.com/archive/2009/06/05/bibliotheek-20-een-kijkje-achter-de-schermen/
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Web_2.0
    www.mijnbibliotheek.nl
    Dit zijn de sites waar ik mijn informatie voornamelijk uit heb gehaald. Ik vind het nogal veel en soms in onbegrijpelijk taal, maar lang leve wikipedia (mijn 2e bron) werd het mij enigszins duidelijk.
    Voor meer zie mijn blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. @Eline,
    Vergeten om het net bij mijn stukje te zetten!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. @ Eline
    Gelezen/gezien: mijnbibliotheek.nl (met heldere voorbeelden hoe al deze webtoepassingen in de toekomst bij echte leners eruit gaat zien)
    A librarian s maniphesto van Laura Cohen, Into a new world of librarianship van Michael Stephens, plus eigenlijk alle andere artikelen die vermeld staan. Leuk is de vertaling en hertaling van Cohens manifest door Kees Hamann.
    Zie verder mijn Blog http://lizziedoet23dingen.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  21. @Liduin
    Ik heb de nederlandstalige artikelen gelezen en de filmpjes bekeken over Kasper en Vera. Als ik deze filmpjes zie, dan zie ik veel mogelijkheden die de bibliotheek de komende tijd (moet) gaan ontwikkelen. Inspelen op de technische ontwikkelingen, die trouwens heel snel gaan. Het aanbod dusdanig maken dat iedereen, ongeacht leeftijd, de informatie vindt waar hij/zij in geinteresseerd is. Op die manier ontstaat er een aanbod wat steeds meer aansluit bij interessegebieden van de gebruikers. En als bibliothecaris kun je hier volgens mij niet meer omheen, en zul je open moeten staan voor trends, veranderingen, volgen hoe gebruikers aan hun informatie komen en daarop inspelen, zaken uitproberen en zien wat je tegenkomt, soms werken dingen wel en soms niet. Een spannend traject die de bibliotheekwereld de komende jaren zeker niet saai maakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. @gerda, heb de uitleg van Dennis Eijsten over de profielen gezien en dat lijkt me écht iets voor onze bieb! Verder over de ontwikkelingen in Vlissingen gelezen en daar (na een verfrissende wandeling met Lizzy op deze stormachtige vrijdag in november) over verder gefilosofeerd op mijn weblog! Zie biebgemiep, groetjes, ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  23. nog even de App van het NAI waar ik het over had
    http://www.youtube.com/watch?v=U5K13tqEkus

    BeantwoordenVerwijderen
  24. @Gerda
    Poeh, ding 22 staat op mijn blog! Veel gezien en gelezen. Het is wel duidelijk dat we er nog niet zijn wanneer we allemaal Ding 23 gehaald hebben. Dan begint het pas echt!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. @netty:wiki wordt thuis veel gebruikt bij het maken van huiswerk.Het opzoeken van begrippen.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. @netty: de flicks bezocht erg leuk ook handig voor het maken van folders voor de bieb

    BeantwoordenVerwijderen
  27. @elsken
    check ding 22 op mijn blog:
    http://laroze-crisscross.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  28. @ JESSIE
    dit is een lasige ik probeer iets in mijn blog te schrijven

