vrijdag 27 augustus 2010

Ding 8: Online plaatjes bewerken

Bij dit Ding gaat het erom, dat je ontdekt wat de kracht is van social software. En om je creativiteit te (her)ontdekken!
Bewerk minstens 1 plaatje met behulp van een van de image generators die hier genoemd worden. Zet dat bewerkte plaatje op je eigen blog.
In je reactie op dit blog willen we graag wat over je ervaringen horen. Ging het makkelijk? Vond je het leuk? Denk je dat je dit vaker zult gebruiken? Vertel ons erover in je reactie op dit blog.

78 opmerkingen:

  1. @mary
    Lekker getest met een aantal bewerkingsprogramma's via internet... Het werkt vrij simpel, fototje uloaden en een filter kiezen. Ik vind het zelf niet zo interessant vooral voor kinderen en jongeren is dit een leuke en makkelijke manier om eens anders met je foto of plaatje om te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @ Netty
    Leuk een beetje gefröbeld met een paar van die 'plaatjesbewerkers'. Is inderdaad wel even leuk, maar voor mijn werk nauwelijks toepasbaar. Daar hou ik het toch maar op Photoshop/Indesign.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Mary:
    Zoals ik bij de vorige ding al meldde, heb ik meteen maar een account geopend bij Flickr en nu een van de die foto's bewerkt daar. Ik heb het plaatje bijgesneden, de randen vager gemaakt, kleur aangepast, hoewel ik me afvraag of het er mooier op is geworden zo, en een tekst toegevoegd. Het is leuk met zoits te experimenteren, maar er zijn ook nadelen, zo krijg je een bericht na het bewerken dat je het oude plaatje kan vervangen door het bewerkt plaatje, maar dan moet je wel een premium account van 24.95 (als ik het me goed herinner) bij Flickr nemen. Dan kan je veel beter met een goed programma als Photoshop of zo je plaatjes op je pc bewerken en ze daarna uploaden. Maar ik voel wel iets opkomen van Flickrfanatisme in me, ik denk dat ik nieuwe foto's ga maken in mijn komende vakantie alleen om op Flickr te kunnen zetten...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. woensdag 15 april 2009
    ding 8
    Zojuist via imagegenerator geprobeerd een foto te bewerken. Aanvankelijk bleef ik in een kringetje draaien, want het beginscherm floepte geregeld terug zonder de bewerking te installeren. Uiteindelijk gebeurde er geheel niets...volgende keer weer verder.
    Na veel gepuzzel is het nu gelukt om via FD Flickr Toys een foto te bewerken. Het resultaat is inderdaad een puzzel geworden.
    Een badge maken met Web 2.0 badges ging goed, maar opslaan op je weblog of Flickr ligt nog niet binnen mijn bereik.
    Snippy downloaden is met deze pc (netwerk) niet mogelijk; hetzelfde geldt voor Picnik en Adobe Photoshop Express.
    De fotobewerker Fotoaanpassen werkte gelukkig wel. Een aanpassing in je bewerking is vrij omslachtig, omdat je meerdere handelingen moet verrichten om terug te kunnen. Tenslotte op de harde schijf opgeslagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Marc Heerlijk gespeeld met die bewerkingsprogramma's. Vooral Generator Blog biedt veel mogelijkheden. Zo ook web 2.0 badges.
    Maar ik leg de nadruk op het woord spelen. Is leuk om iets mee te doen voor feesten en partijen, maar verder is het denk ik meer iets waar jongeren veel mee doen. Je ziet bv. op hyves veel van deze bewerkte foto's.
    Wordt misschien eentonig, maar weet eigenlijk niet zo goed wat we hier als bibliotheek mee kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Netty
    Ik heb eigenlijk alleen maar een beetje gespeeld met fotoaanpassen.nl. Dat was wel grappig. Leuk voor de klant die thuis geen photoshop of een dergelijk programma op de computer heeft. Dus het is zeker goed om te weten dat het bestaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Tine, ik heb leuk gespeeld met het foto bewerken: zie mijn blog. Dit is nou een toepassing waarvan ik denk dat dat niet direct voor een bibliotheekt nuttig zal zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Eline
    Eindelijk het is gelukt!
    Ik heb een omweg gemaakt, maar het is mij gelukt. ik heb via google gezocht: naar foto bewerken binnen flickr. Daar vond ik een pdf bestand in het nederlands waar alles stap voor stap is uitgelegd.
    Alleen het lukte mij niet om de foto direct op mijn blog te zetten, ik heb m naar mijn g-mail gemaild, maar kreeg de afbeelding niet open. toen heb ik m gewoon ouderwets naar mijn hotmail gemaild en op mijn blog gezet.
    Waarschijnlijk wordt ik nu door kenners uitgelachen dat ik via een hele omweg heb gewerkt, maar het is gelukt :).
    Hopelijk kan mijn coach mij een korter weg leren!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Liduin, via The Generator Blog kwam ik terecht bij de diploma generator. Even gekeken. Ik had zo een diploma kunnen maken van de Arizona State University. Nog een aantal andere bekeken.
    Met Photo Editor een foto bewerkt. Dacht hem te kunnen downloaden. Dus niet. Met Picknik is het wel gelukt. Leuk en gemakkelijk. Ga ik vast nog vaker gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @marc
    Met fotoaanpassen.nl heb ik een foto van mijn kleinzoon wat zitten spelen. Veel mogelijkheden, leuk om te doen.
    Ik heb fotoaanpassen gekozen omdat dit in het nederlands is waar ik meer mee kan.
    Voor de bibliotheek zou het leuk kunnen zijn voor het bewerken van posters voor jongeren bijvoorbeeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Netty
    Ik heb een aantal dingen bekeken en net als iemand hierboven wat gefrobeld met plaatjes. Ik denk dat een aantal mensen bij ons hier heel veel mee kunnen doen voor op de site en PR-zaken. Ik (werk en prive) zal hier niet veel/ geen gebruik van maken denk ik. Ook vanuit hobby-oogpunt trekt mij dit niet, maar ik weet dat veel mensen hier wel iets mee doen.
    mn

