vrijdag 27 augustus 2010

Ding 6: Ontdek Flickr, een van de populairste foto opslagsites

Websites die de mogelijkheid bieden om foto’s op te slaan, bestaan al sinds de jaren 90. Een website die het begrip “sharing” (delen) een flinke boost heeft gegeven en uitgroeide tot een levendige community, is Flickr. Om foto’s te beschrijven en terug te vinden, maakt Flickr gebruik van “tags”, of wat bibliothecarissen “trefwoorden” noemen.


Lees alles over Flickr. Bibliotheek Utrecht heeft een Flickr account en op de website kun je ook fotogalerijen vinden die uit Flickr komen. Zoek zo'n fotogalerij op onze eigen website en geef in je reactie op dit blog aan waar je dit gevonden hebt.

80 opmerkingen:

  1. @mary
    Ik ben weer verder gaan speuren, en nu terecht gekomen bij Flickr. HEt is een leuk medium, zo vond ik deze foto van het openingsfeest De Vloer
    http://www.flickr.com/photos/42506888@N06/3983256847/in/set-72157622396435009/
    Ook kunstuitleenutrecht heeft een Flickr Account, leuk voor iedereen om hier eens naar te zoeken. De fotogalerie op de site van de bibliotheek is volgens mij te vinden via 'nieuw in de collectie' ik wacht al 20 minuten tot hier iets tevoorschijn komt, maar wordt maar niets zichtbaar... dus zeker weten doe ik het niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @jessie, interessant om die Flickr site eens verder te bekijken, maar ik werk liever met Picasa, ook prima hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Netty. Flickr was mij niet onbekend. We gebruiken het voor de foto-beeldbank voor ons drukwerk. En ook de Bibliotheek Utrecht fotostreams heb ik al eerder ontdekt, bv. die van de muziekoptredens. Die vind je ook op onze website op de pagina van de muziek (Speciaal voor/muziek). En daar staat bijvoorbeeld ook een fotogalerij voor De Vloer.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Marc Ik heb Flickr bekeken.
    Leuke site, maar er zijn meerdere fotosites die ook prima werken. Bv. Picasa en Zoom.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Jessie

    Toen flickr net bekend werd, heb ik er al op rondgestruind. Nu vanwege de 'dingen' weer, even ' kunstuitleen utrecht' in het flickr zoekveldje getypt en voilà!

    Op de site van Bibliotheek Utrecht was ik wat langer bezig, maar na wat klikwerk kwam ik via 'databanken' bij de zogeheten 'leuke filmpjes', via 'muziek' bij foto's muziekoptredens 2008-2009 (hee, het is al half 2010!) en via de 'jongerenvloer' op 'fotogalerij de vloer'.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Mary:
    Ik ben bekend met Flickr omdat ik vaak heb willen zien hoe anderen foto's maken, vooral professionele fotografen hebben er indrukwekkende werken op staan. Zelf heb ik er nooit een account geopend omdat ik mijn foto's op mijn eigen homepage zet.
    Ook ik ben uigekomen bij de foto's van de openingsfeest van De Vloer. Ik kwam hier toevallig uit omdat ik no op de site van rss feeds was van de bieb en daar zijn er links naar video's en foto's, die laatse ben ik gevolgd.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. vrijdag 27 maart 2009
    ding 6
    Het aanmaken van een account bij Flickr/Yahoo wil maar niet vlotten. De afgelopen dagen zitten puzzelen wat er precies misgegaan zou zijn. Yahoo wil namelijk het nummer van mijn creditcard, die ik niet heb en ook nooit zal geven. Daardoor worden mijn inloggegevens gewist of onklaar gemaakt.
    De, met name Nederlandstalige, achtergrondinformatie geeft veel theoretische kennis over fotoverzamelen, maar geen duidelijke instructies over hoe je het moet installeren.
    Klopt het dat het gebruik van Flickr $25,- kost (zie o.a. kennethverburg.nl )?
    De foto's die Kenneth Verburg publiceert verschijnen als witte vlekken op mijn pc op 't werk. Wellicht dat de beperkingen van ons netwerk hiermee te maken hebben en met de accountproblemen.