    BeantwoordenVerwijderen
  29. @Netty.
    Ding 22 op mijn eigen blog geplaatst. Had ook ding 23 nog willen doen, maar geen moed meer!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. @Liduin
    Zie mijn Blog voor ding 22!
    Op naar het laatste DING!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. ding 22
    @Liduin
    De meeste stukjes (lees: epistels) doorgenomen en de filmpjes bekeken. Wellicht ben ik de enige die snel afhaakt bij deze saaie lesstof met hoog theorie-gehalte. Er zitten maar heel weinig concrete ideeën bij en met een aantal 2.0-zaken doet Bibliotheek Utrecht al mee. Het bibliothecaris 2.0 manifest is onleesbaar. Net ontdekt dat we inmiddels op Hyves zitten, waar een aantal collega's met naam en toenaam vermeld staan. Mezelf aangemeld bij Nederlandse Bibliotheek20Ningcommunity. Met de kennis die ik nu heb over 23 Dingen kan ik niet zo gauw verzinnen wat de bibliotheek nog meer met contacten via 2.0 zou moeten. In vorige blogberichten had ik al wat mogelijkheden geopperd.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. De filmpjes van Dennis Eijsten over de toekomstgerichte bibliotheken bekeken.
    Daarna Librarian's 2.0 Manifesto van Laura Cohen bekeken en het stuk van Karolien Selhorst van bibliotheek Vlissingen over Bibliotheek 2.0 gelezen.
    Veel leeswerk wanneer je de opgegeven literatuur over Library 2.0 doorploetert.
    Leuk om te zien hoe deze nieuwe webtoepassingen er bij echte klanten komen uit zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. @Gerda
    De filmpjes van Dennis Eijsten bekeken;
    daarna de stukken van "een kijkje achter de schermen" + interview met Karolien Selhorst in bibliotheek Vlissingen gelezen. Op zich was dit héél veel leesvoer en soms wel heel technisch uitgelegd allemaal. Daarom Wikipedia nog maar even geraadpleegd.
    Zie verder mijn blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. @Marc
    Ding 22 (Ooo, bijna klaar!)
    Zie mijn blog

    BeantwoordenVerwijderen
  35. @Liduin ding 22 is klaar.
    Zie mijn blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. @Eline,

    Tjonge, dacht het even af te maken...
    Wat een hoop leeswerk. Maar wel iets om nog nieuwsgieriger van te worden.
    Heb internet ook nog even verder afgestruind.
    Zie verder mijn blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. @Mary
    Dit is een beladen onderwerp: schrafschrift en geboorte, geboorte en schrafschrift.
    DE Bibliotheek is zijn oude woordvorm: boekenverzameling. Een actueelere benaming is Mediatheek. Maar ook dat is bijna achterhaald. Vanuit het Latijn gezien zou het een 'Scientiatheek' moeten heten, een kennisverzameling. Maar ook dat klopt niet meer. De bibliotheek is een doorgeefluik geworden, een verwijsinstelling. Hoe moet je zoeken, hoe kan je zoeken, hoe wil je zoeken. Waar kan je de kennisbanken vinden waar de kennis zich bevind.
    In alle artikelen, filmpjes e.d. die ik gelezen en gezien heb komt het volgende naar voren: zijn wij er voor de klanten of zijn de klanten er voor ons. Ik bedoel: bepaalt de klant onze toekomst of geven wij sturing aan de toekomst van onze klant. Het klinkt allemaal erg filosofisch (iets voor Sezai!), maar dat klopt: de bibliotheken moeten een nieuwe filosofie ontwikkelen om de klant van de toekomst voor ons te interesseren. Ook een belangrijk aspect: 'hoe makkelijk moeten wij het de klant maken?' Binnenkort ga ik verder, nu even time-out.

    Ja hier zijn we weer! In de getoonde filmpjes over het implanteren van Mijnbibliotheek.nl in persoonlijke blogs van lezers/gebruikers komt het aspect 'Hoe makkelijk moeten wij het de klant maken' te voorschijn. Natuurlijk moeten wij ons nut kenbaar maken, maar hoe 'dwingend' moeten we dat doen? Ik ben daar nog niet uit. Ook een 'definitief' plan om de toekomst van de bieb veilig te stellen heb ik niet. Er zal een Denktank in het leven geroepen moeten worden (maar die zal al toch wel bestaan?) Ik zal 'Bibliotheek20.ning.com' regelmatig gaan volgen ('ning'? brrrr) De hier staande bespiegelingen horen natuurlijk ook thuis op DING 23.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. @Elsken. Zie mijn reactie op mijn blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  39. @tine

    Ding 22: Bibliotheek 2.0 en de toekomst van bibliotheken
    Het eerste artikel wat ik las was : Into a new world of librarianship

    De eerste 3 alineas spreken voor zich. Met de 4e ben ik het zeker eens. De bib moet niet moderniseren om het moderniseren, maar ze moeten kijken naar de nieuwe technologie en bepalen wat wel of niet bruikbaar is in de functie die ze willen vervullen.

