vrijdag 27 augustus 2010

Ding 19: Sociale netwerken en wat er in te doen is

Net als Twitter is dit een hot onderwerp. Heel veel mensen maken gebruik van sociale netwerken zoals Hyves en Facebook. Hier kun je leren wat dit soort netwerken nu eigenlijk inhouden.
Misschien zit je zelf al lang bij een sociaal netwerk, misschien vind je het helemaal niets. En kan de bibliotheek er iets mee? We doen er al iets mee. We hebben een hyves pagina speciaal voor jongeren. Kijk maar eens of je die kunt vinden. Er zijn ook pagina's speciaal voor bibliotheekmedewerkers. Daar wisselen ze informatie uit over bibliotheekonderwerpen.
Wat vind je hiervan? Laat ons weten of je sociale netwerken ziet zitten en wat je denkt dat Bibliotheek Utrecht er mee zou moeten doen.

74 opmerkingen:

  1. @Netty
    Ik hoor vooralsnog bij de mensen die helemaal niets met sociale netwerken op internet heeft. Maaaaaar ik zie wel 'de voordelen'. Zeker van de zakelijke variant(en) zoals LinkedIn. Ook wij hebben onze eerste schreden op het sociale netwerk gezet met de hyvespagina van De Vloer. Een leuk initiatief maar dan moet ie wel actueel gehouden worden en daar zit um nou net nou de kneep. En dat is een van mijn struikelpunten met deze dingen. Het kost allemaal tijd om het bij te houden. Zo 'zit' ik ook op bibliotheek2.0 ning, heb ik er een keer een berichtje op gezet (geloof ik), heb ik daar wat vrienden gemaakt en dan houdt het op. Ik heb me niet heel erg verdiept in dit ding maar ben nog wel even op dizzie geweest. Voor lees/boekliefhebbers zijn dat natuurlijk hele leuke netwerken (in combinatie met library thing). Iets om onze klant op te attenderen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Netty
    Ik zit op dezelfde lijn als mijn illustere voorganger hierboven, Gilles. Ik heb zelf niks met Hyves en Facebook enzo (heb ooit onbedoeld een Hyves-pagina aangemaakt, doordat ik een 'vriendjes worden' verzoek wilde accepteren. Wist ik veel!). Vervolgens Facebook-uitnodigingen dus maar wijselijk genegeerd...
    Zo ben ik wel op LinkedIn beland, maar in zo'n zakelijke variant zie ik dan toch meer. Ik ben ook daar verder niet zo heel actief; je kunt er meer mee dan ik nu doe (of wil?)...
    De Hyves van De Vloer kende ik wel (er lijkt ook een Hyves te zijn voor (Gemeente)Bibliotheek Utrecht, maar is die wel door iemand van ons gemaakt?)
    Afijn, zoals Moniek ook al zegt is actualiteit daarbij belangrijk, en hoe regel je dat? Ik denk dat je, om meer volgers of vrienden te krijgen, het ook wel interessanter moet maken op zo'n Hyves of Facebook pagina, daar zijn vast wel interessante functies en gadgets (of was het nou widgets?) voor te bedenken...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @eline
    Ik nam me al heel lang voor om ook te gaan facebooken en nu is het dan eindelijk zover. Ik heb al 26 vrienden, een oude vriendin opgespoord, en kan nu echt op de hoogte blijven van waar al mijn vrienden mee bezig zijn. Ik hoor er weer helemaal bij gelukkig...
    Het lijkt me voor de bibliotheek wel handig. Al je 'vrienden' zijn in elk geval makkelijk en snel te bereiken voor evenementen, acties, of wat je dan ook naar je klanten wilt communiceren. Bovendien bereik je dan de klanten die zelf hebben aangegeven geïnteresseerd te zijn in nieuws van de bibliotheek.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Elsken

    Tot nu toe ben ik alleen met LinkdIn bezig geweest, en dan ook nog behoorlijk passief. Laatst hoorde ik dat je daar erg veel mee kunt, dus dat zal ik nog eens gaan ontdekken.
    Door 23 dingen ben ik eerst maar eens op Hyves en Facebook gaan kijken en heb daar een account aangemaakt. Je ziet dat sommige mensen daar heel druk mee zijn, een enorme vriendenkring opgebouwd hebben en ook voortdurend berichtjes krijgen. Daar wordt op gereageerd en iedereen bemoeit zich er gezellig mee. Op die manier hebben beide sites voor ons als bibliotheek wel heel veel PR-potentie.

    Alleen hoe ga je er mee om? Voortdurend aan de berichtenstroom meedoen is onmogelijk, dus ik denk dat we ons moeten beperken tot bijvoorbeeld het leveren van “leeslijstjes”, tips en het aankondigen van bijzondere evenementen en leuke acties. Daarnaast moeten we ons beperken tot de groepen die deze vormen van communicatie gebruiken en daar onze informatie (en lijstjes) op afstemmen. (zoals bij de Vloer) Met andere woorden: “ selectief en flitsend” zouden wel eens belangrijke trefwoorden kunnen zijn voor de pagina’s in de sociale netwerken.

    Overigens vond ik de meeste site’s van collegabibliotheken niet bijzonder spannend met als gevolg dat je ziet dat ze maar weinig vrienden/leden hebben. Terwijl meer algemene pagina’s over lezen of boeken gemakkelijk meer dan duizend leden hebben. Er is dus beslist wel belangstelling voor ons product!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @elsken,
    na ruim een uur snuffelen op Facebook ben ik niet veel leuks tegen gekomen. NRC heeft wel het een en ander te bieden op boekgebied, de rest leek niet echt up-to-date.
    De hyvespagina van onze Vloer ziet er gezellig uit.

    Voor de biblitheek zie ik 2 mogelijkheden:
    1. 'naam dumpen', dus gewoon je 'E-naw gegevens' achter laten en wat mooie foto's van vestigingen.
    2. Een jeugdleden 'watleesjij?clubje' stimuleren. Eerst opgang helpen door ze live in de bibliotheek te werven (15 groepjes want 15 vestigingen) en samen achter de PC tegaan,. Daarna hopen op het zwaankleefaan effect van facebook. Een leuke kerst-activiteit voor de vestigingen?

    Voor een alternatieve reactie verwijs ik weer graag naar mijn blog, alwaar bv. een face-filmp te zien is.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @gerda
    Ja Facebook ben ik al helemaal verslingerd aan. Ideaal om even te kijken waar je vrienden mee bezig zijn. Leuke filmpjes ontdekt die men bij zijn favorieten heeft staan. Hyves heb ik ook bekeken maar eerlijk gezegd zit ik vooral op facebook. En van die flashmobacties kun je er prachtig mee promoten. Zou interessant zijn voor de biep. Literaire avonden aankondigen enz.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @gerda
    Nou ja en op Dizzie 1 van mijn favoriete boeken gezien: De Boekendief. Dat doet me goed zeg. En via facebook inderdaad heel gemakkelijk oud-klasgenoten terug gevonden. Ook bijzonder. En ook hier is het weer de kunst om niet de weg kwijt te raken in al die informatie - er is zoveel leuks - moet me steeds tot de orde roepen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Tine, ik heb een tijdje me op Hyves begeven, maar dat beviel me niet zo. Nu heb ik een beperkt aantal contacten op Facebook en die vind ik wat rustiger.
    Privacy vind ik toch een belangrijk item hierbij en je moet het ook wel goed bewaken.
    In bibliotheekverband vraag ik me af hoe zoiets zou werken. Het moet wel heel erg goed zijn wil het leuk worden. Als je de bibliotheken opzoekt en overal die 0 vrienden ziet staan vind ik dat ook wel een beetje sneu.
    Amsterdam leek wel aardig: hoe doen ze dat?
    De Hyvespagina voor Utrecht had ik wel gevonden, maar alleen via Hyves en niet via de eigen site: zou dat niet handig zijn?
    En Hyves pagina’s onder bibliothecarissen: ik weet het niet; volgens mij gun ik me niet zo erg de tijd daarvoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Liduin
    Ik heb ooit eens uit nieuwsgierigheid een account aangemaakt bij sociabel.nl. Nooit meer naar gekeken en nu door dit onderwerp even in gelogd om te kijken hoe de situatie nu is. Ik was er na al die jaren nog steeds niet uitgegooid, terwijl ik al meer dan 2 jaar niet in gelogd heb. Zo gaat dat blijkbaar. Toch even naar hyves en me aangemeld als vriendin bij mijn dochter. Ik snap niet wat hier nu leuk aan is, om privé zo te communiseren. Maar ik zie wel in dat sociaal netwerken belangrijk is , vooral voor bedrijven en ook voor de bibliotheek kan dit via internet een makkelijke manier zijn om veel mensen te bereiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @ Marc Ik heb geen accounts op Facebook of Hyves. Wel heb ik een aantal jaar geleden een account gehad bij Schoolbank. Bij dit soort netwerken vragen ze op een gegeven moment altijd om geld voor je lidmaatschap, anders zit je er nog maar half op of kun je niet zo veel meer. Voor de bibliotheek is het leuk dat de klanten met elkaar op die manier sociaal netwerken. Je kunt gebruik maken om ook de auteurs bij de klanten te voegen die dan weer hun werk kunnen promoten.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @elsken
    Sociale netwerken via internet zijn er in overvloed. Door zelf gebruik te maken van deze netwerken merk je wat er handig aan is, waar mensen het voor gebruiken en hoe verschillend ze zijn. Al lijken ze veel op elkaar.

