vrijdag 27 augustus 2010

Ding 9: Schrijf een posting over jouw visie op Web 2.0

Tijd voor een eerste denkmoment. Hoewel je nog maar drie ‘grote’ Dingen hebt gedaan (bloggen, RSS, foto’s delen) heb je misschien al een aardig beeld van waar het bij Web 2.0 over gaat. En dat je de impact ervaart van al deze ontwikkelingen op hoe mensen en organisaties met elkaar communiceren. Maar ook hoe we de informatie die op ons afkomt, beter kunnen filteren.

Graag willen we dat je op je eigen blog een visie schrijft over web 2.0. Als je dit gedaan hebt laat het dan aan je coach weten dan kan die het bekijken. We zijn heel benieuwd naar jullie ervaringen tot nu toe.

67 opmerkingen:

  1. @mary mijn visie over web 2.0 heb ik gepost op mijn blog... zie web 2.0 tweerichtingsverkeer

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Mary:
    Ik heb mijn sjabloon doorbroken en een nieuw item toegevoegd over web 2.0 op mijn blog, ik heb me daarbij proberen te beperken tot de drie items die we tot nu toe behandelt hebben, het is dus vooral een voorlopige visie op web 2.0 en de bieb aan de hand van deze drie items (rss-feeds, blogs en media-sites zoals Flickr).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Marc Mijn reactie op ding 9 kun je vinden op mijn blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ Netty
    Nou Netty ik heb er eens goed over nagedacht. Mijn hersenspinsels vind je op mijn blog

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @liduin, mijn reactie op ding negen staat op mijn blog

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Netty
    Op de één of andere manier is mijn reactie hier op Ding 9 verdwenen of helemaal niet verschenen...?
    Bij deze dus nogmaals: Zie mijn blog van 8 september (Karin 2.0)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @mary ook mijn reacties op de punten zijn op mijn blog te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Tine; mijn visie heb ik op mijn blog geplaatst.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @ Eline
    Mijn eigen visie heb ik ook op mijn blog geplaatst.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @jessie
    Goed voorbeeld doet goed volgen:
    zie mijn eigen weblog

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @liduin
    Mijn reactie op ding 9 staat op mijn weblog

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @marc Hier moet je ook weer naar mijn weblog om mijn reactie te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @elsken. Schrijven heb ik in hier en in mijn blog al genoeg gedaan. Ik ga over op web 2.0 Kijk en geniet van mijn mening op mijn blog bij DING 9!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @eline,
    Mijn visie op web 2.0 staat op mijn blog.
    Verder vond ik nog 2 interessante artikelen:

    Sociale media hebben de toekomst. Het kan bijdragen aan een beter imago bij klanten, leden, leveranciers en vakcollega's. Het delen van informatie en kennis met groepen waarmee op traditionele wijze nauwelijks communicatie mogelijk was kan leiden tot een beter beeld van de organsiatieomgeving.
    Daardoor is het mogelijk de klantenservice en de klantenrelatie te verbeteren.
    www.cnv.nl/crisis/weblog/blogitem/artikel/42458

    http://www.intermediair.nl/artikel/het-nieuwe-werken/75016/hoe-sociale-media-werk-veranderen.html

    BeantwoordenVerwijderen
  15. @Mary
    Mijn reactie staat, in drie delen (beperking van de mogelijkheden), op mijn blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. @Netty. Mijn reactie op ding 9 is geplaatst.
    Helga

    BeantwoordenVerwijderen
  17. @Marc
    Zie mijn reactie op Web2.0 op mijn weblog.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. @Marc...een warrig verhaal van mij op mijn weblog.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. @Tine,
    Mijn tussenvisie over web 2.0 is te vinden op mijn blog.
    groeten,
    Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
  20. @liduin
    Mijn visie op web 2.0 ga naar bos-bloemen

    Margriet

    BeantwoordenVerwijderen
  21. @Marc Mijn reactie op ding 9 staat op mijn blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. ding 9
    @Liduin

    Waarschijnlijk werkt e-mail sneller dan dat je op ieders weblog gaat kijken of er iets nieuws is gemeld (via RRS). Een stuk schrijven met een aantal collega's samen kan wel goed met een gezamenlijk weblog, waar ieder zijn of haar aanvullingen/aanpassingen in verwerkt. Aankondigingen kunnen op de website gezet worden, maar ook met foto editors. Het is erg interessant om meer achtergrondinformatie te krijgen over toepassingen waar je ooit eens van gehoord hebt. Fijn dat klanten nu trefwoorden kunnen toevoegen in onze catalogus