    Uiteindelijk, met behulp van universitair geschoolde mensen, is het gelukt om een account bij Flickr te maken. De Engelstalige termen zetten je continu op het verkeerde been. Om de haverklap denk je weer een nieuw account te moeten maken en blijken wachtwoorden te blokkeren.
    De naam van de "verzameling" is : www.flickr.com/photos/hansbibl
    Bewerken van de lay-out is maar beperkt mogelijk: 4 opstellingen.
    Op het account staan een aantal afbeeldingen/foto's die kennelijk in deze pc opgeslagen waren, anders zou ik niet weten waar ze vandaan zouden moeten komen. Mijn verbazing ook onder de afbeeldingen geplaatst.
    Een foto van het verbouwde stadhuis van Utrecht "ge-üpload" vanuit Flickr, geheel volgens de korte uitleg van Blogger: icoontje afbeelding toevoegen aangeklikt, met knip- en plakwerk het URL van de foto ingevoegd en üploaden maar. Helaas verdwijnen de pogingen in het niet. Noch in het weblog, noch in het flickr-account blijven sporen achter.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Netty
    Ha ik moet het toch toegeven. Ik raak verslaafd aan 23 dingen! Zit ik straks nog vaker achter mijn laptop dan ik nu met vlagen al doe. Zie ik manlief (en hij mij) straks echt alleen nog maar vanachter een schermpje. Maar goed, Flickr. Gevonden op onze website. Fotogalerij van het openingsfeest van De Vloer op 2 oktober vorig jaar en de foto's van de optredens van de muziekafdeling. Zoals Ella al opmerkte, misschien is het een idee om de foto's van de optredens van 2008/2009 in een archief te doen en alleen de foto's van optredens van 2010 op de site te zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Gerda, Flickr kende ik al van de kook- en woonblogs die ik volg.
    Ik ben naar flickr.com gegaan en heb als trefwoord centrale bibliotheek utrecht opgegeven en kwam onder andere de foto's van de kidscorners tegen.
    Het is een handig en leuke site, omdat het voornamelijk visueel ingesteld is.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @liduin. Gevonden, geweldig al die foto's.Ik ben naar flickr gegaan en dan met trefwoorden, centrale bibliotheek Utrecht. Mooi die foto van de licht koepel. Kon het niet laten en ben verder gaan zoeken. Foto's van de wijk waar ik vroeger gewoond heb. Echt leuk en gemakkelijk om via trefwoorden van alles te vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @Tine, ik heb Flickr bekeken en zelf doe ik meer met Picasa. En als je eenmaal aan iets gewend bent dat goed werkt stap je niet snel over.
    Het zoeken op de eigen site van utrecht was wat lastiger; evenals anderen typte ik bij Flickr Bibliotheek Utrecht in en zag daar het nodige aan foto’s. Op de eigen site herinnerde ik me bij de RSS de foto’s en films gezien te hebben en die volgde ik toen maar.
    Daarbij heb ik toen zowel de foto’s van de opening van De Vloer bekeken als wat van sommige optredens van de afd. Muziek.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @Netty. Flickr bekeken en gezocht op deze website naar Bibliotheek Utrecht en ook via onze website naar Flickr foto's. Op beide manieren foto's terug kunnen vinden. Via onze website ook een muziekoptreden gevonden (zoals anderen vóór mij ook al muziekoptredens vonden gezien de al geplaatste reacties): http://farm3.static.flickr.com/2787/4256174395_fceb1451a5.jpg.
    Helga

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @marc.

    yahoo account aanmaken ging wel, al vind ik dat ze veel info willen weten. Heb ik mooi niet ingevuld en ik ben meteen met pensioen gegaan want ik ben geboren in 1902...
    Doorklikken naar Flickr was gefickerr want ze konden mijn alternatieve yahoo emailadres niet vinden. Pas nadat ik na veel zoeken, weer opnieuw inloggen en viavia mijn profiel 'contactinformatie' had ingevuld,kon ik mijn Flickr account aanmaken.
    Dit uitzoeken kostte mij een uur!
    Nu ga ik Flickr verkennen...

    Nou coach, je wordt bedankt, waar was je op zondagochtend?...

    groet,
    Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  15. @marc


    Flickr bekeken en onderstaand gevonden:
    site bieb
    via rss, foto's, Openingsfeest 2 oktober 2009: Fotostrips
    daar staat een foto vanuit flickr met de volgende verwijzing:
    http://farm3.static.flickr.com/2482/3984017408_48a6f7789d_b.jpg

    Groet Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  16. @marc
    Na wat geklungel heb ik op de website van flikr een zoek optie gevonden. Toen bedacht ik me dat ik binnenkort met een vriendin naar Curacao op vakantie wil. Toen heb ik wat foto's gezocht, en deze is degene die mij aansprak.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Flickr. wat kan ik er mee?
    De volgende link heb ik gevonden via flickr en dan zoeken op de term bibliotheek utrecht.
    Het is een foto van een culturele zondag rond het thema Indie, ik meen in de boekenweek.
    De bibliotheek kan zelf dus haar activiteiten via foto's aan de wereld tonen. Het kan ook dienen als archief voor bedrijfsfoto's van alle culturele activiteiten.
    Ik had vorige week een klant in het telematicacentrum die 1 foto van flickr gedownload had en die specifieke foto wilde opslaan op een usb stick. Ze vroeg mijn hulp erbij hoe dat dan moest.
    Openbare sites zoals mijn album.nl zijn ook handig. Mijn buurman, die overigens lid is van een fotoclub in Culemborg en ook af en toe bij ons als klant fototijdschriften komt lezen, heeft van ons buurtfeest een mooi album gemaakt met alle foto's. De link wordt dan aan alle bewoners toegestuurd zodat iedereen alle foto's kan zien. Dat was best leuk. Mijn nichtje stuurde mij een picasaweblink met de door haar gemaakte foto's van het 25 jarig huwelijksfeest van mijn zus. Ook leuk maar jammer dat ik dan geen fysieke foto's meer heb.
    Zelf zal ik niet zoveel vrije tijd gaan besteden aan alle technieken van fotobewerking en ik heb ook geen behoefte om alles zomaar op internet te zetten. Privacy vind ik n.l. heel belangrijk. Misschien ga ik ooit in mijn vrije tijd een gewone cursus digitale fotografie volgen bij de volksuniversiteit of via seniorenweb i.s.m. met de bibliotheek Culemborg om het een beetje te leren.
    Maar desalniettemin de mogelijkheden zijn enorm. Voor de jongeren van nu een deel van hun leven en het is voor mij nuttig om dit te weten
    Lenie

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik heb wat uitgeprobeerd met een vakantiefoto:
    http://www.flickr.com/photos/23dingen/4994365768/
    Ik ben benieuwd of dat goed gaat zo.
    Ik zie hier trouwens nergens een "afbeeldingspictogram op de werkbalk van de berichteditor", zoals in de uitleg staat.
    Groetjes, Pilar