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @ Eline
    Yes, het is mij gelukt. En...ik krijg er de smaak van te pakken.
    Als je van een weblog bijhouden je beroep kunt maken, dan kun je je creativiteit meer dan genoeg uitleven.
    Wat is je laptop toch een uniek speeltje!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @gerda

    Amazing. Heerlijk zitten goochelen met FD's Flick Toys. Dus voor het volgende feest weet ik hoe ik de uitnodiging ga maken. Leuk om klanten over te kunnen informeren. Hoeven ze niet meer met losse tekststickers te zitten rommelen. Hoewel ik nog betwijfel of ik het overtuigend genoeg zou kunnen brengen hoor. Reuzegrappig.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @Jessie, Dat was nog niet zo eenvoudig als het leek.Die fotootjes bewerken. Maar: het is me gelukt, en dat is te zien op isolde4books.
    En voor het werk biedt dit talloze mogelijkheden, wij zijn toch de club van de lessen, de lesbrieven etc.....
    Heel veel moois gevonden om e.e.a. te verfraaien

    BeantwoordenVerwijderen
  15. @eline
    Geweldig al deze image generators!
    Dit is echt mijn ding, ding 8 is daarom nu al favoriet bij mij. Eindelijk kan ik mijn creativiteit weer kwijt. In mijn werk zal ik dit niet vaak gebruiken, want in de front-office maken we hier nauwelijks gebruik van.
    We krijgen alles compleet aangeleverd door de back-office, waardoor ik mijn eigen creativiteit nauwelijks nog kan ontwikkelen. Prive zal ik echter hier vaak gebruik van maken, zeker nu ik heb gezien wat er allemaal mogelijk is!
    Ik kan wel hele dagen bezig zijn met fotobewerking. Misschien moet ik er maar mijn beroep van maken?

