vrijdag 27 augustus 2010

Ding 14: Instant Messaging : blabla of uhhuh?

Als er één onderwerp voer voor discussie is in de bibliotheekwereld, op scholen en in gezinssituaties, dan is dat wel chat. Door de ene bibliothecaris verfoeid en resoluut bestempeld als “wat een onzin wordt daar toch gekletst”, door de ander gezien als een zeer effectief gereedschap in de (bedrijfs)communicatie en het onderhouden van vriendschappen.

Wat vind jij van chatten? Heb je het wel eens gedaan? En kan Bibliotheek Utrecht hier iets mee? Denk dan aan in- en extern gebruik, dus met elkaar chatten of met klanten. Laat het ons weten in je reactie en lees alles door over instant messaging op 23dingen.nl

75 opmerkingen:

  1. @Netty

    Ik heb nog nooit gechat (lekker 'ouwverwetst'!). Ik zie daar zelf helemaal niets in (en gelukkig maar, want het schijnt verslavend te kunnen zijn).
    Ik kan me voorstellen dat het handig en goedkoper is voor contact met vrienden of familie in het buitenland, maar daarvoor heb je tegenwoordig ook dingen als Skype toch?

    Bij chatten met klanten wordt mijn beeld heel vaag... Je moet dan vervolgens toch ook de hele dag online zijn, of speciale chatvragenuurtjes inplannen? (en dan maar afwachten of er ook iemand aan de andere kant van de lijn is...)

    Een biebchat? Ik zie het nie....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ Netty
    Uhhuh, ik heb wel eens geskyped met een vriend in het buitenland. Ik heb ook wel eens geprobeerd te msn-en met diezelfde vriend (dat was voordat er skype was) maar daar haakte ik na twee zinnen al af. Was ik nog bezig een zin te typen als reactie op een vorige zin, kwam er alweer een zinnetje binnen. Die ging dan over de vorige zin of over iets heel anders. Het is een beetje als door elkaar praten waarbij je af en toe ook nog naar elkaar luistert.
    Ik vind het IM-en wel een service die de bibliotheek aan haar klanten kan aanbieden. Toen ik nog in de publieksdienstverlening stond hadden we er regelmatig vraag naar (en niet alleen van volwassenen) . Ik heb veel mensen moeten teleurstellen. Zoals ook al genoemd was daar ooit Al@din chat. Ik heb geen idee of dat succesvol was. Ik neem aan dat het voorbeeld van de Randerbibliotheek in Denemarken, een soortgelijke service is. Verdere toepassingen voor de bibliotheek (intern als extern) zie ik niet zo snel

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @mary
    Chatten; wat vind ik daar van? ik vind het leuk, grappig, handig en een beetje zinloos. Ik heb voorheen wel vaker Msn gebruikt, maar nu vind ik het toch interessanten om via facebook internet contact te hebben met vrienden. Je kunt meer delen met elkaar, en mocht je toch prive iets willen delen, dan kan dat via mail.

    Voor de bibliotheek kan chat misschien handig zijn, voor een vraagbaak.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @gerda
    ICQ bekeken en via googlemail gechat. Google talk chat back geïnstalleerd met (wederom) assistentie van Billie.