    BeantwoordenVerwijderen
  19. @eline
    Ik was al bekend met Flickr, omdat ik een paar jaar geleden foto's van een vrijwilligersavond in De Meern op Flickr heb gezet.(een western-avond met line-dancing).Op onze websites heb ik foto's gevonden van de opening van De Vloer, die refereren aan Flickr. Het viel me op dat foto's van jan 2010 gepubliceerd stonden onder 2009.
    Er was geen aparte fotostream 2010.
    Op mijn weblog heb ik een foto van Flickr geplaatst met bronvermelding.
    Ik heb er geen behoefte aan om mijn eigen foto's beschikbaar te stellen op flickr, omdat ik op mijn privacy gesteld ben. Daarentegen vind ik het wel erg leuk om foto's van anderen te bekijken! Het lijkt me voor de bibliotheek erg lastig om foto's op Flickr te zetten, want hoe zit het met de privacy? Mensen die duidelijk in beeld komen moeten eerst toestemming geven, dat lijkt me lastig bij het fotograferen van activiteiten.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. @netty
    Flickr zegt mij niets. ik heb ook niets met foto's. we slaan alles op een stick of schijf en ik heb geen behoefe om via f. mijn leven te delen met de wereld.
    mn

    BeantwoordenVerwijderen
  21. cor51
    ik houd er niet van om met mijn foto's op een site te staan, maar ik kan wel begrijpen als je iets gemeenschappelijks wilt delen dat dit een goed communicatiemiddel is.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. @Eline
    Ik heb ook de foto's van het openingsfeest van de vloer gezien. Zien er vrolijk uit.
    Zelf heb ik wat foto's op Picasa staan.
    Ook prima om mee te werken.
    Het is een leuke manier om de wereld op een andere manier te ontdekken.
    Maar ik kan nog steeds niet begrijpen, waarom iemand zijn privé zo nodig openbaar moet maken...

    Ik ga weer veder op ontdekkingsreis.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. @Liduin
    Foto's van Bibliotheek Utrecht gevonden via
    de volgende stappen:
    * site:www.bibliotheek-utrecht.nl
    * actueel
    * Rss bibliotheek Utrecht
    * foto's

    Leuk, de foto's met strips van opening De Vloer!
    Jammer dat er geen recente foto's zijn geplaatst.

    Margriet

    BeantwoordenVerwijderen
  24. @ gerda
    Ja die stripfoto's zijn top.
    En mooi het dak van de CB
    http://www.flickr.com/photos/janenineke/3895240085/

    BeantwoordenVerwijderen
  25. @elsken
    De site Flickr had ik nog nooit bekeken of iets mee gedaan. Wel met een soortgelijke fotosite. De foto's van onze site heb ik bekeken maar mwa, op zich leuk (vooral die van de Vloer) maar het is jammer dat er geen regelmaat in zit - het verouderd daarom snel -of oogt niet actueel. Wat mij betreft dus alleen leuk als we iets regelmatig doen. En misschien ook een aparte fotohoek maken in plaats van verspreidt onder de diverse kopjes.
    Bij zoeken op flickr.com met tag 'Boekstart' kwam ik leuke fotos tegen van biblitoheek Rotterdam. O.a van 3 baby's in een box. Zij zijn dus best makkelijk met het publiceren van fotos van klanten. Hoe staan wij hier tegenover?
    Ik heb 2 vragen en 2 ideeen:
    1. Mogen wij de foto van de boxkinderen nu gewoon gebruiken voor bv. een poster of folder? (rechten?)
    2. Kun je flickr.com ook gebruiken voor een kinderactie als 'met Nijntje op de foto'? Waarna ouders de foto van hun kind van onze site kunnen halen?

    1. Eenvoudig gejat van de fotoreportages in VolkskrantMagazine:
    Vraag aan onze klant een foto te maken van een bepaalde situatie en de foto naar ons op te sturen of via flickr? opdat wij de foto's op de site kunnen plaatsen. Ik zou het nooit doen maar er zijn zat mensen die het erg leuk vinden.
    Voorbeelden van fotoreportages zouden kunnen zijn:
    Herfst: Eindelijk!kinderen die leren lezen
    Nederland leest: dat willen we wel eens zien!
    Winter: buiten is het guur - binnen lekker lezen
    Nationale voorleesdagen: 'Voorlezende ouders gezocht'
    Zomer: 'Zomerlezen! zo doe ik dat'
    Er is natuurlijk een voorwaarde: het moeten wel bibliotheekboeken zijn.

