donderdag 26 augustus 2010

Ding 23: Evalueer wat je in de afgelopen tijd hebt geleerd

Y E S ! Je hebt de finish gehaald, het 23e Ding! Je kan jezelf een schouderklop geven voor het feit dat je het hele programma hebt doorlopen. Gefeliciteerd!

Voor dit laatste Ding vragen we je om terug te kijken op deze ontdekkingsreis. Om er wat lijn in aan te brengen zou je langs deze punten kunnen schrijven.

  • wat waren je favoriete Dingen die je onderweg hebt leren kennen en gebruiken?
  • wat heeft dit leerprogramma “gedaan” met jou en met Bibliotheek Utrecht?
  • waren er dingen die je verrasten, als onverwacht resultaat van dit programma?
  • wat kan er gedaan worden om 23 Dingen te verbeteren?
  • En vul aan: “23 Dingen was voor mij …”


Schrijf dit allemaal op je eigen blog en laat het je coach weten als je het af hebt.
Nogmaals gefeliciteerd, je hebt het gehaald. Veel leesplezier met je e-reader.

75 opmerkingen:

  1. @Netty
    Juf ik ben klaar! Niet verder vertellen hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Netty
    Ik ben ook aan het eind van de reis!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ding 23: Het is volbracht

    Eindelijk is het zo ver. Eigenlijk vind ik het een beetje jammer dat het alweer voorbij is, want de dingen die ik nog niet kende vond ik heel erg leuk om te verkennen, ik had het dus heel erg leuk gevonden als er nog een paar onderwerpen waren geweest die ik nog niet kende.

    Voor mij was het eigenlijk grotendeels allemaal wel bekend, maar wat ik wel heel boeiend vond, was dat ik de dingen die ik privé ken, nu ook eens kon toepassen op ontwikkelingen op mijn werk. Het zjn hele actuele problemen: hoe moet het verder met de bieb, hebben we nog wel een toekomst op de langere termijn, hoe kunnen we toch actueel blijven en mensen naar ons toe trekken. Ik hou wel van nadenken over dit soort actuele problemen, vandaar dat ik meer dit soort bibliotheek gerelateerde kwesties interessant vond dan de dingen op zichzelf. Want youtube of facebook, daar is voor mij niks spannends meer aan, die gebruik ik bijna dagelijks, hoewel, youtube iets minder. Maar of en hoe we youtube of facebook of soortgelijke software kunnen integreren in onze eigen bibliotheek, dat is zo simpel nog niet.

    Puntsgewijs:

    - Mijn favoriet was toch echt library thing en tegelijkertijd ook de grootste teleurstelling omdat het niet helemaal gratis is.

    - Wat deze dingen vooral met me gedaan hebben is dat ik er even bij stilgestaan heb dat ik niet altijd zo moet rondbazuinen dat we achterlopen op alles, er waren heel veel dingen, zoals my discoveries, waarvan ik het bestaan nog niet wist en die ik toch wel erg gaaf vond. Bovendien, als iedereen tegelijk brainstormt, komen daar echt wel goede ideeën uit voort, dus ik hoop dat na deze cursus veranderingen makkelijker zullen plaatsvinden in de bieb, niet van die misplaatste visie-loze nieuwigheden, zoals het dragen van een gilet, dat werkelijk nergens toe bijdraagt en ook nog eens geld kost, een echte noord-zuidlijn project van de bibliotheek, maar echte nieuwe ontwikkelingen die de weg vrij maken voor een creatief en goed ontwikkeld tekomst.

    - Ik ben niet echt verrast door de dingen zelf, maar wel door het enthousiasme van sommige collega's. Het is altijd erg leuk om ideeën uit te wisselen met bevlogen, creatieve mensen.

    - Wat verbeterd kan worden is denk ik de opzet van het geheel, ik vond het idee van blogs toch niet zo geslaagd, ik had het fijner gevonden om het op een andere manier te doen, ik denk dat een forum-opzet beter was geweest, dan had je hier en daar ook nog een opdracht kunnen invoegen om met elkaar ideeën uit te wisselen of in discussie te gaan. Elke coach had bijvoorbeeld een eigen subforum kunnen hebben, en daarnaast een algehele forum om allemaal met elkaar te discussiëren, maar ach, misscien is dat een idee voor "23dingen 2.0".