    Ach voor mezelf chat ik wel regelmatig. Superleuk. Het is bij al die social networksites wel van belang dat ik nadenk wat ik schrijf en wie het allemaal kunnen lezen. Als je veel heen en weer springt van 'open' zoals facebook naar 'privé' zoals hotmail moet je verdraaid goed opletten. Wat mag iedereen weten, en wat niet. Momenteel ben ik groot fan van facebook. Je ziet in één oogopslag waar vrienden mee bezig zijn - veel tips en leuke nieuwtjes. Ook weer tijdrovend, dat dan weer wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @elsken
    Alles proberen is mijn devies bij 23 dingen dus voor wie wil: kom gezellig blabla-en via mij blog. Kijken of het werkt.
    Voor intern gebruik lijkt het me geen optie omdat het tijdrovend is en weinig bereik heeft. Een chatuurtje met Ton v. Vlimmeren zou kunnen ipv een spreekuur- het bespaart reistijd voor medewerkers. Maar een blog van Ton waarop je kunt reageren is efficienter want iedereen leest het (maar alles is wel openbaar).
    Chatten voor onze klant (zoals ze bv bij de public library van Seatle doen) lijkt me ook niet echt handig: je moet van alle markten thuis zijn (vragen over dit-en-dat).
    Mij lijkt echter een 'boek advies chat' wel handig. Misschien alleen 's avonds doen. Als vervanger van de beperkte openingstijden van de bibliotheek in de avonduren Dan kun je toch nog iemand 'spreken'. De klant kan het getipte boek dan evt. direct reserveren. Alles bij elkaar bespaart dit de klant tijd. Wat mij betreft het proberen waard.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @jessie
    Chatten is voor mij een prima manier om met mijn familie in Spanje contact te hebben. Ik heb er dan ook al heel veel positieve ervaring mee.
    Ik heb net ontdekt hoe je via mijn eigen blog ook kan chatten.
    Die blog wordt steeds completer zo!
    MSN is bij de jeugd al een beetje uit de mode, pingen is nu de trend.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @liduin
    Circa 10 jaar geleden heb ik via MSN heel wat gechat. Zou er nu niet meer aan moeten denken. Tenminste niet op die manier. Het was ook uit een soort van eenzaamheid. Ik kan me wel voorstellen dat je het leuk vind om te chatten met vrienden of bekenden in het buitenland. Of met een kleinkind. Dus met bekenden. Is het iets voor de bibliotheek? Misschien! Ik zag bij Tele2 dat je daar wekelijks live kunt chatten met 2 managementleden over je bevindingen van deze organisatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Tine, ik vind IM een heerlijke uitvinding. Toen we een paar jaar geleden de kick-off bijeenkomst hadden voor de samenwerking op ICT-gebied tussen Bibliotheek Utrecht , de BiSC en de provinciebibliotheken was daar ook afgesproken een MSN functie te gaan gebruiken. Helaas lukte dat niet door technische problemen (de beroemde firewall van de Gemeente Utrecht) en dat vind ik jammer.
    Zeker als je met verschillende collega’s, op verschillende locaties aan projecten bezig bent is IM een heerlijk snel medium voor korte vragen.
    Je moet wel van multitasken houden…..of de discipline hebben je status af en toe op “bezig” of “afwezig” te zetten.
    Zelf heb ik wel thuis ervaring mee, ook met skypen. Voor skype zie ik geen mogelijkheden binnen onze organisatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @eline
    Ik heb zelf nooit gechat en zie me dat ook niet snel gaan doen. Het spreekt me gewoon niet aan. Ik heb met anderen wel eens meegekeken en vond het vooral een gehaast gestruikel over woorden.
    Maar het is daarentegen wel een van de talen die onze klanten spreken en in die zin kan het voor de bibliotheek wel belangrijk zijn. Ik denk dan inderdaad aan een service als al@din, maar ook een soort chathulpdienst voor het zoeken in de catalogus en reserveren. Ik vind het eerder geopperde idee van een chat voor boekadvies heel erg leuk. Ik zie voor IM dus wel duidelijk mogelijkheden voor de bibliotheek.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Marc
    Chat op het internet jaja wat gaan we daar is over zeggen. Het is een goedkope manier om met elkaar te babbelen. Het kan een gevaar zijn om mensen toe te laten die je niet kent,omdat je niet weet wie er achter een profiel zit. Om met je familie/vrienden te Msner is een uitkomst zo ook Skype. Skype is slim bedacht om met familie/vrienden vanuit andere landen te communiseren wat niets kost. Ikzelf heb wel Msn maar ik gebruik het eigenlijk nooit, ik bel liever. Voor de bibliotheek om te chatten moet je toch personeel hebben die dan 24 uur paraat zijn om constant te kunnen reageren, dat gaat behoorlijk in de papieren lopen, dus ik denk dat er een spreekuur/vragenuur moet komen om de kosten te drukken.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @eline
    Chatten heb ik zelf nooit gedaan, ik heb er ook geen behoefte aan in deze hectische maatschappij waar ik juist behoefte heb aan rust en niet altijd "in contact" wil zijn. Wel lees ik altijd op Hyves de chat-berichten van "vrienden" en ik verbaas me er iedere keer weer over dat het helemaal nergens over gaat, en dat vind ik zonde van mijn tijd! Msn-en is inderdaad duidelijk "uit" en pingen in. Iedere moderne jongere heeft tegenwoordig een black-berry, die in eerste instantie alleen door Zakenmensen werd gebruikt. Zelf zal ik in de toekomst wel gebruik maken van Face-boek omdat dat internationaal is en van Skype als mijn zoon vaak in het buitenland zal zitten voor stage/studie/werk/wereldreis. Een chat-service voor de bibliotheek zie ik niet zo zitten,daar moet toch weer iemand zich mee bezig gaan houden. Er zijn ook andere manieren om snel antwoord te krijgen op een vraag.
    Wie van de klanten heeft er tijd om te gaan chatten met de bibliotheek?
    Boek adviezne kun je ook ergens anders vinden en wat is er mis mee om zelf op zoek te gaan op het internet?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @Marc Msn en de bibliotheek; het zou een manier kunnen zijn om juist jongeren te bereiken, alleen heb ik even geen idee hoe je dit dan praktisch in moet richten. Moet er altijd iemand van de bibliotheek paraat zitten om meteen te reageren? Wordt dit dan niet oeverloos?
    Ik lees ergens van een collega dat Msn alweer uit begint te raken; ik weet het niet. De jongeren die ik ken, Msn'en dagelijks.
    Ik weet er dus eigenlijk niet zo veel zinnigs over te zeggen; dit is iets waar jongeren erg mee bezig zijn, maar hoe daar als bibliotheek mee om te gaan...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @Tine
    Banken, telefoon-providers en andere instellingen bieden je als klant dikwijls ook de mogelijkheid om middels chatten je vraag te stellen. Ik heb dit wel eens gedaan om op die manier geen dure 0900 nummers te hoeven bellen.
    Meestal haakte ik af. Ik kreeg geen duidelijk antwoord. Verder heb ik wel eens gechat via MSN, ik verkies echter om te skypen of gewoon te bellen. In de Centrale Bibliotheek bestond een aantal jaren geleden de mogelijkheid om 1 of een paar uur per week te chatten met een medewerker (in het kader van A@ladin?). Deze mogelijkheid is allang weer uit de lucht. Niet genoeg animo? Geen idee waarom het gestopt is.
    Iets om te onderzoeken: hoe vaak werd het gebruikt, hoe wist de klant van het bestaan etc. Wordt het de toekomst (alsnog) chatten met een bibliothecaris?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik heb al heel lang een hotmail account en praat dan ook regelmatig via msn met vrienden in het buitenland.
    Facebook is ook een van mijn favorieten. Voor mij is het vooral fijn dat ik via deze eh=gen mijn vrienden die ik door omstandigheden niet vaak zie toch even kan spreken.
    Voor de bieb zie ik veel mogelijkheden, ik heb ooit is via een site iets gekocht, zij hebben ook zo een dienst. Je meld je aan en kan gelijk online iemand van de klantenservice spreken. Dit is beter dan bellen! Je kan ook dan gelijk beelden met elkaar delen.
    Dit kan erg nuttig zijn voor onze klanten. Als ze bijv. thuis met vragen over de catalogus hebben, kunnen ze gelijk online hun vraag stellen!
    Dit is de toekomst!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. @Netty
    Chatten heb ik nooit gedaan en zie ik mezelf privé ook niet gaan doen. Voor bibliotheekgebruik zou het misschien iets kunnen zijn, maar dan moet dat wel zo opgezet zijn dat er altijd iemand direct vragen beantwoordt die gesteld worden(kost veel tijd). Dat kan waarschijnlijk alleen op bepaalde tijden en niet altijd tijdens alle openingstijden. Misschien ter vervanging/aanvulling van de klantenservice e-maildienst die we nu hebben. Het bijkt dat de klant inderdaad vaak heel snel antwoord wil hebben. We proberen binnen een tot twee dagen te antwoorden. Wanneer we langer wachten met antwoord geven heeft de klant over bepaalde vragen soms al gebeld of is al naar de bibliotheek gegaan om een antwoord te krijgen. Dus misschien toch iets om te overwegen/uit te proberen? Ik weet niet wat we dan over ons afroepen? Hoe was de ervaring met Al@din-chat bij Utrecht?
    Voor intern gebruik zie ik het voordeel niet zo. Mail en telefoon werken dan ook heel goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Instant Messaging
    Jawel, we zijn aanbeland bij de Chat! Iedereen (?) is daar de hele dag mee bezig. Wordt er nog gewerkt? Heb me in de diverse documenten verdiept en ben zowaar weer wat wijzer geworden! Vooruit, laat ik zo'n Apps insatalleren op mijn blog (Create a Google Talk chatback badge), maar dat lukt nu niet! Hoe implanteer ik nu die badge? Ik kom er niet uit. Wie weet een oplossing?
    Natuurlijk heeft iedereen weer verschillende protocollen bedacht, kan dat niet wat beter afgestemd?
    De Instant Message dient natuurlijk snel verstuurd, maar vraagt ook om snel antwoord natuurlijk. De mogelijkheid op onze website een vraag te stellen lijkt hier wel een beetje op, ja toch?
    Volgens mij heb ik het zo wel uitgekristalliseerd, je begrijpt het al: ik zie er niets in.
    De bilbliotheek zou IM kunnen gebruiken voor de vragen van de klanten/gebruikers, die nu nog via de Klantenservice lopen. Moet natuurlijk wel menugestuurd gaan worden om het bij de juiste personen terecht te laten komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. @Jessie