    2. Op sommige vestigingen staan TV's op de jeugdafdeling(Vlweide en Tuinwijk). Er gebeurd niets met de TV's. Kun je hier foto op laten draaien (in loup) van kinderen die aan het lezen zijn en daarna een foto van hun boek. Een boekpromotie voor en door kinderen. Als het eenmaal loopt.. Het zou een leuke actie zijn.
    Zucht.. maar er is zo veel.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. @Gerda
    Flickr, daar was ik nog nooit geweest. Ik ben niet zo'n fotofan, vergeet altijd om mijn toestel uit de tas te halen. Als ik het doe maak ik heel veel foto's van hetzelfde onderwerp, dan ben ik voorlopig weer klaar.
    Foto's van de bibliotheek vind je op flicker door gewoon bibliotheek Utrecht in te typen. Vervolgens krijg je heel veel foto's. Ook foto's van de opening van De Vloer die op onze website staan. Ik zag jou nog zitten in De Meern achter het inlichtingenbureau, Eline in Vleuterweide,en veel foto's van Waterwin door jou gemaakt. Leuk! Bibliotheek Parkwijk kan ik niet vinden. Ik zal deze week mijn fototoestel meenemen hopelijk vergeet ik hem niet uit mijn tas te halen.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. @Diny. Ja, je hebt pech dat ik nooit in Parkwijk hoef te werken, die ontbreekt nu nog op Flickr. Ook Vleuten kon ik niet vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. @netty: Ik heb het woord "foto's" als zoekwoord ingetypt. Ik kwam bij 2 fotomapjes: van optredens op de Muziek en van het openingsfesst van De Vloer. Allebei al wat oudere reportages. Wel heel erg leuk, maar misschien moeten we maar weer eens nieuwe mapjes op de site zetten. Leuk voor onze klanten en voor mensen die bij een activiteit aanwezig zijn geweest.

    Met Flickr had ik nog nooit gewerkt, wel met Picasa: toen ik 2 jaar geleden ceremoniemeester was bij de bruiloft van een goede vriendin, hebben we daar mapjes aangemaakt met heel veel prachtige foto's. Met één simpele mail an alle bruiloftsgasten, met de link naar de picasa-pagina, kon iedereen achteraf nog eens nagenieten van de prachtige dag. Erg leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. @liduin

    Leuke kennismaking met Flickr. Deze biedt weer andere mogelijkheden dan andere fotowebsites.

    Bloem

    BeantwoordenVerwijderen
  30. @eline
    Fijn om met Flickr kennis gemaakt te hebben. Na een computercrash vorig jaar was ik vrijwel al mijn foto's kwijt, dus ik heb meteen een aantal nieuwe foto's veilig opgeslagen op Flickr. Ik ga het denk ik niet gebruiken om te 'sharen', daar heb ik geen behoefte aan.
    Op de website van de bieb kwam ik leuke foto's tegen van muziekoptredens.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. @gerda
    http://www.bibliotheek-utrecht.nl/nl/home/speciaalvoor/muziek/foto-s-muziekoptredens Na wat zoeken hier foto's gevonden. Mijn collega Liesbeth heeft prachtige foto's op flickr staan!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. @marc Had al wat ervaring met Flickr in die zin dat ik veel foto's heb bekeken medereizigers van groepsvakanties die ik heb gedaan.Leuk is dat je dan kan "sharen". Vind de foto's van bibliotheek utrecht op flickr niet erg actueel.Jamnmer hier zou meer mee gedaan kunnen worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. @Tine
    Voor foto's uit Flickr heb ik op de website van de bieb gezocht via "zoeken op de website". Zoekwoorden foto: niks en flickr: niks (uiteraard). Toen heb ik via de sitemap gekeken onder RSS. Daar vond ik (en velen met mij) foto's van muziekoptredens en de opening van de Vloer.

    Toch nog even op Flickr naar "Bibliotheek Utrecht" gezocht. Flickr blijkt optimistisch: bij een foto van het ontwerp van Rapp+Rapp staat dat de Bibliotheek++ eind 2012 klaar is.
    Jane in Maine schrijft bij een foto van de lichtkoepel in de CB: Beautiful!!! Looks like a kaleidoscope! Hee, inderdaad... Dank je, Jane. Voortaan kijk ik op het werk met een andere blik omhoog.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. @Marc...yep gevonden...o.a. fotogalerij de vloer, openingsfeest. klik je dan op afbeeldingsinfo bekijken dan zie je dat het op flickr staat. ook even op flickr gezocht bij 'bibliotheek utrecht', krijg je hele reeksen met foto's. oké nu zeker een foto op je blog zetten?

    BeantwoordenVerwijderen
  36. @elsken
    ik had dit al een keer gedaan omdat ik op flickr foto's voor een uitnodiging voor de Vloer had gezocht,handig ! Verder heb ik de foto's van bibliotheek utrecht ook gevonden. Ik vind het voor onze klanten leuker als ze foto's van activiteiten in de bibliotheek op onze site kunnen vinden ipv een verwijzing naar flickr. Maar we kunnen natuurlijk niet alles op de site laten staan dus dan kan het wel weer leuk zijn. En in het kader van mediawijsheid... maar ik weet ook niet of iedereen dit wel zo fijn vindt.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. @Tine, over ding 6 en 7.
    Zo, weer begonnen. En dan met Flickr en dat beviel goed ! Mooie foto's van Ierland bekeken en foto's van de bibliotheek gevonden, gewoon via Search. Dus ook de foto's van de Vloer en muziekoptredens gevonden.
    Wat een leuke manier om foto's op te slaan en zo te delen. Ook voor doorgwinterde en enthousiaste fotografen, ook omdat je contact met anderen kunt hebben over jouw foto's.
    Ik doe zelf niks met digitale foto's, behalve op mijn werk. Maar ik ga zeker verder met het bekijken van Flickr. Ik heb dus ook een Yahoo account aangemaakt.
    Je kunt het gebruiken om fraaie plaatjes te krijgen en te kijken, een verslag aantrekkelijk te maken. En voor de bibliotheek om mooie foto's van bibliotheekactiviteiten op Flickr te plaatsen en op de website te melden dat de foto's van afgelopen activiteiten op Flickr.com te bekijken zijn. Dan kunnen bezoekers hun favoriete foto zo overnemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. @ JESSIE

    ik heb flickr gevonden en ook foto's van de vloer nu nog een account aanmaken,maar ze willen wel veel weten

    BeantwoordenVerwijderen
  39. @marc.Heb bij de galerij "buldoggery"gekeken. Zou toch een andere galerij kiezen! Josje

    BeantwoordenVerwijderen
  40. @Marc,
    Van foto naar foto geflickerd!
    Via de Vloer en glas-in-lood naar de Prins Clausbrug, voor je t weet ben je uren verder.
    Toch ook maar een Yahoo-account aangemaakt. Ben benieuwd of ik er ooit nog iets mee ga doen...
    Ik gebruikte Flickr en andere foto- en afbeelding-sites al veel voor t maken van bordjes bij presentaties.