    Zelf ben ik een aantal jaren begonnen met hyves, een leuk medium om mensen van vroeger weer terug te vinden. Beetje rondkijken naar wie elkaar nog echt spreekt en ongegeneerd foto's kijken.

    Later is facebook gekomen, veel leuker! Vooral omdat het internationaal is. Het delen van informatie gaat ook veel makkelijker. Sinds enige tijd heb ik ook Linkedin, een handig netwerk voor werkgerelateerde vraagstukken en connecties.




    Voor Kunstuitleen Utrecht maken we gebruik van hyves, twitter @kunstlenen we blijven groeien en ook facebook. Facebook is vooral voor prettig om mee te werken. Er kunnen makkelijk foto's toegevoegd worden, en eenvoudig evenementen geplaatst worden. Een leuke, handige en belangrijke tool om steeds meer mensen mee te kunnen bereiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @Elsken

    Ik ben echt GEEN fan van hyves en facebook. Ik ga dan ook geen account aanmaken. Dit zijn van die pagina's waar je erg voorzichtig mee moet omgaan welke informatie je erop zet. Veel werkgevers gebruiken dit om mensen op te zoeken voor een sollicitatie gesprek en als je bijv op je site zet: "maandag weer lekker bijkomen van het werk" ben je heel fout bezig. Uitkijken dus! er is ook veel over op het nieuws geweest een tijd geleden, probeer het of af te sluiten voor de buitenwereld of heel professioneel met de site om te gaan.

    Ik wil zelf nog een keer een account aanmaken op LinkedIn. Dat vind ik wel een goede variant, lekker zakelijk je netwerk opbouwen. Ik hoor regelmatig dat iemand via LinkedIn een baan heeft gevonden en ik hoor er veel goede dingen over.

    Voor het bereiken van jongen is het wel een goed idee om op Hyves en Facebook te zitten als de Bibliotheek. Zo bereik je ze toch sneller en ben je "hip". Ik denk dat het zeer goede PR mogelijkheden heeft voor specifieke doelgroepen (jongeren met name). Belangrijk dus om een goed beeld neer te zetten van de Bibliotheek. Misschien ook een leuke manier om mensen te gaan werven? Of stagiaires aan te trekken?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @eline
    Ik ben redelijk actief op Hyves, ik bezoek dagelijks verschillende hyvespagina's, ook om in contact te komen met lotgenoten i.v.m. mijn chronische aandoeningen. Voor Facebook heb ik nog geen account aangemaakt, maar ik ben wel van plan om dit z.s.m. te doen, omdat facebook internationaal is en ik beter kan netwerken v.w.b. Italiaanse contacten. De hyvespagina van "De vloer" heb ik gevonden, maar niet via de website van de bibliotheek. Ook heb ik de hyvespagina van andere bibliotheken bekeken. mijn conclusie is dat er nog heel wat moet gebeuren in bibliotheekland voordat we als bibliotheek actief zijn in sociale netwerken.
    op de website van de bibliotheken die ik bekeken heb staat nergens een verwijzing naar twitter, hyves, facebook of linkedin, i.t.t. andere (commerciele)bedrijven waar je deze icoontjes wel standaard op een website vind. De hyvespagina's van de verschillende bibliotheken zijn niet erg actief, de pagina's worden niet actief bijgehouden, soms zijn er zelfs helemaal geen berichten of is de pagina niet actueel. Ik ben nog steeds van mening dat er speciale werknemers aangesteld moeten worden om zich bezig te gaan houden met het beheren van twitter, hyves en facebook, maar tegelijkertijd moet je ook heel goed afvragen wat en wie je hiermee wilt bereiken.
    Een opmerkelijke hyvespagina die ik tegenkwam was:
    ik-scheur-plaatjes-uit-tijdschriften-van-de-bibliotheek-hyve

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @Marc De meeste sociale netwerken zijn erg aan mij besteed. Zit op hyves, daar ben ik niet meer zo actief op, maar daar is facebook voor in de plaats gekomen. Ook heb ik een twitter-account; niet zozeer om zelf te twitteren maar om anderen te volgen.

    Ik heb op hyves de jongerensite gevonden: de vloer, maar heb niet de indruk dat daar veel gebeurt. De laatste berichten zijn in april geplaatst. Jammer, ik denk dat dit alleen kan werken als je als bibliotheek erg actief bent op zo'n site.
    Als je het laat versloffen, kun je eigenlijk beter de site opheffen, want dat maakt een nogal knullige indruk.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. @Eline
    Hyves en Facebook zijn mijn favoriete networks waar ik al een tijdje actief ben. Jammer dat de Vloer niet actief is op Hyves.
    Dit moet natuurlijk wel bekend zijn bij de leners, op de eigen site zou er een link moeten zijn voor geïnteresseerden.
    Het is al bekend dat deze networks veel gebruikt worden door jongeren. Dit kan een goeie weg zijn om onze jonge leden direct te benaderen. Zo heeft de bibliotheek ook een hippe imago, misschien kan dit helpen bij het stimuleren van lezen onder jongeren.
    Ik denk dat zo een network voor bibliotheekpersoneel heel handig kan zijn bij ervaringen en ideeën uitwisselen. Op deze manier kunnen we een kijkje nemen in “de keukens” van andere bibliotheken.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. @Tine
    Mijn kinderen, familieleden en sommige vrienden zijn actief op Hyves, mij heeft het nooit getrokken. Op Facebook had ik al eens rondgekeken, en daar kan je leuke dingen van je vrienden etc tegenkomen, maar ook dit is niet aan mij besteed. Ik geef toch de voorkeur aan andere activiteiten als ik vrij ben. Dizzie vind ik wel aardig: ik heb een filmpje van de opening van het Kinderboekenbal 2010 bekeken: geeft een aardige sfeer-impressie. Hier zou ik nog wel eens actief kunnen worden. Al bijna een jaar heb ik een account bij Linkedin. Handig, praktisch en nuttig. Na deze cursus ga ik daar mijn gegevevens aanvullen,want dat is hard nodig!
    Als bibliotheek zou ik alle kanalen gebruiken om te laten zien wat wij te bieden hebben. Enne,we gebruiken er al veel heb ik gaandeweg ontdekt!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. @Marc...zit op Hyves, Facebook en Schoolbank o.a.. leuke is dat ik veel oude bekenden van vroeger ben tegengekomen en met een aantal nog contact heb. nu ben ik niet meer zo actief op deze sites. heb de Vloer gevonden maar daar gebeurt niet veel op. de bieb moet daar natuurlijk veel meer tijd aan spenderen. wekelijks iets nieuws, wil je de aandacht van je leden vasthouden en reacties uitlokken. op facebook zou de bieb handig nieuwtjes en gebeurtenissen kwijt kunnen. inderdaad wat perspectief hierboven zegt: de bieb zou alle kanalen moeten gebruiken om te laten zien wat ze in huis hebben!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. @Jessie,
    Ik ben goed bekend met facebook en hyves. Veel oude vrienden teruggevonden via facebook. Leuk om informatie uit te wisselen. Maar ik ben wel voorzichtig met privé gegevens.
    Ik denk dat de bibliotheek veel jongeren kan bereiken via de social media want ze zitten er allemaal op: het is een onderdeel van hun leven geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. @jessie
    Ook ik'zit'op hyves, favebook, linkedin, bibliotheek2.0ning. ik volg vrienden/neefjes en nichtjes. Kreeg gisteren via facebook een mail van een naamgenoot. Misschien wel familiebanden. Wie weet. Maar of veel klanten gebruik gaan maken van een van deze mogelijkheden om de bibliotheek te bezoeken? wie weet!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. @ Jessie