    Ik heb een aantal jaren geleden wat MSN-uurtjes versleten. De tijd vloog en voordat ik t wist lag er een laag stof op mn vensterbank.
    Ik besprak t net even (telefonisch) met mn vriend die de kreten ;"Normvervlakking" en "Grammaticavervuiling" opperde.
    Goed, het is hetzelfde als met twitter, het is de inhoud die het meerwaarde kan geven.
    Voor de bibliotheek lijkt t me geen optie. Snelle reactie is vereist en wie gaat daar achteraan?
    Misschien een "chat voor klanten onderling"?
    Hans;" Ik zit nu op de 3e in de CB en heb geen idee wat ik wil lezen, wat een dilemma, al die Toptitels zijn ook alweer uitgeleend". Ans;" Nou,ik ben in Overvecht en kan zelfs niet eens meer de weg vinden".. "koffie in Zuid"?

    Mnee, ik zie dat Instant Messaging nog niet voor me.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. @Gerda: chatten via msn en op fb ken ik en doe ik heel sporadisch. Ik heb er n.l. een gruwelijke hekel aan. Het bliepje stoort me net als de telefoon dat doet; hij gaat n.l. maar zelden op het juiste moment. En al dat inhoudsloze gebabbel pfff ... terug naar de stilte in bibliotheek, museum en concertzaal haha! Voor de Aladinfunctie lijkt het me wel een goed idee. Bestaat zoiets al niet in Amerika? En dat chatvenstertje op de Deense site ziet er ook goed uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. ding 14
    @Liduin
    De uitlegsites en chatsites van de cursus bekeken. Zelf voel ik niet de behoefte om met iemand te gaan chatten, maar ik kan me voorstellen dat het één van de manieren kan zijn om contact met (verre) familie of vrienden te onderhouden. In de bibliotheek is het handig als je digitaal vragen beantwoordt om een wedervraag te stellen of door te vragen. Je hebt dan vrijwel direct repliek van de klant.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. @Marc...jeetje ICQ had ik indertijd ja. dat vond ik eigenlijk al vervelend worden soms...'wat ben je aan het doen?' en dat soort niets toevoegende vragen. toen MSN kwam heb ik dat na een week eraf gegooid. heel af en toe even chatten via Hyves vind ik nog net leuk. als ik op de bieb langs de computers loop en ik zie wat kinderen elkaar 'vertellen' breekt de ergenis me uit! en wat heeft al@din er eigenlijk aan gehad? onder werktijd chatten met elkaar, jaaaa leuk! ik zie eigenlijk niet echt wat de bieb er aan heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. @Marc Chatten doe ik af en toe nog weleens via Hyves. Skype is natuurlijk een heel mooi middel voor als je vrienden/ familie in het buitenland hebt. Verder lijkt het chatten mij niet zo'geschikt middel voor de bibliotheek. We hebben er geen tijd voor en als er tijd voor gemaakt zou worden dan weet ik niet wat de meerwaarde hiervan zou zijn. Ik zou dan eerder aan andere communicatiemiddelen denken zoals bijv. Twitter.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Marc:
    Ik heb helemaal niks met chatten.
    Zie er het nut niet van in. Zonde van mijn tijd. Volgens mij is hier binnen de bibliotheek ook helemaal geen tijd voor. Als het al iets zou zijn dan misschien als mogelijkheid bij klachten/vragen maar je moet dan als bibliothecaris van alle in en outs van de bibliotheek op de hoogte zijn en direct (snel) kunnen reageren op een vraag. Anders kunnen klanten een klacht/vraag net zo goed via de E-mail sturen. Is er ooit vanuit klanten of uit een onderzoek naar voren gekomen dat klanten hier behoefte aan hebben en in welke vorm?
    Gr Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  25. @ Elsken
    Ik chat zelf sinds 10 jaar. Het was erg "in" om te chatten wat voornamelijk via MSN ging. Ik merk zelf wel dat ik er nu nauwelijks nog achter zit, ik ben veel te druk met allerlei andere dingen. Als ik nu nog achter de computer zit is het meestal dat ik via skype aan het praten ben omdat het toch sneller is dan type. Je moet tegenwoordig wel heel erg uitkijken met misbruik via de chat, dit is steeds vaker in het nieuws met filters erop etc.

    Uit ervaring weet ik dat een chat een leuk middel is om in te zetten tijdens bijvoorbeeld een werving en selectie procedure en om nieuwsgierige mensen kennis te laten maken met de organisatie. Ook kan je het inzetten voor intern gebruik als iemand snel even iets moet vragen, soms is dat toch makkelijker dan bellen of mailen. Het kan alleen wel erg storend werken en je moet het dan ook goed manage voor jezelf. Het is een stuk efficiënter dan mailen of bellen. Wat mij betreft dus een instrument wat voor verschillende doeleinde ingezet kan worden, let alleen wel op dat het voor intern gebruik wel belangrijk is dat iemand een bureau functie heeft. Als je niet veel achter de computer zit heeft het niet zo heel veel zin.