    - "23 dingen was voor mij een manier om een e-reader te bemachtigen." Ha ha, ik heb echt mijn best gedaan en overal eerlijk en aandachtig over nagedacht, dus ik vind dat ik hem wel verdiend heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Elsken,
    Always look on the bright site of life:
    # Een aantal medailles (apps, widges, twitter, boekenplank, bioscoop)in mijn blog zitten er nog steeds niet op of zijn spontaan weer verdwenen met achterlating van de term 'errors'. Maar ik heb wel mooi beeldmateriaal.
    # De gapende digitale wond is met dit snelverband + Elsken-infuuse aardig opgelapt. Met nog wat nazorg en kleine hechtingen moet het weer helemaal goed komen met deze patient
    # De 23 uren zijn, hoe zal ik het zeggen; 'uitgelopen'. Deze klus valt helaas niet binnen de TODregeling. Maar wel 'n Sony E-reader!
    Just arrived en met veel plezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @gerda

    Hoera! Gerda, ik ben er klaar mee - en het leren gaat door (uiteraard.) Staat allemaal op mijn blog. Was reuzeleuk. En blij dat ik nu de laatste ruk eraan heb kunnen geven in de herfstvakantie.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Liduin,
    Ik ben niet iemand van zoveel woorden op papier.
    Veel geleerd, leuk geweest, daardoor geen moeite gehad dat het me iets meer tijd gekost heeft dan die 23 uur. PFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFT

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Tine
    Yes, the end.
    Ik heb deze reis wel veel geleerd hoor.
    Deze cursus heb ik afgerond, ik ben in een nieuwe gestapt: een muzikale reis bij het Sju-huis.
    Ben benieuwd welk ding/welke dingen ik zal blijven gebruiken, de tijd zal het leren!
    Voor overige leerpunten: zie mijn weblog!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Marc KLAAR,JA ECHT WAAR.
    Zie mijn weblog voor mijn laatste woorden.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @ Jessie

    Wat mij betreft het eind van de cursus maar niet het eind van Web 2.0!

    http://tijde-lijk.blogspot.com/

    Als je tevreden bent en ik niets meer hoef toe te voegen dan hoor ik graag het slotsein.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Liduin Leuk, leerzaam, veel nieuws,soms worstelen om de opdracht uit te voeren. Hoewel ik er vrij snel doorheen ben gegaan heeft het wel veel tijd gekost, vooral in het weekend. De dingen waren heel verschillend, sommige spraken me direct aan, soms moest ik me dwingen om me erin te verdiepen.
    Aan te bevelen voor bibliotheken: alles wat met document uitwisseling, samen werken aan documenten en uitwisselen te maken heeft of vergaren/rubriceren van informatie zoals bij WIKI, RSS, Google docs, Library Thing.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @gerda
    En al kletsend met collega's springt het Manifest er toch ook wel uit. Wat goed om daar weer attent op te worden gemaakt. Vooral dat van dat vakjargon spreekt me aan. Soms neig ik naar kreten die onder vakjargon vallen. Niet doen dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @ Marc Ik ben klaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaar
    Zie mijn blog,

    Groetjes,

    Khadija

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @elsken
    Ik geloof dat ik nu klaar ben?!!?!?
    Het was een leuk en leerzaam traject.... kijk voor mijn ervaringen op mijn blog.
    Groet Renée

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @eline
    De bibliotheek Utrecht is een e-reader armer, want ik ben klaar met de cursus 23 dingen die meer dan 23 uur in beslag heeft genomen!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. @Jessie
    Ik ben ook klaar!
    Kijk op mijn weblog voor mijn ervaringen.
    Het was echt de moeite waard.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Marc:

    Tetterertet...

    COACH ik ben klaar...
    (zie mijn Blog)

    Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  17. @Marc Klaar! Kijk op m'n blog voor het eindverhaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. @Liduin