    Het tweede artikel was: A librarian's 2.0 Manifesto

    Dit klinkt als de bibliotheek waar ik wil werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  40. @Eline, pffff.. wat een leeswerk. Meer op mijn blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  41. @netty
    ik ben aan het lezen en ga zo bloggen.
    L2 4ever!

    BeantwoordenVerwijderen
  42. @Tine
    Beknopt is anders; veel leesplezier op mijn blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  43. @Tine,
    Ik heb de artikelen gelezen en in de loop van de tijd veel over bibliotheek 2.0/de toekomst van de bibliotheek nagedacht. Er zijn veel mogelijkheden, veel wensen, veel nieuwe dingen waar de bibliotheek iets mee zou moeten/kunnen doen.
    Bibliotheek 2.0 Ning volg ik regelmatig, bijvoorbeeld de bijdragen van Jan Klerk. Het manifest 2.0 vind ik prima, ook omdat je ook moet investeren in je personeel om echt mee te kunnen blijven doen met ontwikkelingen. Als bibliotheken willen overleven moeten ze wat ambitieuzer worden, en wat meer zelfvertrouwen uitstralen. Daar moet de landelijke organisatie ook aan meehelpen (zoals DBN).
    Vooral op digitaal gebied laten we nog steeds veel liggen. Maar dat er nu zoveel collega's meedoen aan 23 dingen is een heel positief gegeven waar Bibliotheek Utrecht mee kan scoren maar ook iets mee moet doen, ook intern wat betreft op een nieuwe manier werken.
    Je merkt door de reacties en vragen op bibliotheek 2.0 dat heel veel bibliotheken worstelen met keuzes/een richting bepalen e.d. Terwijl het hoog tijd wordt dat we iets doen met de kansen die de digitale ontwikkelingen, maar ook bijvoorbeeld de kredietcrisis ons bieden. Er zijn kansen m.b.t. het toeleiden naar betrouwbare informatie, bij ontmoeting.
    Maar eerst moeten we scherp krijgen wat de klanten nu echt willen en van ons verwachten. De klant moet tevreden zijn/blijven over het aanbod van de bibliotheek. We moeten streven naar een zo duurzaam mogelijk divers aanbod, een combinatie van boeken, dvd's, luisterboeken, een aantrekkelijk aanbod van kranten en tijdschriften voor de leestafels, aantrekelijke culturele activiteiten en vooral veel digitaals met communities, leeskringen e.d.
    Mediawijsheid is in 2011 echt iets waar we ons (zichtbaar voor de klant) mee bezig moeten houden.
    En we moeten scherp in de gaten blijven houden of ons aanbod nog klopt met de wensen van de klant. Dus: serieus met Mosaic en de inbreng van bibliotheekbezoekers aan de gang, met klantenpanels, met enquetes. Met hulp van maatschappelijke stagiares kunnen we daar van alles aan doen.
    2011 moet het 2.011 jaar worden waarin we weten wat de klant wil, wat we kunnen en welke richting we op gaan doen als Bibliotheek Utrecht.
    Mooie uitdaging toch ?

    BeantwoordenVerwijderen
  44. @Marc,
    Beeldschermlezen vind ik toch maar vermoeiend...
    t was wel interessant!