    Het kan overigens wel zo zijn dat sommige bibliotheken het een onzin vinden wat er gekletst wordt maar het blijft wel een feit dat dit de manier is om in contact te komen met jongeren. Overigens wel een gevaar van al dat instant message is dat het niveau van de Nederlandse taal achteruit gaat omdat ze allemaal afkortingen etc gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. @Marc
    Chatten via MSN heb ik 'n tijdje gedaan maar dat was ook al gauw weer over. Zonde van mijn tijd. Ik ben liever met andere dingen bezig dan wat slap geklets. Zoals nu met 23 Dingen!
    Voor de bibliotheek zie ik hier het nut niet van in.
    Ik denk dat het voor jonderen een leuk tijdverdrijf is. In Kanaleneiland zie je het ook veel jonderen doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Een paar jaar terug heb ik Windows Live Messenger geïnstalleerd. Daar heb ik toen weinig mee gedaan, en onlangs (met moeite) weer verwijderd.
    Ik heb voor al@din gechat via Questionpoint, waar ik niet weg van was. Het gebrek aan mores waarmee jongeren chatten zag je ook bij al@din. Bovendien is het al chattend zoeken naar een antwoord op een kennisvraag lastig, zeker bij meer chatters tegelijk.
    De suggestie van Readables en Onwetend vind ik wel aardig: een chatdienst voor klantenservice- en catalogusvragen. Die vragen komen nu soms bij IBI terecht, waar wordt terugverwezen naar de eigen bibliotheek. Edoch: altijd een chatmedewerker paraat hebben is lastig in de praktijk. Een snelle(re) beantwoording van e-mails lijkt mij een loffelijker streven.

    Het was even puzzelen om het echt te laten werken, maar er kan nu gechat worden op mijn blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. @jessie
    Chatten? Waar zou ik de tijd vandaan moeten halen? Voor mij is emailen gewoon je-van-het. Maar: wellicht vergis ik me, de jongere generatie doet niks anders. Ik kan me voorstellen dat je in de bibliotheek er wat aan kunt hebben; ben je je groepsbezoek aan 't voorbereiden? Via een chat vraag je je collega om uitleg of raad. Maar: we houden dat chatten wel zakelijk, he.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. @Liduin: Via facebook heb ik weleens gechat. Dit kan wel leuk zijn maar ook vervelend als je ongevraagt een chatter aan de lijn krijgt. Je bent dan bijna gedwongen om te reageren omdat de ander kan zien dat je on-line bent. Voor de bieb zie ik weinig mogelijkheden.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. @jessie
    Wordt er eigenlijk nog zoveel gechat? Als ik facebook open zijn er maar 2 of 3 'vrienden' én altijd dezelfde die online zijn. Als ik in bibliotheek Kanaleneiland rondloop (aanschouw skoolzoners en gewone internetters) zie ik ze eigenlijk nooit chatten. Spelletjes, ja!en veel knippen en plakken. Maar misschien vergis ik me en chatten ze tussen knippen en plakken door. E-mail is voorlopig voor mij genoeg. Als je mailt en de geadresseerde is ook online, dat is bijna chatten. Ik zal probereb een chatback op mijn blog te plaatsen

    BeantwoordenVerwijderen
  31. @Eline
    Ik heb een chaticoontje helemaal onderaan mijn weblog geplaatst, dat is dus gelukt! Chatten doe ik bijna nooit, hoogstens eens met broer en schoonzus. Wat dan heel komisch werkt, omdat je erg langs elkaar heen babbelt. Veel gezelligheid, weinig echte inhoud. Voor de bieb lijkt me IM of chatten dan ook niet bijster interessant, dat Al@din is opgeheven zegt al genoeg: als zelfs jongeren er niet genoeg gebruik van maken - tja dan is er dus geen grote behoefte aan. Aan de andere kant is het misschien leuk om eens een bijzondere chatsessie met een schrijver te organiseren.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. @Liduin,
    Via Hyves wel eens gechat en met Skype chatten met mijn zus en neefje (wonen op Aruba).
    Grappig dat chatten! Je moet wel geduld hebben...
    Bibliotheek Utrecht en chatten? Ik denk aan de doelgroep: jongeren, kinderen. Tips voor spreekbeurten en werkstukken via een chatuurtje.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. @gerda
    Hm, er is al veel gezegd! Skype is nuttig voor verre vrienden! Verder heb ik nog nooit gechat, doe het nog lekker per telefoon, heb ik altijd gelijk contact, maar kan me wel voorstellen dat jongeren het spannend vinden, kijk maar wat ze doen in de bibliotheek! Verder zie ik nog geen toegevoegde waarde t.b.v. onze werkzaamheden

    BeantwoordenVerwijderen
  34. @Marc,
    Blabla en Uhhuh?!
    Met 3 jongeren in huis ben ik allergisch voor die MSN-geluidjes: BLUH.
    Ik zie eigenlijk niets in een biebchat op wat voor manier dan ook, volgens mij gedoemd te mislukken.
    Dit Ding draagt er niet toe bij dat de bibliotheek uit zijn as herboren zal worden (Finding the Phoenix - Helene Blowers)!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. @ Liduin

    Chatten is niet aan mij besteed, maar dat komt denk ik ook doordat mijn familie en vrienden niet erg bezig zijn met chatten, ik vind de telefoon gezelliger. Maar ik kan me voorstellen als je familie en vrienden aan de andere kant van het land of in het buitenland wonen, dit een leuke manier is om met elkaar contact te houden. En wie weet als mijn petekind iets ouder is, dan haalt ze me vast en zeker snel over. Voor de bibliotheek is het wel een manier om contact met klanten te onderhouden, vanaf de zijlijn hoorde ik af en toe over de aladin-chat, niet altijd succesvol, maar volgens mij waren er ook wel leuke en zinnig "chat"gesprekken. Een onderdeel van de digitale vraagbaak, een service die volgens mij nog meer op de agenda gezet kan worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. @Jessie. tsja, als je gaat twitteren, ga dan ook maar chatten... alles maar proberen? Prive heb ik er niks mee, ik zie het mijn puberdochters dagelijks doen. Maar of zij als klant ook in zijn voor een bibliotheekchat....als klanten/bezoekers vragen hebben kunnen ze die nu ook al stellen. En krijgen ze een gedegen antwoord of er wordt een belafspraak gemaakt om e.e.a. toe te lichten. Ook wel zo klantvriendelijk, lijkt me.
    Mijn jongste van 15 loopt net binnen, ik vraag haar: zou jij gaan chatten met de bibliotheek? antw. : nee. op mijn vraag: waarom dan niet? kwam het antwoord: want ik ken die mensen niet!
    bij deze mijn verre van representatieve mini klantenpeiling...
    Ik weet het eigenlijk niet! van de 23 zou dit onderdeel niet bovenaan mijn lijstje staan, dat weet ik wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. @Gerda
    Chatten; twitteren; msn; facebook etc. etc...
    Zelf heb ik het nooit gedaan, maar wel talloze keren meegekeken met dochters. Niks voor mij; word hier helemaal onrustig van.
    Begrijp best dat het verslavend werkt en het is ook een uitkomst voor verre familieleden/vrienden. Zelf zie ik niet in waarom we dit in de bibliotheek zouden moeten toepassen. Zouden er echt mensen zijn, die er op zitten te wachten om met de bibliotheek ta gaan chatten ?