    Aan het einde gekomen van mijn digitale trektocht. Het begon voor mij als een trektocht door een jungle, ik had van een aantal "dingen" wel gehoord,maar verder ook niet. Gedurende de reis werd de jungle steeds minder ondoordringbaar en heb ik een pad gevonden met als einddoel de ereader.Mijn eerste kennismaking met dit project was een lezing van Helen Blowers tijdens een symposium in Delft. Een inspirerende vrouw, die mij al een beetje wakker schudde mbt de toekoemst van de bibliotheek. Ik vond het toen al opvallend dat meer dan de helft van de toehoorders met een laptop op schoot zat, of met een telefoon in de hand, terwijl ik zat te krabbelen op een kladblokje. Ik vond het een leuk project, hoorde veel enthousiaste reacties om mij heen, zag collega's met elkaar in gesprek raken over de "dingen". De leukste dingen vond ik: You Tube, mobiel internetten (leuke apps), het delen van documenten, last.fm. Ik vond het leuk om kennis te maken met de sociale netwerken, maar zal zelf niet snel te vinden zijn op hyves of facebook. Ik zie zeker toepassingen voor de bibliotheek, zowel de kantoortoepassingen als de zaken die met klantcontact te maken hebben. Ik hoop dat dit project voortgang vindt en dat de digitale bibliotheek Utrecht verder ontwikkeld gaat worden. 23 dingen was voor mij een leerzaam traject, en ik ben blij dat ik de stap heb gezet om mee te doen

    BeantwoordenVerwijderen
  19. @elsken Eindstreep bereikt! Maar nu begint het pas echt natuurlijk. In alle rust.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. @ JESSIE

    IK BEN ER ALLEEN JAMMER DAT JE VOOR VEEL DINGEN EEN ACCOUNT AAN MOEST MAKEN EN DAT HET DAN DOCH NIET LUKTE.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. @Marc
    Speciaal voor jou voeg ik er nog een #24 aan toe: clipje van de Muffin.. ehr Melvins!
    Heden zonder orgel!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. @Jessie. Ik heb, net als iedereen veel geleerd. Dingen waarvan ik dacht: wat moet ik ermee en wat moet de bibliotheek ermee.
    De bloem van onze natie leert het nog op het Christelijk gymnasium.
    Internetspeuren voor beginners
    “Zoeken op het net heeft wel iets weg van een boek kiezen in de bieb. Als je niet weet wat je zoekt of de boeken staan niet op alfabet kun je hopeloos verdwalen. Kritisch zoeken op internet kan niet jong genoeg geleerd worden.” Helemaal waar.
    Vroeger, in den beginne toen we nog internetcursussen gaven voor beginners en gevorderden zei ik dat ook, met een beetje trots. Dat durf ik nu niet meer want internet is zoveel meer. De bibliotheek is zolang ik er werk aanbodgericht geweest en nu als onze (potentiële )klanten dat willen en kunnen, kunnen zij een heleboel input geven. Misschien niet met alle 23 dingen, maar bijvoorbeeld met 3 dingen. Welke? ??? De gebruikers op weg helpen. Dat kunnen we doen. Laaggeletterden met "klik en tik", en nu zovelen 23 dingen gedaan hebben zijn de mogelijkheden legio, maar alle 23 dingen??

    BeantwoordenVerwijderen
  23. @Eline:
    yes, ik heb de eindstreep gehaald! Zie mijn Blog voor het laatste Ding, waar na ik Ding weer gewoon als ding kan schrijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. @Liduin,
    Vandaag, donderdag 18 november, 13:18 uur, de zon wil een beetje doorbreken en ik ben klaar met de 23 dingen!!!!
    YES!!!
    Alvast bedankt voor de tegenprestatie!
    Meer over het allerlaatste ding op mijn Blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. @Elsken

    Ah klaar. Wat een leuke ervaring was dit :D zie mijn blog.
    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  26. @Eline
    Eindelijk ben ik er dan: DING 23.
    - Favoriete dingen:
    Veel dingen kende ik al en gebruikte het ook bijna dagelijks gebruik van. Maar dingen als: RSS, Library things, Last FM, Docs.google en Delicious waren ook echt heel nieuw voor mij.
    Mijn favoriete dingen zijn Library things, google maps, Social webs (Facebook, Hyves)en RSS.
    Maar Library things vind ik echt fantastisch, kende ik het maar eerder! Hetzelfde dacht ik ook over docs.google: waarom wist ik het niet eerder toen ik met nog 3 andere vriendinnen een stuk moest schrijven voor een blad.
    - Wat heeft het met mij en de Bibliotheek Utrecht gedaan?
    Mijn visie en kennis over het gebruiken van internet is erg veranderd. Wat zijn er toch veel toepassingen die wij als bibliotheek kunnen gebruiken en met de klanten kunnen delen. Aangezien ons doelgroep voor een groot deel uit jongeren, studenten, leerlingen en internet geïnteresseerden bestaat.
    De eerste stap is al gezet, de week van de mediawijsheid is een fantastisch initiatief! Dit is dan ook een goede kans om onze leners te laten zien dat wij “bibliotheek mensen” meer weten en kunnnen dan boeken opruimen en schulden innen!
    Het is erg belangrijk dat wij niet achterlopen als bibliotheek , zo blijven we hip en aantrekkelijk voor onze leners.
    - Verrast?