    Ruim twee jaar geleden met de stroom meegegaan en een profiel aangemaakt op hyves en facebook, linkedIn. Een jaar geleden, de stekker uit mn profielen getrokken (m.u.v linkedIn). Motivatie was de tijd die erin gaat zitten, mn nieuwsgierige aard ging er nogal eens mee aan de haal en aan t eind van het uur kon ik niets anders concluderen slechts tijd te hebben verbruikt.
    Als bibliotheek kun je er goed jongeren mee bereiken, ik zou t daarom vooral proberen. Belangrijk is om 't dan wel 'up-to-date' en 'trend bewust' te houden en een link via de bibliotheeksite. Een beetje blingbling, leuke tips en trucs, informatie over activiteiten etc.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Marc:

    Het einde komt bijna inzicht. Ik heb ding 19 sociale netwerken doorgespit. Ik zit zelf niet op Hyves en ook niet op Facebook. Heb wel even rondgekeken op Facebook van mijn partner. Maar ik had en heb ook nu niet de behoefte om me aan te melden. Het is snel, je bereikt meer personen en je kunt meer delen. Maar ik heb geen enkele behoefte om te weten of iemand in de stad een nieuwe tas heeft gekocht en voor het eerst lam is geweest in de middag. Het hangt denk ik sterk van je instelling en levensfase af of je hier behoefte, tijd en energie in wil stoppen.
    Ik vind dit net een hooiberg van informatie waarin je de speld van waardevolle info “moet” vinden. Ik heb de speld nog niet gevonden.

    Wel interessant vond ik Dizzie.nl en tot op bepaalde hoogte Bibliotheek 2.0.

    Wat betreft de bibliotheek denk ik dat Hyves/Facebook kan werken. Met name om jongeren te trekken. Maar dan zal dit wel op een snelle,hippe manier moeten gebeuren. Maar wie gaat dat doen en is hier tijd voor?
    Misschien eerst eens kijken en informeren bij bibliotheken in het land die dit al hebben. Werkt het en zijn er (meetbare) resultaten.
    Ellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. ding 19
    @Liduin
    Om nu je hele hebben en houden op een sociaal netwerk te zetten lijkt me niet zo verstandig. Je kunt weliswaar je gegevens afschermen, maar een beetje geharde hacker kan wel inbreken.
    Eén van de sociale netwerken (ik weet niet meer welke) gaf aan dat de ANWB aan het eind van het jaar een aantal van haar tijdschrift schrapt.
    Als je bij MySpace zoekt naar een forum of groep wordt je doorverwezen naar commerciële bedrijven.
    Voor de bibliotheek wel handig om reclame te maken voor je activiteiten en nieuwtjes, discussies tussen lezers, enz

    BeantwoordenVerwijderen
  23. @ marc Ik heb account op facebook, twitter, maar die gebruik heel weinig.
    MSN gebruik wel eens regelmatig, met mijn ouders spreken.
    hyves heb ik niet, ik heb wel eens gehoord dat het populairste netwerk in nederland is, ik zal wel eens een keertje een account aanmaken en kijken of ik die wel leuk zou vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. @ Liduin Tja, die sociale netwerken, daar heb ik niet zoveel mee. Te Amerikaans voor mij, Friends zijn geen vrienden.
    Ik zit op Facebook en vind het wel grappig, maar er zijn weken dat ik er niet eens op kijk. Ik zie vrienden liever in levende lijve!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. @Netty.
    Ik doe niets met Hyves, Facebook en al die andere sociale netwerken. Ik ben ook eigenlijk niet van plan daar iets mee te gaan doen.
    Ik heb de Hyves-pagina van de De Vloer wel gevonden via onze homepage. Om bij te blijven wel nodig om mee te doen als bibliotheek, lijkt me.
    Ook gekeken bij Bibliotheek 2.0. Wel weer leuk om te zien dat collega's van BiSC daar vragen stellen over de aquabrowser en antwoorden krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. @Netty, Ook ik werd door een aantal collega's van ons uitgenodigd om Hives-vriend te worden. Het was wel leuk in het begin maar door tijdgebrek kom ik er nu niet meer aan toe. Lees nog wel af en toe de berichten(krabbels) en volg de laatste plaatjes als die verstuurd worden. Ben nu een schoolvoorbeeld van stalken/ongewenste webcam plaatjes verspreiden via hives aan het afhandelen. Dat is een groot gevaar zeker als de plaatjes nu in een balorige bui op Hive/Facebook geplaatst zijn en je er vele jaren later mee geconfronteerd wordt. En dan komt publicatie je misschien niet meer zo goed uit.Het is misschien zwart/wit gezien maar de ervaring ondersteund mijn opvatting.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. @Jessie
    Gestimuleerd door mijn dochters beschik ik sinds enkele jaren over een Hyvespagina. En zo af en toe kijk ik er ook op, maar het wil maar niet lukken met het uitbreiden van mijn vrienden. De meeste mailen of msn-en gewoon.
    Schoolbank is niet te missen; en leuk om wat oude schoolmaatjes terug te vinden.

    Mijn grote probleem met al deze leuke en voortreffelijke internet communicatiemiddelen is: het kost me meer tijd dan het me oplevert. En er zit een akelig privacy kantje aan: wil ik wel met al m’n lek en gebrek op het wereld wijde web. NEE DUS. Het sociale netwerken voor privézaken houd ik zeer beperkt.

    Maar als zakelijk in te zetten medium is LinkedIn natuurlijk prima, daar ben ik aangemeld, maar nog geen fanatieke gebruiker.
    De Bibliotheek Utrecht Hyves is me bekend, alleen denk ik dat onze klant er toch niet op zit te wachten. Onze klant wil van ons horen wat er te doen is in de bibliotheek: lezingen, tentoonstellingen, activiteiten, nieuwe boeken, dvd’s en ook welke bijzondere Braziliaanse koffie er deze maand wordt geschonken in het leescafé.
    Daarvoor gaan ze echt niet uit zichzelf op onze Hyvespagina kijken: wel kunnen ze actief door ons worden geattendeerd via hun eigen hyves. En een tweet ontvangen met de aankondigingen. Gelukkig is de Bibliotheek Utrecht op de goede weg: een aantal zaken zijn al gestart.
    Gr. Isolde

    BeantwoordenVerwijderen
  28. @Liduin

    Sociale netwerken, om mij heen hoor ik vriendinnen die veel contacten hebben via hyves en facebook,maar dit is niet aan mij besteed. Ik ben een hele tijd geleden uitgenodigd om lid te worden van Plaxo, heb ik keurig gedaan ,maar vervolgens heb ik er niets mee gedaan. Er wordt wel regelmatig gevraagd aan mij "zit je al op linkedin?", nee, nog niet.Ik zie mijn vrienden veel liever persoonlijk. Ik heb op diverse netwerken rondgesnuffeld, wat vrienden opgezocht en een duidelijk beeld gekregen hoe deze netwerken werken. Ik ben bekend met bibliotheek 2.0, tijdens het "goudklompjestraject"heb ik regelmatig op deze site vertoefd, maar nu het project afgelopen is, ben ik er niet meer vaak te vinden. Het inloggen op hyves lukte niet, probeer ik later nog wel een keer, dus niet de "vloer"pagina van de bibliotheek gezien. Ik vind het wel een goede manier om via Hyves bijv. de jongeren te informeren over "De Vloer", maar dan is het wel zaak om actueel te zijn, het moet er goed en verzorgd uitzien,kortom er moet tijd in geinvesteerd worden.Ook zou ik wel eens willen kijken hoe je deze netwerken in kunt zetten om klanten te bereiken, we hebben veel te vertellen over activiteiten, boeken, ervaringen uitwisselen met collega's enz.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. @Eline
    Een paar jaar geleden heb ik me aangemeld bij Hyves, in het begin was dat wel leuk om familieleden en oude bekenden te bevrienden, maar eigenlijk doe ik er niks meer mee.
    Voor de bieb vond ik het idee van Beskow heel leuk om een Watleesjij?clubje voor/met kinderen te organiseren op Facebook, en in gang gezet in de bieb. Top! Ook leuk als groepsbezoek?