    BeantwoordenVerwijderen
  38. @Eline,

    Chatten, leuk voor privé. Als je bijvoorbeeld op vakantie bent, kun je op die manier nog contact hebben met het thuisfront.
    Voor wat de bieb betreft zie ik nog geen toegevoegde waarde. Zeker niet in de FO.
    En ach, chatten is leuk voor privé als je je heeeeeel erg verveeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  39. @elsken
    Ik chat zelf niet. Ook ik kijk wel eens mee met mijn kinderen die het heel veel doen.Even vragen wat het huiswerk ook alweer was etc. Dit omdat het leuk, makkelijk en goedkoop is. Je hoeft even niet te bellen of te sms-en. Ik denk dat ze er inderdaad niet op zitten te wachten om met iemand van de bibliotheek te chatten. Toch heb ik het idee dat heel veel jongeren hun mail slecht lezen. Dit betekent dat wij deze groep slecht kunnen bereiken en zij ons misschien ook wel zouden willen bereiken maar het niet doen?? Misschien zou chat toch een leuke manier zijn want als jongeren een vraag hebben willen ze wel heel graag direct antwoord. Ik ga er nog eens over denken

    BeantwoordenVerwijderen
  40. @ jessie

    toen mijn zoon op curacao was hebben wij wel gechat nu hoef het voor mij niet meer

    BeantwoordenVerwijderen
  41. @liduin Heb geprobeerd te chatten. Alleen op dit moment is niemand die ik ken on-line.
    Ik heb google Buzz gebruikt en mijn coach Liduin uitgenodigd om mij te volgen.
    Ik vind chatten meer iets voor jongeren. Mijn nichtje doet het veel met vrienden van de middelbare school en nu van de universiteit. Je kunt niet tijdens het werk al dit soort dingen doen.
    Is het nu echt zo dat je op iedere minuut van de dag on-line of per mobiel bereikbaar moet zijn?. Lijkt me heel vermoeiend. Voor de bibliotheek zie ik geen echte mogelijkheden.

    BeantwoordenVerwijderen
  42. @Liduin
    Ben weer veel te weten gekomen. Maar geloof niet dat chatten (vooralsnog) iets voor mij is. Voor wat het werk betreft: was er niet eens het Al@din chatten?
    Bloem

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Ding 14 Chatten
    @Liduin
    Heb via Aladin meegewerkt met Aladin-chat. Was toen nieuw voor ons, snel contact met jongeren, direct reageren. Ook al weer ten onder gegaan. Zat toen ook privé op MSN. Nu verwaterd, mail meer of SMS.
    Jongeren chatten volgens mij nog best veel. Voor de bibliotheek zie ik de functie van chatten nu niet direct meer zo. Misschien nog nuutig bij een vraagbaak klantenservice.

    BeantwoordenVerwijderen
  44. @ marc chatten is erg handig om te kunnen kletsen diegenen die ver weg zijn bijvoorbeeld mijn famillie in Marokko.
    Ik gebruik het eigenlijk al jaren. je kunt ook groot bestanden, foto's verzenden via MSN, dus ook binnenhuis gebruikten we het wel om bestanden van ene op de andere computer te zetten toen we geen sticks hadden.

    BeantwoordenVerwijderen
  45. @Netty, chatten is niet echt mijn ding. Via Hyves en Skype ben ik al zo druk. MSN is wat mij betreft al weer een gepasseerd station. Het is een van de dingen die ik niet meer ga gebruiken wegens 22 andere dingen die ik ook de moeite waard vindt. Voor de bibliotheek zie ik geen mogelijkheden om te chatten. Zeker niet in deze tijd van besparingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  46. @Gerda
    Chatten heb ik zelf nooit gedaan.
    Ik zie daar ook geen voordelen of mogelijkheden voor de bibliotheek. Je moet dan altijd online zijn en kunnen reageren anders heeft het geen zin. Ik ben ook benieuwd naar het gebruik van klanten toen Al@din nog in de lucht was, wanneer daar veel gebruik van de chat functie werd gemaakt, is het toch het overwegen waard.
    Ik zie trouwens nooit meer kinderen op MSN, volgens mij wordt het niet zoveel meer gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  47. @liduin
    Dit is wel helemaal nieuw voor mij. Ik begrijp na lezing van het achtergrondverhaal hoe het werkt. De link heb ik gevonden; nu nog kijken hoe ik die in mijn eigen blog plak...

    BeantwoordenVerwijderen
  48. @Liduin
    Chatten heb ik al een tijdje gedaan via de Aladin chat die kwam en plotseling ook weer weg was...
    Chatten hoort wel een beetje bij de jonge snelle wereld.
    Toch iets om weer te overwegen voor de nieuwe bibliotheek straks? Lekker effe chatten met de bibliotheek via je smartphone.

    BeantwoordenVerwijderen
  49. @Tine,
    Nee, chatten of msn-en heb ik nog nooit gedaan. Ik ben voor mijn persoonlijke contacten heel tevreden met voicemail, sms, mail en bellen en soms schrijven.
    Ook dit hangt weer samen met het feit dat mijn omgeving ook niet chat. Maar ik wil het best proberen dus heb mede 23gers benaderd via Google Talk of ze met me willen chatten, maar ja, die hebben het druk......Trouwens, wat is Google voor veel dingen bruikbaar !