    BeantwoordenVerwijderen
  41. ding 6
    @Liduin

    Bijzonder interessant al die foto's van onbekenden. Via Flickr/23dingen al veel collega's van de bibliotheek van Amsterdam leren kennen. Met fotoaanpassen.nl kun je je foto's voorzien van gouden of houten lijstjes, er een linnen of een gevlekte structuur aan geven of anderszins verminken. Helaas lukte het niet (evenmin andere cursisten) om de bewerkte foto's op je eigen blog te zetten. Of er zat een copyright op, of de machine vraagt om een e-mailadres

    BeantwoordenVerwijderen
  42. @Elsken

    Flickr was voor mij nieuw. Wel eens een beetje met Picasa gestoeid. Toch maar een account aangemaakt en naar foto's gezocht. Zo ontdekte ik o.a. een foto van Margriet Bos met Boomer (http://www.flickr.com/photos/literaryallusions/page3/) en foto's van de Zingende toren in Vleuterweide (
    http://www.flickr.com/photos/dotvdot/3871941068/in/set-72157622063103047/. Die vond ik via de link naar de Zingende Toren ook weer terug op onze website bij de vestiging Vleuterweide.
    Verder op onze site veel leuke foto's van optredens bij de muziek. (www.bibliotheek-utrecht>speciaal voor>muziek>foto's muziekoptredens)

    BeantwoordenVerwijderen
  43. @Elsken

    Grappig ik had zelf nog nooit van flickr gehoord. Ik heb toevallig vorige week nog een photobucket aangemaakt omdat mijn moeder foto's wou hebben. Dus dat was wel zo handig ipv alles via de mail versturen. Ik heb net ook even ingelogd op flickr wat een grappig systeem! Vooral met alle trefwoorden/tags die je eraan kan geven zodat je ze simpel kan vinden.

    Ik hou het alleen wel bij photobucket, het is niet handig om overal een account te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  44. @Eline Op flickr zit ik al een hele tijd omdat fotograferen een hobby van me is. www.flickr.com/lizziespics
    Foto s op de biebsite heb ik gevonden door op RSS te klikken op de site. Daar kom je dan foto s tegen van een optreden uit 2009.

    BeantwoordenVerwijderen
  45. @gerda
    Flickr was mij niet helemaal onbekend. Deze cursus was reden om er eens iets beter naar te kijken. Zo heb ik genoten van de schitterende foto's van collega Liesbeth. Ook was ik aangenaam verrast via de zoekterm "IHA-UDP" een prachtig fotoverslag tegen te komen over een ontwikkelingsproject in Addis Ababa, waarbij ik in mijn vrije tijd betrokken ben. Foto's kijken is voor mij vaak genieten. En Flickr is een bijna onuitputtelijke bron daarvoor. Nadeel is dat je een Yahoo-account moet aanmaken om zelf foto's te kunnen plaatsen.

    BeantwoordenVerwijderen
  46. @Jessie,
    Ik heb het hele verhaal over Flickr gelezen maar vond het wel erg veel info. Ik gebruik zelf Picassa en vind dat heel gebruiksvriendelijk. Ik heb een paar foto's die ik van de zomer op IJsland genomen heb via een blog-icoontje heel eenvoudig op mijn blog gezet.
    Ik vind foto's en filmpjes altijd heel leuk in een website en daar moeten we ook bij de bibliotheek veel meer mee gaan werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Ding 6

    @Liduin
    Ding 6
    Flickr heeft vele mogelijkheden! Paddestoeltje heeft een mooie paddestoel uitgezocht en op zijn blog gezet.

    BeantwoordenVerwijderen
  48. @Liduin
    Vanavond bezig geweest met Flickr. Even wat startproblemen maar daarna via verschillende tags rondgesnuffeld op de Flickr-site. leuk om te zien dat er duizenden foto's van bv appelbomen te zien. Uiteraard een mooie afbeelding uitgezocht en op mijn blog geplaatst.

    BeantwoordenVerwijderen
  49. @Netty
    Ik ben zelf niet van Flickr. Zelf heb ik wel Dropbox, dit is een "site" waar mensen je foto's kunnen zien die je kent, zodat niet iedereen foto's van je kan zien en met slechte bedoelingen kan misbruiken. Ik ben in de loop der jaren nl voorzichtiger geworden met info over mijzelf op internet te plaatsen. Al doende leert men.

    BeantwoordenVerwijderen
  50. @Netty
    Nog even voor de Bieb. Ik vond de foto niet makkelijke te vinden, kan er niet een button met gallerij komen bij scroll down menu: Bibliotheek Utrecht met een omleiding naar Flickr? Voor de bieb vind ik Flickr niet het medium.