    BeantwoordenVerwijderen
  30. @Marc,
    Eens wat jongeren bij mij thuis gepolst over de bieb & sociale netwerken...
    Meningen waren verdeeld.
    Dochter en friends hebben genoeg aan elkaar en zouden NOOIT een biebHyves bezoeken.
    Zoon en friends zeggen: doen! Volgens hen zijn er altijd jongeren die geïnteresseerd zijn in leestips, een forum, foto's/filmpjes, weetjes enz enz.
    Tsja... Hyves van de Vloer weer eens bekeken. Weinig actie daar!
    Volgens mij moeten wij eerst blijven investeren in een informatieve, spetterende, aangeklede site. Met misschien toch ook verwijzingen naar sociale netwerken, als wij daar tenminste structureel tijd en aandacht aan gaan besteden.
    Moeten we dan ook nog per netwerk gaan bekijken wie er veel gebruik van maken?! Zo las ik: de gemiddelde LinkedIn-gebruiker is een man van 41, heeft vijftien jaar werkervaring en heeft een huishouden dat gezamenlijk US$ 109.000,– per jaar verdient...
    Mijn eigen sociale activiteiten in virtuele gemeenschappen zijn behoorlijk asociaal! Doodgebloed, verkommerd, verwaarloosd...

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Ding 19 Sociale netwerken en wat erin te doen is
    @Liduin
    Hyves, Facebook, Linkedin, Schoolbank: sociale netwerken waar jezelf het belang van moet inzien. Ik heb er een aantal wel eens een tijdje geprobeerd: voor mijzelf hoeft het niet zo nodig, heb er ook niet echt plezier in. Jongeren zweren bij Hyves. Ikzelf ben toch wel erg op mijn privacy gesteld, ik wil niet alles delen. Een echte vriend/ vriendin vind ik belangrijker dan al die vrienden via een sociaal netwerk. Ik heb alleen via schoolbank en Hyves wat klasgenoten teruggevonden.
    De Hyves van de vloer kende ik wel. Wellicht kan de bibliotheek bij activiteiten voor een speciale doelgroep een berichtje met aankondiging plaatsen om die mensen uit te nodigen. Zou te proberen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. voor mij hoeft mijn sociale netwerk niet via hyves etc. te lopen. Bibliotheek kan er wel gebruik van maken om speciale groepen te benaderen. Persoonlijke contacten vind ik leuker dan via dit soort media.
    Cor51

    BeantwoordenVerwijderen
  33. @Liduin
    De info van ding 19 gelezen, sites van socialnetworks en volkskrantbanenwebspecial zijn niet te openen!
    Ik ben lid van Hyves sinds 2007. Door een opdracht voor de jeugdbibliotheekopleiding lid geworden en nog steeds lid. In het begin erg actief, oud klasgenoten gevonden en lid geworden van de hyvesgroep voor jeugdbibliothecarissen. Veel leden heeft deze groep en handig als je een vraag hebt of een tip nodig hebt uit jeugdbibliotheekland.
    De andere socialnetworksites bekeken en lid geworden van bibliotheek 2.0.
    Wat ik vind van deze sites? Het is leuk om oud- bekenden op te zoeken, maar net als mijn voorgangers geef ik de voorkeur aan live contact!
    Het is niet reeel om contact te onderhouden met de ongeveer 59 hyvesvrienden. Wat is de meerwaarde om de vrienden van je vrienden te kennen..?
    De Vloer heb ik gevonden op Hyves erg leuk profiel en veel leden! Jammer dat het niet up to date is!
    Ik geef groepsbezoeken aan brugklassers op de Vloer. Het is een idee om hen te attenderen op de hyvessite: De Vloer!
    Ik heb nog gekeken naar Hyves, Bibliotheek Den Haag! Erg boeiend, inspirerend voor de doelgroep!
    Zeker iets voor ons, maar dan moet dit elke week/dag goed worden bijgehouden door een vaste medewerker.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. @Gerda, deze sociale netwerksites zijn echt iets voor mij! Via de 'vrienden' die ik heb op facebook, zoals (Utrechtse) schrijvers & dichters, muzikanten uit de tijd dat ik nog jazzzangeres was, landelijke politici en journalisten, kunstenaars, acteurs en cabaretiers word ik goed op de hoogte gehouden van nieuws en nieuwtjes. Maar ook van collega's, oude en nieuwe vrienden en familieleden vind ik het heel leuk om te lezen wat ze zoals bezig houdt. En ideaal om mee te kunnen leven met wat geliefden meemaken, ook al wonen ze (tijdeljk) aan de andere kant van de wereld. Mijn dag begint en eindigt met facebook. Ik weet niet of het voor de bieb handig is om met een sociale netwerksite bezig te gaan. Ik zie dat de hyves van De Vloer al een poos niet meer bijgewerkt wordt. Hoe komt dat? Ik denk dat we keuzes moeten maken en àls we voor iets kiezen dat goed moeten doen, anders wordt het anti-reclame.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. @Marc
    Ik ben al 'n tijdje lid van Hyves. In het begin vond ik het leuk om er mee bezig te zijn maar de laatste tijd doe ik er eigenlijk niets meer mee. Zonde van mijn tijd. Ik heb liever persoonlijk contact met mensen.
    Voor de bibliotheek zie ik het ook niet zo zitten. Wat er allemaal te doen is en te vinden is in de bibliotheek kan via onze prachtige site ook bekend gemaakt worden en daar kunnen mensen ook op reageren. Ik vind ook dat Hyves en Facebook meer is voor prive doeleinden en niet zo zeer voor zakelijke doeleinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. @jessie

    wij hebben hyves heb geprobeert bij faceboek
    23 dingen inteloggen maar dat is niet gelukt.
    Dus hou ik het gewoon bij hyves.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. @Marc Ik ben zelf al een tijdje van Hyves.Vind dit vooral handig voor als je weer eens contact wilt zoeken met bijv. oude vrienden.Ík ben nu bijv. ook lid van de de hyve "je bibliotheek" en daar kondigen schrijvers bijv. hun nieuwe boek aan. Daardoor ben ik ook in contact gekomen met een kinderboekenschrijfster die haar boeken wilde promoten. Op deze manier kunnen sociale netwerken dus bijv. voor schrijvers/artiesten etc. ook belangrijk zijn. Verder zijn Hyves en Facebook gewoon leuk voor privé-gebruik. Heb nu wel e ook de site van Dizzie bekeken en deze ziet erg mooi uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. @Eline
    Ik zat al op Hyves en Schoolbank maar doe daar weinig mee. Wel is er nu een band in Maleisie die muziek van mij gaat gebruiken, maar dat liep via Youtube. Ik heb me nu aangemeld bij Dizzie, kreeg heel snel al een reactie van een mede-Dizzier, en kreeg ontzettend veel zin om allerlei boeken die ik op de site zag te gaan lezen.
    Ik zie zeker het nut voor de bieb om zich te promoten via deze social-networking sites. Maar dan moet er speciaal iemand op gezet worden om de promotie van de bieb op deze sites actueel en spannend te houden. Alleen dan werkt het. Anders is het anti-reclame (Zie je wel. die stoffige bieb bakt niks van de moderne wereld, is dan de gedachte).

    BeantwoordenVerwijderen
  39. @Gerda
    Facebook en Hyves ken ik voornamelijk via mijn dochters. Ook op Schoolbank.nl was ik actief. Ben nu overal mee gestopt; ik vond het enigszins verslavend werken en zonde van mijn tijd, maar ik begrijp best dat het voor velen een uitvinding is. Éen Hyves-pagina voor de bibliotheek kan op zich prima werken, te denken valt vooral aan de jongeren, maar of zoiets ook prima werkt voor de bibliotheek-medewerkers onderling: dat zie ik niet zitten.
    Voor mij is het meer en privé-sociaal netwerk.

    BeantwoordenVerwijderen
  40. @gerda
    Ik denk dat dit heel belangrijk en de toekomst is: we zitten bij linkedIn en Facebook. Je ziet dat de dertigers voor hun werk en prive niet zonder kunnen.Het sociale netwerk op intranet zou nog beter benut kunnen worden denk ik!