    BeantwoordenVerwijderen
  50. thuis chatten wij nooit, in de vakantie vinden wij het heel praktisch om contact te houden met de familie. Met mijn (Schoon)zus is soms niet traceerbaar en dan weten wij waar ze verblijft. Voor de bibliotheek kan je chatten gebruiken voor vragen meningen.

    BeantwoordenVerwijderen
  51. @Elsken
    Hoewel ook voor mij chatten "nou niet echt mijn ding is" wilde ik het wel eens proberen. Maar helaas, de bibliothecaris van de Randers Bibliotheek in Denemarken was offline op deze zaterdagavond. Trouwens wel heel apart hoeveel je zomaar kunt begrijpen op zo'n Deens site, terwijl ik weet dat als ze beginnen te praten elke woordherkenning verdwenen is voor mij.

    Dan maar chatback geinstalleerd op m'n blog. Na enig puzzelen staat het erop. Alleen vrees ik dat er weinig van terecht zal komen, want ik ben waarschijnlijk niet vaak genoeg online op m'n Google-account.
    En ik denk dat dit ook het probleem is voor het professionele gebruik via onze website. We moeten dan voortdurend bereikbaar zijn, want als de klant ziet dat de bibliothecaris offline is dan haakt hij snel af. (Kan ik nu uit eigen ervaring zeggen ...)
    Voor intern professioneel gebruik denk ik dat we voldoende communicatiekanalen hebben. (Bellen en mailen, wat soms wel wat op chatten lijkt als iedereen tegelijk z'n berichten checkt en reageert.)

    BeantwoordenVerwijderen
  52. @netty
    Ja, ICQ weet ik ook nog wel, lijkt al weer lang geleden. In het verleden MSN gebruikt maar ik werd helemaal gek van al die berichtjes in beeld. Voelde alsof ik steeds werd lastiggevallen als ik online was. Nu chat ik wel eens via Google Talk of Skype. Zelf ook wel eens gechat met de ABN. Werkte wel handig.
    Tja, voor de bibliotheek zou het handig kunnen zijn omdat wij zoveel specialisten hebben zitten waar je vragen aan kunt stellen waar je wat kunt vinden. Of bijvoorbeeld specifieke genre-specialisten die hun chat open hebben staan. Hmm, maar of we hier nu mee moeten beginnen weet ik niet. Eerst maar is de overige 'dingen' lezen en dan bepalen wat het beste voor ons zou werken...

    BeantwoordenVerwijderen
  53. @Marc
    IM, leuk speel spul en kan handig zijn in een werkomgeving voor korte snelle vragen en antwoorden.
    Heb privé wel wat geklooid met MSN enzo maar gebruik het eigenlijk nooit.

    tip voor lange afstands vergaderbeesten: teamspeak of een vergelijkbaar programma, bedoeld om online te gamen en communiceren maar je kan er natuurlijk ook mee vergaderen...

    BeantwoordenVerwijderen
  54. @Elsken.
    Heb al ervaring met chatten. Toen ik een jaar in het buitenland was en we internetverbinding hadden, was chatten ideaal. Lekker snel bijkletsen met korte berichtjes. Het lijkt me ook fijn om tijdens het werk met collega's online te zijn, zodat je snel iets kunt vragen. Dit lijkt me ideaal als je net in een nieuwe functie bent begonnen en je collega's op afstand werken. Dit zou voor mij, destijds bij mijn start bij de bibliotheek, met HRM collga's op afstand, een uitkomst zijn geweest.
    Belangrijk voor mij is, hoe ga ik er in mijn werk mee om? Voor je het weet kom je niet aan andere werkzaamheden toe. Dat heb ik nu al soms met de mail, dit gaat soms voor op het uitwerken of uitzoeken van iets.
    Net thuis even de videochat uitgeprobeerd met mijn partner (was nieuw). Zo hebben we toch tussen het 23 dingen door contact met elkaar :-)Groetjes Brenda

    BeantwoordenVerwijderen
  55. @ Tine:
    ICQ heb ik indertijd aan mij voorbij laten gaan, maar MSN, Skype en chatten via Hyves heb ik allemaal aan mee gedaan. Hartstikke handig! Ideaal om af en toe met iemand te kletsen zonder dat het je geld kost. Je moet inderdaad wel snel kunnen typen en goed op het scherm blijven letten of de ander al weer wat heeft getypt. En nu chat ik op de iPhone, ook leuk.
    Voor Al@din heb ik een half jaar meegedraaid met de chatdienst. Jammer genoeg kwam dat niet goed uit de verf, waarschijnlijk toch ook door misbruik van de jeugd die op school achter de computer zich zaten te vervelen. Toch blijf ik het een handige dienst vinden voor de bibliotheek, omdat klanten nu eenmaal snel een antwoord willen. Maar als je dit aanbiedt, zorg er dan voor dat er de hele dag iemand voor beschikbaar is, want een chatdienst die maar 1 uurtje per dag dat is niet meer van deze tijd.

    Ook intern lijkt mij het een handige toevoeging naast de telefoon, maar zoals Marie-Bernadette al schreef, je moet wel kunnen multi-tasken.

    BeantwoordenVerwijderen
  56. @Elsken
    Ik skype met mijn dochter in Noorwegen en dan chatten we ondertussen ook wel eens. Voor de bibliotheek kan het handig zijn als we een chatuurtje instellen, permanent is onmogelijk. Wie weet wat voor verrassende vragen/opmerkingen daaruit voortkomen. het voordeel is dat je direct kunt reageren op de klant, maar.... dan moeten we wel adequaat kunnen antwoorden.