    BeantwoordenVerwijderen
  51. @jessie
    Het is zondagochtend en ik ga verder met het ontdekken van Flickr. Vind foto's van Nederland leest (1 november 2009)Opvallend gemakkelijk te vinden tussen al die miljoenen foto's die ergens'zweven'. Maar ik blijf trouw aan mijn gratis account van mijn album.

    BeantwoordenVerwijderen
  52. @Gerda: ik zet mijn reacties op mijn blog ok? Anders wordt het steeds dubbelop!

    BeantwoordenVerwijderen
  53. @ Gerda
    Ik heb de site Flickr. bekeken.ik heb niet zoveel met foto's, dus heb er verder niets mee gedaan.
    De enige foto's, die ik op de bibliotheek-site heb kunnen ontdekken, is op de pagina "foto's muziekoptredens"

    BeantwoordenVerwijderen
  54. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  55. @Netty, Ook ik ben op Flickr. terecht gekomen en was verheugd te zien dat mijn levenswerk, de koepel op de 3e etage van de CB, er op stond. Tijdens de verbouwing van 1995 was men van oordeel dat er bespaard kon worden op de bouwkosten door dit sublieme glas in lood werk te verwijderen en er iets anders voor terug te plaatsen. Gelukkig kon ik met veel gewicht in de schaal leggend dit stomme idee tegen houden.
    Ook ik vindt Picassa een handiger site om afbeelding in te bewerken maar Flickr is wel uitgebreider.

    BeantwoordenVerwijderen
  56. @eline ik was al bekend met flickr, zelf heb ik niet zoveel met foto's maar het is leuk om als bieb foto's te plaatsen, maar je moet heel erg uitkijken met de privacy van je klanten. In het verleden toch wel klachten gehad van ouders die absoluut niet wilden dat hun kind gefotografeerd werd.

    BeantwoordenVerwijderen
  57. Marc@
    Ik had nog niet eerder van deze fauture gehoord, dus ik heb even gekeken wat het precic is:
    Een verzameling van foto's of video's over een bepaald onderwerp of met een thema.
    maar eerlijk gezegd, het is niks voor mij, omdat ik geen zin heb om mijn foto's met de wereld te delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  58. @Liduin: Flickr kende ik al.In het verleden hebben we vakantiefoto's op een gemeenschappelijk flickraccount gezet zodat iedereen de foto's van de anderen kon zien. Voor de bieb zie ik niet direct veel nut.

    BeantwoordenVerwijderen
  59. @elsken
    filmpje over flickr bekeken op 23dingen.nl,via flickr.com en zoekterm bibliotheek utrecht terecht gekomen bij foto's van o.a nijntje, kidscorners, muziekoptredens, dak van muziekbibliotheek.. daarna via onze site: actueel-rss bibliotheek utrecht-foto's gezien van De Vloer, leuk die stripfoto's en mooie foto's van muziekoptredens. Het zou mooi zijn als er steeds een actuele fotogalerij te zien is, maar ja wie gaat dat nu weer bijhouden??

    BeantwoordenVerwijderen
  60. @Jessie. Verleidelijk om te spieken bij alle voorgaande reacties, maar ik heb het kunnen weerstaan. Ik heb onze foto's gevonden via de button sitemap. 2 okt. opening De Vloer + Muziekoptredens (Glorybox vond ik een goed optreden, maar dat terzijde..). Ik moet zeggen dat het een vrij willekeurige verzameling foto's is, daar mag wel wat meer lijn/beleid in komen, mochten we dit willen uitbreiden op onze site. Want ik vraag me af of bv. de jongeren op de foto's van De Vloer het zo leuk vinden om publiekelijk getoond te worden... aan de artiesten van muziek is het gevraagd? Zijn er eigenlijk afspraken over publikatie foto's van bezoekers/klanten/gasten/optredens binnen onze bibliotheek? Bij (zelfgemaakte) foto's van groepsbezoeken jongeren VO vraag ik altijd toestemming voor publikatie in bv. een brochure. O.k. dat is papier en het zijn er ook niet zoveel, maar voor publikatie op onze website: zijn daar afspraken over? Misschien wel, hoor!
    Prive gebruik ik voor delen van foto's picasa, dit zou voor het werk ook kunnen. Ik vind picasa een stuk eenvoudiger in gebruik dan flickr.

    BeantwoordenVerwijderen
  61. @Elsken. Flickr kende ik niet. Wel bijv. mijnalbum.nl. We hebben ook al veel van onze foto's online staan van onze reis door Afrika. Toen hebben we een eigen website (www.droomreisafrika.nl)gemaakt met foto's, verhalen, filmpjes en info. We hielden het thuisfront, vrienden, collega's en onbekenden op de hoogte van onze avonturen. We keken dan bijv. hoeveel volgers we hadden en hoeveel bezoekers (we waren best populair (haha). Moet eerlijk zijn dat ik me niet echt met het bouwen van de site heb bemoeit, wel met de inrichting en vormgeving en teksten. Onze andere foto's staan nog niet online, wel lokaal op diverse plekken. We denken erover om alles nog eens online te zetten en goed te rubriceren en met tags vindbaar te maken. Alles delen gaat mij te ver.
    Op de biebsite via de zoekfunctie gezocht naar foto's (fotogalerij ingetypt). Twee opties werden gevonden. Door er op te klikken kwam ik niet bij de betreffende fotogalerij terecht, zoals "wethouder opent deuren voor publiek", maar bij het adres van de vestiging in vleuten. Wat gaat hier mis. Uiteindelijk wel foto's kunnen vinden bij muziek en bij de jongerenvloer.