    BeantwoordenVerwijderen
  16. @Jessie
    Als je een hele leuke popart pili wil zien dan moet je even op mijn webblog kijken.
    http://elbuenvino-pilar.blogspot.com/
    Grappig!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. @liduin
    Boomer and me van Flickr gehaald en bewerkt via fotoaanpassen.nl
    Leuk om te doen! Ik kon de foto een houten lijst geven of een marmeren lijst en nog vele andere mogelijkheden...
    Het is een gouden lijst geworden.
    De foto kon groen worden of wazig of zwart wit enz....
    Het was leuk en makkelijk om te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. @liduin
    Even wat lichte paniek hoe ik moest beginnen. Gelukkig heeft mijn mentor een Nederlandstalige site geadviseerd http://www.fotoaanpassen.nl/
    Al doende ontdekte ik op het niveau van basiskennis hoe het werkte.
    Nu vind ik het wel leuk. De toepassingen zijn leuk voor zelf kaarten maken, je vakantiefoto's bewerken en daar een mooi digitaal album van maken , foto's digitaal inlijsten, ook toepassingen voor een geintje etc.
    In de hobbysfeer kun je daar veel mee doen en ik merk zelf dat steeds meer mensen hier in hun vrije tijd mee bezig zijn.
    Wat ik in de bibliotheek hiermee moet weet ik niet goed. Misschien kennis van allerlei boeken die er zijn over digitale fotgrafie voor collectievorming?
    Enfin, ik ben weer wat wijzer in het digitale tijdperk!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. @eline
    Wow, dit is leuk. Ik heb imagegenerator en fotoaanpassen gebruikt, erg verslavend om steeds weer iets anders met je foto's uit te proberen. Vooral erg fan van de verschillende templates waar je je foto in kan plaatsen.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. @marc Op mijn blog kun je het resultaat zien. Ik vond het moeilijk om het begin te vinden, maar doorzettingsvermogen is toch wel belangrijk om de 23 dingen te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. @Elsken, Fotoaanpassen.nl vind ik makkelijk. Het resultaat staat op mijn blog. De foto heb ik aangepast om de sfeer van de foto nog sterker te vergroten, museaaltekstje erbij en helemaal leuk. Dit kan soms ook leuk zijn voor de bibliotheek. Voor iets speciaals.
    Een foto verluchtigd een tekst. Dat komt goed van pas in mijn soap-blog! .. maar natuurlijk ook voor uitgaande teksten van de bibliotheek.
    Verder gebruik ik fotoaanpassen om fotos te verkleinen (van MB naar KB).

    BeantwoordenVerwijderen
  22. @Mary
    Online plaatjes bewerken
    Voor de 'buitenlandse' sites geld, dat je je moet aanmelden om ites te kunnen opslaan. Daarom maar de site 'foto aanpassen.nl' maar gebruikt. De bewerkingen kende ik al uit fotoshop en andere digitale aanpassingstechnieken vanuit Windows.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ja hoor, weer de helft vergeten!
    Het was wel leuk, maar zal het niet vaak gebruiken. Ging wel makkelijk.
    Gebruik het wel eens om een uitnodiging voor een activiteit op te leuken.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. @Netty
    Met de image generator heb ik een vreselijke foto van een lelijk lijstje voorzien en onderaan mijn blog geplaatst. Ik vond het wel leuk om te doen. Of ik het ga gebruiken? Ik weet het nog niet.
    Helga

    BeantwoordenVerwijderen
  25. @gerda
    Jemig, wat een gedoe! Hier moet je erg veel vrije tijd voor hebben! Op mijn blog een mooie foto van onze net-getrouwde dochter geplaatst, keurig bewerkt met een lijstje!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. @Gerda
    Zo,ook alweer gedaan! Dit vond ik nu weer mee vallen. Via fotoaanpassen.nl gedaan en op mijn weblog geplaatst.
    toepassing bibliotheek:
    Leuk om te grbruiken bij groepsbezoeken of zo. Ik zag dat je van je foto ook een kleurplaat/olieverf/houtskool/enz. tekening kunt laten maken, zag er ook wel leuk uit! Past goed bij het thema van onze KBW.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. @Tine,
    Nou, via FD Flicker toys wat geklooid met m'n dahlia. Wel aardig maar hier heb ik zelf niks mee en de bibliotheek en ik schieten er niet veel mee op denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. @netty: getverdegetver. Elke keer als ik een paar dagen geen 23 dingen meer heb gedaan, moet ik weer opnieuw kijken hoe ik ook alweer een blog maak of een bericht achterlaat op dit bibliotheekutrecht23dingenblog. Dit is mijn tweede poging vanavond.
    Het is me net wel gelukt om met Picnik allemaal bewerkingen van foto's te maken. Ik heb o.a. een foto van mijn zussen en mij, van een feest twee jaar geleden, zo bewerkt, dat we 3 te hoogtezonoranje, roodgeneusde, gekroonde prinsesjes zijn geworden. We zijn niet veel fraaier, maar het was wel grappig om te doen.
    De toepsassing voor de bibliotheek zie ik wat minder. Alhoewel,bij feesten van de jongerenvloe, kidnerboekenweek of nationale voorleesdagen wordt dit al wel eens gebruikt.
    Dus het kan wel, als grapje of als activiteit.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. @Marc...ik had wel eens een programma'tje gebruikt voor felicitatiekaarten maar zoveel er op ImageGenerator.org staan! heb er een aantal geprobeerd. erg leuk om mee te spelen. meeste makkelijk in gebruik. sommige echt voor kinderen. leuk om als link op scoolzone te zetten toch!!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. @ Liduin

    Een van Internet geplukte foto heb ik bewerkt met glitter en toegevoegde tekstjes. Ik heb weer diverse mogelijkheden ontdekt om foto's te kunnen bewerken...