    BeantwoordenVerwijderen
  41. @Gerda
    Ja,sociale netwerken ken ik al. Voor de’ jeugdopleiding’ heb ik een Hyves account gemaakt. Tijdens die opleiding heb ik er ook gebruikt van gemaakt. Handig en leuk, nog een oude vriendin van de basis school gevonden! Nu kom ik er eigenlijk nooit meer. Nog even bij Dizzie gekeken, misschien dat ik mij daar een keer ga aanmelden. Ik ben een tijd geleden lid geweest van Boekgrrls een vergelijkbare site. Toepassingen voor de bibliotheek vind ik lastig in deze omdat ik zelf liever met een persoon te maken heb dan met een instelling of een gebouw, die laatste twee zijn namelijk niet sociaal. Uiteindelijk is het te onpersoonlijk denk ik. Ik geloof niet dat de bibliotheek Utrecht 'De Vloer' veel bezocht wordt op Hyves, 0 vrienden als ik het goed gezien heb, ook niet zo’n aantrekkelijke home pagina. Daarnaast zag ik op Hyves nog een andere Bibliotheek Utrecht, is die ook van ons?

    BeantwoordenVerwijderen
  42. @Tine,
    Ik zit af en toe op Facebook en vind daar interessante mensen die "vrienden"met me willen worden. En laatst zocht een schoolgenoot van de bibliotheekacademie contact vanuit Texas. Leuk zo'n digitale omgeving. Op Hyves heb ik Bibliotheek Utrecht opgezocht en gevonden. Wat een leuke pagina, waarop we de events (geweest en komende) gauw in moeten vullen.Een goeie plek voor fimpjes en foto's. Dus ik blijf nu ook Hyves in de gaten houden. MySpace niet. En van Linkedin ben ik ook lid maar dat is meer zakelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  43. @Mary
    Ik was al een tijdje bezig met Facebook, maar ben er verdeeld enthousiast over. Leuk al die vrienden van vrienden van...enzovoorts. Maar alles vergt wel onderhoud, dus tijd. 'Gewoon' vrienden maken en onderhouden natuurlijk ook, maar die 'oude' vrienden heb ik al. Alles meer kost dus meer tijd. Op Facebook onderhou ik contacten met fietsvrienden (maar dat kan ook per mail natuurlijk....)Ik zie de toegevoegde waarde nog niet zo, maar ik stel me er ook niet zo voor open hoor. My Space is natuurlijk fantastisch voor muziekliefhebbers! Veel beginnende artiesten die anders niet in de belangstelling zouden komen. De bibliotheek zou natuurlijk via de aquabrowser een link kunnen maken met MySpace. Kun je behalve lezen en luisteren ook een stukje zien! Vrienden maak je met mensen en niet met organisaties (zoals de Bieb), dus of dat werkt? Netwerken voor bibliotheken en bibliothecarissen lijkt nuttig, maar ook dat kost weer extra tijd....

    BeantwoordenVerwijderen
  44. @Tine
    Ik zit bij een paar sociale netwerken, maar niet de bekende als Hyves of Facebook. De film "The social network" heb ik al twee keer gezien. Interessant vanwege de geschiedenis van Facebook, maar het is vooral een heel goede film.
    Met het 23dingen-account op Facebook rondgeneusd: veel bekenden; de navigatie is simpel. De Hyves-pagina van De Vloer kende ik al. Facebook oogt wat volwassener en rustiger dan Hyves. Ik heb geen behoefte om er een profiel aan te maken - ik wil ook eens naar buiten.
    Wat moet de bieb met weblogs, Twitter, Hyves? Ik weet het niet. Naar mijn idee zijn we niet hip genoeg voor deze media en wordt het een beetje sneu als we het desondanks proberen. Dan liever een forum, als onderdeel van onze website.
    Voorgaande schrijf ik met de nodige slagen om de arm: ik ben niet van de marketing en mis de frisse blik van een buitenstaander.

    BeantwoordenVerwijderen
  45. @Eline,

    Sociaal netwerken, ja dat doe ik toch liever bij een gezellig kopje thee...dan zie je elkaar ook weer even.
    Hyves en Facebook is leuk voor mensen die hun hele hebben en houwen te koop willen zetten. Ik zelf heb er niet zoveel behoefte aan. privé is privé. En wil je actueel blijven, moet je er toch voldoende tijd is stoppen. Tijd die ik liever aan andere dingen besteed.

    Ik heb nog wel de hyvespagina van "de Vloer' bekeken. Ziet er leuk uit. Is 60 vrienden nou wel of niet veel?
    Voor jongeren zou het wel een uitkomst zijn, om de gelezen boeken voor je lijst te promoten of af te kraken. Leestips doorgeven bijvoorbeeld.

    Voor mensen die zich dus vervelen, en tijd in overvloed hebben is het denk ik een leuke vorm om op internet te snuffelen.
    Dat je daarbij ook nog eens oude bekenden, schoolvrienden etc. tegenkomt is mooi.

    Zit ik mij ineens te bedenken dat het voor de leeskringen ook een uitkomst kan zijn, om elkaars ervaringen in het lezen te delen.
    Daar zou de bieb wel enige aandacht aan kunnen besteden.

    BeantwoordenVerwijderen
  46. @netty: laatst zie ik tegen een vriendin ik heb je dochter nog gesproken, oh op hyves was haar vraag, nee gewoon life, dat kan n.l ook.
    Maar ik kan me zo voorstellen dat het best leuk is, maar niet voor mij.
    Ik kan niets vinden op de site van de bibliotheek.

    BeantwoordenVerwijderen
  47. @netty
    Ben ooit begonnen met Hyves, maar een jaar geleden heb ik me afgemeld. Vond Hyves meer voor jongeren, je favoriete kledingmerken benoemen en zo. Zo stapte ik over op Facebook, internationaal en daardoor wellicht interessanter. Vind het erg leuk om zo in contact te zijn met al mijn vrienden (gebruik deze dus voornamelijk voor prive zolang Facebook nog niet makkelijk toelaat dat je groepen mensen kunt afschermen voor bepaalde zaken, niet dat ik iets zinnigs te verbergen heb :-) ). Zeker met kinderen kom ik er niet altijd aan toe om echt contact te houden. Dus zie ik regelmatig foto's op de site van pasgeboren kindjes van mijn vrienden of lees ik waar ze op vakantie zijn geweest, etc. Tja, zo ben je wel in no time bij wat betreft je contacten. Zo zijn ook mijn ooms/tantes/neefjes/nichtjes gelinkt met elkaar. Die spreek ik zelden en op deze manier toch meer dan vroeger.

    Verder ben ik lid op Linked-in. Heel handig voor zakelijk netwerk. Je kunt vrienden of oud-collega's bij elkaar introduceren. Zien waar iedereen werkt, vacatures plaatsen/lezen, groepen volgen (Utrecht Netwerk, E-lezen, Oog in Al, en nog veel meer. Is dus weer heel anders dan Facebook.

    Bij Bibliotheek 2.0 vind ik af en toe wel interessante discussies en oproepen. Zo las ik over de testen met boekenbezorgdiensten in het land. Maar ook over Boekenliefde.nl = concurrent van onze nooit-meer-te-laat-service, waar we zeker iets mee moeten.

    Zoek bij Facebook eens op 'Lezersfeest', deze heeft bijna 300 leden. De OBA heeft zo'n 500 leden. Ze timmeren in ieder geval aan de weg. Leuk om te volgen en van te leren...

    BeantwoordenVerwijderen
  48. @Marc
    Het idee dat een bibliotheek meer zou kunnen zijn dan een fysieke plek met een krantentafel en boekenkasten spreekt me wel aan. Dus een plek voor (digitale)ontmoetingen, het delen van tips en informatie en lekker bijkletsen. Aan de andere kant zou een 'hyves of facebook vestiging' denk ik alleen werken als het min of meer natuurlijk tot stand komt, iets wat niet makkelijk te realiseren of onderhouden is.
    Persoonlijk heb ik al een hele tijd een account bij Linkedin, maar gebruik vooral myspace (band/muziek).