    BeantwoordenVerwijderen
  62. @jessie Flickr kende ik wel, maar had ik nog niet eerder bekeken. Voor privégebruik zetten wij foto's meestal op Mijn album en sturen belanghebbenden dan een mailtje.
    Zou misschien ook een optie zijn voor foto's voor folders e.d. Je Outlook is zo snel vol met heen en weer sturen!
    Op de site van 23dingen zag ik een leuke foto van iemand die De grote zaal in de VS leest.
    Het lukt me echter niet die op mijn weblog te copieren. Help!

    BeantwoordenVerwijderen
  63. @jessie
    O ja, wat betreft de bieb heb ik dezelfde foto's gevonden die meer reageerders noemen.
    Het lijkt me inderdaad dat er afspraken moeten komen over recht van publicatie e.d.
    En verder heb ik zelf geen behoefte foto's te delen met iedereen, maar van activiteiten in de bibliotheek is natuurlijk wel leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  64. @Eline, leuk dat flickr, kende ik alleen van naam. Heb gezocht naar bibliotheek utrecht, waterwin ed en kreeg de foto's. Op een foto stond ik zelfs, genomen in Waterwin door Gerda Kluitenberg. Mijn naam ingetikt: niks gevonden, maar bij mijn achternaam kwam ik uit bij een foto van Astrid Kruisselbrink, geen familie, maar zij schijnt iets met muziek te doen. Lekker geneusd ook bij lizziespics; Liesbeth K. Mooie foto's

    De fotogalerij van de bieb vond ik op flickr makkelijker dan op de site: Bibliotheek Utrecht, daarna actueel, en dan gekozen voor nieus, daarna rss bibliotheek utrecht en dan rss foto's.

    Zoekterm op flickr was gewoon: bibliotheek utrecht et voila.. pictures.

    Zelf heb ik niet zo'n behoefte om er mijn foto's op de zetten

    BeantwoordenVerwijderen
  65. @Tine:
    Flickr kende ik al, maar gebruik het zelf niet. Ik gebruik Picasa, omdat dat nu eenmaal erg handig aan mijn Gmailaccount gekoppeld zit. Ik vind het erg handig om foto's te delen via het web, je stuurt iedereen de link en als mensen de foto zelf willen hebben kunnen ze 'm downloaden.
    Natuurlijk heb ik de foto's van Bibliotheek Utrecht op Flickr gevonden via RSS. Ik ben het helemaal met andere collega's eens om een mapje archief te maken voor de foto's.

    Op Flickr wat gezocht op Utrecht, bibliotheek etc. en kwam de photostream van 'Bibliotheek Utrecht Nederland leest' tegen. Helaas zaten daar nog geen foto's in. Hopelijk komen ze snel van de opening met Hannie van Leeuwen in de centrale bibliotheek, sluiten we mooi aan op het (haar) nieuws.

    BeantwoordenVerwijderen
  66. @Marc
    Kende Flickr al en maak er bij tijd en wijle ook wel gebruik van. De foto's van de opening van de vloer zijn inderdaad erg leuk.
    De foto's van de uitreiking van "de Grote Zaal" druppelen binnen: er staan er al een paar op:
    http://www.flickr.com/search/?w=all&q=bibliotheek+utrecht+nederland+leest&m=text

    Ben het met biebmiep030 eens dat foto's van de opening met Hannie van Leeuwen waarschijnlijk veel gezocht worden op het moment, dus dat informatie & foto's hierover van onze kant ook voor 'exposure' voor den Openbaaren Leeschzaal kan zorgen ;)

    groet,

    Jasper

    BeantwoordenVerwijderen
  67. @Tine
    Mijn eigen reactie kan ik hier niet meer terugvinden, vreemd.
    Ik heb in Flickr allerlei leuke en interssante foto's gevonden, ook onze eigen Margriet ontdekt bij bibliotheek Utrecht.
    Voor overige info: zie mijn blog.
    Trouwens ik kom nu overal Flickr tegen, mooi medium voor de bibliotheek!

    BeantwoordenVerwijderen
  68. @Gerda:Om foto's te delen met mijn familie- en orkestleden gebruik ik al jaren Picasa webalbums, maar bij deze cursus gaan we dus naar Flickr. (Krijg ik ook weleens een linkje van met vakantiefoto's van een vriend bijvoorbeeld). Jammer, nu moet ik weer een account aanmaken, terwijl we al een googleaccount hebben, dus waarom voor deze cursus geen Picasa gebruikt wordt? Misschien ga ik dat zo ontdekken...