    Ik was erg verrast door het feit dat er ook nog veel dingen op internet zijn die ik niet kende. Zo zie je maar weer hoeveel je kan mislopen over de heel goed te gebruiken dingen op het net. Dingen die het gebruiken van internet gemakkelijker kunnen maken.

    - Ik denk dat de 23 dingen in de toekomst met steeds nieuwe dingen aangevuld zal worden. Veel informatie op de officiële site moeten ook geactualiseerd worden. Er verandersd veel in 2 jaar op dit front.
    Ook zal het handig zijn als de teksten die in het Engels zijn vertaald kunnen worden. Sommige teksten lezen echt niet makkelijk.


    - 23 Dingen was voor mij een spannende en leerzame uitdaging. Ik heb veel geleerd over de mogelijkheden op internet die we ook heel goed als bibliotheek kunnen en zullen gebruiken. Ik heb al veel dingen gelijk gebruikt in mijn dagelijks internet gebruik. Het was fijn dat wij als medewerkers de kans hebben gehad om ons zelfstandig bij te scholen wijzer zijn geworden over sociale media en internet!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. @Netty. En eindelijk de eindstreep gehaald.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. @liduin.
    Ik ben klaar! Ik vond het erg leuk om hier mijn tijd aan te besteden. Soms koste het me wat meer tijd dan ik gedacht had. maar ja wil je als veel dingen nieuw zijn. Ik ben blij dat ik deze kans gekregen heb van de bibliotheek. Het was leerzaam en leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. @Eline,

    Yes, de eindstreep gehaald! Het is een super leerzaam traject geweest.
    Zie verder mijn blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. @Mary
    Yes, mede-Dingers, ik ben er ook!
    Het was een leerzaam proces en heeft de bewustwording van het feit dat DE bibliotheek er de komende jaren hard aan moet trekken om te overleven versterkt.
    Was er een favoriet Ding, naast de muziekmogelijkheden? Uuuuh, nou, nee. De sociale aspecten van de bibliotheekcatalogi vond ik wel het boeiendst.
    Verrassend: de RSS feeds, had ik nog niet iets mee gedaan. Een aanwinst.
    Verbeteringen van de 23 Dingen: wat Sezai aanroerde, daar ben ik het wel mee eens. Je blijft nu wel heen-en-weer schakelen tussen de deelnemers om alle meningen te lezen. En dat hoe je niet zo lang vol...
    "23 Dingen was voor mij....een mentale opkikker voor de toekomst (van mij, ons, de bibliotheek, de kennis...)"


    (wordt zeker en vast vervolgd)

    BeantwoordenVerwijderen
  31. @Marc: Jawel ik ben klaar! Ding 23:zie mijn blog.
    groetjes Carly

    BeantwoordenVerwijderen
  32. @ Gerda

    BESTEMMING BEREIKT!

    coach bedankt en zie mijn blog.
    Groetjes Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  33. @Gerda
    Joepie, ik ben er! Het is gelukt binnen de tijd.
    Mijn laatste overpeinzing staat op mijn weblog.
    Hartelijk dank coach!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. @Liduin
    Ben klaar met 23 Dingen!!!
    Was een leerzaam en leuk traject.
    Groeten, José

    BeantwoordenVerwijderen
  35. @netty
    Eindelijk aanbeland bij ding 23. Niet dat ik het een vervelend traject heb gevonden, dat zeker niet. Maar ik heb er bij vlagen heel hard en bij vlagen bijna niet aan gewerkt. Daardoor zat er niet een duidelijke lijn in. Vanwege een tussentijdse vakantie was ik er een tijdje uit, daarna vond ik het moeilijk om mij weer opnieuw te motiveren. Toen ik een maal weer aan de slag was, vond ik het eigenlijk weer erg leuk om te doen.