    BeantwoordenVerwijderen
  45. @Marc...er staat iets op mijn blog. ik zie scheel van het lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  46. @Netty
    Bibliotheek2.0: Natuurlijk....Niet meer defensief zijn en vinden dat het allemaal niets met de bibliotheek te maken heeft wat er om ons heen gebeurt op het internet (informatie, sociale netwerken, communicatie, zoeken en vinden, taggen, mening geven, etcetera.
    Natuurlijk moeten we er kennis van nemen en meedoen. En dat meedoen is anders dan in het verleden: Je communiceert over de grens van je eigen werkogeving (blogs van collega's in Nederland en daarbuiten). En wellicht verschuift de grens tussen werk en privé (ik schrijf dit immers aan mijn eettafel in de avonduren).
    Wat ik wel mis in de discussies binnen de bibliotheken over 2.0 is de KLANT. Vaak gaat het over wat wij vinden van de tools en techniek; vaak gaat het over zoeken en vinden en wiki's. Vaak vinden wij er wat van. Maar wat vinden onze klanten? En dan bedoel ik onze huidige klanten en ook die mensen die eigenlijk onze klanten zouden kunnen worden.
    Soms, en zeker bij het artikel van Vlissingen, krijg ik het gevoel dat onze houding niet veranderd is, maar dat we andere middelen toepassen. Hebben ze wel eens in Vlissingen gepeild of er klanten zitten te wachten op dossiers (wiki's)voor klanten? Als ik iets wil weten over Haiku's op internet ga ik toch niet naar Bibliotheek Vlissingen
    Laten ze in Vlissingen de bibliotheek op internet eerst eens uit die gemeentesite halen. Onbegrijpelijk voor de klant.
    Bibliotheek2.0 leert ook dat je als bibliotheek niet meer kan regisseren wat je graag zou willen vanuit je vakgebied.
    Tot slot onze klanten.... Vandaag stuurde Elsken de tweet de wereld in van de start van de Week van de Mediawijsheid. En prompt reageerde een klant dat dat allemaal niet hoefde; als de kinderen met lekker konden lezen.
    Misschien zegt dat wel iets: De klant reageerde op een tweet van de bibliotheek (nou zeg toch wij 2.0. En zij dus ook 2.0) en gaf aan dat we vooral voor die boeken waren...

    BeantwoordenVerwijderen
  47. @Elsken,

    Dit is weer zo'n Ding waarin je je helemaal in kunt verliezen. Vrolijk hop je van site naar site en je bent zo uren verder. Ik ben maar eens gestart met de Wikipedia. Wat is Library 2.0 officieel? Toen naar: “Bibliotheek 2.0: een kijkje achter de schermen”.

    En passant kwam ik langs de site van Hans Pinckaers waar de uitprobeerversie van de Bibliotheek App aangeboden wordt. http://bibliotheek20.ning.com/forum/topics/bieb-app.
    Hiermee kun je zoeken in elke bibliotheek van Nederland, inclusief beschikbaarheid- je kunt je geleende objecten opvragen en in de toekomst push notificaties ontvangen als ze vervallen. Helemaal te gek. En opnieuw jammer dat ik nog geen smartphone heb want dan zou ik dit nieuwe speeltje onmiddellijk gaan proberen.

    Vervolgens belandde ik op de site van Jan Klerk. De serie artikelen over de Bibliotheek 2.0 is uitermate boeiend. Die jongen houdt alleen nooit meer op als hij gaat schrijven. Wat een lappen tekst!
    Mijn gedachten na het verwerken van al dit leesvoer vind je op mijn blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  48. @gerda
    Kijk, dit is een heel Interessant ding! Hier gaat het om onze toekomst. Zie mijn blog, Gerda!

    BeantwoordenVerwijderen
  49. @Jessie,
    zie mijn blog.
    Uren en uren kun je vullen met lezen en nadenken!