    Bloem

    BeantwoordenVerwijderen
  31. @ jessie
    het is mij gelukt om via fotoaanpassen een foto te bewerken maar niet om op mijn blog te krijgen

    BeantwoordenVerwijderen
  32. @Tine
    Ik heb lekker zitten frobelen met Fotoaanpassen.nl
    Steeds een andere lijst om de foto, in houtskool, in potlood etc. Nog een tekst erbij....
    Kan me voorstellen dat ik hier met kinderen tijdens een leesclub of groepsbezoek eindeloos nieuwe omslagen van boeken ga maken!De kracht van de voorkant van een boek!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. @Tine
    Toen ik zag wat er zoal aan image generators te vinden is op het internet, moest ik denken aan het getal 7.083.170. Op de middelbare school toetsten we dat in op onze Casio en als je hem dan omdraaide, stond er "oliebol". Toen het leven nog simpel was...

    Ik heb ze al surfend regelmatig voorbij zien komen, plaatjes met iemands hoofd op de cover van een tijdschrift of op een schilderij in een museum. Nooit over nagedacht hoe ze eraan kwamen, maar nu weet ik het dus: een image generator. Ik heb een plaatje bewerkt op http://www.aviary.com/. Ik heb geprobeerd een foto van een kitten nog schattiger te maken. Ik gebruik Photoshop vaak en dit programma lijkt er erg op. Helaas moest ik weer een account aanmaken, maar dat heb ik na afloop snel verwijderd. Dit is handig als je geen Photoshop op je pc hebt. En, misschien kost online bewerken minder geheugen en gaat het dus sneller? Hoe dan ook; ik blijf offline Photoshoppen, gewoon omdat ik ermee vertrouwd ben.
    Volgens de opdracht bij ding 8 hoef ik nu eens geen link met de bieb te leggen. Da's fijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. ding 8
    @Liduin
    Met Generator Blog een Barack Obama Image bewerkt en getracht dit op het blog te zetten, hetgeen niet lukte via knippen en plakken. Imagegenerator vraagt om een toegangscode die je niet kunt omzeilen, zelfs je websites afsluit. Met behulp van Web 2.0 Badges een gekartelde badge uitgezocht, de kleuren bewerkt en tekst ingevoegd. Vervolgens deze op de harde schijf geplaatst, want opslaan op je weblog is nog geen optie. Snippy is niet te downloaden maar verwijst je door naar GDI+ (een hulpprogramma?). Met Picnik een winterfoto bewerkt en opgeslagen op de harde schijf. Fotoaanpassen.nl al eerder uitgeprobeerd. Ik vond het erg leuk, maar betwijfel of ik deze toepassingen dagelijks ga gebruiken

    BeantwoordenVerwijderen
  35. @ Eline:
    Ik gebruik voor mijn serieuze (ahum...) fotografie een eigen programma dat Lightroom heet en waarmee je mooie resultaten krijgt (de achtegrondfoto van mijn blog http://lizziedoet23dingen.blogspot.com is met Lightroom gemaakt). Nu wat gespeeld met de aangeboden programmaatjes. Lachen hoor, ben ik toch nog een keer een covergirl geworden... Zie mijn blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. @Eline: Of ik het vaker ga gebruiken? De laatste tijd zijn er weer een boel kinderen die werkstukken aan het maken zijn. Dan is het natuurlijk hartstikke handig dat ik van fotobewerking iets weet, en voor de wat eenvoudigere effecten deze nieuwe toepassingen kan gebruiken!

    BeantwoordenVerwijderen
  37. @jessie
    fotos bewerken is leuk maar er is iedere keer wel iets met mijn account .Dan kan ik weer niet reageren of inloggen .Rss en flickr zal ik niet gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. @Marc
    Nou weer een avondje gespeeld!
    Heel leuk al die mogelijkheden... zie nu wel scheel en kan ff geen foto, madeliefjeslijst, halloweenfrutsel, bodybuilder en andere dingen meer zien.
    Voor t resultaat zie mijn blog: mafketeltje.
    Dit 'playtime'-ding zal ik zeker nog vaker gebruiken, privé en voor t werk!