    BeantwoordenVerwijderen
  49. @eline, zelf maak ik geen gebruik van hyves of facebook. Ik voel de behoefte niet om contacten via de computer te leggen. Voor de bieb zie ik voornamelijk mogelijkheden voor onze jeugdige klanten, ze zijn zo thuis hierin dat het een middel kan zijn om ze snel te bereiken. De hyvespagina van de bieb nu is niet al te interessant

    BeantwoordenVerwijderen
  50. @Liduin
    Het bestaan van Hyves, Facebook en andere sociale netwerken lijkt me voor vele van ons een prima manier om met “vrienden” of gelijkgezinden in contact te komen. Hoewel ik vraagtekens blijf zetten rondom het waarborgen van privacy gegevens.
    Bloem

    BeantwoordenVerwijderen
  51. De sociale netwerken die mij het meest aanspreken zijn LinkeIn en Bibliotheek 2.0.
    Ik heb net een klein begin gemaakt met LinkedIn en ik volg min of meer regelmatig Bibliotheek 2.0.
    uit belangstelling. Ik heb de Hyves pagina van de Vloer gezien maar die is al een tijdje niet meer bijgewerkt dus dat schiet niet zo op.
    Als je alles bij moet houden kost het wel veel tijd. Steeds meer mensen zijn op dit soort sites actief en bij sollicitaties wordt vaak gezocht op dit soort sites naar informatie over een sollicitant.
    Ik zag dat bv. veel mensen op Hyves gereageerd hebben op de overstap van voetballer Affelay naar FC Barcelona.
    Verder stoor ik mij een beetje aan de term "vriend" die steeds gebruikt wordt. Ik zie dat meer als dat je een kennis van elkaar wordt.
    Verder weet ik niet goed wat je als bibliotheek met Hyves moet.
    Wel wil ik als professional goed op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen in ons beroep dus de bibliotheek 2.0 ning is een leuke site om mee te beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  52. @Eline. Wat sociall netwerken via internet betreft: Hyves, Facebook, Linkedn ben ik gewoon asociaal. Ik zit nergens op, heb er geen behoefte aan en heb ook geen zin om veel tijd met mijn digitale contacten door te brengen: ik zie en spreek graag mensen in levende lijve.
    Maar ik zie dat veel jongeren hun informatie willen delen en uitwisselen met leeftijdgenoten. De hyvespagina van "De Vloer" staat stil, jammer. Maar het laat wel duidelijk zien dat we jongeren op een andere manier moeten bereiken. Misschien moeten we een jongerenforum, bijv. van het Amadeus laten bepalen hoe de Hyvespagina van de bibliotheek er uit moet zien. Samen met Sjako is dat een idee?

    BeantwoordenVerwijderen
  53. @Elsken. Ik heb niks met hyves en facebook, heb daar ook niet echt behoefte aan. Hoor ook steeds meer om mij heen dat vrienden die wel een account hebben er een beetje van terugkomen. Het vraagt ook veel tijd en die besteed ik liever aan een bezoekje aan vrienden. Je moet erg opletten wat je erop plaatst. In hoeverre is je info privacygevoelig en beschermd?? Linkedin vind ik een ander verhaal. Heeft een meer zakelijk karakter. Ik
    Een mooi wervingskanaal. Voor de bibliotheek nog niet echt nodig. Twee weken geleden een vacaturetekst voor de flexpool geplaatst en daar nu al meer dan 30 reacties op gekregen. Men weet ons te vinden!!

    BeantwoordenVerwijderen
  54. @ Tine:
    Sociale netwerken, voor mij gesneden koek. Al jaren een Hyves-profiel, toen LinkedIn en vervolgens Facebook. Mijn LinkedInprofiel heb ik vorig jaar opgeheven, ik deed er niks mee en dan heeft het absoluut geen nut. Hyves doe ik steeds minder mee, maar om mijn profiel nu stop te zetten..nee. Ik vind het veel te leuk om af en toe mee te kijken bij vrienden en bekenden. Facebook gebruik ik wel vaker. Ik houd wel van dit soort dingen. Natuurlijk gaat er niets boven reallife ontmoetingen, maar via de digitale manier blijf je wel op de hoogte. En ja, privacy. Ik weet ook dat werkgevers naar informatie zoeken op internet, dus daar moet je wel rekening mee houden en bepaalde informatie afschermen.
    Voor de bibliotheek kunnen sociale netwerken wel een rol spelen, maar zoals met alle voorgaande dingen: het kost tijd en energie om het up-to-date te houden. En laat het alsjeblieft iemand doen die er affiniteit mee heeft. Iemand moet het leuk vinden om te doen, anders bereik je er niets mee.
    Jammer dat De Vloer-hyves niet meer up-to-date is. Of moeten we deze opheffen en overstappen naar Facebook??

    BeantwoordenVerwijderen
  55. @Jessie:
    paar jaar geleden heb ik een hyves-profiel gehad, heb 'm na een half jaar afgesloten, het bracht niet wat ik wilde, en daar was ik zelf natuurlijk ook debet aan... Ook het privacy-verhaal vond ik een linke. Zowel prive als ook als bedrijf is LinkedIn een goeie : ik heb er al eerder rondgekeken, nu handiger met de 23dingenwachtwoorden! Interessant zijn de mensen die je kunt vinden, maar ook de groepen en de banen: SUB zoekt momenteel een programma-manager! weet ik dan ook weer...
    OBA op facebook: meer een info-verspreider dan echt connecten met bezoekers. Echt dynamisch zijn wellicht meer de persoonlijke profielen en niet die van bedrijven?
    Maar goed, laten we elk zinvol lijkend podium aangrijpen om aan pr te doen! Via Bibliotheek 2.0. is het interessant om vak-kwesties uit te wisselen: zakelijk ipv persoonlijk. Vind ik een aanwinst. Andere podia: ik zou zeggen: probeer ze en definieer doelen. Wat moet het opbrengen? Hoe meet je dat? Best MT: zorg voor voldoende FTE en een gemotiveerde, deskundige medewerker om Bibliotheek Utrecht op de digitale kaart te zetten! of kan ik dit beter zeggen bij ding 23...

    BeantwoordenVerwijderen
  56. @Netty
    Social Networks, ja dat is het helemaal tegenwoordig. Ik ben sinds 2005 lid van Hyves en het enige wat ik er nog wel eens op doe is mensen opzoeken om te kijken wat ze tegenwoordig doen. Via Facebook ben ik aan het boeren op FarmVille. En volgens mij heb ik ook nog een account bij schoolbank, maar zodra je daar voor moest gaan betalen ben ik daar ook niet meer geweest.
    Voor de Bibliotheek...., moeilijk bij te houden voor het CMI personeel, maar het kan wel een mooie ontmoetingsplek zijn voor jongeren op bijv. Hyves en daar posts achterlaten.

    BeantwoordenVerwijderen
  57. @Liduin

    Ik moet zeggen dat ik regelmatig kijk op facebook en er ook af en toe wat op zet, leuke you-tube filmpjes bijvoorbeeld. Ik vind het ook leuk om te kijken waar vrienden meebezig zijn. Ik heb ook een hyvesaccount maar daar doe ik eigenlijk niets meer mee. Voor de bibliotheek heeft een facebookaccount alleen maar zin als er regelmatig nieuwe dingen op worden gezet. Ik denk dat het moeilijk is om hier de manuren voor te vinden. Het is wel zo dat je veel dingen kunt combineren. Je kunt een tweet bijvoorbeeld tegelijkertijd ook laten verschijnen op hyves en facebook. Of je een mededeling op facebook ook kunt laten verschijnen als rss-feed weet ik niet maar dit zou wel handig zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  58. @tine

    Ding 19: Sociale netwerken en wat er in te doen is
    Dat we een jongeren hyves pagina hadden dat wist ik. Deze heb ik namelijk zelf opgestart :)
    Hyves gebruik ik verder niet, maar Facebook wel.
    Hier staan al mijn vrienden kennissen en familie in. Ik laat ze via facebook weten wat er in mijn leven gebeurt, en welke interessante texten, filmpjes of plaatjes ik tegenkom. Kleine dingen die mij geïnspireerd hebben of waar ik van vind dat iedereen ze zou moeten zien. Het leukste is de reacties en discussies die uitbreken na elke post.
    Veel mensen delen hun kleine dagelijkse bezigheden. Dit vind ik verder niet zo boeiend; "ik ben verveel me" "ik heb een kater" "school is saai" "ik zit in de bus".. al dat soort meldingen heb ik geen interesse in, en ik verberg de reacties van mensen die dit te vaak doen.