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Ding 22
    @Liduin

    'Web 2.0 en de toekomst van bibliotheken' van Orient Express bespaart me heel wat leeswerk en vat wel zo'n beetje alles samen wat er nu te doen is op web 2.0!
    Ik zie Web 2.0 vooral als een 'versie' van vaak heel leuke en grensverleggende digitale faciliteiten die op dit moment mogelijk zijn.
    Web 2.0 is onderdeel van een continu en autonoom virtueel proces waar je als bibliotheek aan mee kunt doen, maar waar je, i.t.t. de fysieke collectie informatiedragers, op geen enkele manier meer de eigenaar of unieke locatie van kunt zijn.
    In principe zou de bibliotheek de komende jaren helemaal digitaal (e-books!) kunnen gaan in een setting van Web 2.0 en zijn opvolgers.
    De vraag is alleen over welk percentage van je gebruikers gaat het dan?
    Ik kwam laatst een schatting tegen van 1,5 miljoen Nederlanders die digitaal nauwelijk mee kunnen komen en nog eens een miljoen die min of meer als digitale weigeraars beschouwd moeten worden.
    In hoeverre gaan we ons richten op de digitale volksverheffing van een grote groep gebruikers?
    Voorlopig zal de openbare bibliotheek dus nog wel een hybride blijven tussen een fysieke locatie met fysieke informatiedragers (inclusief digitale faciliteiten) en een digitale poot.
    Ondertussen reikt Web 2.0 de tools aan om te communiceren met de digitale bibliotheek community.
    Idealiter zou de bibliothecaris zowel op locatie als digitaal de gids/expert moeten zijn/worden voor alle digitale ins en outs, inclusief Web ...0, waarvan klanten meer willen weten.
    Een mooie uitdaging die nog heel wat denkwerk en ontwikkeling zal vragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  51. @Netty
    Bibliotheek 2.0!! Klinkt als muziek in de oren. Maak het de lener zo makkelijk en ävontuurlijk mogelijk. Interactie, ontdekken, beheren. Het zijn natuurlijk allemaal dingen die we hiervoor bekeken hebben. Ik heb de filmpjes bekeken en volgens mij snap ik wat het plan is van L2. Ik zie dit als de toekomst. Mensen willen alles zoveel mogelijk vanuit huis doen, vanuit hun luie stoel. Ze boeken al reizen, kopen auto's, huizen bekijken ze al voor ze er heen gaan. Waarom dan niet voor de bieb. Laat mensen lekker digisnuffelen, in een omgeving die zij zelf creeren. Let's go!

    BeantwoordenVerwijderen
  52. @Elsken
    Ben al weer 2 uur bezig met lezen en filmpjes kijken over bibliotheek 2.0. Ik begon trouwens met het bekijken van de trailer over de film social network waar je op stuit bij het openen van 23 dingen.nl. Wat een prachtige trailer, ik werd direct getriggerd door de muziek, dat vind ik nou mooi...
    Enfin lees mijn blog met mijn bespiegelingen

    BeantwoordenVerwijderen
  53. @Jessie
    Ik heb mijn ding 22 geplaatst!

    BeantwoordenVerwijderen
  54. @Jessie
    Zie mijn weblog voor mijn gedachtenspinsels hierover!

    BeantwoordenVerwijderen
  55. @elsken, Ik heb de links van reacties 11 en 12 gelezen. Beiden interessant. Al lezende ga ik inderdaad denken over het doel/de doelen van de bieb in vergelijking met vroeger en nu. En meer nog over hoe de bieb eruit moet zien. 1000x levendiger dan dat ik ze nu vaak aantref. meer op mijn blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  56. @ Tine:
    Sjongejonge, die dingen worden er niet makkelijker op. Er zat nu een hoop kijk- en leeswerk bij. Gelukkig is dit het één-na-laatste ding.
    De filmpjes van Dennis Eijsten vind ik erg interessant, laat maar komen! Ik zie dat de filmpjes van juni 2009 zijn, ik ben dan ook heel benieuwd hoe de stand van zaken nu, 1,5 jaar later, is. Ondertussen is iedereen gewend informatie gepersonaliseerd te ontvangen, ook Bibliotheek Utrecht verstuurt post naar jongeren anders dan naar volwassenen. Een jongere maakt anders van de bibliotheek en onze website gebruik dan een volwassen. Helemaal 2.0 om dat naar ieders smaak te kunnen aanpassen.
    Wel moet het duidelijk zijn óf de klant op bibliotheek 2.0 zit te wachten. Of liever gezegd, op welke onderdelen wel en welke niet. Wij kunnen niet alles gaan invullen voor de klant. Dus vraaggericht werken en niet aanbodgericht.
    Voor mij hoeft de bibliotheek niet trendsettend te zijn en ook niet altijd trendvolgend, maar we moeten absoluut goed opletten dat we op sommige gebieden niet de boot missen

    BeantwoordenVerwijderen
  57. @ Gerda

    Mijn reactie staat op mijn Blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  58. @Gerda
    Ik lees net het blog van WoWter die schrijft over bibliotheek 2.0 en wat ik leuk vind om te zien is dat dit de toekomstige bibliothecaris is. Hij schrijft ergens dat de bibliotheek een app. heeft gemaakt om alle informatie van allerlei tijdschriften weer verteerbaar te maken:

    Bij onze bibliotheek hebben we net een applicatie gebouwd die juist gebruik maakt van RSS feeds van duizenden wetenscahppelijke tijdschriften, maar die feeds worden door deze applicatie juist weer netjes verteerbaar gemaakt voor onze onderzoekers, docenten en studenten door de informatie te verpakken als e-mail alerts op de 'inhoudsopgaven' van tijdschriften.