    Wat vond ik het minst bruikbaar of waarvan heb ik het minste geleerd? Dat zijn voor mij toch de sociale media. Dat geldt voor mij privé (ik wist er al meer van, maar gebruik het steeds minder), maar ook de toepassingen voor de bibliotheek hebben voor mij nie de hoogste prioriteit.

    Wat vond ik het meest interessant, leuk, leerzaam of bruikbaar? Wat mij betreft zijn dat de RSS-feeds, zowel privé als voor het werk, bookmarken via delicious (met name het groeperen en beter indelen van de favorieten) en de bibliotheek 2.0 toepassingen als widgets en gepersonaliseerde bibliotheeksites en -cataloguspagina's. Als wij het komend jaar onze website kunnen verrijken met alle widgets die Bibliotheek.nl gaat aanbieden, denk ik dat wij ons beter presenteren naar de klant, in één klap meegaan met de tijd en echt interactief worden met een goede inbreng van en oog voor de klant. En daar gaat het wat mij betreft om!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. @Elsken. De finish gehaald!!!!!!!!!!!!!!!

    Mijn reisverslag van deze mooie ontdekkingsreis staat op mijn Blog.

    Groetjes Brenda

    BeantwoordenVerwijderen
  37. @Liduin
    Favoriete Dingen waren: muziek online en google maps/streetview, vanwege belangstelling en google dogs omdat je dan veel gemakkelijker met elkaar aan een stuk/rapport kunt werken.
    Het leerprogramma heeft me niet opgeleverd wat ik er van verwacht had: de klanten in het Telematicacentrum beter antwoord kunnen geven op hun vragen/problemen. Nog geen enkele vraag gehad die met behulp van deze cursus op te lossen was.
    Klassikaal les zou m.i. meer effectief zijn, want dan kun je direct de docent vragen stellen, die vervolgens meteen beantwoord kunnen worden. Eigenlijk is het een digitale versie van de oude schriftelijke NTI-cursus. Daarom alleen al duurt deze langer dan de voorgeschreven 23 uur.
    Verrassend waren de mogelijkheden van 2.0 ondanks de lastige techniek, inlogproblemen vergezeld van omslachtige procedures en de onoverzichtelijke, chaotische websites (vooral door reclames).Frappant dat ik in de test mediawijsheid 50 punten haalde, terwijl 225 punten het minimale was om te slagen.
    23 Dingen was voor mij een kennismaking met nieuwe technische mogelijkheden van internet, maar ik denk niet dat ik wat met de dingen ga doen vanwege andere interesses. Een i-reader zou ik zelf niet aanschaffen.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. @eline zie voor mijn laatste ding mijn blog

    BeantwoordenVerwijderen
  39. @Marc...het zit erop voor mij! (zie blog)
    dag,dag dingen!

    BeantwoordenVerwijderen
  40. @Eline, Ik ben klaar, zie mijn blog!!
    Bye, bye, zwaai, zwaai 2 dingen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  41. @Netty
    Lees mijn blog voor het laatste ding.
    Het was leuk en inspirerend!

    BeantwoordenVerwijderen
  42. @Marc,
    Alle Dingen geoogst, net voor de vorst!

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Joehoe Gerda, ik ben er! Nét na kruisbesje1 en daar baal ik van, maar toch, zie blog en CU2morrow!

    BeantwoordenVerwijderen
  44. @gerda
    Jeuh! Mijn dingenreis is voltooid!
    Gerda, bedankt voor het perfecte coachen!

    BeantwoordenVerwijderen
  45. @Jessie,
    Dank voor je coaching en ik deel graag mijn ervaring met de e-reader bij Ding 24!

    BeantwoordenVerwijderen
  46. @Tine,
    Zo, dat was het dan.
    Wat mij betreft moeten we nu een vervolg plannen en keuzes maken wat we gaan doen in/voor de bibliotheek, met de website e.d.
    Ik vond het een leerzame tijd. Goed om gestructureerd naar de onderwerpen te kijken en bevraagd te worden door m'n coach. En ik ben enthousiast over de mogelijkheden die er zijn, om bijzondere muziek te vinden (GroovesShark e.d.), om leuke mensen te vinden op Facebook of Hyves, om aan een document te werken met google.docs. En alle mogelijkheden met en via Google. Ik ben niet zo van de lijstjes (Librarything en zo). Maar een leuke blog maken is nooit weg. Ik hoop echt dat we als bibliotheek, ook provinciaal en landelijk, leuke widgets gaan ontwikkelen, iets kunnen met filmpjes, goeie verwijzingen naar interessante bibliotheekzaken op Hyves e.v. Zodat we gericht mensen triggeren zodat ze bijvoorbeeld massaal naar onze activiteiten komen.
    Ik ben helemaal gegrepen door de digitale mogelijkheden, het sociale web. Het bibliotheekvak is nooit statisch en dat houdt het boeiend.
    Ik word wel hebberig door wat ik gezien en geleerd heb: ik wil een Iphone, een laptop (m'n oude pc kan echt niet meer....) en een Ipad. Maar eerst sparen en voorlopig ben ik heel blij met de e-reader!
    Bedankt Tine, dankzij jou heb ik me er af en toe niet te gemakkelijk van afgemaakt !