    BeantwoordenVerwijderen
  57. @Eline
    Op MSN ben ik nooit actief geweest. Lijkt me zo tijdrovend. Praten (via de telefoon) gaat sneller, vind ik ook socialer, je hoort elkaars stem, toegevoegde waarde. Als ik iemand een INSTANT MESSAGE wil sturen, pak ik de telefoon, sms of spreek in. Als het een berichtje is wat niet zoveel haast heeft, mail ik. Voor mij voldoende.
    Wat de bibliotheekgebruik betreft: wel leuk zou zijn om in de kinderboekenweek of boekenweek de mogelijkheid te geven om met bepaalde schrijvers te chatten op speciaal daarvoor geselecteerde tijden. Dat wordt volgens mij ook wel gedaan. En wat eerder genoemd werd: via de chat mensen op weg helpen in de zoekfuncties van de aquabrowser en het plaatsen van reserveringen. Elke avond van 19.00 - 20.00 uur? Moet je wel een aantal enthousiaste medewerkers op zetten. Ik heb wel mijn twijfels of het werkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  58. @gerda
    Chatten heb ik persoonlijk nooit gedaan en ik "zie" er ook weinig in. Door de snelle vorm van deze communicatie zal de communicatie vaak oppervlakkig zijn en ongenuanceerd. Je gesprekpartner zit immers op je antwoord te wachten. Ik ga dan eerder voor skypen of ichatten waarbij je elkaar hoort en ziet !
    Als vorm van vermaak kan het natuurlijk best wel leuk zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  59. @eline. Ik heb een tijdje op msn gezeten, was voor een tijdje heel leuk om te doen. Maar op een gegeven moment wil je niet gaan zitten wachten tot de ander online gaat. Bellen is dan toch sneller. Voor de bieb zie ik geen mogelijkheden. Hoe wil je dat gaan organiseren, komen er dan "spreekuren"?

    BeantwoordenVerwijderen
  60. @netty: Zinloos, tijdrovend nee niets voor mij en voor de bieb ook niet, je komt toch niet aan werken toe op zo manier.

    BeantwoordenVerwijderen
  61. @netty:
    Sinds kort heb ik, als pilot, op mijn werkpc een nieuwe functie, waarmee ik met collega's die dit ook op hun pc hebben, snel kan communiceren. Ik heb er (nog) geen webcam bij, dus ik kan er niet mee bellen of videoconferencen. Het blijft dan bij een soort chatten. Dat gaat net iets sneller dan mailen, dus kan handig zijn. Voor provinciale zaken of werkgroepem vind ik dat videoconferencen, dus vergaderen op afstand, handig. Dat scheelt heel veel (reis)tijd en is dus efficient en effectief.

    BeantwoordenVerwijderen
  62. @marc Chatten is echt niets voor mij: oppervlakkig en snel zonder een gezicht erbij. Nee, wat dat betreft vind ik skypen nog wel een goede uitvinding als ik het anderen zie doen. Maar ik moet bekennen dat ik daar ook geen gebruik van maak, ondanks familie en vrienden in het buitenland. Voor de bibliotheek zie ik er geen heil in want dan moet er in feite altijd iemand 12 tot 24 uur per dag beschikbaar zijn om de klant optimale service te verlenen, want deze verwachting heb je dan wel geschapen. En eerlijk gezegd moet ik er niet aan denken dat we als collega's onderling in onze spaarzame tijd met elkaar gaan chatten. Als het bij Aladin al niet lukt.....

    BeantwoordenVerwijderen
  63. @elsken, hier kan ik niets van volgen. ik lees dat als ik al een gmailadres heb ik gezien zou moeten hebben dat ik met mijn volgers kan chatten. Op mijn bloggerblog zou ik een chatvenster aan kunnen maken. geen idee en ik zie het niet. Waarom is trouwens mijn foto niet zichtbaar en heb ik dat rode kruis staan. Hoe kan ik dat vernaderen? Ik zal morgen aan mijn collega's wat hulp vragen en dan wordt deze nog vervolgd.

    BeantwoordenVerwijderen
  64. @Jessie Als ik via yahoo aan het mailen ben naar mijn vriendin in Ierland, blijkt zij ook wel eens toevallig online. Dan tikken we soms direct aan elkaar, maar tegelijkertijd denk ik dan...nu bellen is leuker! Een stem zegt zoveel meer.

    Skype is bij ons ook een beetje miskukt omdat een gezemenlijk moment vinden met tijdsverschil soms nog lastig kan zijn. Bij mailen heb je dat probleem niet.

    Chatten via msn heb ik wel eens gedaan met kinderen van twee schoolgroepen die meededen aan een project met de naam lees@virus. De bedoeling was dat de leerlingen van twee verschillende scholen met elkaar communiceerden over de boeken die de bibliotheek had aangeleverd. Via de mail, op school, onder toeziend oog van de leerkracht, ging het nog wel over de boeken. Maar helaas, via de chat, gingen de leerlingen meteen over op blablabla. Leuk voor hen, maar niet voor dit project, wat een ander doel voor ogen had...
    Ik zou als bibliotheek chat dus onderaan het prioriteitenlijstje zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  65. @Netty
    IM, is een goed en goedkoop medium. Ik heb vroeger veel gechat. Op speciale chatsites uren babbelen met allemaal onbekende mensen (als je vaker komt leer je sommige wel "kennen") Tijdverdrijf als je ff niets te doen hebt. Wat ik mij heb laten vertelen is dat jongere nog veel op msn zitten. Voor de bieb kan dit handig zijn om jongeren/jeugd met elkaar te laten praten over boeken onder leiding van een bibliothecaris of misschien een jeugdboeken schrijver(ster). De bieb moet dan wel admin zijn zodat ongewenste chaters verwijderd kunnen worden aan de hand van hun ip adres.

    BeantwoordenVerwijderen
  66. @tine

    Ding 14: Instant Messaging : blabla of uhhuh?
    Hier kan ik weinig over zeggen, of heel veel. Ik gebruik chat al 15 jaar. In het begin was het ICQ, daarna MSN, en nu gebruik ik facebook, of gewoon via google. Dat is het handigst omdat ik daar al mijn contacten in heb staan.

    Kan de bibliotheek hier iets mee? vast wel.
    Intern chatten kan erg handig zijn. Het is een manier om een gesprek te voeren zonder dat je je werk neer hoeft te leggen. Je geeft de andere partij ook meer tijd om na te denken over een goed antwoord.
    Met klanten chatten heeft het voordeel dat je texten kan knippen en plakken, en dat je 10 gesprekken tegelijk kan voeren. Of zelfs 10 mensen in 1 chatbox. Maar ik denk dat chatten nog te informeel is om extern te gebruiken, en mensen grijpen eerder naar de telefoon.
    Wat je ook vaak ziet is dat een kenner of bekende nederlander zich een half uurtje in een chat beschikbaar stelt voor vragen. Dit zou de bib ook kunnen doen met auteurs etc.