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Ding 8
    @Liduin


    Badge 2.0 is een leuk speeltje, het bewijs gaat hierbij.




    ... en een foto bewerkt via fotoaanpassen.nl !

    naschrift van kabouter:
    Jammer dat de lezers van dit blog het met de magere commentaren moeten doen en de resultaten niet kunnen bewonderen

    BeantwoordenVerwijderen
  40. @Elsken

    Deze image-generators waren helemaal nieuw voor mij. Maar wel opnieuw vreselijk leuk. Ik heb een simpel kaartje/plaatje gemaakt met wolkenletters en flikkerende sterren. Tegen de Kerst zal ik kijken of er iets blitsers te vinden is.
    Moet lukken!

    Verder ben ik tamelijk zoet geweest met het maken van een Animal Cops badge (2.0). De tekst aanpassen via Photoshop was even zoeken, en daarna moest alles weer als jpg opgeslagen anders accepteerde Blogger het niet, maar uiteindelijk is het gelukt en prijken beide creaties op m'n weblog.

    Of ik het vaker ga gebruiken ....?
    Ja, met Kerst.

    BeantwoordenVerwijderen
  41. @Netty
    Ik heb geprobeerd om een foto op de cover van een magazine te plaatsen alleen ging het met de grote van de foto's die ik op mijn pc heb staan niet goed. Tijdens het uploaden kwam elke keer naar voren dat mijn foto's te groot zijn. Ik ben wel op de hoogte van de mogelijkheden die verschillende programma's hebben. Zelf heb ik Gimp en Adobe Lightroom voor fotobewerking.
    Ik kan dus geen foto toevoegen aan mijn Blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  42. image heb ik veranderd, leuk voor kerstkaarten of andere leuke uitnodigingen. Het veranderen valt wel mee maar het plaatsen is lastig.
    Cor51

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Marc
    Makkelijk programma www.fotoaanpassen .nl
    Voor mij genoeg mogelijkheden. Ik bewerk weinig foto’s. Beetje zitten spelen met de mogelijkheden. Foto op mijn blog gezet.
    Wel handig voor de bibliotheek. Bijvoorbeeld bij het opmaken van foto’s die gemaakt zijn tijdens een activiteit (KBW/NVD) en die de kinderen gratis kunnen ophalen.Het is makkelijk om data, activiteit en plaats (bibliotheek Utrecht)aan foto toe te voegen.

    Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  44. @Gerda
    Via www.fotoaanpassen.nl heb ik een vakantie-foto bewerkt. Zie mijn blog.
    Grappig dat je zo met foto's kunt "spelen"

    BeantwoordenVerwijderen
  45. @Liduin
    Via fotoaanpassen.nl allerlei toepassingen uitgeprobeerd, leuke manier om je foto's te bewerken. Een directe toepassing voor de bibliotheek zie ik niet zo, de foto's over activiteiten of gebouwen zeggen genoeg, daar hoeft wat mij betreft geen randje of glittertje aan toegevoegd

    BeantwoordenVerwijderen
  46. @Marc Ik heb van alles uitgeprobeerd: een eigen boek maken, foto's bewerken voor bv uitnodigingen, cadeautjes, activiteiten voor het team etc. Leuk om te doen. Maar het lukte me niet om uiteindelijk een verkleinde foto naar mijn blog te sturen, hier heb ik echt hulp bij nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
  47. @Jessie.

    Ik vind idd mn reactie hierop niet meer terug, dus een nieuwe bij deze;

    Online foto's bewerken, je gezicht op een pot pindakaas smeren, de buurman omtoveren tot superheld, je kunt alles zijn/worden/maken. Ik ben er al jaren bekend mee, zonder de ondertoon van oude rot.
    Ikzelf hou t bij Adobe Photoshop, alles mogelijk en inmiddels lekker vertrouwd.