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Ding 23
    @Liduin
    Ik ben digitaal weer even up-to-date, maar ... met Web 3.0 in aantocht voor hoelang?
    De leukste dingen vond ik de Rss feeds, Delicious en Social bookmarking omdat ze je helpen om dingen te ordenen en greep op de digitale zaken te houden. Ja, je blijft toch een bibliothecaris.
    Zoals uit mijn commentaar op ding 22 al blijkt heeft het me wel aan het denken gezet over de digitale toekomst van de bibliotheek en zijn gebruikers.
    Ik zie niet zoveel te verbeteren aan 23 dingen met de huidige inhoud, alleen die inhoud lijkt me aan permanente verandering onderhevig en de 23 dingen daardoor dus ook.
    23 dingen was voor mij een schone zaak en geeft het mensdom veel vermaak.

    BeantwoordenVerwijderen
  48. @netty, klaar, ik hoop het maar......
    zie mijn blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  49. @elsken,
    Eigenlijk wel jammer, het zit erop. Prima initiatief geweest om op deze manier je medewerkers thuis aan het werk te zetten, hen daarmee deskundiger te maken en hen daarna te belonen met een e-reader. Zie verder mijn blog

    BeantwoordenVerwijderen
  50. @ Elsken,
    Het zit er op. De finish is gehaald.
    Ik heb er veel van geleerd en het was ook nog erg leuk om te doen. We moeten hier beslist mee doorgaan!
    Meer hierover vind je op mijn blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  51. @Jessie
    De digitale reis is ten einde, wat later dan gehoopt, omdat ik thuis door akelige computervirussen ben belaagd. Een bijzondere reis heb ik afgelegd door de digtale wereld en ik kijk uit naar een vervolg!
    En dank voor je af en toe opbeurende woorden als het even spaak liep.
    Zie verder mijn weblog!

    BeantwoordenVerwijderen
  52. @Jessie
    Finish gehaald! Zie mijn weblog voor mijn verslag.

    BeantwoordenVerwijderen
  53. @Tine
    Hèhè

    ...is die Biebmiep toch nog eerder :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  54. @Gerda
    Ik moet zeggen dat ik toch wel een aantal nieuwe dingen ontdekt heb, zoals librarything en rss. Met beide ben ik erg blij. Het maakt informatie tot me nemen weer wat makkelijker en leuker. Ik ben ook nog steeds erg overtuigd van het bonuskaart idee. Ik denk dat dit mensen naar de bibliotheken zal trekken.
    Ik ben nog meer overtuigd geraakt van het feit dat de bieb mee moet gaan met zijn tijd. Ik vrees dat we misschien wat laat begonnen zijn maar dan is zoiets als 23 erg leerzaam. Er moet een verandering plaatsvinden want anders gaat de bieb over een tijd niet meer bestaan. Ook films, games en social media horen daarbij, we kunnen ons niet veroorloven alleen maar bij boeken te blijven. Voor de bieb is 23dingen handig omdat zo het personeel beter op de hoogte is en omdat er misschien leuke nieuwe ideeën bedacht zijn waar we echt iets mee kunnen.
    Overzicht en helderheid zijn toch wel echt belangrijke dingen om bij de ontwikkeling van dit alles in de gaten te houden. Het is toch niet de bedoeling dat de gidsen gaan verdwalen!!
    Op zich zijn de 23 dingen wel goed gekozen. Ik ben niet zo'n fan van Flickr en zeker niet van de image generators. Ik snap nog dat flickr erin staat maar de image generators kunnen er wat mij betreft uit en vervangen worden door uitleg over dropboxes ofzo.
    23dingen was voor mij:
    opvallend leerzaam. Omdat ik toch al veel dingen al doe, had ik niet verwacht iets nieuws te ontdekken maar dat is toch gelukt. Ik vind echt dat iedere bibliotheekmedewerker zich met dit alles moet gaan bezighouden. Het is gewoon niet meer weg te denken en daar moeten we blij mee zijn. Iedereen kan nu nog sneller zijn kennis verbreden en verhalen ontdekken, wat willen we nog meer!!