    BeantwoordenVerwijderen
  67. @Netty
    Chatten is eigenlijk een beetje rare vorm van communiceren nu er ook via Google en Skype videobellen/videochat mogelijk is.
    Dus kun je the real thing gewoon doen.
    En langzamerhand worden de barrieres om te kunnen Skypen via smartphones en Ipads ook geslecht zodat het ook mobieler wordt.
    Toch is chat best leuk en het kan ook in een setting dat je er niet op je best bij zit of wanneer je eigenlijk iets anders aan t doen bent maar steeds even tussendoor chat.
    Ik heb een hekel aan mensen die op Aanzwezig staan en dan toch niet reageren ( Stuurde laatst een chatbericht naar een vriendin die een conferentie aan t voorzitten bleek; zet t dan uit,ook al staat je laptop aan).
    En verder aan lang wachten op een reactie.
    Voor mij is chatten wel iets waar ik meestal -als man die natuurlijk maar 1 ding tegelijk kan en dus niet kan multitasken - min of meer voor ga zitten. Bij mijn dochters staat altijd wel iets open en flitsen de berichten veel gemakkelijker heen en weer.
    Maar met de collega s uit het voormalige Bertelsmannnetwerk uit de hele wereld onderhou ik nog steeds contact in een mix van manieren: Skype, chat en mail.
    Dus hou ik t er voorlopig nog wel in.

    BeantwoordenVerwijderen
  68. @ Netty
    En voor de bibliotheek betwijfel ik of het een handige manier is. Als je het als dienst wil aanbieden is het tijdgebonden en dat maakt het ingewikkeld en duur. Kun je beter telefonisch doen. En die vormen, zoals telefonische informatielijnen vanuit bibliotheken, bleken niet werkbaar

    BeantwoordenVerwijderen
  69. @Netty
    Al@din Chat... dat was een experiment waar toen we eenmaal hadden besloten er aan mee te doen, de berichten kwamen dat Al@din opgeheven werd. (Dit is wel een gevaarlijke conclusie, dat we blijkbaar zo laat van de partij zijn, dat het feestje alweer over is.)
    Chatten voor de bibliotheek, wellicht dan maar gelijk door naar Live Meeting. Bespaart je een hoop getik op het toetsenbord. Onbemande bibliotheken met een cybrarian'... Ze zijn er. ALs er flink bezuinigd wordt, tja....

    BeantwoordenVerwijderen
  70. @ Gerda
    Ik maak vaak gebruik van chatten via MSN, Facebook en Hyves. Chatten is voor mij een snelle en goedkope manier om contacten te houden met mijn familie en vrienden (in Turkije).

    voor de bibliotheek, kan ik me niet echt iets bij voorstellen.

    Medine

    BeantwoordenVerwijderen
  71. @eline
    Bij gelegenheid wel eens gechat, mn via met mensen in het buitenland. Ik kan mij niet voorstellen dat dit medium voor de bibliotheek een meerwaarde kan hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  72. @Jessie
    Chatten heb ik zelf nog nooit gedaan, zie er ook niets in, maar weet nog wel uit mijn uitleentijd dat heel veel pubers UUUren bezig waren met MSN-en, soms vanaf de ene pc in de vestiging naar de andere: wat daar de lol van is, ontging mij helemaal... dan kun je toch gewoon met elkaar kletsen??
    Het nadeel van al die programma's vind ik ook, dat je overal weer een account moet maken, alles werkt net weer anders.
    En net als met Twitter (dat is ook IM, kom ik net achter) zie ik niet direct een nuttige functie voor de bibliotheek hierin.
    Ik kan me niet voorstellen dat iemand zo'n dringende vraag aan ons heeft dat-ie daarover gaat chatten.
    En als ik mij het niveau van mijn kortstondige Aladin-ervaring herinner: vooral na het weekend veel onzin van zich vervelende kids, en mensen die je hulp wilden bij het oplossen van prijsvragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  73. @Tine


    Ik ben een paar jaar geleden actief geweest op de chat waar je mensen niet kent. Dit was vaak niet met mensen die je kende. Naarmate tijd en met de komst van MSN, Facebook en het creëren van een netwerk ben steeds minder gaan chatten met onbekenden.

    Wat ik in de loop der tijd gemerkt heb aan de chat is dat mensen makkelijker toezeggingen doen per chat. Men is op de chat nonchalanter. Na dat je er zelf achterkomt dat daar ook miscommunicaties over kunnen ontstaan omdat je nergens op terug kan vallen hebben geleerd om via chat eventueel makkelijk afspraken te maken zijn en om deze vervolgens te bevestigen per mail zodat de ander (of ik zelf hihi) niet meer onderuit kan.

    Het moet natuurlijk gemakkelijk om een chat te zetten op de bibliotheek site. Deze kan dienen als communicatiemiddel van de bibliotheek aan de klanten over onze diensten. Dat zou betekenen dat er constant iemand achter een pc zou zitten. Maar je kunt ook ruimtes creëren waar een bepaald thema aan hangt.

    ook voor interne communicatie kan chat een mooie mogelijkheid zijn tot uitwisseling van korte berichten.. maar ik denk zelf dat dit met namelijk zou kunnen als er vaste plekken zijn voor collega's die vaak achter de pc zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  74. @Gerda
    Hiervoor geldt eigenlijk hetzelfde commentaar als bij ding 14. Er zijn zoveel programma's!! Ik gebruik zelf eigenlijk alleen maar facebook chat, skype chat en heel soms MSN. (als tiener zat ik uren achter msn te praten met volkomen vreemden, heerlijk vond ik dat). Ja, wat zal ik zeggen. chatten is verschrikkelijk handig en zo fijn omdat de wereld er zoveel kleiner van wordt.
    Ik begrijp niet zo goed of het nuttig is een chat als vraagbaak binnen de bieb te hebben. Als mensen achter een computer zitten dan kunnen ze zelf toch sneller een antwoord vinden, dan het te vragen aan een bibliothecaris? Misschien werkt het bij een wat oudere generatie maar bij jongeren toch zeker niet meer? Of zie ik iets over het hoofd?
    Het zou handig zijn voor bijvoorbeeld skoolzone dat je kunt chatten met iemand die je helpt met een werkstuk of zoiets.. Eigenlijk is het over het algemeen gewoon leuk of handig omdat je elkaar niet ziet maar wel even wilt spreken. Ik zou denk ik geen informatieve vragen stellen omdat ik die sneller zelf op internet vind..

    BeantwoordenVerwijderen