    BeantwoordenVerwijderen
  48. @ Elsken
    Ik vond zelf de Nederlandse site het makkelijkst. Het was wel prettig dat je niet hoefde in te loggen maar gewoon je foto kon uploaden en meteen kon beginnen met bewerken. Het was wel grappig om te doen, ik vraag me alleen af of je dit voor de organisatie kan gebruiken. Ik denk dat ik dit af en toe voor privé dingen nog wel zal gebruiken maar voor mijn school of werk niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  49. @Elsken
    Gisteravond op mijn eerste vrije avond tijdens een verschrikkelijke spannende film een foto bewerkt. Heel erg leuk. Ik heb allemaal grappige dingen gedaan waardoor we erg veel lol hebben gehad. Op deze manier met ding 8 een hele avond bezig geweest. Ik heb gezien hoe ik er uit zie over 20 jaar als ik 10 sigaretten rook en 2 glazen wijn drink per dag drink. Ik heb mezelf veranderd met snor,baard, flaporen etc. Ik hyeb mijn hoofd op een danser gezet.
    Verder via fotoaanpassen.nl geleerd hoe ik op een makkelijke manier tekst in een foto kan zetten, een uitsnede kan maken etc. Hier had ik echt wat aan omdat ik dit ik al vaak geprobeerd had maar het lukte nooit. Dus veel geleerd en gelachen. Ik heb een foto op mijn blog gezet

    BeantwoordenVerwijderen
  50. @Liduin: Leuk om te lachen dat bewerken. Ben zelf alleen niet veel bezig met fotografie dus zal er niet veel mee doen. De echte professionals werken ook met andere programma's. Het is vooral leuk om mee te spelen maar niet echt iets voor de bieb.

    BeantwoordenVerwijderen
  51. @Jessie. Leuk speelgoed via imagegenerator.org, erg veel keus!! misschien voor bibliotheektoepassingen (combineren woord en beeld) ook aardige tips? Heb via die site een nogal fantasieloze badge gemaakt + op mijn blog gezet.web2.0button.com. Foto's bewerken doe ik af en toe met picasa (heel rudimentair) en heb het nu met fotoaanpassen.nl gedaan (ook geen hogere wiskunde...)+ op blog gezet. Heel wat tijd kun je doorbrengen met bewerken plaatjes!!Maar nu even niet...

    BeantwoordenVerwijderen
  52. @gerda Inderdaad, leuk speelgoeed, maar ook niet echt veel meer dan dat. Je moet echt je weg zoeken op deze image generators. Fotoaanpassen.nl vond ik verfrissend eenvoudig in het gebruik. Het plaatsen van een badge of foto op mijn blog is me nog niet gelukt.

    BeantwoordenVerwijderen
  53. @Marc Heb een aantal dingen uitgeprobeerd van generator.blog. Erg leuk wist niet dat er zoveel mogelijk was. Heb één van die bewerkingen op mijn blog geplaatst. Had al wel ervaring met foto bewerken bij albumprinter om een fotoalbum te maken. Voor de bibliotheek is het natuurlijk leuk om foto's te bewerken voor aankondigingen en posters etc.

    BeantwoordenVerwijderen
  54. @Elsken. Fotocollage op mijn blog geplaatst. Was leuk om te doen en ging vrij makkelijk. Ga er vaker gebruik van maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  55. @Tine:
    Ik ben begonnen met Picasa, de collage van de Dom is daarmee gemaakt. Ik vind Picasa handiger, omdat mijn foto's automatisch al in Picasa komen te staan zodra ik ze op mijn computer zet.
    Daarna heb ik wat gespeeld met Fotoaanpassen.nl, wat ook erg handig is omdat je niet eerst hoeft in te loggen. Vooral makkelijk als je maar één foto hoeft te bewerken.

    Voor de bibliotheek lijkt me het nog wel leuk om foto's tijdens activiteiten door kinderen te laten bewerken, maar voor afbeeldingen op onze website of op posters zou ik toch een wat professioneler programma zoals Photoshop gebruiken

    BeantwoordenVerwijderen
  56. @ Marc, oh wat leuk, echt prachtig, ding 8 is de beste, zo veel te ontdekken, ik heb heel veel plaatjes bewerkt. ik zal een plaatje op mijn blog plaatsen.
    Ik vind het wel een handig programma voor de Bibliotheek, bijvoorbeel tijdens de kinderboekenweek.

    BeantwoordenVerwijderen
  57. @ Elsken
    Ik ben wel heel enthousiast over fotoaanpassen.nl. Heb een vakantiefoto van Egypte bewerkt: voorzien van lijst en tekst in bijpassende kleur, vervolgens verkleind, maar ben nu toch inmiddels al weer een uurtje bezig om 'm op mijn blog te zetten, dat lukt steeds niet, zodoende kan ik mijn supermooie Egyptefoto niet meer zien... Ik ben nu zover dat ik de foto naar mijn gmail adres heb gestuurd, kan ,m ook openen maar kopieren naar mijn blog ho maar, Opslaan wil ik liever niet omdat mijn computer nog herstellend is van een vreselijke crash en ik bang ben dat er weer van alles mis gaat. Elsken help.....