    De bib moet zeker een facebookpagina voor klanten maken, maar dat roep ik al heel lang.

    BeantwoordenVerwijderen
  59. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  60. @gerda
    Sociale netwerken zijn niet mijn "ding". Ervaring heb ik er niet mee, maar ik heb ook geen zin om privézaken uit te wisselen met "vrienden". Ik kies ervoor mensen die ik iets te melden heb persoonlijk te spreken. Daarnaast gebruik ik mijn kostbare tijd liever om doelgericht op zoek te gaan naar dingen die mij boeien en interesseren.
    De Hyves pagina voor jongeren heb ik gevonden op onze site. Helaas is er weinig activiteit.... Het ontbreken van een link op de homepage zal daar voor een stukje debet aan zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  61. @Jessie Ik heb slapende accounts bij LinkedIn en Facebook. Doe er dus weinig mee, maar vond wel dat ik bij moest blijven. Alleen als je er niets mee doet...Volgens mij is het voor de bieb het zelfde. Of actief erop en daarop inzetten met mankracht of niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  62. @netty
    Social media: ik "zit" er wel op, maar ben er niet erg trouw in.
    Ik heb een account op Hyves (de enige plek waar ik mijn nichtjes kon blijven ontmoeten nu ze studeren in Groningen en Hong Kong).
    Ik heb een account op Facebook, omdat daar vriendinnen en oud-collega's op zitten.
    Voor meer zakelijke contacten heb ik ook een account op Linkedin.
    Mijn zus kom ik op al deze sites tegen, die is er fanatiek mee bezig (per ongeluk heeft ze ooit al haar contacten, privé en zakelijk, een uitnodiging gestuurd, zelfs bestuursleden van haar huidige en vorige werkplekken. Dit bleek niet te stoppen en ze sturen wel 3 x een herinnering).
    Eerlijk gezegd vind ik deze sociale media soms zwaar overschat. Zelfs op de meer zakelijke sites wordt veel afgekletst en onzin heen en weer gestuurd.
    Maar als mijn zoon vanaf januari een half jaar in Coimbra (in Portugal) studeert, is het wel een gemakkelijke en goedkope manier om contact te houden.

    En voor het werk? De Vloer-Hyvespagina vind ik wel leuk, maar moet wel vaker een update krijgen. Dit werkt alleen als er veel tijd en aandacht aan wordt besteed.
    De pagina voor jeugdbibliothecarissen heb ik wel bezocht, maar niet regelmatig.
    Voor collega's onderling vind ik het iontranet belangrijker, daar zitten voldoende mogelijkheden in om informatie met elkaar uit te wisselen. Ook via Sharepoint kunnen we dit verder uitbouwen.

    Voor onze klanten werkt het alleen als we er echt voldoende tijd aan kunnen besteden en er voldoende nieuwe informatie op posten.

    BeantwoordenVerwijderen
  63. @Netty
    De macht en kracht van de sociale media moet niet onderschat worden. Zo zijn de acties vorig jaar rond sinterklaastijd voor eerlijke chocolade erg succesvol geweest en liepen ze via social media.
    Ook in de acties tegen de plannen voor aanleg van de nieuwe snelweg door Leidsche Rijn en Amelisweerd liepen - succesvol- langs die route.
    Ik zie best wat mogelijkheden. Zoals een virtuele leeskring of zo.
    Verder is t leuk om te zien hoe netwerken zich uitbreiden.
    Vooral via Linkdin is dat goed te zien; wie wie kent. Al heb ik daar het principe dat ik mensen alleen bevriend als ik ze in het echt ook ken.
    Mijn eerste probeersel was een Hyvesaccount met een fake naam. Toch had ik na 3 weken al 17 vrienden.
    Als dat door schrijvers gebeurt, zoals Grunberg en recent Hanna Bervoets, die de hoofdpersoon uit hun nieuwe boek alvast een virtueel bestaan geven, is dat weer wel grappig.
    Maar er verschijnen toch ook een heleboel berichten die ik als redelijke onzin beschouw.
    Om te weten hoe het met mensen gaat, fotos te delen en elkaar op dingen te attenderen vind ik t wel functioneel

    BeantwoordenVerwijderen
  64. @elsken, Ik doe nu niet met hyves, facebook etc. Ik vind dat als ik aan die dingen begin ik er ook regelmatig wat mee moet doen en ik weet nu al dat mijn tijd naar andere dingen gaat. Bovendien hoor ik ook nog wel veel info (als iemand dan een reacie voorleest) waarvan ik me echt afvraag of ik dat nou zo nodig moet weten. wat iemand bijvoorbeeld dan aan het doen is of juist niet of waarom toch etc. ècht useless denk ik dan. Linkedin ga ik me wel eens in verdiepen. Dat werkgerelateerde netwerk is toch wel heel handig en kan zinnig zijn, hoor ik veel. Overigens was ik dus laatst in China waar Hyves, facebook e.d geblokkerd zijn. Reisgenootjes konden er niet bij. Wat een suffe, irritante, beperkende angst toch van die leiders! Brr rillingen krijg ik er soms ook van. Het schijnt dat veel chinese jongeren er ook nog nauwelijk weet van hebben. Maar er is ook een nadere groep die via een adres in canada wel iets kunnen. Dat wordt dan ook wel weer een keer ontdet en geblokkerd maar dan maken ze weer en nieuwe aan en kunnen ze weer even vooruit.
    Op de site van de bieb dacht ik dat ik het bij jongeren moets zoeken en inderdaad vond ik De Vloer en daarop ook een Hyves-link. Ik vond het nog niet zo verheffend. Maar goed ik denk dat al dit soort voorzienigen in de bieb. wel dat het een goede lokker voor de jongeren kan zijn. Misschien moet je het wel helemaal bij de ingang van de bieb maken. Zodat passerende jongeren als het ware naar binnen gezogen worden. Iets voor SMAKKELAARSVELD, als het er ooit van gaat komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  65. @Netty
    Eerlijk weet ik het niet zo met die sociale netwerken...
    Ik gebruik bibliotheek2.0 wel, maar hou het niet bij. Moet je tijd voor maken... Moet je willen vertellen aan anderen. Maar je krijgt wel veel aardige info. Ons clubblad wordt daardoor ook minder aantrekkelijk. (Was het trouwens toch nooit, met al die vreselijk covers)
    Of het iets is voor de bibliotheken? Social Marketing; het woord hoorde ik laatst vallen, wat het precies is weet ik niet, maar vermoed mensen op social networks lastig vallen met je boodschap. Misschien moet er over je gepraat worden in plaats van dat je als organisatie gaat presenteren. Maar of we nu ooit zo spannend zijn als de TeaParty (ahum, met 100.000 facebook volgers) betwijfel ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  66. @Gerda
    ik heb jaren geleden een hyves account aangemaakt en veel tijd mee bezig geweest, maar dat is na een tijdje weer over. Heel af en toe log ik weer eens in. Thuis hebben we een account voor facebook (vind ik leuker dan Hyves). de facebook pagina wordt eigenlijk door mijn dochter beheerd. Ik zie en hoor de jongeren hier ook vaak over. dit is een kans voor de bibliotheek om de jongeren te informeren over van alles wat er bij de bibliotheek te doen, te zien, te lezen te luisteren is.

    BeantwoordenVerwijderen
  67. @Elsken,
    Mijn kinderen zijn zeer actief op facebook, d.w.z. dat het bijna een dagtaak is om het bij te houden en dat doen ze ook, maar zo verschrikkelijk snel, alles tegelijk: reageren op de een, een vraag stellen aan een ander waar dan weer een derde op reageert met: 'vind ik leuk', verder nodig je mensen uit morgen bij je te komen eten en maak je afspraken voor het sporten etc. etc. Ik vind deze sociale netwerken heel leuk en ook nuttig,maar ik heb het er gewoon niet voor over om er zoveel tijd in te stoppen, want dat kost het echt als je het goed bij wilt houden. LinkedIn is wel heel nuttig voor de zakelijke markt: netwerken, sollicitaties etc. Heb even rondgeneusd op Dizzie, is gestart 2007-2008 en heeft 3618 leden. Leuk voor boekenliefhebbers, maar als je dan op een blog kijkt zie je b.v. Hetty's blog, Hetty's leesvrienden, Hetty's winkeltje, Hetty's fotoboek, Krabbel Hetty en dan zakt de moed me al weer in de schoenen, hoe moet ik dat allemaal bijhouden. Ik ben dus meer consument dan een producent van de sociale netwerken. Voor de bibliotheek vind ik het wel nuttig om b.v. aktief mee te doen met bibliotheek20.ning. Hierin wordt veel uitgewisseld op vakgebied, de digitale variant op Bibliotheekblad zo'n beetje. Voor onze klanten kunnen we service bieden door hen te wijzen op b.v. Dizzie en Librarything en meer van dergelijke netwerken.