    Dit is nou precies wat ik bedoelde. In de wereld van web 2.o, in de wereld van nu, is er een taak voor de bibliotheek weggelegd om gids te zijn in het doolhof van informatie. Niet heel makkelijk, wel erg leuk en nodig!!

    BeantwoordenVerwijderen
  59. @Liduin
    De functie om de tekst te vergroten werkte niet (…) desondanks vond ik het manifest bibliothecaris 0.2 letterlijk de moeite van het lezen waard! Nog enkele teksten gelezen en de filmpjes van Dennis Eijsten bekeken. Ik vond het daarbij interessant te zien hoe je op een effectieve manier kunt inspelen op verschillende leeftijdsgroepen en hun interessegebieden.
    Bloem

    BeantwoordenVerwijderen
  60. @Jessie
    Ik verwijs je naar ding 22 op mijn blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  61. @Tine
    Al heel gauw in het interview met Karolien Selhorst valt er het antwoord over de tweesplitsing in de bibliotheek over 2.0. Namelijk dat een groep positief is en dat de andere groep onzekerheid, angst en onvermogen heerst. Om die reden ben ik daarom erg blij dat onzekerheid en angst volledig zijn weggenomen en onvermogen redelijk is bijgespijkerd. daarmee creëer je draagvlak voor web 2.0.

    Echter, ieder streven waar je iets meer wil bereiken dat moet draagvlak hebben en men moet bereid zijn te investeren en soms aanbestedingen te doen waar niet 1 op 1 resultaat van terug ziet. Karolien geeft ook duidelijk aan dat 2.0 bij de bibliotheek Vlissingen hoor bij het kennismanagementstrategie dat de bibliotheek heeft. In bibliotheek Utrecht heb ik nog niet begrepen dat dit een beleid(nota) is van de bibliotheek. Dat moet wel het geval zijn.

    Karolien geeft aan dat ze samenwerken met scholen wat Web 2.0 betreft. Ook wij hebben dat gedaan door samen met scholieren voorlichting te geven tijden de mediawijsheid.

    De bibliotheek Vlissingen gaat ook samenwerkingen aan met lokale instanties op Wiki´s op te zetten. Dit zouden wij ook wel kunnen doen zoals met musea die zich richten op Utrecht.

    Betekent dat de bibliotheek Vlissingen net als ons bezig is met web 2.0 maar dat zijn het ook als beleid zien. Nu wij nog.

    BeantwoordenVerwijderen
  62. @netty.
    Zie mijn blog:
    Ding 22: waar wordt het wiel uitgevonden?

    BeantwoordenVerwijderen
  63. @Tine
    Eerste scenario van Kasper gezien. Prachtig dat Bibliotheek.nl zo kan anticiperen op de klant. Ook dat er Hyves wordt gebruikt voor de gadget. Voor jongeren is zo'n een soort lijst ook veel toegankelijker dan een boekenlijst zoals op Librarything.
    http://www.youtube.com/watch?v=ppIWf8l5dA4&feature=player_embedded

    Ook het scenario van Vera is interessant. De gadgets die er voor haar vooraf zijn geselecteerd zouden wel interessant kunnen zijn. Persoonlijk vooral ook de activiteitengadget en de mogelijkheid te zoeken op favoriete schrijver etc.
    http://www.youtube.com/watch?v=9z1NEEeerpk&feature=player_embedded

    Dit maatwerk is prachtig. Dat zelfs het lettertype groter is voor een leeftijd is ook erg prettig en geeft aan dat de bibliotheek het eigenlijk best wel zou kunnen als we het willen.

    BeantwoordenVerwijderen