    BeantwoordenVerwijderen
  58. @Gerda: Wat kan er veel met Flickr zeg: grappig dat zoeken op kleur en al die gestippelde foto's die je krijgt bij het woordje jaguar! Maar ook leuk om een speelkaart van je foto te kunnen maken en al die andere toepassingen die je kunt koppelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  59. @ Liduin Foto van John op cover Rolling Stone gezet. Daarna lengte/breedte verhouding veranderd (anders werd het wel een erg raar hoofd...) Erg leuk om te doen. Om vaker te gebruiken als grap.

    BeantwoordenVerwijderen
  60. @eline. Foto van waterlelie bewerkt met fotoaanpassen.nl Lekker gespeeld met kleuren vervagen, tekst en lijst toevoegen. Op mijn blog plaatsen was nog een hele tour. Afbeelding als bijlage vnaar mezelf gemaild en toen kom ik 'm plaatsen op mijn blog. Wel leuk om te doen en zeker een idee voor de bieb, foto's berwerken voor een aankondiging. Zelf zal ik het niet zoveel toepassen. Ben niet zo'n fotofreubelaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  61. @netty Erg leuk deze tools. Ook hier kun je uren bezig zijn. Vond fotoaanpassen.nl erg handig. Vooral bij Flickr Toys heb ik leuke dingen gevonden. Heb een Andy Warhol variant geplaatst op mijn blog. Denk zeker dat ik dit vaker zal gebruiken. Maar meer in prive-sfeer dan zakelijk. Daar heb ik de helpende hand van Karin, Elsken, Jasper, etc. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  62. @ Gerda

    Hoi Gerda het is gelukt! ik heb verschillende site's bezocht zoals:
    taaz.com
    picknic.com
    glitterfoto.nl enz. enz.
    uiteindelijk tocht bij fotoaanpassen.nl de foto van mijn zoon bewerkt. het plaatsen naar mijn blog was niet makkelijk maar tocht gelukt. Het bewerken van de foto is erg leuk maar wel tijdrovend allemaal.

    Medine

    BeantwoordenVerwijderen
  63. @Netty, de bewerkte Domfoto is mij ding 8. Ik had de uitleg erbij op het verkeerde ding geplaatst.
    Het is een bewerking in lagen die ik in Photoshop gedaan heb omdat ik daar het meeste in thuis ben en als het moeilijk wordt kan ik bij Elly de verdere uitleg verkijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  64. @jessie
    Gelukt via www.fotoaanpassen.nl om een mooie foto van lijstje en tekst te voorzien. Zie mijn weblog.
    Dit is totaal niet mijn ding, trouwens. En ik weet ook niet wat de bibliotheek ermee moet, behalve voor drukwerk dan bijvoorbeeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  65. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  66. @Jessie
    Vandaag gestoeid met online foto's bewerken. Zo wordt easy vormgeving ons heel makkelijk gemaakt. Ik denk leuk voor prive-gebruik. Je zou klanten web-verdieping kunnen aanbieden zoals wij dat nu zelf uitzoeken. Zelf zal ik trouw blijven aan photoshop omdat ik daar ook mee kan tekenen. Maar voor het maken van een snelle prentenbriefkaart of oorkonde is dit natuurlijk ideaal.

    Ik heb een lekker klassieke polaroid gemaakt van mijn twee lezende koters...

    Bibliotheek Utrecht werkt natuurlijk met vaste vormgeving, en een paar mensen die daar van op de hoogte zijn. Dat lijkt me efficient en goed omdat de bibliotheek hiermee duidelijk herkenbaar blijft.

    BeantwoordenVerwijderen
  67. @Netty
    Sorry maar foto's aanpassen dat is niet meer zo mijn 'ding'. In mijn verre verleden was dat redelijk taboe bij professionele fotografen waar ik drukwerk voor moest laten produceren. Herinner me nog eindeloos gedonder met de erven Piet Mondriaan over een bewerkte foto van zijn atelier (kreukelrandje willen verwijderen.) Toen het me niet lukte met Photoshop 4 (natuurlijk illegaal, veel te duur...)om mezelf 10 jaar jonger te maken en zo breed als Arnold Sch. toen heb ik het bijltje (de toverstaf) maar er bij neergegooid.