    BeantwoordenVerwijderen
  23. @Tine
    Ding 9 en ik.
    Onze klanten en niet-klanten weten nog steeds niet wat wij allemaal te bieden hebben. Dat is jammer:))
    Onderzoek laat zien dat onze medeburgers vele uren per week achter de computer zitten.
    Via een Utrechts Bibliotheek Weblog en d.m.v. foto's en filmpjes over onze materialen en activiteiten kunnen we nog veel meer mensen bereiken. Door de juiste kanalen te gebruiken kunnen we nog meer mensen koers laten zetten naar de bibliotheek!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. @Eline
    Mijn blog beantwoordt een deel van de vragen.
    Het andere deel:
    hoe en waar zou je een weblog kunnen inzetten:
    bijv. een schrijver uitnodigen die zijn/haar ervaringen in de bieb beschrijft OF journalist die recensies schrijft OF een interviewer die wekelijks een klant interviewt (dit gebeurt trouwens al met de klant in de vestiging, erg leuk) Intern: elke week een medewerker laten schrijven over wat hem/haar opvalt aan haar werk en de bieb. Voordeel: iedereen ziet het en kan reageren, als dat geen denktank oplevert...
    RSS:
    Nieuwste recensies (links), schat op je pas-berichten zie verder blog
    Kijk je al anders rond op web: rss feeds vind ik erg leuk en nuttig, bloggen is leuk, rest was ik al wel mee bekend
    Klanten info toevoegen aan web: Aquabrowser wordt al gebruikt daarvoor door klanten, prima!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. @Netty

    Zie http://joris-dinges.blogger.com

    BeantwoordenVerwijderen
  26. @Tine
    Deze was lastig, maar hij staat er hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. @Marc Mijn visie en ervaringen tot nu toe van web 2.0 staan op mijn blog

    BeantwoordenVerwijderen
  28. @Gerda
    Mijn reactie staat bij ding 9 op mijn blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. @Gerda
    Ook mijn reactie staat inmiddels op mijn blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. @ Liduin

    Mijn visie staat op mijn blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Marc,

    Hoi Coach,

    Mijn bijdrage staat op mijn Blog.

    Gr Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  32. @ Elsken
    Op mijn blog staat ding nummer 9, mijn visie over web 2.0 tot nu toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. @Liduin: Mijn mening over web 2.0 staat op/in mijn blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. @gerda. Mijn voorlopige visie op web 2.0 vind je op mijn blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. @ Marc MIjn reactie staat op mijn blog

    BeantwoordenVerwijderen
  36. @Netty,
    Ook mijn ding 9 is geplaatst op mijn blog cofaza
    gr. Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  37. @liduin Had Trix gelijk toen ze in haar kersttoespraak waarschuwde voor het gebruik van nieuwe Internettoepassingen? Is digitaal sociaal zijn de vijand van menselijk contact? Ik ben ervan overtuigd dat alles naast elkaar kan bestaan. Natuurlijk moeten zaken als Facebook, Twitter en Flickr niet in de plaats komen van een gezellig avondje vakantiefoto's kijken met vrienden, maar bij doelmatig gebruikt is Web 2.0 een bron van veel mogelijkheden. Niet alleen leuk en handig voor peroonlijk gebruik, maar ook nuttig op de werkvloer. De bibliotheek kan dan denken aan pr-mogelijkheden, zoals het onderhouden van contact met de gebruikers. In tegenstelling tot het lezen van folders of nieuwsbrief kan de lezer direct reageren, discussieren, kortom je creeert tweerichting verkeer.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. @Liduin
    Web 2.0 zoals ik het tot nu heb leren kennen is handig voor de volgende zaken:

    1. Het voorsorteren/filteren van informatie met behulp van RSS feeds
    2. Via het web delen van foto's (Flickr) en meningen en belevenissen (Blog)
    3. Van het web afplukken van technische bewerkingen voor foto's/afbeeldingen

    Voor de RSS feeds zie ik direct toepassingen voor onze klanten m.b.t. nieuws op de site van de GBU.
    Het via het web delen van foto's kende ik al m.b.v. van WIKI op een aantal web forums waar ik op zit.
    Vergeleken bij een blog vind ik het (oudere) web forum nog steeds een handig interactief platform.
    Een blog zie ik in de praktijk meer als een digitaal dagboek en het zal ongetwijfeld die functie (gaan) vervullen.
    Fotobewerkingen van het web afhalen zou een ideaal alternatief kunnen worden voor de betaalde fotoprogramma's maar vooralsnog betekent "gratis" ook: onvergelijkbare mogelijkheden/kwaliteit.

    BeantwoordenVerwijderen
  39. @eline. Mijn reactie op web 2.0 staat op mijn blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  40. @netty Mijn visie, mening geplaatst op mijn blog...

    BeantwoordenVerwijderen
  41. @elsken
    Ik heb mijn mening en ervaring tot nu toe geplaatst op mijn blog

    BeantwoordenVerwijderen
  42. @ Elsken
    Ik ben er weer eens lekker voor gaan zitten. Mijn gedachten over Web 2.0 vind je op m'n blog. En nu weer verder naar het volgende ding!

    BeantwoordenVerwijderen
  43. @ Gerda

    Mijn reactie staat op mijn blog.