    BeantwoordenVerwijderen
  55. @gerda
    Ik ben klaar......!
    Zie mijn blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  56. @ Gerda

    Ook voor mij is de reis der dingen ten einde.
    Bedankt voor tijd en inzet.

    BeantwoordenVerwijderen
  57. Yes! Mijn cluppie heeft het tot een goed einde gebracht! Gefeliciteerd allemaal, binnenkort horen jullie meer over de e-reader. Ik ben trots op jullie, want ik weet uit ervaring hoeveel tijd dit alles vergt en ook wat een inspanning het soms is om alles door te nemen en in je op te nemen. Zoals Elsken in bovenstaand blog schrijft, "schouderklopje voor jezelf", dubbel end dwars verdiend!

    BeantwoordenVerwijderen
  58. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  59. 23 dingen: Het laatste ding

    Tijd voor het laatste ding.

    Het is moeilijk om te zeggen wat ik geleerd heb de laatste maanden omdat ik met de meeste dingen al bekend ben. Maar toch gaven de besteedde uren weer nieuwe inzichten in het digitale landschap. Dit landschap heeft natuurlijk vele lagen, en we zijn als mensen nog maar net begonnen met het ontdekken van de vruchtbare grond.
    Omdat deze technologie toch nog een beetje in de kinderschoenen staat is het regelmatig nog een rommeltje. Het zit vol nieuwe ideeën die elkaar razend snel opvolgen, maar in dit proces is het voor de gewone gebruiker wel eens moeilijk te overzien. "Heb ik het juiste platform? Welke 'browser' gebruik ik? Kan ik mijn bladwijzers daarmee synchroniseren? En op mijn telefoon dan? of moet ik dan een extentie installeren? Moet ik daar een 'account' voor maken?" Alleen al voor takenapplicaties kan je wel honderd veschillende programmas vinden die allen net iets anders werken, en die maar zelden met elkaar geintergreerd kunnen worden. Gelukkig zijn RSS lezers als de Google Reader hiervoor een uitkomst. Je kan hier je Twitters, blogposts, nieuwssites, reddits, youtubepagina's, evernotes, etc. in verwerken. Als er in de toekomst nog een mogelijkheid komt om ook je sociale media als RSS 'feed' in te voeren is het plaatje al iets completer. Tot die tijd zijn het de wetten van evolutie die zullen bepalen welke digitale gereedschappen overlevingswaarde hebben, en welke slechts een modetrend zullen blijken.

    Wat ik leuk vond aan de cursus was het bespreken van de stof met collega's. Vooral om mensen die eerder weinig kennis van dit soort zaken hadden te helpen de rode draad te zoeken. Want het is allemaal helemaal niet zo moeilijk. Veel mensen zijn bang dat dit soort vernieuwingen hun pet te boven gaat, maar in de praktijk pikken ze dit toch erg snel op zodra ze eenmaal beginnen. Als je weet wat je wil doen op het internet, en je leert een RSS lezer te gebruiken kom je al een heel eind.

    Misschien kan de bibliotheek een rol vinden in het aanbieden van een opstapje het Digitale landschap in, en zo laagdrempelige toegang geven naar relevante internet informatie, toegespitst op persoonlijke voorkeuren.
    Ik ben zelf bezig met een opzetje voor een Bibliotheek Reddit. Hier kan iedereen stemmen en reageren op de aangeboden content van het web. Ik dit geval is de content alles wat interresant gevonden wordt en zogenaamde 'must-see' en 'must read' links. Hiermee kan je mensen verleiden om RSS te gaan gebruiken, en je bied ze direct een aantrekkelijke 'content' aan om via hun RSS te ontvangen. Samen met onze huis-feeds als; Activeiten, In de schijnwerper, Nieuwe Materialen, Interessante RSS-links, Literair nieuws, Cultureel nieuws, (noem maar op) kan de bibliotheek HET adres zijn om wegwijs te worden in het digitale landschap.