    BeantwoordenVerwijderen
  68. @eline ding 8 is dankzij Muzeyyen gelukt!!! De afbeeldingen staan op mijn blog

    BeantwoordenVerwijderen
  69. ding 8
    @elsken. In mijn blog het bewerkingresultaat. Ik heb de foto met picasa bewerkt. En nu, vanwege de tijd, niet tot de perfectie doorgegaan. Bewerken van foto's is natuurlijk handig en er kan leuk en minder leuk meegespeeld worden. Voor de kunstuitleen is er heel veel bewerkt tijden het digitaliseren van de collectie. Reuze nuttig. Voor de bieb?

    BeantwoordenVerwijderen
  70. @ Netty
    Ja fotos bewerken is leuk.
    Toch beperk ik me meestal tot bijsnijden en rode oogjes weghalen. Een enkele keer, bijv toen ik mn camera op tl-licht stand had staan, moet je kleurbewerken. En heel vaak dus het bestand kleiner maken om het te kunnen verzenden of downloaden.
    Ik heb een aantal keren programmaatjes gedownload om grappige effecten te creeren.
    Dit zijn bijv programma's waarmee je bepaalde delen van je foto kunt uitvergroten/opblazen. Bijv als je iemand hele stevige armen wilt geven of een extra grote neus.

    BeantwoordenVerwijderen
  71. @Marc
    veel rondgeneusd in de image-generators, de mogelijkheden lijken onbeperkt, wel veel gehannes met formaten etc. Verder niet echt direct heel nuttig in het Bibiotheekwezen...

    BeantwoordenVerwijderen
  72. @tine
    ding 8: Online Plaatjes bewerken
    Bij dit ding wordt gevraagd om een plaatje te bewerken met die hier genoemde image generators. geen van de links werken hier, dus ik gebruik mijn eigen suite.
    Voor online bestanden bewerken maak ik gebruik van de Aviary suite. Dit betekend vogelkooi, en alle gereedschappen dragen de naam van een vogel; Raven (vector) Phoenix (imageeditor) Toucan (color editor) Falcon (markup editor) etc.
    Het gebeurt niet vaak dat ik online een bestand moet bewerken. Meestal gebruik ik de Adobe suits. Ik ben opgeleid tot grafisch vormgever, dus ik krijg vaak de kriebels van het gebrek aan functies in deze online varianten. Maar er zit gelukkig wel een warp optie bij :)

    BeantwoordenVerwijderen
  73. @netty, heb de site bezocht en een button gemaakt
    die nu op mijn blog staat.
    Toch werk ik liever met Photo-shop.

    BeantwoordenVerwijderen
  74. @eline
    een fraaie popart bewerking op m'n blog geplaatst. Leuk om eens mee te spelen (FD's Flicker Toys) maar ik denk niet dat ik er zelf veel gebruik van zal maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  75. @Gerda,
    heb een gekke filmposter gemaakt. (zie blog)

    Tja, ik vind dit soort dingen wel grappig. En het is zeker ook erg leuk om te gebruiken tijdens groepsbezoeken met jongeren. (mits je een vette site weet anders vinden ze het al snel flauw). Verder zou ik echt niet weten wat de bibliotheek ermee moet.

    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  76. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  77. @ Gerda,

    Aziz (biebbus chauffeur) wees me op crazy talk. Dit is ook een vorm van image bewerking maar bij deze kun je foto's laten bewegen en praten. Ik zie hierin wel mogelijkheden voor de bieb. Tijdens de kinderboekenweek ofzo allemaal zingende leeuwen of pratende sprookjesfiguren. Lijkt me super

    BeantwoordenVerwijderen
  78. @Tine

    http://bibliotheekutrechtdoet23dingen.blogspot.com/

    Bewerken van foto's en het maken van affiches is zeker wel handig voor de bibliotheek. Zo kun je gemakkelijk inspelen op inspelen op alle activiteiten van de bibliotheek. Omdat dit echt een vak is en het erg veel tijd zou kosten om thuis te geraken in de vele programma's die er zijn. Een workshop voor hen die activiteiten organiseren is dan veel efficiënter.
    Bewerken van foto's en het maken van affiches is zeker wel handig voor de bibliotheek. Zo kun je gemakkelijker inspelen op inspelen op alle activiteiten van de bibliotheek. Omdat dit echt een vak is en het erg veel tijd zou kosten om thuis te geraken in de vele programma's die er zijn. Een workshop voor hen die activiteiten organiseren is dan veel efficiënter.

    BeantwoordenVerwijderen