    Medine

    BeantwoordenVerwijderen
  44. @Elsken
    Zie mijn blog, het staat erop!!
    Brenda

    BeantwoordenVerwijderen
  45. @eline Ik zet mijn mening op mijn blog

    BeantwoordenVerwijderen
  46. @Jessie
    Ik ben zover, mijn gedachtenspinsels over web 2.0 staan op mijn blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  47. @Netty
    Ding negen en web tweepuntnul. Het staat op mijn blog en het is nu tweeentwintig uur drieenveertig

    BeantwoordenVerwijderen
  48. @jessie
    Zie mijn weblog voor mijn gedachten op 23 dingen tot nu toe!

    BeantwoordenVerwijderen
  49. @ jessie

    deze was ik inderdaad vergeten.
    Ik denk da er veel mogelijkheden zijn voor 2.0,
    verslagen zamen schrijven enzo.De jeugdleden zijn met alles veel handiger zo ook met dit.Wellicht dat wij wat meer moeten oefenen.Misschien is het ook handig voor onze folder.

    BeantwoordenVerwijderen
  50. @netty,
    zie mijn reactie op mijn blog

    BeantwoordenVerwijderen
  51. @Marc

    beschouwinkje staat op mijn blog..

    BeantwoordenVerwijderen
  52. @eline
    lees mijn doorwrochte analyse op m'n blog

    BeantwoordenVerwijderen
  53. @Gerda

    ik geloof heel erg in alle social media en de mogelijkheden die deze bieden. Als de bieb mee wil gaan met z'n tijd dan zullen we hierin moeten investeren (lang leve 23dingen) De tijd dat de bieb alleen voor boeken was, bestaat niet meer. Dus moet je je afvragen wat de gedachte achter het stichten van een bibliotheek is. Volgens mij zijn er twee belangrijke punten: ten eerste informatie behoud en voorziening, ten tweede mensen de magie van verhalen overbrengen. De informatie verspreid zich nu gewoon anders en sneller en omdat er zoveel is, is het een taak van de bibliotheek mensen daar in wegwijs te maken maar dan moeten we wel echt meegaan met alle nieuwe ontwikkelingen. Ook verhalen krijgen een nieuwe lading in deze tijd. Ze worden niet alleen in boeken overgeleverd maar film en videogames (en luisterboeken) doen daar nog harder aan mee. Het is een andere manier van verhaalbeleving maar het heeft zeker magie. Ik denk dat onze taak is uit al die vormen van vertellen de meest magische verhalen te verzamelen en die te promoten..
    Zoveel mogelijkheden, zoveel meer informatie. Ik vind het heerlijk!!

    BeantwoordenVerwijderen
  54. @Colinda, ik vind je reactie echt een prachtige insteek van wat de bibliotheek moet met de online wereld!

    BeantwoordenVerwijderen
  55. @elsken
    Tijd voor een eerste evaluatie. Wat vind ik van web 2.0. tot nu toe? Ik vind het erg leuk om met 23 dingen bezig te zijn. Iets wat ik helemaal niet verwacht had. Het kost wel veel meer tijd dan er voor staat maar dat komt denk ik ook doordat ik een beetje onhandig ben. Daarnaast ga ik van alles zitten bekijken , iets waar ik wel vaker last van heb als ik op internet zit. Ik vind het heel erg fijn dat ik op deze manier de gelegenheid krijg om al deze dingen te oefenen. En ook om er over te denken of het wat voor mij kan betekenen of wat voor het werk. De dingen die tot nu toe voorbij zijn gekomen bloggen, rss en foto’s bewerken heb ik al wat aan gehad. Dit was allemaal nieuw voor mij. Ik wist wel dat het bestond maar ik wist niet hoe het moest. Ik geloof niet dat ik snel zelf zal gaan bloggen. Misschien heel praktisch als ik nog eens een reis ga maken, maar zelfs dat vraag ik me af. Ik schrijf ook niet makkelijk. Ik vind dat je dat wel moet kunnen als je blogt. Toch vind ik het heel erg leuk dat wij een blog op intranet hebben. Ik denk dat het ook leuk zou zijn op onze website zien. Maar al deze dingen kosten heel veel tijd (ook als je het goed kan en handig bent geworden) en we moeten als bibliotheek heel goed bedenken wat voor ons en onze klanten het meeste oplevert. Ik kan dit nu nog niet inschatten want er volgen nog 14 dingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  56. @Tine
    Mijn visie op web 2.0 is dat het zeer hard nodig is voor de bibliotheek om de 'strijd' aan te gaan met de digitalisering en vele instanties die makkelijker mensen aantrekken. Het is een mogelijkheid voor de bibliotheek om de klanten te behouden.

    Belangrijk is wel dat de bibliotheek het nu als taak moet zien om de angst van velen weg te nemen. Deze heerst inderdaad nog wel in de bibliotheek. Deze angst kan met 23 dingen weggenomen worden. belangrijk is vooral ook om te blijven attenderen op de mogelijkheden die web 2.0 aanbiedt (ook voor privé!) en om vervolgens als bibliotheek te laten zien dat je best wel hierin wil investeren.

    Cultuur heeft elkaar nodig, het is belangrijk dat de bibliotheek dankzij web 2.0 kan samenwerken met culturele instantie en snufjes kan gebruiken die dit vergemakkelijken.

    BeantwoordenVerwijderen