    Ik heb in deze 'post' alle engelse woorden tussen 'haakjes' gezet. Dit is een uitdaging voor alle collega's om het Digitale landschap wat gemoedelijker en dichter bij huis maken door wat andere woorden te zoeken voor akelige termen als 'downloaden, feeds, browser, account, post, uploaden, online, offline, Email, stream, link, plugin, chatten, (vul maar in).' Laten we wat verloren woorden opgraven, afstoffen, en een tweede leven geven in een nieuw tijdperk.

    BeantwoordenVerwijderen
  60. @elsken
    op mijn blog en verder heel erg leuk dat ik dit heb mogen doen! dank jullie

    BeantwoordenVerwijderen
  61. @Tine
    Hetgeen ik het meeste interessant vond en waar veel toekomst in zit is You Tube. Niet alleen omdat de info die hier vertelden werden heel goed bleven hangen, maar ook omdat het fijn was en niet vermoeiend om naar te kijken. Voor de bibliotheek zelf kan dit niet alleen voor PR handig zijn maar er zou bijvoorbeeld ook net als web 2.0 dat gedaan heeft ook een filmpje gemaakt kunnen worden waar web 2.0 en het gebruik daarvan voor klanten uitgelegd kan worden. Uiteraard steeds in relatie met bibliotheek Utrecht. Zoals het delen op Facebook en het plaatsen op LibraryThings.

    Als aspirant informatie en advies medewerker medewerker wil ik ook de RSS goed en efficiënt kunnen gebruiken, de informatie toevoer moet namelijk wel gewoon blijven. Dit is dus wel iets wat ik sowieso ga gebruiken. Dat geldt ook voor Delicious. Daar ik als flexwerker heel vaak elders werk is dat erg handig.

    Voor de relatie en de pr naar de klanten toe vind ik Twitter ook zo gek niet. Alleen jammer dat daar natuurlijk maar zeer korte berichten geplaatst kunnen worden.

    Niet alleen dit programma, maar ook de week van de mediawijsheid en het meedoen hieraan heeft het voor elkaar gekregen dat er minimaal en zelfs bij collega's die NIET aan meegedaan hebben een soort van draagvlak is gecreëerd. Door te wijzen op de voordelen van Web 2.0 en de mogelijkheden belooft het dat de rest van de collega's in de toekomst er ook mee aan de slag gaan. Een collega heeft dat al aangegeven. Voor mezelf heb kennis in huis gehaald waar ik niet alleen klanten op kan wijzen maar ook zelf kan gebruiken om juist informatie te kunnen verstrekken.

    Wat mij verrast heeft van de 23 dingen is dat er best wel heel veel dingen zijn waar ik domweg gewoon niet van op de hoofte was. (verschillende Wiki's, Librarything, Delicious.. delen en bewerken). Dit komt door dat ik in sommige bibliotheken als 'wel handig met computers ' wordt aangeduid. dat compliment en grote verantwoordelijkheid ben ik nu wel nagekomen. Hopelijk kunnen de andere collega's nu in ieder geval wel een mail bijlage openen.

    Wat er gedaan kan worden om we b2.0 te verbeteren... ik denk op de hoogte blijven? Actueel blijven? er zullen er vast nog meer dingen zijn die uit te leggen zijn! hopelijk pik ik deze natuurlijk zelf als wel op.

    23 dingen waren voor mij zeer nuttig en vernieuwend. Ik denk dat er wel kansen in zitten voor bibliotheek Utrecht.

    Bibliotheek Utrecht: proficiat met de ambitie! waar een wil is is een digiweg!

    BeantwoordenVerwijderen
  62. @netty
    Zijn mijn blog:
    Ding 23: Op het nippertje!

    BeantwoordenVerwijderen
  63. Ellen, hihi... ik kan nu even een hele week (!)geen ding zien! over 7 dagen zal ik de dingen die ik wil blijven gebruiken (Librarythings, RSS, delicious, youtube etc. )

    BeantwoordenVerwijderen
  64. Wat een schooiers zijn jullie om ons als coaches op dit uur nog ........ Toch leuk dat jullie het hebben afgemaakt! Gefeliciteerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  65. @Jessie Bijna 1 december, maar klaar en tevreden! Voor mijn overpeinzingen verwijs ik je naar mijn blog. Morgen een avondje niksen...

    BeantwoordenVerwijderen