    BeantwoordenVerwijderen
  68. Ding 19
    @ Liduin

    Sociale netwerken zijn digitaal-technisch gezien erg praktisch om van alles te delen met mensen die je al kent zoals familie en vrienden. Ze zijn veel handiger dan bijv. forums of het sturen van e-mails.
    De kunst is om het delen inderdaad te beperken tot de mensen waarmee jij dat wilt.
    Wie de z'n zaken niet goed afschermt door het gebruik van de juiste instellingen loopt al snel tegen de nadelen van de sociale netwerken aan.
    Je zet jezelf dan in een etalage waar allerlei "vrienden" op afkomen, variërend van relatief onschuldig (nieuwe werkgever) tot héél erg fout zoals de bedrijvers van identiteitsfraude waarvoor de informatie op een sociaal netwerk een schakel kan zijn om de fraude rond te krijgen.
    Het behoeft dus geen betoog dat het begrip "vriend" door de sociale netwerken aan een enorme inflatie blootstaat.
    Moet de openbare bibliotheek van de sociale netwerken gebruik maken? Jazeker, een bibliotheek moet elke digitale mogelijkheid benutten om te communiceren met zijn (potentiële) klanten, liefst zonder een verplichte vriendschap.
    Voor de bibliotheekmedewerker bieden de beroepsgerichte sociale netwerken, zoals LinkedIn vrij veel mogelijkheden in de professionele sfeer. Eerlijk gezegd vind ik, vanuit de bibliotheekmedewerker gezien, dit verreweg de meest interessante sociale netwerken.

    BeantwoordenVerwijderen
  69. @Marc
    Eindelijk eens ontdekt wat Hyves, Facebook, Linkedin etc allemaal inhouden. Ik heb alles uitgeprobeerd en bekeken. Werd tijd, want vorig weekend vroeg mijn oudste zoon van 9 of hij een account bij Hyves mocht. Op facebook en Hyves heb ik veel collega's, vrienden en familie gevonden. Vooralsnog heb ik geen zin om me aan te sluiten maar wellicht ontkom ik er straks niet meer aan en ga ik het nog eens leuk vinden. Voor de bibliotheek zie ik zeker mogelijkheden, die al volop genoemd en te zien zijn. Maar dan zal er tijd en geld in gestoken moeten worden want het wordt wel heel genant als je als bibliotheek zo duidelijk laat zien dat je achterloopt.

    BeantwoordenVerwijderen
  70. @eline
    Ik heb een dood facebookaccount en een iets minder dode hyvespagina. Maar daar doe ik dus al een hele tijd niets meer mee. Ik ben zelfs lid van de bieb-hyves waarop verder voornamelijk zeer oude (ex-)medewerkers.

    BeantwoordenVerwijderen
  71. @Jessie
    Die sociale media: heel veel over gehoord, maar nog nooit mee gewerkt.
    Wel word ik soms gevraagd om me aan te sluiten aan Linkedin door werkcontacten, maar eigenlijk weet ik nooit zo goed wat ik daar nou mee moet.
    Schoolbank.nl kende ik wel, dat is leuk om eens een keertje te bezoeken.
    Nu is mij wel het verschil duidelijk tussen Hyves en Facebook: de laatste is internationaal, en daar vind ik dan ook mijn halve familie op terug: mijn zusje in Haïti, mijn broer en diverse neefjes en nichtjes.
    Wat de bibliotheek ermee moet? Zo'n Hyvespagina voor jongeren is natuurlijk leuk, maar moet inderdaad goed actueel gehouden worden.
    En we kunnen wellicht vaker workshops geven over diverse mediawijze onderwerpen, dan is het handig dat veel collega's 23 dingen gevolgd hebben.
    Of inbouwen in groepsbezoeken bijvoorbeeld op den duur.

    BeantwoordenVerwijderen
  72. @Marc
    Aanvankelijk stond ik nogal sceptisch tegenover de vriendensites maar ik heb nu al een tijdje een account bij Facebook, en ik vind het wel steeds meer een plek worden waar je even kan uitblazen. Voor de Bibliotheek zou het goed kunnen werken als er een plek gecreeerd wordt waar mensen graag rondhangen. Dus dan moet je weer iets bieden wat ergens anders niet geboden wordt misschien, zoals de Vloer heel duidelijk is voor jongeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  73. @Gerda
    Facebook is toch wel echt mijn favoriet! Ik ga nog voor het einde van dit schooljaar een linkedin account maken, dat lijkt me wel handig. Verder heb ik nog hyves maar daar doe ik niet zoveel mee. Ik denk dat dat vooral aan de vormgeving van hyves ligt, dat is veel te chaotisch en daar hou ik niet zo van.
    Voor de bieb is het handig om vrienden van de bieb te hebben, misschien kun je zelfs mensen die vriend van ons zijn extra voordelen geven. Nu ik al een eind op weg ben begint me toch steeds meer tegen te staan dat er zo veel verschillende dingen zijn waar we ons moeten profileren. Ik denk eigenlijk dat misschien de beste strategie voor de bieb is, een of twee media uit te kiezen en die zo vet mogelijk te maken. En natuurlijk een klanten librarything want wat is dat een goed idee!!
    We kunnen wel overal vertegenwoordigt zijn maar dat is zo veel werk wil je dat een beetje leuk en up to date houden. Lijkt me niet heel realistisch

    BeantwoordenVerwijderen
  74. @Ik heb alles gelezen en ben al langer bekend met Hyves , Facebook en Schoolbank . Ik heb het zelf niet maar ken wel mensen die er wel gebruik van maken. Ik weet nu zeker dat deze dingen niet echt mijn ding zijn. Ik merk dat ik er niet zoveel behoefte aan heb om mijn privé ( foto’s, bezigheden, gedachten )met iedereen te delen. Ik vind het ook vervelend dat iedereen dit kan lezen en bekijken. Verder kost het bijhouden van al deze contacten verschrikkelijk veel tijd. Ik merk dat ik graag controle houd over mijn privézaken. Je ziet ook dat er steeds meer mensen de nadelen van deze sociale netwerken in gaan zien. Ik heb op mijn blog ook een leuk filmpje gezet Farewell Facebook.
    Ik kan eigenlijk de conclusie trekken dat deze sociale netwerken voor mij niets opleveren. Dit in tegenstelling van netwerken die te maken hebben met werk. Door hierbij aangesloten te zijn, is het makkelijker om elkaar vinden met alle voordelen.
    Wij hebben bij het opzetten van De Vloer ook een Hyves aan gemaakt. Wij hebben dit gedaan omdat heel veel jongeren gebruik maken van Hyves. Op deze manier hoopten wij dat De Vloer meer bekendheid zou krijgen. Daarnaast konden wij op deze Hyvespagina onze activiteiten promoten. In eerste instantie hebben we hem zelf gemaakt (wel met tips van jongeren uit onze denktank) Vorig jaar hebben we een aantal jongeren gevraagd deze hyvespagina te beheren. Deze jongens hebben de pagina wel opgeleukt. Toch is het zo dat we nog steeds niet zoveel vrienden hebben . Ik vraag me ook serieus af of het voor jongeren leuk is om lid te zijn van een hyvespagina van de bibliotheek. Ik zie bij mijn eigen kinderen dat zij lid zijn van dingen waar mee zij zich kunnen profileren. Ik heb de hyvespagina’s van mijn kinderen bekeken en zien dat zij lid zijn van bv merken zoals Bjorn Borg, Replay, mooie vrouwen zoals Jessica Albach, dingen waar zij voor staan tegen zinloos geweld etc. Ik kan mij wel voorstellen dat op deze leeftijd Bibliotheek Utrecht in dat rijtje niet thuis hoort. Voor de toekomst iets waar wij nog een keer goed over na moeten denken.
    elsken

    BeantwoordenVerwijderen