    In het zoekveld heb ik "bibliotheek utrecht" ingetypt en kwam zo o.a. bij deze foto's van Parkwijk, leuk! http://www.flickr.com/photos/54286400@N08/ Eigenlijk zou dit weer gelinkt kunnen worden naar de website van de BU, maar daar zie ik ze op de vestigingspagina van Parkwijk niet staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  69. @liduin Lastig te vinden! De zoekfunctie op de homepage vindt niets op trefwoorden foto's of Flickr! Uiteindelijk gevonden via muziekbibliotheek: foto's muziekoptredens. Leuk: Drie hoog achter! Daarna op Flickr de foto's gevonden met het trefwoord "Drie Hoog achter"

    BeantwoordenVerwijderen
  70. @netty Tja, die Flickr-accounts van Bibliotheek Utrecht ben ik natuurlijk zelf bijgeweest. Ben wel benieuwd hoeveel mensen daar dan naar kijken via onze website. Maar als we het niet proberen weten we het ook niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  71. @ Gerda
    ik heb op verschillende manier foto's op onze website gevonden:
    1.Vestigingen->CB/MB->MB->foto's muziek optredens.
    2.Speciaal voor->jongeren12-18 jaar-> Jongeren vloer->fotogalerij de vloer.
    3.als je in zoek veld foto's typt krijg je alleen de foto's van muziek te zien.
    foto's vinden via Flicker was makkelijker, in het zoek veldje verschillende trefwoorden getypt zoals: bibliotheek utrecht je krijgt gelijk verschillende foto's te zien: parkwijk, parkwijk, en natuurlijk Centrale bibliotheek en peter vervloed in de Cjb.

    Ik was nog niet bekend met Flicker. Het is ideaal om foto's op deze manier te opslaan/bewaren.

    de filmpjes van 23 dingen vind ik trouwens simpel maar wel er duidelijk.

    Medine

    BeantwoordenVerwijderen
  72. @Jessie Flickr gebruikte ik tot nog toe om foto's voor beeldbewerking vandaan te halen. De mogelijkheid om zelf foto's op te slaan had ik nog niet onderzocht. Interessant. Externe schijven kunnen namelijk ook verloren gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  73. @Netty:
    Onze oude nieuwe directeur & Hannie van Leeuwen. Je kan het op Flickr vinden via Hannie van Leeuwen of Bibliotheek Utrecht (fotostream2009???). Maar ook op onze website. Ik vond de foto via de RSS feed. En... die staat op mijn Igoogle pagina.
    Trouwens.... blauw is mooi als huistijl kleur, maar deze foto is wel erg blauw.. Ton met blauw overhemd, blauwe achtergrond...

    BeantwoordenVerwijderen
  74. @Marc
    ja.. Flickr, het is spannend om foto's te "publiceren" met de kans dat iemand er iets over zegt. Een ander gevoel dus als iedereen ze kan zien.

    http://www.flickr.com/photos/50928197@N03/

    op de kleurinstellingen moet ik nog studeren...

    BeantwoordenVerwijderen
  75. @ Netty
    Ja Flickr is handig.
    Ik zocht voor de aardigheid nog even naar foto's van onze collega in Melbourne; Christine Mackenzie van de Yarra Plenty Library.
    Op http://www.flickr.com/photos/yarraplenty/482044130/
    Staat ze met een aantal collega's toen ze in 2007 hun 2.0 programma deden. Christine is een echte voorloper op dit vlak. Ze organiseerde ook de eerste Un-conference, een werkvorm die later naar Aarhus gehaald is.
    We delen behalve van werk ook wel vakantiefotos.
    Als het gaat om mzuiekopnamen van concerten vind ik Dropbox dan weer handig; want dat zijn dan weer andere en vooral veel grotere bestanden.

    BeantwoordenVerwijderen
  76. @elsken, In mij eerdere reactie weet ik nog dat ik toen gemeld heb dat ik al een poaar jaar geleden via een neefje hoorde van flickr. zelf werk ik sinds kort met picasa. volgens mij vergelijkbaar. Ik heb er bijvoorbeeld foto's van een dagje sail amsterdam mee verstuurd naar de vrienden waar ik mee voer en zij hebben mij ook laten delen in hun album.
    Ik vind dit een heel handig ding. Bij de bieb vond ik, begin oktober al fotogalerij's van muziekoptredens en zag er nu ook op de foto met DE GROTE ZAAL'staan. Ik begon hier met de klik op rss feeds.

    BeantwoordenVerwijderen
  77. @tine
    Ding 6: Ontdek Flickr, een van de populairste foto opslagsites
    Ik gebruik geen flickr voor mijn fotos, maar picasa, aangezien dit van google is, en Flickr van Yahoo. Flickr als sociaal netwerk vind ik niet handig. Ook dit doe ik via facebook, maar ideaal zou ik het doen via Buzz. (het mooiste zou zijn om dit op google wave te doen, maar dit is onlangs door google beeindigd. De wereld was hier schijnbaar nog niet klaar voor)
    Op de site van bibliotheek utrecht zag ik dat veel van de fotos inderdaad gehost zijn op flickr. Hier twee voorbeeld:
    http://farm3.static.flickr.com/2787/4256174395_fceb1451a5_b.jpg
    http://farm3.static.flickr.com/2482/3984017408_48a6f7789d_b.jpg

    BeantwoordenVerwijderen
  78. @netty De site flickr bezoecht, leuk al die foto's
    Dit is handig voor het maken van folders, zoveel soorten foto's waar je uitkan kiezen.
    Heb nog bibliotheek-utrecht ingevuld en kwam daar foto's van Parkwijk tegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  79. @eline
    een account aangemaakt op flickr (moest ik toch nog eens doen) en gezocht op "Bibliotheek Utrecht". Veel musici, een debat en De Vloer te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  80. @Gerda
    Flickr
    Jeej,

    weer iets geleerd.. Ik vond deze foto's:

    (http://www.flickr.com/search/?w=all&q=culturele+zondag+bibliotheek&m=text)

    toen ik bij flickr op zoek was naar een leuk onderwerp om over te bloggen voor 23dingen.


    Super jammer dat ik niet bij die culturele zondag aanwezig was trouwens.. ;) (mooie mannen kijken betekent dit dus..)

    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen